12 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Volvo Cars Tech Fund investerar i optik- och bildteknik-företag
Framtidens vindrutor kanske kommer visa mycket mer information

Volvo Cars Tech Fund är Volvo Vars riskkapitalbaserade investeringsbolag. De har nu investerat i Spectralics som är ett optik- och bildteknik-företag. Företaget är baserat i Israel och har en bakgrund inom utveckling av flyg- och rymdteknik. De jobbar med olika avancerade optiska funktioner och Volvo ser att tekniken i framtiden skulle kunna användas för att skapa säkrare bilar och revolutionera användarupplevelsen i bilen. Spectralics har bland annat en tunn optisk "film" som man kan applicera på genomskinliga ytor - typ en vindruta. Då finns tekniken i rutan och man kan projicera olika bilder och viktig information på den. Tumnagel
46.3°
0

Skype får ny design
Och lite nya funktioner

Microsoft planerar en större uppdatering av sin videosamtalstjänst Skype och nu har man visat upp lite från vad som komma skall. Det handlar om både ny design av gränssnittet och lite nya funktioner som Microsoft planerar att rulla ut för Skype senare i år. Gränssnittet för gruppsamtal har gjorts om så att detta nu ligger i ett rutmönster och man kommer även att fixa nya bakgrundbilder och teman för de som gillar sånt. Vidare har man gjort om designen för det så kallade "Meet now", funktionen som låtar användare som inte har Skype-konton delta i Skype-samtal. Man kommer även att implementera stöd så att Meet now ska fungera i stort sett alla moderna webbläsare. I den kommande uppdateringen kommer det även att bli möjligt att använda den så kallade Office Lens-funktionaliteten på mobiltelefoner om man vill dela med sig av fotograferade eller inscannade dokument i ett Skype-samtal. Microsoft kommer även att implementera den helt nya funktionen "Twin Cam" i Skype, en funktion som gör det möjligt att använda både datorns och mobilens kamera samtidigt i Skype-samtal. Det kanske kan vara intressant om man till exempel vill dela med sig av bilder på sin hund men har svårt att få denna att sitta stilla framför datorns kamera, något som ni kan se ett exempel på nedan. Exakt när Microsoft kommer att rulla ut den nya uppdateringen av Skype finns det än så länge ingen information om förutom att det kommer att ske innan årets slut. Tumnagel
37.2°
0

Bürstners nya husbil har ett uppblåsbart kontor på taket
Går även att använda som sovutrymme

Den tysk-franska husbilstillverkaren Bürstner har visat upp den ny husbils-modellen Lyseo Gallery som har en uppblåsbar anordning på taket som utökar boendeytan med några kvadratmeter. Den uppblåsbara sektionen är försedd med ett skrivbord samt några sovplatser, något som gör att den kan användas som både kontor och sovrum när man är på resande fot. Enligt Bürstner tar det bara 90 sekunder för husbilens inbyggda kompressor att blåsa upp taksektionen. Bürstner planerar att börja sälja Lyseo Gallery nästa år men vad den då kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan hittas en reklamfilm för konceptet där även övriga delar av husbussen visas upp. Tumnagel
46.3°
0

Det här är Volvo C40 Recharge
Coupé-former och nytt ansikte

Nu är den då här, Volvos nya elbil som heter C40 Recharge. Precis som vi tidigare har skrivit så handlar det om en coupé-version av XC40 men det är inte bara en XC40 som man bankat in baken på, även designen i fronten är lite förändrad. Den här fronten ska bli Volvos nya ansikte för de eldrivna modellerna. Bilen baseras på CMA-plattformen och är den första Volvon som designats från grunden upp som en elbil. C40 kommer endast att erbjudas med bara eldrift. Under skalet finns dubbla elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 408 hästar och 660 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Motorerna får kraft från ett batteripack på 78 kWh och på en laddning ska man komma runt 42 mil. Snabbladda från 0 till 80 procent kan man göra på omkring 40 minuter om man har tillgång till 150 kW. Bilen väger in på 2185 kilo och på dragkroken får man hänga upp till 1,8 ton. Tillverkningen drar igång i höst. När lansering sker är oklart just nu, så även priset. Bilen kommer endast gå att köpa online. Tumnagel
30.0°
0

