37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Ferrari Omologata - specialbygge baserat på 812 Superfast Kaxig röv! Den som har lite för mycket pengar kan gå till Ferrari och be dem bygga en specialversion i ett exemplar som ingen annan har eller kan köpa. Det är precis vad någon har gjort och Omologata är det senaste att dyka upp som en one-off. Den här är baserad på modellen 812 Superfast och det enda utseendemässigt som den har kvar är vindrutan och strålkastarna - allt annat är specialbyggt just för Omologata. Grillen har en ny design precis som framskärmarna som biffat till sig lite. Bakrutan har ersatts med en inbyggd laxtrappa och de nya runda bakljusen har flyttats långt in i karossen. För att runda av baken sitter en läpp på bakluckan och en massiv diffusor med fyra avgaspipor i. Insidan får vi tyvärr inte se så mycket av men här finns bland annat fyrpunktsbälte, blåa sportstolar och massa kolfiber. Om man gjort något med motorn är oklart. Standard bjuder 812 Superfast på en V12:a på 6,5 liter utan överladdning som ger 800 hästar och 718 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ta sig från 0-100 km/h på 2,9 sekunder och kunna toppa 340 km/h. Bilen är beställd av en kund i Europa och på önskelistan stod "create a futuristic design with distinctive elements reinterpreted in a fresh manner to provide potential for a timeless shape that is certain to leave a lasting impression". Från start till mål tog bilen två år att få fram. Tumnagel
46.7°
0
Aston Martins Q-avdelning presenterar Victor Retro-inspirerad specialare i ett exemplar Det senaste att ploppa ut från Aston Martins Q-avdelning är Victor. Det är en specialbyggd version i ett enda exemplar som hämtat inspiration från V8 Vantage från 70/80-talet. Man har utgått från en renoverad kolfibermonocoque hämtad från modellen One-77. Det ska även finnas en hel del delar från Vulcan här. För att matcha sitt extrema utseende har man under huven stoppat en V12:a på 7,3 liter som Cosworth fått pilla lite på. Den lämnar här hela 848 hästar och har 812 newtonmeter i vrid. Maskinen har man sedan kopplat till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Det här innebär att detta är den mest kraftfulla manuellt växlade bilen Aston Martin har byggt någonsin. Victor får samma fjädrar och dämpar-system som Vulcan och innanför de centrumbultade fälgarna sitter keramiska bromsskivor i dimensionerna 380 millimeter fram, 360 bak. Vad kunden har fått betala för denna skapelse framgår inte men det kanske också är bäst. Tumnagel
53.5°
0
Patentritningar visar ny unik Rolls-Royce Kommer säkert bara byggas i ett enda exemplar Om man har alldeles för mycket pengar kan man gå till Rolls-Royce och be dem bygga en unik bil åt en. Det verkar som att någon har gjort just detta igen, för dessa nya patentritningar visar något vi inte har sett från tillverkaren innan. Troligtvis handlar det om ett specialbygge till någon riking som uppenbarligen vill ha ett båtliknande akterdäck på sin bil. Tumnagel
37.1°
0
2019
Ny specialare från McLaren Inspirerad av kometer MSO (McLaren Special Operations) presenterar nu sin senaste skapelse och det är en 600LT som man har piffat till en del. Bilen är lackad i specialfärgen Comet Fade som blandar tre stycken olika färger (Cerulean Blue, Defined Burton Blue och Atlantic Blue) för en lite fräsigare och mer unik utsida. Inte mindre än 120 timmar tog det att få till lacken som vi ser den här. Bilen är beställd av en trogen McLaren-kund och inspirationen ska komma från ljuset och hastigheten en komet bjuder på. Förutom lacken har den fått ett takscoop i kolfiber, tre stycken olika kolfiberpaket över hela bilen och smidda fälgar i svart. Insidan går i samma blåa tema och även här flödar det av kolfiber. Inget har gjorts med motorn så den 3,8 liter stora dubbelturbomatade V8:an lämnar fortfarande 600 hästar och 627 newtonmeter. Motorn är kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som ser till att skicka bilen från stillastående till 100 km/h på 2,9 sekunder. Toppfarten ligger på 328 km/h. Tumnagel
40.5°
0
Bugatti presenterar Centodieci Din för åtta miljoner euro Förra veckan läckte bilder på Bugattis senaste skapelse Centodieci ut. Nu är den officiellt presenterad och i samma veva får vi reda på vad den kostar - åtta miljoner euro. För den slanten får du en unik Chiron med ny kaross och 1600 hästar att leka med. Tanken är att designen ska vara en hommage till den klassiska superbilen EB110. Det mest uppenbara är den mindre grillen i nosen och de fem hålen på sidoluftintagen. Dessa ser till att W16-motorn på 8,0 liter får luft i sig och att man kan ta sig från 0-100 km/h på bara 2,4 sekunder. 0-200 km/h ska gå på 6,1 och toppfarten är elektroniskt begränsad till 380 km/h. Endast tio stycken exemplar kommer att tillverkas, alla är redan tingade. Leverans sker dock först om två år. Tumnagel
