41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Det här är nya Subaru WRX
"The rally legend for the next generation"

Femte generationen av Subaru WRX är nu presenterad och man beskriver den som en rally-legendar för nästa generation. Hur mycket rally det egentligen är i den här återstår att se, speciellt eftersom man av någon anledning valt att ha plast runt hjulhusen som annars bara brukar finnas på skogsmulle-kombis och suvar. Nya WRX bygger på samma plattform som Forester och Outback och under huven sitter det en turbomatad boxerfyra på 2,4 liter som ger 275 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Sexpetad manuell växellåda är standard men WRX GT får automatisk åttastegad CVT-låda med paddlar bakom ratten. Den får även elektroniskt justerbara dämpare vilket inte har erbjudits till denna modell tidigare. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Den här lär troligtvis inte hitta till Sverige utan här kommer det nog fortsatt bara vara Forester, Outback och XV som kommer säljas. Tumnagel
34.9°
0
2020

CES 2020 BMW iNext får 5G
Lanseras nästa år

BMW befinner sig på CES-mässan i Las Vegas och deras fokus där är autonom körning. Man har med sig ZeroG-passagerarsäten, en ombyggd i3:a som ska efterlikna en hotell-lounge och Interaction EASE som är en AI-styrd blickigenkänning. Detta system ska kunna följa och tolka vad som sker i förarens synfält och med hjälp av artificiell intelligens kunna upptäcka när föraren tittar på på ett objekt utanför bilen och då ta fram relevant information för situationen. Det här är något som kommer att hamna i den kommande modellen BMW iNext och i samma veva berättar man att den även kommer att få 5G-stöd. 5G är bland annat en förutsättning för autonom körning i nivå 3 och uppåt. iNext lanseras nästa år. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.3°
0

CES 2020 Harman presenterar elbilsfokuserat ljudsystem
Lättare, snålare och OTA-anpassat

Harman presenterar nu på CES-mässan ljudsystemet EV Plus+ Solutions. Det här är designat speciellt för elbilar och fokus har legat på att ta fram lättare hårdvara och göra den mer energieffektiv så att man inte förlorar så mycket räckvidd bara för att man pumpar massa bas. Harman säger att det nya systemet bara kräver hälften så mycket delar med bibehållen ljudkvalitet. Man presenterar även ett nytt Audio Marketplace som är en molntjänst där man kan uppdatera sitt system gällande ljud, underhållning och kommunikation. Man pratar även om att man skulle kunna uppgradera sig från bilens standardsystem till ett märkesystem från exempelvis Bang & Olufsen eller JBL via mjukvara. Hur det här är tänkt att fungera är dock oklart. Teknikmässigt finns saker som Voice-Sensing Volume Fade som automatiskt sänker volymen när någon pratar och sedan höjer den igen när man har slutat babbla. En annan grej man kallar för eESS Safe and Sound kopplar ihop högtalarna som ska varna fotgängare med ljudsystemet så att man exempelvis kan spela musik utanför bilen. Sen har vi även HALOsonic Road Noise Cancellation som ska få ned vägbullret och NatureScapes som är lugnande ljud framtagna med National Park Foundation som kanske kan göra pendlingen lite bekvämare. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
39.4°
0
2018

Jättestora Hyundai Palisade är här
Åttasitsig SUV för den amerikanska marknaden

För två veckor sedan läckte bilder på Hyundais nya modell Palisade ut. Nu är den officiellt presenterad på Los Angeles Auto Show och det här är den största bilen tillverkaren någonsin har byggt. Suven som är speciellt utvecklad för den amerikanska marknaden har plats för upp till åtta stycken personer fördelat på tre rader, och har givetvis på grund av detta potential att bli en ny favorit bland de som fraktar sina barn till fotbollsträningar och liknande. Under huven sitter en V6:a på 3,8 liter som ger 295 hästar och 355 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur kan skicka kraften enbart till framhjulen eller alla fyra. Det finns fyra stycken olika körlägen och dessa är Normal, Sport, Smart och Snow Mode. Forward Collision-Avoidance Assist with Pedestrian Detection, Blind Spot Collision-Avoidance Assist, Lane Following Assist, Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist, Safe Exit Assist, High Beam Assist, Driver Attention Warning och Smart Cruise Control med Stop and Go är standard. På tillvalslistan finns bland annat Rear Occupant Alert som med hjälp av ultraljudssensorer känner av rörelser från barn eller djur i baksätet och på så vis ska förhindra att man glömmer någon i bilen. Skulle man göra det och gå iväg börjar bilen tuta och skickar även ett meddelande till telefonen att man ska sluta vara glömsk. Insidan bjuder på massa teknik och Nappa-läder om man så vill. Både andra och tredje raden går att fälla med ett knapptryck för när man behöver lasta stora grejer. Bägge raderna har flera USB-uttag och det finns inte mindre än 16 stycken mugghållare - extra viktigt för amerikanerna. Instrumenthuset består av en skärm på 12,3 tum och på mittkonsolen sitter det en på 10,25 tum. Denna klarar givetvis Android Auto och Apple CarPlay. Ljudsystemet kommer från Infinity och det ska gå att ladda trådlöst via en Qi-platta. Försäljningen drar igång nästa sommar men vad modellen kommer att kosta vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
34.6°
0