Hyundai presenterar Bayon
En till kompakt SUV

Hyundai har nu presenterat den nya modellen Bayon som är ytterligare en kompakt SUV. Modellen som är i B-segmentet vill sno kunder från exempelvis Ford Puma, Nissan Juke och Volkswagen T-Cross. Namnet uttalas "Bye-Onn" och det kommer från franska Basque Country. Man valde detta för att påvisa ytterligare att bilen designats specifikt för den europeiska marknaden. Måtten är 4,1 meter på längden, 1,77 på bredden med en hjulbas på 2,58 meter. Bayon baseras på i20 och drivningen sker endast på framhjulen. Kraften kommer dit via en av två stycken versioner av en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter. Den kan man få med antingen 100 eller 120 hästar. Vridet är oavsett val 172 newtonmeter. Båda är mildhybrider och sexstegad manuell växellåda är standard, sjustegad DCT finns som tillval. Insidan hämtar mycket från i20 och man får ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och antingen en infotainmentskärm på åtta eller 10,25 tum beroende på utrustningsval. Bayon börjar säljas i sommar och priset väntas ligga på runt 17.000 pund. Tumnagel
37.2°
0

Volvo XC40 Recharge får sin första OTA-uppdatering
Ska ge snabbare laddhastighet och bättre räckvidd

OTA (Over The Air) är uppdateringar som skickas i luften till vad som nu ska uppdateras. I december fick Polestar 2 sina första och nu är det dags för systerbilen Volvo XC40 Recharge att få sin första mjukvaruuppgradering någonsin. I denna ingår uppdateringar, nya funktioner, buggfixar och stabilitetsförbättringar till bilens infotainment- och framdrivningssystem. Den som laddar hem uppdateringen får en ny basmjukvara för bilens elektroniska system, en ökning av laddningshastigheten och en förbättrad räckvidd. Exakta detaljer kring detta får vi dock inte reda på. Exakt när utrullningen sker är lite oklart men ni som har en XC40 Recharge kan börja hålla utkik i era bilar. Tumnagel
44.3°
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
0

Det här är Mercedes nya monsterskärm på 56 tum
Kommer att ha premiär i den eldrivna modellen EQS

I slutet av året kommer Mercedes att rulla ut den produktionsklara versionen av den nya lyxiga eldrivna sedan-modellen EQS. Nu får vi reda på att den kommer att få en skärm på 56 tum som man kallar för Hyperscreen. Den här bygger på andra generationen av infotainmentsystemet MBUX och som vi kan se är den en ersättare för fysiska knappar som brukar finnas runt ratten och på mittkonsolen. Skärmen sträcker sig ända bort till passagerarsidan så ingen ska bli utan. Som väntat är det inte en enda skärm utan flera som man bakat in i samma del. Hur skärmen är tänkt att fungera ser vi i de två klippen nedan. Tumnagel
50.5°
0
2020

Hyundai gör Ioniq till ett eget varumärke
Tre nya elbilar lanseras de kommande fyra åren

Hyundai har en modell som heter Ioniq som man kan få som hybrid, laddhybrid och elbil. En rätt smart bil vars namn nu förvandlas till ett eget varumärke. Hyundai säger att man under Ioniq-varumärket ska erbjuda "kundcentrerade eldrivna upplevelser som kretsar runt uppkopplade livestylelösningar" och det kommer att bli helt dedikerat till batteridrivna elbilar. Under de kommande fyra åren ska tre stycken elbilar lanseras under epitetet och konceptbilarna 45 och Prophecy är två av dem. Den tredje blir en ny SUV som vi ser längst bak på bilden ovan. 45 är först ut att förvandlas till produktionsbil och den får då namnet Ioniq 5 med lansering 2021. 2022 kommer Prophecy att bli Ioniq 6 och i början av 2024 lanseras Ioniq 7 som är suven. Tumnagel
44.9°
0

Hyundai berättar mer om eldrivna konceptbilen Prophecy
Designchefen guidar oss

För en månad sedan presenterade Hyundai den nya eldrivna konceptbilen Prophecy. I den här nya filmen guidas vi runt bilen av Luc Donckerwolke som är Chief Design Officer på Hyundai. Modellen är inspirerad av bilar från 1920- och 30-talet som hade en slank och coupé-lik design. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
0
Nästa sida