m

Richard Hammond kör Ford Mustang Mach 1
Tycker den förtjänar epitetet

Richard Hammond har alltid gillat amerikanska muskelbilar. Ford Mustang Mach 1 är en av klassikerna och nyligen släppte de en ny version, och den har han nu testat. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2016

Chevrolet överraskar med cab-versionen av nya Camaro ZL1
Får samma muskler som coupén

För ett par dagar sedan rullade Chevrolet ut nya Camaro ZL1 och knappt har den nyheten hunnit att kallna innan cab-versionen av samma modell presenteras. Den här får samma recept som sitt coupé-syskon men då med alternativet att man kan fälla bort ett tygtak när andan faller på. Under huven lurar en LT4-V8:a på 6,2 liter med kompressor. Den levererar 640 hästar och bjuder på ett vrid på 868 Newtonmeter. Till motorn kopplas antingen en manuell sexpetad växellåda eller en tiostegad automatlåda. GM lovar att cabben har liknande prestanda som coupén men eftersom vi inte har fått några exakta specifikationer på vad den kan prestera är det lite oklart vilka siffror som gäller. Föregångaren gjorde dock 0-100 km/h på bara 3,9 sekunder och toppade nästan 300 km/h, den här och coupén lär knappast vara sämre. Cabben får samma styling som coupén vilket innebär ett uppkäftigt kjolpaket, 20-tumsfälgar, vinge på bakluckan och fyra feta avgaspipor. De första leveranserna kommer att äga rum i början på nästa år. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Dags för nya Camaro ZL1 att visa upp sig
640 vilda hästar och växellåda med 10 steg

2011 rullade Chevrolet ut den första ZL1-versionen av Camaro och nu är det dags för nästa generation att göra entré. Det här blir en muskelbil i dess rätta bemärkelse med stor och effektstinn V8:a under huven kopplad till en manuell låda som bara väntar på att du ska skicka i växlar med ett kraftigt handslag och elda bakdäck. Men det finns även nymodigheter - som en tiostegad automatåda exempelvis. Hjärtat i bilen är samma spis som sitter i Corvette Z06. Det innebär en kompressormatad vinkelåtta på 6,2 liter och här ger den 640 hästar och ett vrid på 868 Nm. Det är ett lyft med 60 hästar och 113 Nm jämfört med gamla ZL1. Bilen har även tappat 91 kilo men trots att man inte anger några tjänsteviktsiffror vet vi redan att det här ändå inte blir en lätt pjäs. Några prestandasiffror får vi inte heller men den lär bli snabbare än föregångaren som gjorde 0-100 km/h på 3,9 sekunder med automatlåda och som toppade 296 km/h. Standard sitter det en sexpetad manuell låda med varvtalsmatchning kopplad till motorn, nyheten är alltså den tiostegade automatlådan som utvecklats tillsammans med Ford. Utöver kraftpaketet under huven får bilen bland annat uppdaterad Magnetic Ride-fjädring, launch control-system och en körlägesfunktion. Den rullar på 285/30ZR20-hjul fram, 305/30ZR20 bak och innanför dessa sitter bromsar från Brembo med sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak. Utanpå allt är ett ganska aggressivt kjolpaket med en jättegrill och arga lysen som stirrar, allt rundas av med en liten vinge på bakluckan och fyra morrande avgaspipor. Premiär blir det på New York Auto Show nästa vecka och försäljningen drar igång i slutet av året. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Varför bara köra muskelbil på sommaren?
Jag har kört nya Ford Mustang GT

Haha vad är det för en tokstolle som är ute och kör i vinterslasket med en muskebil? Jag såklart. Förra veckan tog jag med små skeptiska rattrörelser ut den nya Mustangen med V8:a och manuell låda i ett snötäckt landskap och på vägar som var så långt ifrån somriga och härliga som man kunde tänka sig. Men just därför gjorde jag det, för att känna på hur det skulle vara att köra en muskelbil på fel sida av året, när alla andra stod och sov under täcken och med underhållsladdare kopplade till batterierna. Och nej, det här är inte som vilken annan bil som helst att göra med på vintern. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0
2010

Caroll Shelby kan ha byggt sin sista bil
Har hållt på i över 45 år nu

Den legendariska bilbyggaren Caroll Shelby har byggt bilar i 45 år nu. Nu meddelar ikonen att han funderar på att lägga av med bilbyggandet, och bara satsa på att sälja egentillverkade delar istället. Shelby GT350 kan bli den sista bilen Caroll är med och bygger, gubben är ju trots allt 87 år gammal så det kanske börjar bli dags att dra ner på tempot. Caroll berättar också att det är svårt att tjäna pengar på att bygga bilar, men att försäljningen av bildelarna han säljer har ökar med 15-20 % per år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0