m

Trafikverket med flera lanserar initiativet Zhero
Alla behöver hjälpas åt för att vi ska nå Nollvisionen

Trafikverket lanserar nu tillsammans med Polisen, NTF, Transportstyrelsen, Arbetsmiljöverket, Folksam, Göteborgs stad, MHF, Safer, Stockholms stad och STR initiativet Zhero för ökad trafiksäkerhet. Alla behöver hjälpas åt för att vi ska nå Nollvisionen (noll döda i trafiken) och trafiksäkerhet är en samhällsfråga där alla tjänar på att bidra. En sak man kan göra som privatperson är att hålla hastigheten, och inte köra onykter. Om alla höll hastighetsgränsen skulle omkring 100 liv kunna räddas per år. 25 procent av alla dödsolyckor har även koppling till rattonykterhet. Maria Krafft som är måldirektör trafiksäkerhet på Trafikverket säger: "Alla som använder vägsystemet kan bidra till att förändra normer – privatpersoner, företag och organisationer. Det finns stora möjligheter för ledare att ta ansvar för trafiksäkerhet i den egna verksamheten. Säkra resor är en hållbarhets- och arbetsmiljöfråga. Företag behöver ta ansvar för sina trafiksäkerhetsavtryck, på samma sätt som man redovisar sina klimatavtryck. När många engagerar sig i trafiksäkerhet finns stora möjligheter att minska skadade och omkomna i vägtrafiken." Läs mer om initiativet på länken nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Färre personer omkom i vägtrafiken förra året
Det var ju skönt att höra

Det har slagit över till nytt år och därför presenterar Transportstyrelsen lite statistik över hur förra året såg ut. En god nyhet är att färre omkom i trafiken - 190 stycken jämfört med 2019 då 221 stycken omkom. Det är omkomna i personbilsolyckor som minskat mest. Mellan mars och april minskade antalet olyckor stort och det beror mycket på den minskade trafikmängden som var då. Jonas Bjelfvenstam som är generaldirektör för Transportstyrelsen säger följande: "Vi har uppnått Nollvisionens etappmål för vägtrafiken som innebär högst 220 omkomna år 2020. Men 2020 är ett speciellt år och det går inte att utesluta att pandemin har påverkat olyckstalen. Vi behöver därför titta närmare på om det går att se vilken påverkan pandemin fått på utfallet. För att vi ska bli framgångsrika i trafiksäkerhetsarbetet krävs fortsatta insatser från alla aktörer. Vi behöver rikta större fokus på fallolyckor bland gående. Det är en trafikantgrupp som står för en stor andel av skadade i trafikmiljön, men som hittills inte ingått i uppföljningen av etappmålen." Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0
2020

20 stycken personer omkom i novembertrafiken
Ta det lugnt i jultrafiken!

Statistik från Transportstyrelsen visar att 20 stycken personer omkom och 1046 skadades i vägtrafiken under november månad. 20 är en ökning med 7 stycken omkomna jämfört med samma period förra året. Khabat Amin som är statistiker på Väg och järnväg på Transportstyrelsen säger följande: "Under de första elva månaderna i år har 174 personer omkommit. Under motsvarande period i fjol omkom 204 personer. Det innebär en minskning med 15 procent. Vi kommer med stor sannolikhet att nå Nollvisionens etappmål om högst 220 omkomna år 2020. När året är över behöver vi titta närmare på utfallet för att bland annat se vilken påverkan pandemin kan ha fått." Enligt polisens rapportering till Transportstyrelsens olycksdatabas Strada så har det inträffat 33 stycken olyckor med personskada per dag under perioden 20/12 till 12/1 de senaste fem åren. Mellan den 20 och 23 december är de mest olycksdrabbade dagarna. I år ska man undvika resande så mycket det bara går, men om ni ändå ska ut i trafiken - ta det lugnt! Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

Säkerhetschaufför i dödsolycka med självkörande bil åtalas
Uber-chaufför anklagas nu för vållande till annans död

