33 i dag 42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Tyskland vill fasa ut kolkraft till 2030 Åtta år fortare än tidigare planerat Tyskland planerar att fasa ut användningen av kolkraft helt och hållet till 2030, samma år vill man att 80 procent av landets elektricitet ska komma från förnybara energikällor. Olaf Scholz, ledare för Tysklands socialdemokratiska parti, berättade om planen i onsdags. Planen är en del av en överenskommelse som innebär att den tidigare vicekanslern styr landet i spetsen för en trepartikoalition bestående av de gröna och det fria demokratiska partiet. Landet planerar även att sänka sina utsläpp till 2030 med totalt 65 procent jämfört med vad man släppte ut 1990. Enligt organisationen Climate Action Tracker måste dock Tyskland minska sina utsläpp av växthusgaser med minst 70 procent innan slutet av decenniet för att nå det 1,5 graders-målet som sattes vid Parisavtalet. Tyskland kommer dock att använda naturgas för att underlätta övergången mellan kol och förnybar energi. Kritiker säger också att inte tillräckligt görs för att snabba på omställningen till elfordon. Regeringen planerar att det ska finnas 15 miljoner elbilar på tyska vägar till 2030. Tumnagel
71.8°
0
Bränslepriserna i världen Sverige näst dyrast på diesel På länken nedan kan man kolla vad bensin, diesel, gasol, el och naturgas kostar runt om i världen vilket kan vara lite intressant. En sån här lista är det ju aldrig kul att ligga i topp på, men det gör Sverige. Här kommer vi på andra plats när det kommer till dyrast diesel (Hong Kong leder) och på sjunde plats när det kommer till dyrast bensin. Billigast diesel just nu hittar man i Iran och billigast bensin finns i Venezuela. Tumnagel
17.4°
0
Tio länder vill att EU ska kalla kärnkraft hållbart Satsningen leds av Frankrike Nu vill tio EU-länder att Europeiska kommissionen ska erkänna kärnkraft som en grön energikälla med ett lågt koldioxidutsläpp som kan hjälpa oss att bli klimatneutrala. Länderna menar att kärnkraft är en "prisvärd, stabil och oberoende energikälla" som skulle skydda EU:s medborgare mot svängande elpriser. Uppmaningen, som leds av Frankrike, kommer även ifrån dessa länder: Bulgarien, Kroatien, Finland, Ungern, Polen, Slovenien, Tjeckien och Rumänien. Just nu kommer över 26 procent av EU:s el från kärnkraft. Brevet från länderna poängterar hur viktigt det är att inte vara beroende av energi från ett annat land och att man bör röra sig ifrån att vara det så fort som möjligt. Över 90 procent av EU:s utsläpp av naturgas är importerat från Ryssland. Detta beroende av energi från ett land utanför EU är en stor anledning till varför elpriser gått upp enligt länderna. Brevet från länderna menar alltså att EU ska inkludera kärnkraft på listan över "gröna energikällor", en guide som hjälper regeringar och investerare att välja projekt som hjälper till att uppnå klimatmålen. Flera länder, kanske främst Tyskland, stänger samtidigt ner alla sina reaktorer. I Tysklands fall senast 2022. Frankrike får just nu 70 procent av sin el från kärnkraft. Enligt en studie från Bryssel som kom tidigare i år kan Europeiska kommissionen möjligtvis hamna på för-sidan i argumentet. Tumnagel
126.9°
0
Nikola Motors och TC Energy skriver avtal Ska samarbeta om vätgas Nikola Motors meddelar nu att de börjar samarbeta med det kanadensiska petroleum-, naturgas- och energibolaget TC Energy. Tillsammans ska de utveckla, byggan och driva nya fabriker som ska tillverka vätgas. Dessa kommer att ligga i både USA och Kanada. Nikola har ett gäng vätgasdrivna lastbilar på gång och de nya fabrikerna ska hjälpa till med bränslet till dessa. Tumnagel
38.5°
0
Hur grön är blå vätgas? Snurrigt Vätgas som produceras genom reformering av biogas eller genom att spjälka vatten genom elektrolys av förnybar el från vind och sol kallas för grön vätgas. Vätgas framställd från naturgas med påkopplad CCS-teknik kallas istället för blå vätgas. I det här klippet pratar Transport Evolved om hur grön den sistnämnda är. Tumnagel
36.7°
0
Premiär för världens miljövänligaste färja Aurora Botnia har gjort sin jungfrufärd Nu har Wasalines senaste färja m/s Aurora Botnia börjar trafikera sträckan Österbotten och Västerbotten. Färjan drivs av el och flytande naturgas men kan även drivas på biogas. Wasaline säger själva att Aurora Botnia är världens miljövänligaste färja. Aurora Botnia går mellan Umeå i Sverige och Vasa i Finland och kan transportera cirka 800 passagerare. Färjan har även 1500 meter filer för bilar och lastbilar. Den 150 meter långa färjan kan avverka den 90 kilometer långa rutten mellan de båda städerna på 3,5 timmar vilket är en en timma snabbare än vad föregångaren Wasa Express gjorde. Här nedan hittas ett klipp som visar jungfrufärden med Aurora Botnia samt ett lite äldre klipp som visar lite av färjans interiör. Tumnagel
55.0°
0
Grönland slutar borra efter olja och gas Låter vettigt Grönland har beslutat att sätta stopp för all framtida utvinning av olja och naturgas. Anledningen till det är helt enkelt att landets regering vill fokusera på verksamheter med hållbar potential så som landets natur, fiske och turistindustri. Enligt landets mineralminister, Naaja Nathanielsen, har Grönland inte några stora ekonomiska vinster att göra på sin fossila energi samt att utvinningens av dessa naturresurser påverkar klimatet. Till Ekot sa Naaja: Det är passé att leta efter olja och gas i Arktis, och vi tror inte att det ligger stora vinster och väntar på oss bakom hörnet. Man räknar med att det finns runt 31 miljarder fat oljeekvivalenter i havsbottnen utanför ön. Några kommersiellt gångbara fynd av fossil energi har dock inte gjort där ännu och nu har regeringen där också beslutat att stoppa framtida licenser för att borra efter olja samt gas där. Tumnagel
70.1°
0
Stor explosion på gasfält Utanför Azerbadjan I Kaspiska havet utanför Azerbadjan finns ett gasfält som plockar upp naturgas. Det ligger ungefär 7,5 mil utanför kusten vid huvudstaden Baku. Igår rapporterades det om en stor explosion där en enorm eldbollar lyste upp himlen. Det statliga energibolaget SOCAR säger dock att ingenting har hänt och att allt är som vanligt. Oljearbetarnas fackliga kommitté säger att en eld har brutit ut på en äldre prospekteringsplats, men detta förnekar SOCAR. Något har ju hänt ändå. Tumnagel
32.6°
0
Hybrit-projektet har producerat 100 ton järnsvamp! På ett fossilfritt sätt Att producera stål är otroligt energikrävande. Antingen så gör man det i masugn eller så gör man det genom att framställa järnsvamp, så kallad direktreducerat järn. Detta går att göra med naturgas eller kol, men det är inte speciellt härligt för miljön. Tvärtom står framställandet av järn för en väldigt stor del av utsläppen på vår planet. LKAB, SSAB och Vattenfall har i några år nu drivit projektet Hybrit där man istället använder vätgas för att ta fram järnsvampen, något som då blir fossilfritt. Nu rullar pilotanläggningen i Luleå och man kan producera ett ton i timmen och har nu totalt producerat 100 ton. Utsläpp av 170 ton koldioxid har sparats. – Det är ett stort genombrott, för oss och hela den globala järn- och stålindustrin. LKAB är framtidens leverantör av järnsvamp och det här är ett avgörande steg i rätt riktning. Framstegen med HYBRIT ger oss möjlighet att hålla takten i vår omställning och redan 2026 inleder vi övergången till produktion i industriell skala med en första demonstrationsanläggning i Gällivare. När LKAB har ställt om hela sin produktion till järnsvamp möjliggör vi stålindustrins omställning och minskar utsläppen globalt med 35 miljoner ton per år, vilket motsvarar två tredjedelar av hela Sveriges utsläpp, säger Jan Moström, vd och koncernchef LKAB. Målet som de tre bolagen har är skapa en fossilfri kedja från gruva till färdigt stål. Man säger att detta kan minska utsläppen totalt med 10 procent i Sverige. Att kunna skapa fossilfritt stål är alltså en inte helt oviktig del av resan mot en planet med mindre utsläpp. Även om det just nu kostar massor av pengar att forska på detta så verkar själva produktionen inte bli dyrare, i alla fall inte i långa loppet. Själva produktionen är 10-20 procent dyrare, men detta verkar kompenseras av att utsläppen från den vanliga processen kommer att beskattas högre. Men enormt mycket energi måste skapas för att detta ska fungera, när man är klar med omställningen 2045 kommer man att behöva 55 TWh per år. Volvo har sagt att man ska köpa fossilfritt stål till både sina bilar och lastbilar. Tumnagel
75.8°
0
2020
Toyotas vd tycker elbilar är överreklamerade Övergången går för snabbt och blir för dyr Precis som vi har skrivit tidigare har även Toyota en helt eldriven bil på gång. Men vdn Akio Toyoda är ändå skeptisk och tycker att elbilar är överreklamerade. Anledningen är för att det kommer att kosta mängder att gå över till elbilar och att det kommer bli svårt att tillverka elbilar vanligt folk har råd med. Övergången kan även skapa problem i Japan där elektriciteten huvudsakligen kommer från kol och naturgas och att man då underskattar koldioxidutsläppen elproduktionen kommer föra med sig. Enligt Akio skulle hela Japan kunna bli strömlöst sommartid om alla körde elbilar och laddade dessa. Under de närmaste tio åren ska Toyota dock satsa motsvarande 130 miljarder kronor på elektrifiering. Tumnagel
43.7°
0
Nästa sida