m

EU portar flyg från Belarus
Efter att diktaturen där tvingade ner ett passagerarplan

UPPDATERING: Trots att EU nu avråder samtliga EU-flygbolag att släppa eller ta emot belarusiska flygplan så landade plan från Minsk på Arlanda i dag. Enligt Transportstyrelsen så finns inte ännu något formellt beslut om ett flygstopp så därav kunde planen landa som vanligt. ------------------------------------ I söndags ska myndigheterna i Belarus ha tvingat ett Ryan Air-flygplan som skulle flyga mellan Aten och Vilnius att landa på flygplatsen i Minsk. När planet väl hade landat greps journalisten Roman Protasevitj, en tidigare chef för den oppositionella kanalen Nexta på Telegram. Han riskerar nu enligt en del källor fängelse i upp till 15 år medan andra uppger att han riskerar att dömas till döden. EU var inte helt nöjda med detta och under gårdagen hölls ett toppmöte i Bryssel där man fördömde denna händelse starkt. Toppmötesdeltagarna kräver bland annat nu att den gripne journalisten, Roman Protasevitj och flickvännen Sofia Sapega, omedelbart släpps samt manar att den internationella flygorganisationen ICAO ska utreda denna oacceptabla incident på stubinen. Utöver det så ber de också samtliga EU-flygbolag att undvika flygningar genom belarusiskt luftrum och man kommer inte heller släppa in belarusiska flygbolag inte ska släppas in i eller ut ur EU. Sveriges statsminister, Stefan Löfven, hade detta att säga efter toppmötet: "Det är väldigt positivt att vi så snabbt kunde enas kring tydliga och resoluta åtgärder från EU:s sida, helt i linje med mina krav från svensk sida. Det här var ett oacceptabelt agerande från Belarus sida och det är viktigt att ett sådant möts med kraftfulla och omedelbara konsekvenser" Länder som Storbritannien och Ukraina har redan infört flygstopp för belarusiska flyg. Tumnagel
74.8°
+
Frode Wikesjö
0

Flygbolag har börjat undvika att flyga över Belarus
Efter att diktaturen tvingade ner ett passagerarplan igår

Det verkar som om flygbolag nu har börjar undvika att flyga över Belarus efter att landets myndigheter igår tvingade ett passagerarplan att landa i landet. Under gårdagen uppges myndigheter i Belarus ha tvingat ett Ryan Air-flygplan som skulle flyga mellan Aten och Vilnius att landa på flygplatsen i Minsk. När planet väl hade landat greps journalisten Roman Protasevitj, en tidigare chef för den oppositionella kanalen Nexta på Telegram. Han riskerar nu enligt en del källor fängelse i upp till 15 år medan andra uppger att han riskerar att dömas till döden. Gårdagens händelse, som en del beskriver som en flygkapning, verkar ha lett till att en del flygbolag nu undviker att flyga över Belarus. På bilden här ovanför kan ni till exempel kolla in omvägen ett flygplan tillhörande ungerska Wizz Air tog för att undvika att flyga över Belarus luftrum. Tumnagel
67.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Kraschat flygplan i Iran verkar ha blivit nedskjutet
Sköt Iran ner ett passagerarplan av misstag?

Allt mer talar nu för att det flygplan som kraschade utanför Irans huvudstad Teheran häromdagen blev nedskjutet av en iransk missil. Det var en Boeing 737-800 från Ukraine International Airlines som i onsdags morse kraschade i en förort till Teheran och samtliga 176 personer ombord omkom. Från Iran hette det väldigt tidigt att det handlade om ett tekniskt problem med flygplanet, uppgifter som ingen sannolikt kunde veta så kort tid efter kraschen. Nu visar dock en film att det ser ut som om flygplanet kolliderar med ett flygande föremål kort efter start och enligt de flesta bedömare ska det handla om en iransk missil. Iran genomförde så sent som några timmar innan Flight PS752 störtade ett missilanfall mot amerikanska baser i Irak och Iransk luftvärn hade sannolikt väldigt hög beredskap efter det. Om detta på något sätt kan ha lett till att det ukrainska flygplanet sköts ned finns det än så länge inga uppgifter om. Förutom filmen som nu cirkulerar och som ni kan se nedan pekar på att flygplanet sköts ner har flera länder uppgett att deras underrättelsetjänsters uppgifter pekar på att Iran av misstag ska ha skjutit ner Flight PS752. Uppdaterat Irans flygorganisationschef Ali Abedzade har idag avvisat uppgifterna som gör gällande att det störtade flygplanet ska ha skjutits ner av en iransk missil och ska enligt norska VG i ett uttalande ha sagt: "Vi måste invänta resultatet av utredningarna, men det vi med säkerhet kan säga redan nu är att planet inte sköts ned av en robot." Tumnagel
16.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Inga dödliga olyckor hos flygbolagen förra året
Bra jobbat!

2017 blev ett år helt utan dödliga olyckor hos flygbolagen - så länge du flög ett passagerarplan med jetmotor. Det gör 2017 till det säkraste året någonsin och man behöver flyga 16 miljoner flygningar för att, rent statistiskt, råka ut för en olycka. Men branschen som helhet var inte utan olyckor, men det dröjde tills oktober innan den första dödliga olyckan då ett ambulansflyg råkade ut för motorproblem och sju personer dog. I november kraschade ett Let 410, ett plan för maximalt 19 passagerare, i Ryssland och sex personer dog. I Bisjkek, Kirgizistans huvudstad, kraschade ett fraktflyg från Turkish vilket dödade de fyra som flög och 35 på marken. På Sint Maarten tog en turist som stod för nära landningsbanan och dödades av jetstrålen. Och så på nyårsafton kraschade ett sjöflygplan i Sydney med sex döda som följd och i Costa Rica kraschade en Cessna Caravan med 12 döda som följd. Men hos de vanliga flygbolagen med vad man kanske får kalla för vanliga flygplan skedde ingen olycka med dödlig utgång under året. Tumnagel
61.4°
+
Roger Åberg
0
2017

Företag vill lansera eldrivna passagerarflygplan inom tio år
Ska flyga mellan London och Paris

Företaget Wright Electric vill att vi ska kunna flyga i eldrivna passagerarflygplan inom tio år. Under tisdagen presenterade de sin idé under en demodag för nya startupföretag i Silicon Valley. Främst handlar det om att få in de elektroniskt drivna flygplanen på kortare flygrutter där det är praktiskt möjligt att använda elektricitet. Bland annat angavs sträckan London -Paris som exempel. 30 procent av alla flygningar är också under 480 kilometer långa vilket gör rutterna till potentiellt bra elektriskt drivna sträckor. Planerna på lansering inom tio år är ambitiösa och beroende av hur utvecklingen av batterier kommer att fortskrida. Flygexperten Graham Warwick som var på plats var också skeptisk till idén just på grund av att teknologin för batterierna inte är tillräckligt bra ännu, och inte kommer att vara det på länge än. Dessutom måste säkerhetsaspekten vägas in där det inte finns regler kring flygningar med elektroniska flygplan. Wright Electric anser dock att det finns stora möjligheter att lyckas med konceptet och ska ha inlett samarbeten bland med företaget Chip Yates som stått bakom den längsta elektriskt drivna flygningen på 1600 kilometer. De ska även eventuellt ha ett samarbete på gång med budgetflygföretaget EasyJet. Tumnagel
56.4°
+
Emmy Zettergren
0
2016

British Airways flygplan blev antagligen inte påkört av en drönare
Exakt vad som hänt verkar dock vara oklart

För två veckor sedan rapporterade flera medier om att att passagerarplan från British Airways hade kolliderat med en drönare när det gick in för landning på flygplatsen Heathrow utanför London men nu verkar det som om detta inte stämmer. Air Accidents Investigation Branch (AAIB) har undersökt incidenten och inte funnits något som tyder på att planet ska ha kolliderat med en drönare då flygplanet i fråga inte ens verkar ha fått några skador. Storbritanniens transportminister Robert Goodwill säger i ett uttalande: "There was no actual damage to the plane and there is indeed some speculation it may have been even a plastic bag or something. The pilot has a lot of other things to concentrate on [when landing] so we’re not quite sure what they saw." Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Telegram Messenger är terroristernas favoritapp
Har nu börjat stänga av konton knutna till IS

Efter terroristattacken i Frankrike förra veckan har en hel del fokus riktats mot kommunikation över internet i allmänhet och kommunikation i sociala medier i synnerhet. En app som pekas ut som IS favoritapp är den ryskutvecklade appen Telegram Messenger. Det handlar om en chat/meddelande-app som lanserades för två år sedan och i dagsläget har runt 60 miljoner användare. All kommunikation via Telegram är krypterad vilket ska göra den väldigt svår, om inte omöjlig, att övervaka och att spåra avsändare. Det var när Telegram lanserade så kallade "Channels" (kanaler) i september där man kunde skicka meddelande till alla som följde ett visst konto, ungefär som på Twitter, appen blev populär hos IS då de kunde skicka sina meddelanden till tusentals följare. IS använde Telegram för att ta på sig skulden för både attackerna i Paris och bombningen av ett ryskt passagerarplan i början av den här månaden. Efter det att media har börjat uppmärksamma Telegrams popularitet hos IS har Telegram börjat stänga ner konton som man anser sprider IS-propaganda och CNN säger att man hittills stängt ner 78 stycken kanaler som spridit extremistpropaganda på tolv olika språk. Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens största flygplan ska testflyga nästa år
Microsoftsgrundarens jätteplan får luft under sina vingar

Paul Allen är den lite mindre kände av de båda Microsoftgrundarna och han har sedan 2011 arbetat med ett projekt som kallas för Stratolaunch vilket kommer att bli världens största flygplan när det väl står klart. Stratolaunch har ett vingspann på 117 meter vilket är 38 meter mer än vad en Airbus A380, världens idag största passagerarplan, har. För att kunna lyfta och landa krävs det en landningsbana som är över 3,5 kilometer lång vilket gör att den inte kommer att kunna lyfta från många flygplatser i världen då deras landningsbanor ofta är anpassade till dagens passagerarplan som behöver mellan 2 till 2,5 kilometers startsträcka. Företaget bakom jätteplanet meddelar nu att man kommer att börja testflyga Stratolaunch redan nästa år. I framtiden är tanken att Stratolaunch ska användas för att skjuta upp raketer med satelliter från Stratolaunch när denna befinner sig i luften (raketen syns i mitten av planet på bilden ovan). Man tror att detta kan komma att spara mycket bränsle så då raketerna inte behöver starta stillastående från marken. Man tror att man kommer att kunna skjuta upp den första satelliten med Stratolaunch någon gång under 2018. Här nedan hittas en kort konceptvideo på det hela. Tumnagel
49.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren! Airbus A380 fyller 10 år i dag!
Superjumbon fyller tvåsiffrigt

Tänk vad tiden går! I dag är det exakt 10 år sedan som Airbus genomförde den allra första flygningen med superjumbon A380. Modellen är det första jetdrivna passagerarplanet med två passagerardäck och ett underliggande godsdäck. En riktig bjässe som verkligen sticker ut om man har turen att se den på en flygplats. Flygplanet har kapacitet för upp till 960 passagerare och det finns flera olika klasser att flyga i beroende på hur tjock plånbok man har, allt från vanlig ekonomiklass till superlyxig lounge som har egen bar och all annan bekvämlighet man kan tänka sig. Du kan läsa mer om A380 här. Länken nedan skickar dig till en dedikerad sajt där du kan utforska flygplanet mer på egen hand. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0
2013

Endast en pilot i flygplanen i framtiden?
EU kollar lite på det i alla fall

EU-kommissionen har dragit igång ett projekt vars syfte är att undersöka om det skulle räcka med endast en pilot per passagerarplan i framtiden. Att flyga med bara en pilot har länge varit Michael O´Learys, Ryan Airs VD, våta dröm med tanke på kostnadsbesparingarna det skulle innebära men många flygexperter anser att det är ogenomtänkt förslag. EU:s projekt går under namnet Advanced Cockpit for Reduction of Stress and Workload (ACROSS) och tanken är att man ska kunna utreda om det är möjligt att ta fram hjälpmedel som gör det tekniskt möjligt att flyga ett passagerarplan med enbart en pilot. ACROSS har en budget på 260 miljoner kronor och ska lämna sin slutrapport 2016. Tumnagel
29.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida