m

Peps Persson är död
Den skånska blues- och reggaesångaren har lämnat oss

Den skånska blues- och reggaesångaren Peps Persson är död. Peps hade varit dålig under en längre period men tydligen blev det akut i morse. Peps Person ligger bakom en mängd olika hits men de onekligen mest kända låtarna måste väl vara Oh boy och Hög standard som du kan digga i klippet ovan samt nedan. Peps Persson blev 74 år. Tumnagel
-33.0°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Coca-cola, Pepsi och andra stäms för föroreningar
Anses bidra till de stora mängderna plast som förorenar vår planet

De båda miljöorganisationerna Earth Island Institute och Plastic Pollution Coalition stämmer nu en rad stora matvaruföretag då organisationerna anser att företagen bidrar till den stora mängden plastavfall som förorenar vår planet. Stämningen inkluderar produkter från åtta multinationella företag som producerar mat, drycker och hygienprodukter vars förpackningar anses förorena vår planet. Bland företagen finns bland andra Coca-Cola, Pepsico, Nestle, Mars och Colgate. I ett uttalande skriver Earth Island Institute och Plastic Pollution Coalition: "The products that we are targeting in our lawsuit are contained in plastic packaging that is designed to be used for a short period of time, sometimes just a few minutes. And yet, this packaging pollutes our bodies from one generation to the next, and our planet for centuries." Enligt en rapport från 2018 stod förpackningar från de tre företagen Coca-Cola, Pepsico och Nestle för 14 procent av den globala nedskräpningen av plast. De båda organisationerna som nu stämmer de multinationella företagen vill att företagen tar ansvar för föroreningarna och de kostnaderna som uppstår i samband med att dessa ska åtgärdas. Dessutom vill man att företagen slutar märka sina förpackningar som återvinningsbara då det inte alltid stämmer. Sumona Majumdar är chefsjurist på Earth Island Institute och han säger: "The Coca-Cola Company and our other defendants churn out millions of tons of plastic packaging each year and want us to believe that it is all being recycled. It’s a misinformation campaign, similar to those used by Big Tobacco, Big Oil, and Big Pharma. Now is the time to hold Big Plastic similarly accountable." Tumnagel
67.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019
2018

Går det att döda en Lada-motor?
Snubbe försöker med Pepsi och mjölk

Om man verkligen vill döda en motor kan man försöka sig på att hälla ner massa saker som inte är motorolja i den. Men gäller det även en Lada-motor - är inte den oförstörbar? Här försöker man ta livet av en i alla fall genom att fylla den med bland annat Pepsi, solrosolja, mjölk, ägg och salt. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Uncle Drew blir långfilm
Pepsis PR-jippo växer

2012 körde Pepsi igång ett PR-jippo där den professionella basketspelaren Kyrie Irving klädde ut sig till gamlingen Uncle Drew och "lurade" folk på basketplanen. Nu blir spektaklet en spelfilm och här är trailern för den. Filmen har premiär den 29 juni och bland annat är Shaquille Ox27Neal med och lirar lite boll. Första avsnittet av Uncle Drew ser ni här nedan. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2017

UPS lägger order på 125 stycken Tesla Semi
Största bokningen hittills

För knappt en vecka sedan fick vi reda på att Pepsi hade beställt hela 100 stycken exemplar av Teslas lastbil Semi. Nu uppar UPS detta genom att lägga en order på 125 stycken. UPS samarbetar sedan tidigare med Tesla då de bistått elbilstillverkaren med deras egna rutt-information som en del för att utvärdera om lastbilarna skulle kunna vara något för dem. Juan Perez som är chief information and engineering officer hos UPS säger följande: "For more than a century, UPS has led the industry in testing and implementing new technologies for more efficient fleet operations. We look forward to expanding further our commitment to fleet excellence with Tesla. These groundbreaking electric tractors are poised to usher in a new era in improved safety, reduced environmental impact, and reduced cost of ownership." Enligt uppgift ska Tesla nu ha fått in minst 410 stycken förhandsbokningar på lastbilen. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Pepsi har beställt 100 stycken Tesla Semi
Kommer att frakta både läsk OCH chips

Teslas lastbil Semi är helt klart spännande och kommer att förändra mycket när det kommer till transporter. Nu står det klart att PepsiCo har förbeställt hela 100 stycken exemplar vilket innebär att de hittills har lagt den största ordern. Och förutom att frakta läsk i bilarna kommer de, eftersom de äger Doritos, även att frakta chips. Och det sistnämnda vet vi ju redan att det kommer gå galant. Andra företag som har beställt lastbilen är bland annat Walmart, DHL, Anheuser-Busch, Sysco Corp. och J.B. Hunt Transport Services Inc. Enligt Reuters ska 267 stycken Semi beställts hittills. Bonusklipp nedan. Tumnagel
57.7°
+
Bobby Green
0

Parodi på Pepsis ogenomtänkta reklamfilm
En Pepsi fixar biffen!

Igår släppte Pepsi en reklamfilm där Kendall Jenner medverkade. Reklamfilmen var en skvätt ogenomtänkt och Pepsi bestämde sig för att ta bort reklamfilmen från sociala medier. Men det stoppade inte världen från att göra parodivideor. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Blektandkrämer verkar bara vara hittepå
Fungerar i stort sett inte alls uppger Råd & Rön

Konsumentorganisationens Sveriges Konsumenters tidskrift Råd & Rön har testat tandkrämer som säger sig göra användarens tänder vitare och kommit fram till att detta i stort sett inte stämmer alls. Råd & Rön testade tio olika så kallade "whitening-tandkrämer" och fem gjorde inte tänderna vitare överhuvudtaget medan de fem övriga ökade tändernas vithetsgrad med mellan 3 till 10%. Pepsodent White Gold var den tandkräm som gjorde tänderna 10% vitare men Råd & Rön tycker inte att någon av tandkrämerna håller vad de lovar och väljer därför att inte utse någon tandkräm som "Bäst i test" eller "Bra köp". Råd & Röns test visar att när det gäller rengöring av tänderna så fungera whitening-tandkrämer lika bra som de flesta andra tandkrämer. Tumnagel
58.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reklamfilmer från årets Super Bowl
Påkostade reklamfilmer i årets NFL-filnal

I natt drar årets Super Bowl-final i amerikansk fotboll igång och nästan lika intressant som själva matchen är de påkostade reklamfilmerna som visas i vad som antagligen är de dyraste reklamtiderna man kan köpa i amerikansk tv. I klippet ovan har man samlat ihop närmare en halvtimma reklamfilmer från Mercedes, Pepsi, Honda, McDonalds och andra företag som kommer visas under nattens sändning från NRG Arena i Houston Texas. Som vanligt så är det en hel del kändisar som medverkar i en del av filmerna. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Twitter lanserar sponsrade klistermärken
Först ut, Pepsi

Twitter har i några veckor erbjudit digitala klistermärken som man kan sätta på bilder som man twittrar ut. På så vis kan man göra dem lite extra spexigare om man nu känner ett behov för det. Nu har man utökat denna funktion med något de kallar för "promoted stickers" vilket helt enkelt är klistermärken från varumärken. Den första samarbetspartnern för "promoted stickers" är läskeblaskföretaget Pepsi som då har designat ett gäng klistermärken som man kan dekorera sina bilder mer. Slänger man in ett sådant klistermärken i sin tweet får den automatiskt en hashtag med varumärkets namn. 50 olika Pepsi-klistermärken erbjuds och de kommer rullas ut till användare samt marknader allt eftersom. Tumnagel
28.4°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Framtiden osäker för Pepsi-luren
Få verkar vilja ha den

Nyligen drogs det igång en crowdfundingkampanj för att Pepsi-luren P1 skulle bli verklighet i Kina. 3 december är sista dagen för insamlingen, och det verkar som att kineserna är rätt opepp på luren. För att enheten skulle bli verklighet så behövde 3 000 000 yuan samlas in och i skrivande stund har 1 331 449 yuan skrapats ihop. Inte ens hälften, alltså. Så ni som sett Pepsi-luren och känt något sorts vill-ha-behov så är detta rätt tråkiga nyheter då det här troligtvis betyder att telefonen inte kommer bli verklighet. Tumnagel
49.1°
+
André Stray
0

Pepsi släpper en mobiltelefon
Pepsi Phone släpps i Kina

Pepsi verkar vara populärt i Kina och nu kommer ännu en Pepsi-brandad telefon i form av en specialframställd version av den kinesiska telefonen Koobee H7. Pepsi Phone har en skärm på 5,5 tum med upplösningen 1080p, en åttakärnig processor, en kamera på 13 megapixel, 16GB lagring, 2GB RAM och den kommer att köra Android 5.1. Företaget bakom telefonen, det är osäkert om Pepsi själva ens är inblandade här, försöker nu crowdfunda Pepsi Phone men oavsett om det går i land eller inte är detta med största sannolikhet en telefon som vi inte kommer att få se utanför Kina. Tumnagel
26.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pepsi jobbar på en mobiltelefonen P1
Wat.