Nu är den här, Bentley Bentayga som laddhybrid
Ett första steg mot elektrifiering

Så nu var den alltså presenterad - Bentleys SUV Bentayga som laddhybrid. Versionen för dig som inte vill köra W12, V8:a eller diesel. Enligt Bentley är det här världens första lyx-hybrid och även deras första steg mot elektrifiering. Det här blir också inte helt oväntat den bil man erbjuder som släpper ut minst, och enligt NEDC-cykeln är siffran 75 gram per kilometer. Under skalet sitter en ny turbomatad V6:a ihopparad med en elmotor. Specifikationer kring denna delar man inte med sig men det borde röra sig om samma grejer som sitter i Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Det skulle i så fall innebära totalt 462 hästar och ett vrid på 700 newtonmeter. På bara el ska man kunna köra upp till fem mil. En full laddning från ett vanligt eluttag ska ta omkring 7,5 timmar. Har man fetare ström i sladden kan man kapa ner den tiden till 2,5 timmar. Drivningen sker precis som tidigare på alla fyra hjulen och det finns fyra stycken olika körlägen att välja mellan - Sport, Bentley, Comfort och Custom. Den automatiska start/stoppen har ersatts med tre stycken körlägen för el - EV Drive, Hybrid Mode och Hold Mode. Varvräknaren på instrumentpanelen är ersatt med en mätare som visar när bilen kör på bara el och visaren för motortemp är numera en indikation för batteristatus. På infotainment-skärmen kan man se hur energiflödet ser ut i de olika lägena och vart kraften går. Laddboxen man kan köpa till är designad av Philippe Starck och den kostar säkerligen jättemycket extra. Bilen kommer gå att beställa på utvalda marknader från och med andra halvan av 2018. Några prisuppgifter har vi inte än. Tumnagel
38.8°
0
2017

Fynda videomjukvara hos Humble Bundle
Bland annat Vegas Pro 14 för 20 dollar

Videoredigeringsprogram kan vara rätt kostsamma, men Humble Bundle har släppt ett nytt paket som gör mjukvaran lite mer lättillgänglig för de som inte vill spendera allt för mycket pengar. Mer specifikt handlar det om ett gäng program och moduler som har ett totalt värde på nästan 1000 dollar som du kan köpa för 20 dollar. För 20 dollar så får du bland annat Vegas Pro 14 Edit, MAGIX Vintage Effects Suite, MAGIX Video Sound Cleaning Lab, Xara Web Designer Premium samt Music Maker Hip Hop Beat Producer. Tumnagel
38.7°
0

Hyundai visar den kompakta suven Kona
Kommer som elbil nästa år

Uppdaterad med interiörbilder och pressmeddelande. Nya kompaktsuvar dyker upp titt som tätt och en av de senaste är Hyundais nya modell Kona. Det här blir en konkurrent till Toyota C-HR, Honda HR-V, Jeep Renegade och givetvis Nissan Juke. Namnet Kona kommer från en kustregion på Hawaii. Euisun Chung som är Vice Chairman hos Hyundai säger följande om den nya bilen: "With the Kona, we have created a stylish and highly functional compact SUV, perfectly suited to the needs of customers who pursue challenging, action-filled lifestyles. We aim to set new standards for the compact SUV segment, with appealing design, cutting-edge connectivity and class leading safety features." För tillfället får vi endast exteriöra bilder och de visar en modell som troligtvis sneglat lite på Jeep Cherokees något lustiga ansiktet och inspirerats av detta. Sen känns profilen i övrigt lite Citroën och man kan säkert hitta flera andra märken i denna om man tittar noga. Baken känns dock mest Hyundai. På insidan finns teknik som Android Auto och Apple CarPlay, HD Radio, 4G, backkamera och ett infotainmentsystem som erbjuds med antingen 5, 7 eller 8-tumsskärm. På säkerhetssidan hittar vi en head-up-display, filvarnare, automatiskt helljus, döda-vinkeln-varnare och en Forward Collision-Avoidance Assist. Kona bygger på en ny plattform som även delas med den kommande modellen Stonic och den mäter 4,16 meter i längd, 1,8 i bredd, 1,55 på höjden och har en hjulbas på 2,6 meter. I bagagerummet ska man få in 361 liter och om man fäller baksätet sväljer det istället 1 143 liter. Instegsmotorn blir en 2-liters fyra utan överladdning med 147 hästar och 179 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en sexpetad manuell växellåda. 0-100 km/h ska gå på tio sekunder och toppfarten anges till 194 km/h. Det finns självklart fler motoralternativ, bland annat diesel. Fyrhjulsdrift ska gå att få, annars är det framhjulsdrift som gäller. Nästa år kommer även en helt eldriven version att presenteras och den ska ta sig 40 mil på en laddning. Kona börjar säljas i Korea nästa månad och till Europa kommer den senare i år. Tumnagel
38.8°
0

