m

Renault uppdaterar Alpine A110
Finns nu tre stycken versioner

Alpine presenterar nu ett nytt modellprogram med tre versioner av modellen A110. Dessa får mer utrustning, vassare prestanda och ett helt nytt multimediasystem med förbättrad anslutning. Versionerna man har att välja mellan nu är A110, A110GT och A110S. A110 är insteget och den har turbomatad fyra på 1,8 liter som ger 252 hästar och fokus på körglädje. A110 GT har istället ett lite vassare chassi och 300 hästar, och ännu mer fokus på körgädje. A110 S blir vassast men även här är det 300 hästar som gäller. Sportigare bromsar, sportchassi, aktivt avgassystem och lättare sportstolar från Sabelt är lite av grejerna man får i S. Denna kan man även få med semi-slicks för bankörning, ett skräddarsytt aero-kit i kolfiber och skalstolar förberedda för fyrpunktsbälte. Med aero-kitet toppar bilen 275 km/h. Orderböckerna öppnar idag för världen men 1 december för Sverige och priserna ser ut som följande: A110: 655.000 kronor A110 GT: 755.000 kronor A110S: 785.000 kronor Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Ferrari Daytona SP3
En modern flört med dåtiden

Så då har Ferrari presenterat sin senaste Icona-modell. Den här heter Daytona SP3 och den ska hämta och blanda inspiration från 330 P3/4, 350 Can-Am, 512 S och andra racerbilar från tillverkaren. I mina ögon ser den ut som vilken annan ny Ferrari som helst i nosen medan baken känns riktigt lyckad och retromässig. Och trots att den saknar allt vad aktiv aero heter så är det här Ferraris mest aerodynamiskt effektiva modell hittills. I mitten av bilen bakom sittbrunnen sitter samma maskin från 812 Competizione fast lite masserad. Det är en V12:a på 6,5 liter utan överladdning som här ger 840 hästar och 697 newtonmeter i vrid. Det gör den till den starkaste motorn Ferrari någonsin har byggt. Varvstoppet ligger på 9500 varv och maskinen är kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h går på 2,8 sekunder och 200 km/h når man efter bara 7,4 sekunder Toppfarten ska ligga på över 340 km/h. Insidan får bland annat stolar som är integrerade i chassiet, ett justerbart pedalställ eftersom du inte kan flytta stolarna och en ratt varifrån du ska kunna styra 80 procent av bilens funktioner. Endast 599 stycken exemplar kommer att bli till, och surprise - alla är redan sålda. Alla 499 stycken som redan köpt den tidigare Icona-modellen Monza valde att även beställa ett exemplar av denna. Det borde alltså innebära att Zlatan köpt en. De övriga 100 stycken bilarna har en speciellt utvald grupp med Ferrari-samlare fått lägga vantarna på, så det blev tyvärr inga över till oss vanliga dödliga. Prislappen på varje bil är två miljoner euro. När de första kunderna ska få sina exemplar är dock oklart. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Helt eldrivna Toyota bZ4X går från koncept till verklighet
Går att boka från december

I våras presenterade Toyota den helt eldrivna suven bZ4X som koncept. Nu presenteras den i färdigt utförande samtidigt som vi får reda på mer fakta om den. Bilen ska gå att boka från december månad och lansering sker till våren. bZ4X är byggd på e-TNGA som är en plattform framtagen för elbilar. Instegsversionen har framhjulsdrift, elmotor på 204 hästar och 265 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 8,4 sekunder och toppar 160 km/h. Det kommer även en version med fyrhjulsdrift och dubbla motorer på 218 hästar, 336 newtonmeter och som gör 0-100 km/h på 7,7 sekunder. Oavsett version så är batteripacket på 71,4 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig minst 45 mil. Värmepump är standard och man ska kunna snabbladda med upp till 150 kW. Från och med hösten 2022 erbjuds modellen även med inbyggd trefasladdare som klarar 11 kW. En annan sak på tillvalslistan är att man kan få solceller på taket. I bagagen ska det gå in 452 liter med baksätet uppfällt, vad som ryms när man fäller detta är dock oklart. Senare kommer bilen även med steer-by-wire-teknik vilket innebär att ratten och framhjulen inte har någon mekanisk förbindelse. bZ4X blir den första serieproducerade bilen med tekniken och när den väl är här kommer den traditionella runda ratten att skippas till förmån för något man kallar för One Motion Grip Control - en ratt utan överdel. Vad bZ4X kommer att kosta framgår inte just nu. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Nya Rolls-Royce Ghost som Black Badge
Går att få i världens mörkaste färg