Pepsi planerar att släppa en mobiltelefon i Kina innan årets slut. Ja, ni läste rätt. Läskeblasksföretaget Pepsi har jobbat på en mobiltelefon vid namn P1 som praktiskt taget är en helt vanlig telefon med en Pepsi-logga på baksidan och Pepsi-märkt Android. Telefonen kommer ha en 5,5 tum stor Full HD-display, en processor från MediaTek, 2GB ram och 16GB lagring och en 13 megapixel-kamera på baksidan och en 5MP-kamera på framsidan. Pepsi P1 kommer officiellt visas upp i Kina 20 oktober och kommer kosta 1299 CNY, eller drygt 1700 kronor. Spännande. Tumnagel
30.0°
+
André Stray
0

Drönarfotboll
Reklamfilm för Pepsi

Här är en reklamfilm för Pepsi där man med hjälp av en drönare samt 30.000 LED-lampor skapar en interaktiv fotbollsupplevelse för några lokala fotbollsspelare i Barcelona. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Snygg reklam för Pepsi
Galenskap i busskuren

Klipp där man läsktillverkare Pepsi visar upp vad man gjorde för sin "Unbelievable"-kampanj för Pepsi Max. Genom en skärm på en busskur i London gav man ovetande människor lite förvrängd verklighet. Tumnagel
76.6°
+
Frode Wikesjö
0

Javier Jarquin kastar kort
Rätt vass

Javier Jarquin är rätt vass på det här med att kasta kort. Denna imponerande färdighet demonstrerar han här i denna Pepsi Max-sponsrade film. Tumnagel
42.5°
+
Frode Wikesjö
0

Super Bowl-reklam för SodaStream
Får ej visas

Här har vi reklamfilmen som SodaStream hade tänkt sända under Super Bowl-finalen. I reklamen kan man se skådespelaren Scarlett Johansson prata lite om hur mycket bättre det är att använda SodaStream än vanlig läsk, så som Coca Cola och Pepsi. Det är just på grund av detta som FOX valt att inte ha med den här reklamfilmen då den nedvärderar konkurrenterna. Tumnagel
53.9°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Rykte iTunes Radio släpps nästa månad
Men antagligen bara i USA

Rykten gör gällande att Apples Spotify-liknande satsning iTunes Radio kommer att ha premiär någon gång under september månad. iTunes Radio kommer i en reklamfinansierad version där man kommer att spela upp ljud-reklam en gång i kvarten och videoreklam en gång i timman. Videoreklamen kommer att visas när det är som troligast att användaren faktiskt tittar på skärmen, exempelvis när man byter låt eller något liknande. McDonaldx27s, Nissan, P&G och Pepsi sägs vara bland de första annonsörerna på iTunes Radio skriver AdAge. Skulle man föredra att lyssna på iTunes Radio utan reklam så går det fint om man fixar sig ett iTunes Match-konto som kostar 25 dollar om året. Sedan tidigare har Apple meddelat att iTunes Radio initialt endast kommer att finnas på den amerikanska marknaden och då inget nytt har hörts där, varken via rykten eller officiella kanaler, så utgår jag från att det fortfarande gäller. Sverige kommer med andra ord antagligen inte att få iTunes Radio nästa månad. Tumnagel
30.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ett Pepsi-bad
Låter klibbigt

Här har vi ett klipp på en snubbe som verkade tycka det var en bra idé att öppna upp 300 Pepsi-burkar och hälla ut dessa i ett badkar för att sedan bada i läsken. Tumnagel
10.9°
+
Frode Wikesjö
0

Jay-Z och Samsung i samarbete
Ska lansera musik-tjänst tillsammans

Hiphop-mogulen Jay-Z uppges vara på väg att skriva ett kontrakt angående att samarbeta med Samsung om en kommande musik-streamingtjänst. Mycket mer detaljer än så finns inte tillgängliga för tillfället men det antas att Jay-Z kommer att använda den kommande streaming-tjänsten för att marknadsföra artisterna på det egna skivbolaget Roc Nation. Enligt New York Post:s källa så kommer kontraktet att vara påskrivet inom ett par veckor och vara värt 20 miljoner dollar för Jay-Z vilket är ungeför 130 svenskar miljoner kronor. Det är 200 miljoner dollar mindre än vad Jay-Z:s fru drog in tidigare i år genom ett reklamkontrakt med dryckesjätten Pepsi. Tumnagel
28.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rätt bra viralklipp från Pepsi
Jeff Gordon lurar bilhandlare

NASCAR-föraren Jeff Gordon och Pepsi bjuder här på ett ganska underhållande viralt reklamklipp. I klippet klär Jeff klär ut sig och lurar en bilhandlare att han gärna vill provåka en Chevrolet Camaro. Bilhandlaren nappar men var nog inte riktigt beredd på Jeffs körstil. Tumnagel
51.8°
+
Frode Wikesjö
0
2012