Facebook ska släppa gratisversion av Workplace
Deras konkurrent till Slack och Microsoft Team

Facebook meddelade igår under sin F8-konferens att man planerar att släppa en gratisversion av deras samarbetsverktyg Workplace som riktar sig till arbetsplatser och andra grupper som behöver samarbeta över nätet. Gratisversionen av Facebook Workplace kommer inte att ha all funktionalitet som premium-versionen har dock. Bland annat kommer det inte att finnas någon integration med Googles G Suite, Azure och Box molnlagring skriver Engadget. Skulle man vara intresserad av detta hänvisas man fortfarande till premiumversionen. Det är oklart exakt när gratisversionen av Facebook Workplace lanseras men då premium-versionen i dagsläget är gratis tills i september antar jag att det kommer att ske då eller någon gång innan Facebook börjar ta betalt för denna. Tumnagel
37.7°
0

Google lanserar Meet
Videokonferenstjänst för företag

Av någon konstig anledning verkar Google tro att de behöver släppa en massa kommunikationsverktyg hela tiden. I dag lanserade de nämligen Meet vilket är just ett sådant och det baseras på Google Hangouts. Med Meet kan G Suite-användare hålla videokonferenser i HD-kvalité samt integrera dessa i med Gmail och Google Calendar. Meet finns just nu som en webbapp och för iOS. Någon Android-version nämns inte någonstans men det lär väl dyka upp där inom kort om de nu inte hinner lägga ner hela grejen innan dess. Om företag känner att det finns ett behov för ännu ett premium-alternativ för videokonferenser återstår att se men de som kanske redan betalar för G Suite nu kanske börjar använda Meet istället för andra alternativ. Tumnagel
37.2°
0
2016

Bentley Bentayga - nu även som diesel
Britten chockar igen

I september förra året förändrades något här i världen. Bentley presenterade sin första SUV. Inget skulle därefter vara sig likt. Och nu händer det igen, den lyxiga kolossen till bil kommer med dieseldrift. Första gången någonsin Bentley förknippas med bränslet, och det i en bil man aldrig trodde de skulle tillverka. Bentley har alltid förknippats med stora och vräkiga motorer som matchar modellerna de sitter i. Häftigt såklart, men det finns ett problem - de drar förbaskat mycket soppa. Bentayga har fram tills nu endast erbjudits med en enorm dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter. Den ger 600 hästar och har ett vrid på 900 Newtonmeter. Maffigt. Lika kul är dock inte förbrukningen som ligger på 1,28 liter vid blandad körning. Utsläppen är inte heller så roliga med 296 gram per kilometer. Därför stoppar man nu alltså ner en diesel under huven, för de som vill ha ett lite snålare alternativ. Men det handlar inte om någon klen fyra på 1,5 liter om ni trodde det, utan här sitter det en V8:a på 4,0 liter med dubbla turboaggregat och en eldriven kompressor som kompenserar för turbolagget. Effekten anges till 429 hästar och vridet på 900 Newtonmeter finns tillgängligt redan vid 1 000 varv. Motorn kopplas till en åttastegad automat från ZF och kraften skickas som väntat till alla fyra hjulen, fördelat på 40 procent fram, 60 bak. 0-100 km/h ska gå på 4,8 sekunder. Toppfarten anges till 270 km/h, inte lika vasst som storebror som gör över 300 men ändå. Det viktigaste här är alltså förbrukningen, utsläppet och räckvidden för de som vill åka långt utan att stanna vid pumpar hela tiden. Vid blandad körning ska bilen dra 0,79 liter per mil vilket inte alls känns dumt i en bil som väger in på nästan 2,4 ton. Tanken rymmer 85 liter vilket enligt Bentley ska ge en räckvidd på omkring 100 mil. Utsläppet ligger på 210 gram per kilometer. Avgassystemet ska man ha lagt mycket tid på att få till, men inte för att bilen ska låta häftigt utan för att den ska vara så tyst som möjligt. En Bentley med dieselknatter är inget att skryta med direkt. Utseendemässigt är det ett litet emblem i nederkant på framdörrarna som skvallrar om att du kör en diesel, och ett avgassystem med annan design än det för W12:an. Grillen har också blivit svart. Leveranserna drar igång i början av nästa år. Priset vet vi inte än men det lär vara något lägre än de 160 000 pund man vill ha för vanliga Bentayga. Tumnagel
31.8°
0
Nästa sida