m

Första svenska flygturen med elflyg har gjorts
Velis Electro tog en tur runt Säve flygplats

Under gårdagen så gjorde elflygplanet Pipistrel Velis Electro sin första svenska flygtur från Säve flygplats. Detta elflygplan är det första som den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa har typcertifierat och så sent som förra veckan fick det tillstånd att flyga i svenskt luftrum. Detta flygplanet är helt koldioxidneutralt och laddas med ström från en solcellspark som finns på flygplatsen. Planet är tänkt att användas som ett skolflygplan framöver. Ett kort videoklipp på flygturen kan ses via länken nedan. Tumnagel
49.1°
+
Frode Wikesjö
0

Pipistrel siktar på flera världsrekord med sitt lilla elflygplan
Velis Electro ska flyga från Schweiz till Tyskland

Den slovenska elflygplanstillverkaren Pipistrel är i full färd med att försöka sätta ett gäng med världsrekord för mindre elflygplan rapporterar Electrek. Företaget planerar att flyga den två-sitsiga modellen Pipistrel Velis Electro cirka 700 kilometer mellan Zürich och ön Nordenrey i Tyskland. Planets batteri har kapacitet att ta flygplanet cirka 100 kilometer så för att ta sig hela vägen till Nordenrey planerar man att landa flygplanet och ladda batteriet sex gånger. Under färden hoppas Pipistrel kunna sätta följande sju stycken världsrekord: * Lowest energy consumption (kWh/100 km) over 700 km * Highest average speed over 700 km (km/h) * Highest altitude ever reached by an electric aircraft (metre above main sea level) * Fastest climb performance from 0-1000m / 1000-2000m / 2000-3000m (m/s) * Highest average speed over 100km (km/h) * Lowest number of intermediate stops on 700km distance (number of stops) * Longest electrically flown distance in 24 / 48 / 56 hours (km) Pipistrels "rekordplan" lämnade Zürich i lördags och går allt som det ska så ska planet landa på Nordenrey någon gång idag. Guinness Rekordbok ska vara underrättade och kommer efter att planet har tagit mark att kontrollera huruvida Pipistrel slagit de världsrekord man förutsatt sig att göra. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2020 Hyundai ska göra flygande bilar åt Uber
Har visat upp VTOL-planet PAV

Taxi-tjänsten Uber storsatsar som bekant på en framtid där vi kommer att transporteras kortare sträckor i luften. På årets CES-mässa visar Hyundai visat upp ett eVTOL-flygplan som man utvecklar för Ubers kommande tjänst för "flygande bilar". Hyundai kallar konceptet för Personal Air Vehicle (PAV) och det handlar om ett eldrivet flygplan som har möjlighet att starta och landa vertikalt. PAV har kapacitet att transportera fem personer upp till 100 kilometer på en laddning. Tanken är att flygplanet ska ta sig fram i cirka 290 km/h på en höjd av mellan 300 - 600 meter. Att vi någon gång i framtiden antagligen kommer att susa fram i luften i våra storstäder är sannolikt men när vi kan få se maskiner som det Hyundai nu har visat upp är oklart. Det lär antagligen ta ett tag då tekniken än så länge är i sin linda. Det kommer antagligen även krävas en del anpassningar av dagens regleringar för hur man får framföra flygplan och helikoptrar i och över städer för att Uber och andra ska kunna börja flyga maskiner som dessa där. Hyundai är inte de enda som utvecklar "flygande bilar" åt Uber och företaget har sedan tidigare liknande projekt på gång med företagen Joby, Jaunt, Embraer, Pipistrel, Karem Aircraft, Aurora Flight Sciences och Bell. Ni hittar ett sammandrag på några minuter från Hyundais CES-presentation här nedanför. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Norskt elflygplan har kraschat
Flygplan som man började testa förra månaden

Förra månaden rapporterade vi om att det norska företaget Avinor skulle börja testa sitt batteridrivna flygplan men under gårdagens test så gick det inte alls som det skulle med det lilla flygplanet. Det handlar om det tvåsitsiga elflygplanet Alpha Electro G2 som tillverkas av det slovenska företaget Pipistrel. Under gårdagens test så kraschlandade flygplanet i en sjö nära Arendal i södra Norge. Vid olyckstillfället var Avinors vd Dag Falk-Petersen pilot men både han och hans passagerare ska ha klarat sig oskadda från kraschen. Varför flygplanet kraschade är än så länge oklart. Avinor har tidigare uppgett att man vill kunna flyga passagerare i elflygplan 2025. Man har även fått i uppdrag av den norska regeringen att ta fram en plan för att all inrikes flygtrafik i Norge ska ske med eldrivna fordon 2040. Tumnagel
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Norge testar elflygplan
Siktar på att alla inrikesplan ska vara eldrivna 2040

Norge är världsledande när det kommer till elbilar och nu ser det ut som om man siktar att göra samma sak med elektriska flygplan. I veckan testade Norge det elektriska flygplanet Alpha Electro G2 från slovenska Pipistrel. Det var landets transportminister Ketil Solvik-Olsen samt chefen för det statliga flygplatsföretaget Avinor, Dag Falk-Petersen, som tog det 570 kilo tunga flygplanet på en kort testtur som ni kan kolla in ovan. Ketil Solvik-Olsens förhoppning är att man ska kunna börja flyga passagerare i elflygplan i Norge 2025. Till 2040 siktar man på att alla inrikesplan i Norge ska vara eldrivna. Tumnagel
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fem företag ska bygga Ubers taxiflygplan
Kolla in lite koncept från dem här

De senaste två dagarna har Uber arrangerat en mässa som kallas för Elevate vars fokus ligger på framtida flygtransporter. På Elevate har Uber bland annat visat upp ett koncept som kanske kommer att transportera Ubers kunder i den framtida flygtaxi-satsningen Uber Air. Förutom det så har Uber avslöjat vilka fem företag som man har ingått partnerskap med och som kommer att utveckla Ubers framtida taxiflygplan. Det handlar om det brasilianska flygföretaget Embraer, amerikanska Aurora Flight Sciences som köptes upp av Boeing förra året, Karem vars koncept "Butterfly" är försett med fyra rotorer, det amerikanska helikopterföretaget Bell samt slovenska Pipistrel Aircraft vars senaste koncept mest påminner om rymdskepp. På bilden ovan syns ett koncept från Embraer och här nedan hittas bilder på koncept och prototyper från de andra företagen som Uber kommer att samarbeta med. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

De här djurarterna är nu antagligen utrotade
Sammanställning över djurarter som försvunnit

Organisationen Living Alongside Wildlife har för sjätte året i rad sammanställt en lista över djurarter som med stor sannolikhet nu har utrotats då de inte har observerats på länge. Det handlar bland annat om fladdermusen Christmas Island Pipistrelle. Den är endemisk för Julön men har inte siktats där de åtta senaste åren. Från Julön har antagligen även tre ödlearter utrotats då ingen av dem synts till de senaste fem åren. En annan djurart som kanske har försvunnit är fiskarkatten som har sitt habitat på den indonesiska ön Java. Dessa kan dock eventuellt fortfarande finnas kvar utanför Indonesien uppger David Steen från Living Alongside Wildlife som sammanställt årets "utrotningslista". Steen säger dock att det är svårt att helt säkerställa att en djurart har utrotats. Även om ingen har sett till en djurart på länge så behöver det inte betyda att den är utrotad även om så sannolikt är fallet. Det finns även en del djurarter som klassas som utrotade i naturen men som fortfarande existerar på djurparker och liknande ställen. Tumnagel
21.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Pipistrel släpper eldrivet flygplan
Tyvärr är räckvidden rätt kort

Flygplanstillverkaren Pipistrel visade nyligen upp sitt nya flygplan Panthera på Aero Expo i Tyskland. Planet har plats för fyra och kan fås med en helt vanlig flygplansmotor. Men den kan även beställas som en helt eldriven version för den som föredrar att flyga ljudlöst och utsläppsfritt. Elplanet har tilläggsnamnet Electro har en inte helt oväntat kortare räckvidd än sitt soppaslukande syskon. Electron kommer 40 mil innan det är dags att ta ned den igen, medan den "vanliga" versionen klarar sig 185 mil innan det är dags för påfyllning. Hur lång tid det ska ta att ladda batterierna framgår dock inte. Om något skulle gå galet i luften och elen helt plötsligt tar slut finns det ett inbyggt fallskärmssystem som man kan veckla ut och förhoppningsvis säkert segla ner mot jorden igen. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0