36.3°
0
50 år sedan Porsche presenterade 914 Tut i luren! Nu fyller Porsches lilla modell 914 hela 50 år vilket givetvis är värt att fira och hylla. Sportbilen med mittmotor kallades även VW-Porsche 914 och var ett samarbete mellan Volkswagen och Porsche. 1969 ägde lansering rum på bilmässan i Frankfurt. Tanken med bilen var att ta fram ett komplement till 911 samtidigt som Volkswagen skulle få rida lite på sportbilsvågen. Modellen erbjöds med antingen en boxerfyra på 1,7 liter hämtad från Volkswagen Typ 4 (914/4) eller en boxersexa på 2,0 liter hämtad från 911 T (914/6). Den förstnämnda tillverkade man 115.646 stycken av medan det bara blev 3350 stycken med sexan tillverkade. Anledningen var att priset var för högt, och att det då inte skiljde särskilt mycket från att köpa en 911 istället. Hardcore Porsche-fans har väl kanske inte så mycket till övers för modellen men den är ändå ganska charmig. På sin tid blev den mycket populär bland surfare i Kalifornien och idag är det trevligt att se dessa klassiker när man är på bilträff. Den 2 juni anordnar Porsche Museum "Typically Porsche Day" där man uppmärksammar modellen och över 120 stycken ägare kommer att komma dit med sina bilar. Tumnagel
40.1°
0
Ferrari presenterar P80/C Banracer baserad på 488 GT3 I fyra års tid har Ferrari utvecklat bilen de nu presenterar - P80/C. Det är en brutal maskin baserad på 488 GT3 för den som älskar att köra bana och som har lite för mycket pengar. Det är kunden "TK" som har beställt åket och Ferrari beskriver personen som "a great connoisseur of the Ferrari world". Den här får man som väntat endast köra med på banan och den får väl därmed ses som en väldigt dyr leksak. Tanken med bygget har varit att ta fram en modern maskin inspirerad av ikonerna 330 P3/P4 och 1966 Dino 206 S. Under skalet finns samma chassi som i 488 GT3. "Cockpiten" har dock flyttats fram en aning vilket bland annat har gett en mer utdragen bakdel som kunnat göras rätt så aggressiv. Kunden har valt att bilen kommer med två olika konfigurationer - en för strikt racing och en för utställningar. Den förstnämnda bjuder på kolfibervinge och 18-tummare med centrumbult. Utställningsversionen har istället 21-tummare och inga aerodynamiska extratillbehör. Hela karossen är i kolfiber och lacken kallas för Rosso Vero. Insidan är ganska lik en 488 GT3 men lite av instrumentbrädan, stolarna och dörrpanelerna har fått ny look. Förmodligen är motorn orörd. Vad den här specialversionen i ett exemplar kostade TK vet vi inte. Men det kanske är bäst så. Tumnagel
44.9°
0
TopCar Design har beställt en Pagani Huayra Dragon Ny specialare Pagani har testat en Huayra-prototyp de senaste månaderna vilket har fått ryktena att florera. Nu får vi reda på vad det hela handlar om och det är den här specialversionen man kallar för Dragon. Ett av de fem stycken exemplaren ska tydligen den ryska custom-firman TopCar Design ha beställt. Bilen utrustas med allehanda aerodynamiska nyheter och får som vi kan se ett ganska så aggressivt utseende. De extra bitarna är som väntat tillverkade i kolfiber och baktill sitter en rätt så maffig vinge. Förmodligen baseras bilen på värstingen Huayra BC som levererar 745 hästar och hela 1 100 newtonmeter ur V12:an. Dragon kanske till och med får mer effekt än det här. Pagani håller även på att jobba med en uppföljare till Huayra som började säljas 2012 så detta kan vara den sista versionen ut. Sen tidigare vet vi dock att Pagani älskar specialversioner så modellen kan mycket väl få leva kvar i ett par år till. Tumnagel
34.6°
0
Bugatti teasar modern version av 57 SC Atlantic Visas i Genève Bugatti har något nytt att visa upp i Genève och det här är det första vi får se av bilen. Det hela ska vara en modern tolkning av klassikern 57 SC Atlantic men det är inget som kommer i en större upplaga. Det här blir en one-off och det sägs att det är Ferdinand Piëch som har beställt bilen. 16 miljoner euro ska han ha betalat för den. Troligtvis är åket baserat på Chiron eller Divo och inget nytt man gjort från grunden, men det återstår ju såklart att se. Tumnagel
37.5°
0
2018
SP38 - ny specialare från Ferrari En 488 GTB med nytt utseende Den senaste skapelsen i Ferraris unika One-Off-program är SP38 som man idag visades upp vid tillverkarens testbana Fiorano. Under det nya skalet som designats av Centro Stile Ferrari återfinns en 488 GTB. Bilen kommer att visas för allmänheten för första gången nu på lördag när Concorso dx27Eleganza Villa dx27Este anordnas. Vad tycker ni? Tumnagel
53.8°
0
Nästa sida