Den säkerhetschaufför som befann sig bakom ratten när Ubers självkörande Volvo-bil körde ihjäl en kvinna i USA 2018 åtalas nu för vållande till annans död. Det har tidigare konstaterats att Ubers självkörande bil hade uppfattat kvinnan som gick över vägen men inte tolkat henne som något som bilen behövde bromsa för. Säkerhetschauffören misstänks dock ha varit i ouppmärksam då hon tros ha suttit och kollat på tv samtidigt som dödsolyckan skedde. Rättegången mot Ubers säkerhetschaufför kommer att dra igång i början av nästa år. Uber riskerar inte längre något åtal för olyckan med den självkörande bilen. Företaget förlikades med den omkomna kvinnans familj efter en uppgörelse 2018. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Studie visar att män farligare i trafiken än kvinnor
Orsakar fler olyckor med dödlig utgång för andra personer

SVT rapporterar om en brittisk studie som visar att män utgör en högre risk för dödsolyckor i trafiken än kvinnor. Studien fokuserade på olyckor med dödlig utgång för andra personer än den som orsakat olyckan. Forskarna studerade data från 14 425 olyckor med dödlig utgång i England mellan 2005 och 2015. Datan visade att män var överrepresenterade i statistiken i olyckor som skadade andra personer. Högst var risken hos män som kör motorcykel där de råkade ut för tio gånger fler olyckor jämfört med kvinnliga motorcykelförare. Av de sex fordonstyper (cyklar, bussar, bilar, taxi, skåpbilar, lastbilar och motorcyklar) som jämfördes var det endast bussar som visade sig hålla samma risknivå mellan könen för olyckor. Lastbilar stod för 16,5 procent av dödsfallen i studien och två tredjedelar av olyckorna orsakades av bilar samt taxibilar. Men när datan för risken per kilometer visar att lastbilar är inblandad i fem gånger fler dödsolyckor än bilar. En av rekommendationerna som forskningsrapporten lägger fram är att myndigheter bör försöka få in fler kvinnor i föraryrket. Detta för att de anser att en jämnare könsfördelning bland förarna skulle ha en positiv inverkan på den här typen av skador. Sonja Forward, senior forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, säger till SVT att ett liknande mönster kan ses här i Sverige trots att statistiken här mäter vilka som dör i trafiken och inte vem som orsakat en olycka. Ser vi på andelen omkomna för 2018 och 2019 är 77 procent av de omkomna män och 23 procent kvinnor. Och skillnaden kvarstår även då man tar hänsyn till att kvinnor inte kör lika mycket bil som män. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

Endast 223 personer omkom i trafiken förra året
Lägsta siffran sedan man började mäta

2018 var ingen rolig historia när man ser till antal dödade i trafiken, hela 325 personer omkom. Men 2019 blev som väl är ett betydligt bättre år, det bästa på länge faktiskt. Sett till snittet 2014-2018 minskade dödligheten med 19 procent och 223 personer omkom, betydligt färre än året innan alltså. Den stora anledningen är att att antalet singelolyckor med bil har minskat kraftigt, men även olyckor med motorcykel och gående har minskat med nästan en tredjedel. Omkomna i lätt lastbil har dock ökat. Nollvisionsmålet med under 220 döda 2020 verkar gå att nå, men det krävs fortsatt arbete. – Vi ser att det är möjligt. Samtidigt har vi lärt oss att det kan gå upp och ned ganska snabbt. Det är en fortsatt beteendefråga. Man kan bygga om hur många vägar som helst men det krävs också ett personligt ansvar säger generaldirektören Jonas Bjelfvenstam till TT. Tumnagel
59.4°
+
Roger Åberg
0
2019

Rekordfå dödsfall i trafiken i juli
En halvering jämfört med 2018

Transportstyrelsen rapporterar att det under juli månad omkom 22 personer i trafiken, enligt preliminär statistik. Det är en halvering om man jämför med samma period förra året och betydligt lägre än medelantalet omkomna de senaste fem åren som är 33 personer. – Sommarmånaderna brukar vara de månader då flest dödsolyckor inträffar, men i år är antalet för juni och juli det lägsta i modern tid. Den största minskningen i juli månad jämfört med samma månad tidigare år är bland personbilister. Vi ser också att antalet omkomna totalt för de sju första månaderna i år (januari-juli) är lägre än vad det varit i genomsnitt under de senaste fem åren, säger Khabat Amin, statistiker på väg- och järnväg på Transportstyrelsen. Varför siffran är så låg i år kan Transportstyrelsen inte svara på ännu eftersom de inte har hunnit analysera siffrorna. Av de omkomna färdades nio personer i personbil, nio på motorcykel och två i lätt lastbil. Tumnagel
61.2°
+
Frode Wikesjö
0

Japansk animationsstudio utsatt för attentat
Över 30 personer befaras ha dött i mordbrand på Kyoto Animation

Minst 33 personer befaras ha omkommit efter det att den japanska filmstudion Kyoto Animation tidigare idag utsattes för mordbrand efter vad som verkar vara ett attentat riktat mot studion. En man som innan branden bröt ut ska ha hällt någon slags vätska och tänt eld på denna i trevåningshuset där Kyoto Animation hade sina lokaler uppges ha gripits. Något eventuellt motiv till mordbranden har än så länge inte framkommit. Förutom de 33 personer som uppges ha dött i branden så ska ytterligare ett 30-tal vårdas på sjukhus varav några ska ha ådragit sig svåra skador. Kyoto Animation, även kallat för KyoAni, drog igång sin verksamhet 1981 och har gjort både animerade filmer och serieböcker. Den japanske filmexperten Yuichi Maeda säger till nyhetsbyrån Reuters: "De är en av de största animationsstudiorna i Japan, och med så många omkomna har många av de bästa tecknarna i landet förmodligen dött. Att så här många dör på en och samma gång kommer att bli ett hårt slag mot hela den japanska animationsindustrin." Tumnagel
0.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bästa juni i trafiken i modern tid!
Transportstyrelsen halvårsrapport har kommit

Det är positiva siffror när Transportstyrelsen berättar om hur många som har omkommit i trafiken under första halvåret i år. 111 personer har omkommit, vilket är 20 mindre än samma period förra året och lite lägre än snittet de senaste åren som är 119 personer. 71 av de omkomna var skyddade trafikanter (alltså personer i bil, buss, lastbil) och 40 var oskyddade trafikanter (alltså personer på mc, moped, fotgängare, cykel och numera även elsparkcykel). Året började tråkigt med 30 döda i januari men sedan har det sett bättre ut. Juni blev den bästa juni-månaden i modern tid med endast 16 döda. Av dessa var 9 oskyddade trafikanter. Tumnagel
45.0°
+
Roger Åberg
0

Rysk ubåtsbesättning förhindrade "global katastrof"
Mycket är dock oklart om vad som hände på den ryska ubåten

Under begravningen för de 14 människor som förra veckan dog i en ubåts-olycka i Ryssland hyllade en kapten inom den ryska marinen de omkomna och sa att de förhindrat en katastrof som skulle påverkat jorden. Exakt vad detta innebar har dock inte gått att utröna och officiella ryska källor har inte velat kommentera kaptenens uttalande under begravningen. Vad vi vet är att de 14 omkomna var ombord på en kärnkraftsdriven ubåt som utfört några slags tester där. Exakt vad dessa tester innefattade är dock oklart. Ryssland har överlag varit väldigt tysta om ubåtsolyckan. Det tog tre dagar efter det att olyckan skett innan man bekräftade att så var fallet. Enligt flera källor ska det handla om ubåten Losharik som färdigställdes 1988, precis innan Sovjetunionen kollapsade. Att de 14 ombord på ubåten omkom uppges bero på att det uppstått en brand ombord och att besättningsmännen dog under släckningsarbetet av denna. Enligt ryska officiella uppgifter ska det inte ha varit någon fara för en eventuell kärnkraftsolycka ombord på ubåten, något som kanske motsägs av det kaptenen sa under begravningen av de omkomna. Ubåten tillhör inte den ryska marinen utan är en del av ryska "Main Directorate of Deep-Sea Research", en statlig organisation som i sin tur är en del av den ryska underrättelsetjänsten GRU. Det är antagligen en av anledningarna varför Ryssland har klassat olyckan som en stadshemlighet och inte vill ge några detaljer om exakt vad som hänt på ubåten. Tumnagel
32.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Trafikdöden ökar i Sverige
Nollvisionen inte i sikte?