I Kina finns det chips som smakar Pepsi
Jag vill till Kina nu

Jag gillar kombos, typ som när en rolig choklad gifter sig med en annan rolig choklad och bildar något nytt. Det här verkar nu ha gått helt bananas eftersom Lays i Kina precis lanserat chips med kyckling- och Pepsi-smak. Pepsi?! Förstår ni hur galet det här är? Och hur mycket jag vill åka till Kina för att testa? Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Angry Birds-läsken säljer mer än Coca-Cola och Pepsi
Ja, i hemlandet finland då

Stoppa pressarna! Den senaste nyheten från Finland är så galen att den måste vara sann (jag hoppas i alla fall på det). På Slush-konferensen i Finland igår så kom nyheten om att Angry Birds-läsken säljer mer än vad både Pepsi och Coca Cola gör i grannlandet till öst. Nu måste den bara komma hit så att man får smaka. Tumnagel
43.5°
+
Gordon Andersson
0

War of the läsk
Coca Cola vs Pepsi

Alvise Avati har tillsammans med några polare gjort en väldigt inofficiell reklam för Coca Cola där läsken tar sig an ärkefienden Pepsi. Kul och snyggt gjord. Men är det här sanningen? Är Coca Cola godare än Pepsi? Vad säger ni läsk-lovers? Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Pepsis nya läskeblask reducerar fettnivåerna i kroppen
Gött, nu kan du veva i dig ännu mera pizza utan dåligt samvete

Läsk i olika former har aldrig varit något direkt jättebra för kroppen. Light och Zero-versioner har tillkommit men de innehåller i princip bara annat jox som heller inte är så bra i allt för stora mängder. Nu verkar det dock som att Pepsi har kommit på något alldeles fantastiskt. Deras nya läsk "Special" ska nämligen reducera fettnivåerna i kroppen, och på så vis tillåta dig att moffa i dig ännu mera skräp utan att det märks. Eller om du skippar skräpet göra dig smalare. Den nya läsken innehåller dextrin, som enligt en artikel från ABC News ska reducera både fettnivåerna och kolesterolvärdena i kroppen. Och visst låter det helt fantastiskt, att kunna avnjuta en iskall läsk och samtidigt gå ner i vikt. Om den här faktiskt har någon effekt återstår att se, men med tanke på att det varje år säljs läsk för motsvarande 340 miljarder kronor (!) i Japan så lär den här knappast stå och damma i någon butikshylla. Drycken börjar säljas i Japan idag men det är oklart om vi någonsin kommer att få se den i någon av våra butiker här i Sverige. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Så mycket kostar det att ta fram kända logotyper
Vissa företag spenderar sjuka pengar

Varumärken, logotyper och ansiktet utåt är mycket viktigt för företag, och något som kostar en herrans massa pengar. Oftast. Stocklogos har rotat lite och tagit fram siffror på vad det har kostat olika företag att ta fram sina logos. Vad de flesta kanske inte vet att det oftast är de företag som lagt ner lite pengar på sina logos som faktiskt är de vi känner igen och ser mest ute i världen. När det till exempel var dags för BP (British Petrol) att förnya sig la de helt sjuka 211 000 000 dollar (!) på det. Logotypen som är riktigt simpel stod för 4.6 miljoner dollar av den kostnaden. Nikes världsberömda "Swoosh" designade Carolyn Davidson 1975 och för det tog hon 35 dollar. Sen kan man ju kika på Googles original-logga som Sergey Brin själv tog fram 1998 och som kostade företaget 0 kronor. Har visserligen förfinats sedan dess men det kan inte ha kostat många spänn. Fler hittas på länken. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Beats by Dr Dre kuppade på OS
Prånglade ut sina hörlurar till OS-deltagare utan godkännande från IOK

Ni som har kollat lite på sändningarna från de olympiska spelen och även kan era hörlurar har kanske tyckt att det varit oproportionerligt många atleter som har haft hörlurar från Beats? Det verkar som om ni i så fall har helt rätt då det ser ut som om Beats har gjort en "kupp" under OS. Enligt The Guardian så har representanter från Beats delat ut hörlurar till en mängd atleter och bland annat har vi kunnat se rekord-simmaren Michael Phelps i ett par av dem. Det har även varit en del olympier som har twittrat om att de fått hörlurar från Beats på diverse tillställningar. Beats är inte en officiell OS-sponsor men verkar trots det ha lyckats visa upp sina hörlurar i en fördelaktig dager under årets OS. IOK, organisationen som arrangerar OS, har väldigt strikta sponsors-regler och det har bland annat sagts att åskådare inte får bära Pepsi-tshirtar då Coca-Cola är en av huvudsponsorerna. Hur IOK har lyckats missa Beats kampanj som riktar sig direkt mot deltagare kan man ju bara undra. Tumnagel
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida