m

Nya BMW M3 och M4 läcker ut
Läckra?

Imorgon ska BMW dra täcket av nya M3 och M4 men officiella bilder på prestanda-versionerna har i vanlig ordning läckt ut. Den enorma grillen är som ni redan vet på plats och den får sällskap av dubbla luftutsläpp på huven, tjocka kjolpaket och fyra stycken avgaspipor baktill. Bilarna är lika på många punkter men bakljusen är mer slimmade på coupé-modellen M4. Mer information om modellerna kommer när de är officiellt släppta. Vad tycker ni om bilarna? Tumnagel
-0.3°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 presenteras på onsdag
Grönt är skönt

På onsdag är det dags för BMW att presentera nya M3 och det här är de senaste teaserbilderna vi får på prestanda-versionen. Som vi kan se blir lanseringsfärgen härligt grön och vi får en skymt av den nya fronten som kommer att innehålla den massiva grillen. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M5 läcker ut
Läcker?

För några veckor sedan presenterade BMW en uppdaterad version av 5-serien. Nu har bilder på prestanda-versionen M5 läckt ut och så här ser den alltså ut i sina nya kläder. Bilen presenteras officiellt senare idag. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo Giulia och Stelvio Quadrifoglio uppdateras
Snygga i grönt

I november förra året fick Alfa Romeos modeller Giulia och Stelvio sig en väldigt diskret facelift som innebar lite mer teknik, större skärm på insidan och nya lackalternativ. Nu kommer samma behandling även till prestanda-versionerna Quadrifoglio. Motorn är orörd vilket innebär att det under huven på dessa sitter en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 510 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Giulia driver bara på bakhjulen medan Stelvio är fyrhjulsdriven. Båda får en åttastegad automatlåda. Nytt är att man kan få maskinen att sjunga lite bättre med hjälp av ett avgassystem i titan med kolfiberändar från Akrapovic. Utseendemässigt uppdateras bilarna med nya mörkare LED-bakljus och blanksvarta inlägg runt grillen. Stelvio får även 21 tum stora fälgar. På tillvalslistan tillkommer grill, backspegelkåpor och bakvinge i kolfiber. Nya färger går också att få, bland annat den gröna vi ser här. Den heter Montreal och är inspirerad av den klassiska modellen Montreal som i år fyller 50. Precis som hos sina motorsvagare syskon är det på insidan det har hänt mest. Här sitter en ny läderratt och växelväljare på plats tillsammans med en uppdaterad mittkonsol med mer förvaringsutrymme. Man kan även få säkerhetsbältena i rött eller grönt om man skulle vilja. Nya val när det kommer till läder och Alcantara finns också. Ett par framstolar från Sparco med kolfiberbaksida finns som tillval. I mitten sitter det nya infotainmentsystemet som består av en pekskärm på 8,8 tum som bjuder på uppkopplade tjänster och ny design på menyerna. Quadrifoglio får en extra Performance Pages-meny där man bland annat kan se hur vridet fördelas, turbotrycket och hur mycket kraft som för tillfället används. På körassistantfronten får bilarna nu självkörning i nivå 2 och här finns teknik som Lane Keep Assist, Active Blind Spot Assist, Active Cruise Control, Traffic Sign Recognition med Intelligent Speed Control, Traffic Jam Assist och Highway Assist och Driver Attention Assist. Man ska kunna beställa från och med nästa vecka och de första bilarna väntas komma till Sverige i juli. Giulia Quadrifoglio kostar från 749.000 kronor medan Stelvio Quadrifoglio börjar på 849.000 kronor. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Xpeng P7 lanseras i Kina
En utmanare till Tesla Model 3

För två år sedan skrev vi om den nya kinesiska elbilstillverkaren Xpeng Motors. Precis som så många andra hade de storslagna planer och ville bli landets motsvarighet till Tesla. Förra året visade man upp den lilla suven G3 och nu lanseras sedanen P7 så allt var kanske inte bara snack och konceptskisser. P7 är en direkt konkurrent till Tesla Model 3 och batteripacket är på 80,9 kWh. Vad det handlar om för elmotorer under skalet får vi dock inte reda på. Instegsversionen driver bara på bakhjulen och har en räckvidd på 56,8 mil, dock enligt NEDC-cykeln. Den man kallar för Super-Long Range har istället upp till 70,6 mil enligt NEDC. Sen finns det en prestandaversion med dubbla motorer (och antagligen fyrhjulsdrift) som ska göra 0-100 km/h på 4,3 sekunder men vad den har för räckvidd framgår inte. Att ladda från 30 till 80 procent ska ta under en halvtimme och laddar man tio minuter ska man kunna få upp till tolv mils räckvidd. Bilen ska ha självkörning i nivå 3 och ett system med 14 stycken kameror, tolv stycken ultraljudssensorer och radar. P7 går att beställa i Kina nu och de första leveranserna ska ske i juni. Priset börjar på motsvarande strax under 30.000 euro och dyrast blir prestanda-versionen som kostar från 45.000 euro. Tumnagel
31.5°
+
Bobby Green
0

Triton Solars eldrivna SUV har 112 mils räckvidd
Siffror är kul

Triton Solar är ett företag från New Jersey som nu presenterar Model H - en helt eldriven SUV som tydligt inspirerats av den senaste versionen av Cadillac Escalade. Bilen har en elmotor vid varje hjul och tillsammans genererar dessa 1500 hästar. De fyra motorerna får sin kraft från ett batteripack på hela 200 kWh. 0-100 km/h ska gå på runt tre sekunder och på en laddning ska man kunna ta sig 112 mil. Vill man dra släp efter bilen är den godkänd för vikter upp till nästan sju ton. Det här låter ju som kanonsiffror! Men det är ju också väldigt enkelt att bara hitta på något som låter bra för att sälja in sin produkt. Triton Solar har ingen tidigare erfarenhet av att bygga bilar men den här ska man kunna förhandsbeställa om man är sugen och villig att släppa från sig 5000 dollar i deposition. De första 100 stycken exemplaren av en så kallad Founderx27s Edition ska redan vara förbokade, och priset på den är 140.000 dollar. Prestanda-versionen som bjuder på 1500 hästar ska kosta 180.000 dollar. Om Model H någonsin kommer att bli verklighet återstår att se. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Teslas prestanda-versioner ställda mot varandra
Ganska välmatchade

Carwow tog en Tesla Model 3 Performance, en Tesla Model X P100D och en Tesla Model S Performance till ett flygfält för att se hur mycket det skiljer mellan bilarna i prestanda rakt fram och vid bromstest. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2019

Ford Mustang Mach-E kommer att få en Shelby-version
...

När Ford rullade ut den eldrivna suven Mustang Mach-E var det många som tyckte att man drog Mustang-namnet i smutsen. Nu kommer nästa bakslag för denna grupp eftersom en kommande prestanda-version kommer att få Shelby-tillägg. Hur mycket Ford än vill så kommer det här tyvärr aldrig att bli en muskelbil och att då använda namn som är så synonymt med detta känns bara märkligt. Märkligare än Porsches Turbo-stämpel på Taycan. Ed Krenz som är Ford Performance chief programme engineer säger följande: "Ix27m looking forward to the challenge of applying the Shelby characteristics to an electric car. The trick for us is the fun-to-drive part, and sustainability in terms of charging. It needs to be capable to go all day on a trackday – you can’t do 20 minutes and then have to charge it all night." Shelby-versionen kommer att bli den vassaste men vad den kan tänkas bjuda på för effekt och prestanda är oklart för tillfället. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0

Prestanda-version av Aston Martin DBX på gång
Kanske får V12:a

Om man vill ha en riktigt lyxig SUV kan man vända sig till Bentley eller Rolls-Royce, men sedan förra veckan även till Aston Martin som presenterat modellen DBX. Det finns dock en sak som den saknar som de andra har - en V12:a under huven. Men detta kan det bli ändring på då det snackas om att ett prestanda-version av DBX är på väg, och att den då skulle få fyra cylindrar till. Motorn ska enligt vdn få plats i bilen så troligtvis hittar den dit istället för att man trimmar V8:an ytterligare. I modellen DB11 AMR ger V12:an 639 hästar. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Det här är Volkswagens nya R-logga
Debuterar på Atlas Cross Sport R-Line

I USA säljer Volkswagen en stor SUV som heter Atlas. Den 11 oktober kommer man att visa upp Atlas Cross Sport R-Line som är en sportigare version av modellen och den blir då först ut med den nya R-loggan. Den här kommer att användas på alla kommande R-Line-versioner och även på framtida renodlade R-versioner. "Volkswagen R is all about excitement and thrill, and in the future, we will continue to focus our efforts on integrating these emotions into the Volkswagen brand. We are taking a strategic and operative approach to working on great products and creating a unique customer experience." Själv kan jag inte göra annat än att associera den nya designen till den gamla goda tiden när även Volvo byggde prestanda-versioner av sina modeller. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Audi släpper ny S8
Snabb lyxlimpa

För två år sedan uppdaterade Audi A8-familjen och nu är det dags för prestanda-versionen S8 att göra entré. Det finns ingen RS8 så det här är "värstingen" om du vill åka lyxlimpa. Under huven lurar en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 571 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Till den kopplas ett mildhybrid-system. Drivningen sker givetvis på alla fyra hjulen och kraften skickas dit via en åttastegad automatlåda. Några 0-100-tider eller toppfart får vi inte nu men man kan nog kallt räkna med att bilen är hyfsat kvick. Sportdiff, aktiv fjädring och fyrhjulsstyrning är standard. På tillvalslistan finns bland annat keramiska bromsar. Vad nya S8 kommer att kosta och när den släpps är oklart för tillfället. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2018

Prestanda-version av Audi e-tron kommer
Och en instegsversion

När jag var och provkörde Audi e-tron nyligen så hade jag lite frågor angående vad det står på bakluckan. Audi har ju börjat med ett nytt system för att ange vad det är för version man kör omkring i och på e-tron står det 55 quattro. Jag frågade då om det det skulle komma andra versioner och fick det lite kryptiska svaret "ja vi får väl se". Att e-tron bara skulle erbjudas i en enda version trodde väl ingen men det är bra att få lite kött på benen kring detta i alla fall. Snacket går och det verkar som att en mer prestandafokuserad version av bilen troligtvis dyker upp 2020, och så även en instegsversion nästa år. Som bilen är nu med sina 407 hästar och 664 i vridmoment är den knappast slö, men heller ingen racerbil. Och som vi vet finns det alltid folk som vill ha något vassare, precis som att det finns folk som vill ha något mildare som i samma veva sänker priset något. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Tesla uppdaterar sin hemsida kring Model 3
Och sänker priserna

Tesla har stökat om på sin amerikanska hemsida när det gäller Model 3 och lagt till information om tillval, vilka färger man kan välja mellan och priser. Det finns även information om versionen med dubbla motorer och prestanda-versionen. Den extra kostnaden för Dual Motor var tidigare 5.000 dollar men är nu istället 4.000 dollar. Bilens pris börjar på 53.000 dollar och det går för tillfället endast att få den med Long Range-batteripacket. Model 3 Performance började tidigare på 78.000 dollar men nu är frånpriset istället 64.000 dollar. Dock har man plockat bort en hel del saker och kastat in dessa i tillvalslistan istället. Performance Upgrades-paketet kostar 5.000 dollar och lägger du till det får du en ökad toppfart från 233 till 250 km/h, kolfiberspoiler på bakluckan, 20-tumsfälgar med Michelin Pilot Sport 4S-däck, röda bromsok och aluminiumpedaler. Till denna version kan man nu även få vit interiör för 1.500 dollar extra. De nya priserna kommer retroaktivt att även gälla de kunder som redan lagt sina beställningar. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG C 43 4Matic får sig ett lyft
Och lite mer effekt

Mellan-prestanda-versionerna kallar Mercedes för 43 och de finns för att exempelvis utmana Audis S-versioner. Nu visar man upp Mercedes-AMG C 43 4Matic som har fått sig ett litet lyft och lite mer effekt under huven. Det som har skett är att grillen har fått sig två stycken silverribbor istället för en och att den nedre delen av frontspoilern fått sig en ny design. Bak sitter det numera en liten läpp på bakluckan, en ny diffusor och fyra runda avgaspipor. Trots att det är en AMG finns det ett AMG-paket att köpa till som ger ännu vassare front och sidokjolar. Insidan går nu att få med digitala mätare och ratt med Touch Control-knappar. Här finns som vi även kan se mängder med kolfiberinlägg. Under huven återfinns V6:an på 3,0 liter med dubbla turbo. Den ger nu 390 istället för 367 hästar. Vridet är dock oförändrat på 520 newtonmeter. Till motorn kopplas en niostegad automatlåda. 0-100 km/h ska gå på 4,7 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Premiär blir det på bilmässan i Genève. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Audi kan presentera ny A1, Q3 och SQ2 i år
Läckt produktkarta säger i alla fall det

Nya versioner av Audis modeller A1 Sportback och Q3 väntas visas i slutet av året, och även en prestanda-version av modellen Q2 kallad SQ2. Det visar i alla fall en produktkarta som någon har fått tag på. Exakt hur trovärdig kartan är vet vi inte, men spionbilder har fångat både Q3 och SQ2 under tester så dessa är på väg. Den sistnämnda väntas få samma maskin som i S3 vilket innebär en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 310 hästar. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0
2017

Prestanda-version av Tesla Model 3 kommer nästa år
Troligtvis i mitten av året

En person frågade Elon Musk på Twitter när och om det skulle komma en prestanda-version av Model 3, även kallad Performance på Tesla-språk. Elon svarade att den är på gång, och att den troligtvis kommer att dyka upp i mitten av nästa år. Fokus just nu ligger på att få produktionen av Model 3 att flyta på bra, eftersom den just nu är ett helvete och kommer att vara så i ett halvår framåt. En Model 3 Performance får troligtvis fyrhjulsdrift och det största batteripacket för att bli så snabb som möjligt och få lång räckvidd. Probably middle of next year. Focus now is on getting out of Model 3 production hell. More versions = deeper in hell.— Elon Musk (@elonmusk) 30 juli 2017 Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0
2013

Audi RS7 - både slank och snabb
En riktig ulv i fårakläder

Audi gör som väntat och stoppar ner spisen från nyligen presenterade RS6 Avant även i prestanda-versionen av A7. RS7 som den såklart heter har precis visats upp på bilmässan i Detroit och det man får är en slank version av RS6:an som trots sitt eleganta utseende verkligen är en ulv i fårakläder. Det här aset tar dig till 100 km/h på bara 3.9 sekunder. Hjärtat är V8:an på 4.0 liter med dubbla turbo. Den har cylinderavstängning och mängder med annan teknik, men det allra viktigaste är effekten. 560 hästar och 700 Nm. De dubbla turbosnurrorna sitter mellan cylinderbankarna för att ge maximal respons på kortast möjliga tid oavsett situation. Toppfarten anges till 250 km/h men den lyfts till 280 med tillvalspaketet Dynamic, och till hela 305 km/h med Dynamic plus. Till motorn kopplas en åttastegad Tiptronic-låda som i sin tur fördelar ut kraften över alla fyra hjulen. Standard är 60 % av juicen på bakhjulen och resterande fram. Den blandade förbrukningen ska trots effektsiffrorna ligga på 0.98 liter per mil. I standardutförande rullar bilen på maffiga 20-tummare men som tillval finns ännu fläskigare 22-tummare i tre olika designer. För att stoppa ulven sitter det skivor i diametern 390 millimeter fram och tycker man att det är för snålt tilltaget kan man gå upp ett steg och få ett par kolfiberkeramiska i 420 millimeter istället. I övrigt är allt godis man kan vänta sig standard, även om det givetvis finns en väl tilltagen lista över utrustning för den som vill skräddarsy sin bil. Bilen kommer till Sverige i september till ett ännu okänt pris. All information om RS7 Sportback hittas på länken. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0