m

Region Stockholm vill elektrifiera Nynäsvägen
Tävlar mot Örebro om att få vara med i Trafikverkets elvägspilot

DN rapporterar att Region Stockholm är sugna på att få vara med i Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Region Stockholm anser att väg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn skulle lämpa sig bra för att för att testa elvägar avsedda för framför allt tung trafik. Region Stockholms tillväxtregionråd Gustav Hemming (C) säger om förslaget att elektrifiera väg 73: "Vi har en bra trafikmiljö, stora flöden av godstrafik och en fordonsindustri med tyngdpunkt i miljövänliga transporter. Scania, KTH och en mängd andra aktörer kommer att bidra till att det blir en succé. Både spridningseffekten och teknikutvecklingen borde bli bäst här." På elvägar laddas fordonen samtidigt som det framförs. Detta sker antingen direkt från vägen eller via en trådad lösning som går över vägen. Region Stockholm tävlar mot Örebro om att få elektrifiera en väg i regionen till Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Enligt regeringens önskemål är målsättningen att en pilotsträcka bör vara startklar i slutet av 2021 skriver Trafikverket på sin hemsida. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2011

Cykla mot rött i Stockholm?
Nytt förslag från politikerna

Politiker i Stockholm vill att det ska bli lagligt för cyklister att cykla mot rött. Förslaget har tagits fram för att det sägs underlätta trafiksituationen. I Stockholm cyklar varje dag 150 000 personer. Det är inte konstigt om det ibland blir kaos i trafiken när alla ska samsas. Då det finns mängder av enkelriktade gator och liknande, händer det ofta att cyklister struntar i lagarna och cyklar lite hur som helst bara för att slippa ta en omväg. De flesta av oss känner nog igen oss i den situationen. Enligt Per Ankersjö (C) som är miljöborgarråd i Stockholm är det därför bättre att under ordnade former se till att dessa överträdelser blir lagliga. Man får helt enkelt anpassa reglerna efter de lagolydiga. För att det ska bli lagligt att köra mot rött ljus måste det till en lagändring och ett godkännade från Transportstyrelsen. Men det skulle inte fungera om det gjordes överallt i stan. Platser som det pratas om för tillfället är Norr Mälarstrand, Nynäsvägen, Skanstullbron, Götgatan och bort mot Tegelbacken. Även Gamla Stan, Skeppsbron och bort mot Kungsträdgården kan vara aktuella. Hur gör ni som cyklar? Struntar ni i trafikreglerna eller följer ni boken till punkt och pricka? Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0