Enligt preliminära uppgifter från Transportstyrelsen så har det hittills i år dött 176 personer i olyckor i den svenska trafiken. Så hög har inte siffran varit sedan 2011 och ett avbräck från förra årets lite mer positiva statistik. Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Antalet omkomna i trafiken brukar vara högt under sommarmånaderna maj till juli men i år var det tyvärr betydligt fler som omkom. Singelolyckor är den vanligaste olyckstypen men vi ser att mötesolyckor bland bilister har fördubblats jämfört med samma period 2017." Av de 176 personer som dog på de svenska vägarna mellan januari till juli var 109 stycken bilister och 67 var så kallade oskyddade trafikanter, motorcyklister, mopedister, cyklister eller gående. Tumnagel
27.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

2017 bästa trafikåret i modern tid
254 personer omkom, ner från 270 förra året

Antalet dödade i trafiken fortsätter att minska och 2017 blev året med minst dödade i modern tid, vilket är glädjande. Av de 254 omkom 148 bilförare- och passagerare på väg, vilket är en liten minskning från 2016 då 151 omkom. 136 av dessa omkom i bil, övriga 12 i buss eller lastbil. Singelolyckor är den absolut vanligaste olyckstypen, 79 av de omkomna dog i singelolyckor och 44 i mötesolyckor. Räknar man bort singelolyckorna var det alltså bara 57 personer som omkom i en bil förra året. - 35 stycken omkom på MC, ner från 36. Av dessa var 16 singelolyckor och 15 kollision med personbil eller lastbil. - 24 cyklister omkom, vilket är två fler än förra året. 15 av dessa var 65 år eller äldre, två var barn under 18 år. - 36 fotgängare omkom efter att ha blivit påkörda. 21 av dessa var 65 år eller äldre, två var barn under 18 år. Tumnagel
53.2°
+
Roger Åberg
0
2014

Dystert år för flygtrafiken
Över tusen personer omkom i flygolyckor under året

2014 ser ut att bli det mörkaste året på länge när det gäller passagerarflyget i världen då 951 personer uppges ha omkommit i flygolyckor med flygplan med fler än 14 passagerare. Räknar man även in flygplansolyckor med mindre flygplan har sammanlagt 1.150 personer mist livet under året skriver DN.se. Om statistiken ser dyster ut för världen i stort har den sett katastrofal ut för malaysiskt flyg under 2014 då tre stycken av de sju större flygplanen som förolyckats under året har tillhört malaysiska flygbolag. Senast härom dagen försvann ett flygplan med 162 passagerare från malaysiska Air Asia, ett flygplan som ännu inte har lokaliserats men myndigheter uppger att man inte tror att någon av de ombordvarande längre är i livet. Nedan följer statistik på antal omkomna i flygplanskatastrofer sedan 1999 [wiki]. År, antal omkomna 2013, 265 2012, 794 2011, 828 2010, 1.115 2009, 1.103 2008, 884 2007, 971 2006, 1.294 2005, 1.459 2004, 771 2003, 1.230 2002, 1.413 2001, 4.140 2000, 1.582 1999, 1.138 Tumnagel
22.6°
+
Wille Wilhelmsson
0