För ett år sedan rullade Rolls-Royce ut nya Ghost. Nu är det dags för en Black Badge-version av den att göra entré och precis som vanligt handlar det om en bil svart som natten med lite bättre prestanda. Det här är också ett försök till att locka till sig yngre publik, som lite fördomsfullt kanske anses vara de som gillar hela "blacked out"-grejen. Effekten i den 6,75 liter stora V12:an är nu på 600 hästar och 900 newtonmeter vilket är en ökning med 30 hästar och 50 newtonmeter jämfört med vanliga Ghost. 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder. Vidare får bilen ett nytt avgassystem som ska låta lite vassare, och växellådan har kalibrerats om för att växla snabbare när du trampar på lite extra. Du kan få nya Ghost Black Badge i vad man säger är världens mörkaste färg och den består av inte mindre än 45 kilo färg som sprayas på bilens kaross. Vill du inte ha bilen i svart kan du välja någon av de andra 44.000 (!) stycken färgerna som erbjuds. Annars är grill, Spirit of Ecstasy och mängder av andra detaljer i svart. Fälgarna som givetvis också har mycket svart i sig mäter 21 tum och består av 44 stycken lager kolfiber. Priset för bilen börjar på 249.500 pund, innan skatt. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Förare verkar ha suttit vid ratten i dödsolycka med Tesla
Kraschen fick föraren att förflyttas till baksätet

Det ser ut som om Tesla hade rätt när man tidigare i år uppgav att en förare satt bakom ratten där en olycka med en Tesla Model S ledde till att de två personerna i bilen dog. Det är den amerikanska myndigheten NTSB som efter sin utredning av olyckan uppger att det satt en person bakom ratten på Teslan som körde av vägen och kolliderade med ett träd. NTSB har bland annat undersökt datan från den kraschade Teslan och skriver i sin utredning: "With the assistance of the [event data recorder] module manufacturer, the NTSB Recorders Laboratory repaired and downloaded the fire-damaged EDR. Data from the module indicate that both the driver and the passenger seats were occupied, and that the seat belts were buckled when the EDR recorded the crash. The data also indicate that the driver was applying the accelerator in the time leading up to the crash; application of the accelerator pedal was found to be as high as 98.8 percent. The highest speed recorded by the EDR in the 5 seconds leading up to the crash was 67 mph." Lokal polis som var först på plats vid olyckan har tidigare uppgett att man hittade en av döda personerna i passagerarsätet och den andre i baksätet, något som lett till att det spekulerats om att ingen satt bakom ratten på bilen och att det var Teslas Autopilot som var ansvarig för olyckan. Nu verkar det istället som om kraschen fått föraren att förflyttas från förarsätet till baksätet enligt NTSB:s utredning. Tumnagel
32.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Leonardo är en drönare med ben
Robot som kan både flyga och gå

Forskare på Caltech har tagit fram en drönare som man kallar för Leonardo, en akronym för "LEgs ONboARD", vilken är försedd med ben. Detta gör att Leonardo, eller Leo som den robotliknande skapelsen även kallas, både kan flyga och gå. Tanken bakom det hela är att drönar-roboten enklare ska kunna ta sig fram i skiftande terräng. Kyunam Kim, forskare på Caltech som varit med och utvecklat Leo, säger: "Robots with a multimodal locomotion ability are able to move through challenging environments more efficiently than traditional robots by appropriately switching between their available means of movement. In particular, LEO aims to bridge the gap between the two disparate domains of aerial and bipedal locomotion that are not typically intertwined in existing robotic systems." Leo är cirka 75 centimeter lång och väger endast 2,58 kilo. Forskarna har bland annat hämtat inspiration från den animerade serien Astro Boy i samband med att man utvecklat drönare-roboten. Man tror att tekniken bakom Leo i framtiden skulle kunna använda för till exempel landningsställ till flygande farkoster och skriver bland annat: "The team envisions that future Mars rotorcraft could be equipped with legged landing gear so that the body balance of these aerial robots can be maintained as they land on sloped or uneven terrains, thereby reducing the risk of failure under challenging landing conditions." Här nedanför hittas ett klipp på Astro Boy. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jag har kört nya Porsche 911 GTS
Är det verkligen den perfekta Porschen?

Porsche 911 är ju en väldigt, väldigt klassisk modell och senaste versionen dök upp för två och ett halvt år sedan. Modellbeteckningen på denna är 992 och när den släpptes 2018 så började man med Carrera S och Carrera 4S. Sedan dess har det kommit en hög modeller till och nu är det alltså dags för den perfekta modellen, GTS. Men varför är detta den perfekta? Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Lotus Emira blir din för 75.995 pund
Går att få med sex eller fyra cylindrar

I början av juli rullade Lotus ut den nya modellen Emira. Nu är priset för den nya sportbilen officiellt och det börjar på 75.995 pund för den man kallar för First Edition. Förutom priset får vi även reda på alla specifikationerna. Standard har bilen en mittmonterad kompressormatad Toyota-V6:a på 3,5 liter som ger 400 hästar. Till den kopplas en manuell sexpetad låda som driver bakhjulen. Som tillval finns en sexstegad automat med paddlar bakom ratten. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder (4,2 för automat) och toppfarten anges till 290 km/h. Emira V6 First Edition ska börja tillverkas nästa vår. Nästa höst kommer även en First Edition med fyrcylindrig motor att släppas. Det är Mercedes-AMG:s turbomatade M139-maskin man har stoppat i här och den ger 360 hästar. En instegsversion som får prislappen 59.995 pund släpps någon gång 2023. Speca din bil på länken nedan. Mer information finns i pressmeddelandet. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Volvo lanserar större batteripack i Recharge-modellerna
Ska nu klara upp till 9 mil på el

Hybrid-versionerna av Volvo XC60, S/V60, XC90 och S/V90 som kallas för Recharge får nu ett större batteripack. Man går från 11,6 kWh till 18,8 kWh vilket ska göra det möjligt att komma upp till 9 mil på bara el. Det hävdar Volvo ska vara fullt tillräckligt för att man ska kunna klara av sin vardagskörning på el. En undersökning från konsultbolaget Sigma visar att genomsnittliga bilföraren inom premiumsegmentet kör under fem mil på en vardag. Förutom det större batteripacket ska det nu även vara möjligt att utnyttja så kallad enpedalskörning i XC60, S90 och V90 Recharge. Släpper du gasen bromsar bilen automatiskt och du slipper därför flytta foten från gaspedalen. Den bakre elmotorn är numera på 145 hästar istället för tidigare 87 och totalt bjuder Recharge T6 nu på 350 hästar och Recharge T8 på 455 hästar. Den uppgraderade motorn ska bland annat ge bättre fyrhjulsdrift. Tumnagel
55.7°
+
Bobby Green
0

Audi visar upp Grandsphere Concept
Ett privatjet för vägarna

Efter konceptbilen Skysphere är det nu dags för Audi att visa upp Grandsphere. Den här eldrivna lyxlimpan beskrivs som ett privatjet för vägarna och självkörning i nivå 4 gör att du kan luta dig tillbaka och låta bilen ta dig dit du vill. Bilen mäter 5,35 meter på längden, två meter på bredden och är 1,39 meter hög. Den bygger på PPE-plattformen och batteripacket är på 120 kWh. Räckvidden ska ligga på över 75 mil. Det sitter en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln och den sammanlagda effekten anges till 720 hästar och 960 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på runt fyra sekunder. På insidan är det avskalad lyx som gäller. Skärmar och annat störigt dyker upp först när förarfunktionerna aktiveras, annars är de dolda. Läs allt om konceptbilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida