m

EA utsatta för hackerattack
Källkod till FIFA-spel, Frostbite och annat stulet

Den stora spelutvecklaren EA har drabbats av ett datorintrång. Vid intrånget uppges det att företaget blivit av med källkoden till spel som FIFA 21 och FIFA 22 samt Frostbite, spelmotorn som används i bland annat FIFA-, Madden- och Battlefield-spelen. Enligt EA handlar det inte om en ransomware-attack. Istället verkar den eller de som ligger bakom intrånget nu sikta på att sälja källkoden på den svarta marknaden. Enligt ett inlägg i ett hackerforum ska de obehöriga ha kommit över runt 780GB data från EA. Förutom källkod till spel och Frostbite ska den stulna datan även inkluderat diverse utvecklingsverktyg som EA använder. EA säger i ett uttalande att ingen spelardata försvunnit vid intrånget. Här nedan hittas hela uttalandet från EA till Motherboard: "We are investigating a recent incident of intrusion into our network where a limited amount of game source code and related tools were stolen. No player data was accessed, and we have no reason to believe there is any risk to player privacy. Following the incident, we’ve already made security improvements and do not expect an impact on our games or our business. We are actively working with law enforcement officials and other experts as part of this ongoing criminal investigation." Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

McDonalds stäms för AI på drive-thru-restauranger
Kund vill inte prata med en dator

McDonalds har nu börjat testa att låta en artificiell intelligens ta emot matbeställningar på tio av sina drive-thru-restauranger i Chicago. Detta är något man har planerat att göra sedan man 2019 då man köpte upp företaget Apprente, ett företag som utvecklar teknik för som gör att artificiella intelligens ska kunna tolka vad människor säger. Enligt McDonalds kan deras nya AI-system hantera 85 procent av de beställningarna som görs via AI:n. I de cirka femtedelen av fallen där AI:n inte uppfattar vad kunden beställer kopplas detta över till en mänsklig ordermottagare. Det verkar dock som om en del av McDonalds kunder inte vill beställa mat av en dator och man har redan blivit stämda för sitt nya ordersystem. Enligt kunden som nu stämmer McDonalds har inte restaurangkedjan tillstånd att använda röstigenkänning vilket bryter mot delstaten Illinois så kallade Biometric Information Privacy Act. Vidare anser kunden att McDonalds kan använda röstdatan för att koppla samman en persons röst med registreringsskylten på bilen. Detta gör, enligt målsägaren, att McDonalds kan känna igen om samma kund skulle dyka upp på andra McDonalds-restauranger. I stämningen mot McDonalds står bland annat: "McDonaldx27s AI voice assistant goes beyond real-time voiceprint analysis and recognition and also incorporates x27machine-learning routinesx27 that utilize voice recognition in combination with license plate scanning technology to identify unique customers regardless of which location they visit and present them with certain menu items based on their past visits." McDonalds har än så länge inte kommenterat stämningen mot dem. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple ger användarna lite mer integritetskontroll
Trevligt

Apple fortsätta satsa hårt på det här med ge användarna bättre kontroll över integriteten. Under utvecklarkonferensen WWDC meddelade man bland annat att kommer köra alla ljudinspelningar från Siri direkt på den enhet man använder. Förutom fördelen att ens inspelningar inte hamnar på vift någonstans så kommer detta också göra Siri snabbare och göra det möjligt att använda Siri när man inte har något nät. Annat integritetsmässigt var att erbjuda användare att inte skicka något läskvitto för läst e-post samt möjligheten att dölja sin IP-adress och position i Mail-appen. Apple kommer också lansera något som heter App Privacy Report där man kan se vilken information ens appar har samlat in. Detta kommer man kunna hitta under enhetens inställningar och man kommer bland annat kunna se hur ofta ens appar läser in kontakter, använder mikrofonen, läser in platsdata samt visa vilka tredjepartsdomäner som får denna information. Tumnagel
41.5°
+
Frode Wikesjö
0

Apple gör en första uppdatering av AirTags
För att minska risken att de används för stalking

Apple har börjat rulla ut en första uppdatering till sina spårbrickor AirTags rapporterar CNET. Uppdateringen innebär att en AirTag som separerats från sin ägare nu kommer att spela upp ett ljud någon gång mellan åtta till 24 timmar efter det att brickan och dess ägare skiljt vägar. Tidigare spelade AirTags upp ljud när de varit ifrån sina ägare under tre dygn. Den här uppdateringen tros Apple ha gjort primärt för att det ska bli svårare att använda AirTags i stalkingsyfte. Med den tidigare tidsgränsen fanns det möjlighet för stalkers att gömma en AirTag på någon ovetande och följa personens rörelser under tre dagar innan den gömda AirTag-brickan gav sig till känna. Nu kommer detta tidsfönster att begränsas något. Apple säger i ett uttalande om uppdateringen: "Following up on our commitment to continue to improve AirTag’s privacy and security, starting today we will be updating the time period after which an AirTag that is separated from its owner will play a sound when moved. This time period is changing from three days to a random time between 8 and 24 hours." Vidare uppges Apple även ha någon slags AirTag-app på gång till Android. Denna app verkar dock inte ge Android-telefoner möjlighet att använda och hitta AirTags via Apples Find My-nätverk. Istället verkar appen bara kunna meddela om en AirTag förflyttar sig på samma sätt som användaren, något som potentiellt kan betyda att någon planterat en AirTag-bricka i användarens kläder, väska eller annat. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Inga begränsningar i WhatsApp, ännu...
Facebook chillar ett tag till

För några veckor sedan rapporterade vi att WhatsApp skulle börja begränsa funktionalitet i appen om man inte godkände deras nya användarvillkor som, bland annat, innebär att de kommer börja dela data med Facebook. Nu har Facebook/WhatsApp pudlat lite och sagt att de inte kommer begränsa någon funktionalitet om du inte accepterar användarvillkoren. Given recent discussions with various authorities and privacy experts, we want to make clear that we currently have no plans to limit the functionality of how WhatsApp works for those who have not yet accepted the update. Instead, we will continue to remind users from time to time about the update as well as when people choose to use relevant optional features, like communicating with a business that is receiving support from Facebook. Detta är dock endast något temporärt och något som kan komma att ändras framöver. Tumnagel
34.6°
+
Frode Wikesjö
0

Android-appar ska få tydligare integritetsmärkningar
Så att man får koll på det innan man laddar hem den

Google skriver i ett blogginlägg att app-utvecklare framöver måste ange tydligare vilken data de lagrar och eventuellt delar med sig av när de lägger upp sina appar i Androids appbutik Google Play. Förutom att beskriva vilken data appen samlar in så måste apputvecklarna även uppge lite andra integritets-relaterade saker gällande appen. Google skriver: So in addition to the data an app collects or shares, we’re introducing new elements to highlight whether: * The app has security practices, like data encryption * The app follows our Families policy * The app needs this data to function or if users have choice in sharing it * The app’s safety section is verified by an independent third-party * The app enables users to request data deletion, if they decide to uninstall Senast under andra kvartalet 2022 måste alla app-utvecklare som lägger upp appar på Google Play förse apparna med den nya integritetsinformationen. Ny kan kolla in hur Googles tidsplan för det hela ser ut här nedanför. Tumnagel
48.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple trycker in mer annonser i App Store
Kände väl att det var en lämplig tidpunkt att göra det nu

BBC rapporterar att Apple har börjat lägga in fler annonser i sin app-butik App Stores sökfunktion. Tidigare har annonsköpare bara kunnat köpa annonsplatser i App Stores sökresultat men nu kommer det även att bli möjligt för annonsörer att köra reklam direkt när en användare går till App Stores sökfunktion. Att Apple valt att introducera det här alternativet just nu tror flera bedömare beror på att annonsörer har fått svårare att spåra användare via iOS i och med att Apple släppte iOS 14.5 för två veckor sedan. Jamie MacEwan som arbetar på analysföretaget Enders Analysis säger: "Apple probably anticipates increased demand for exposure on the App Store. Thatx27s because Applex27s iOS privacy changes have made other options less attractive." Än så länge har det inte dykt upp några annonser under sök-tabben i App Store för mig. Här ovanför kan ni kolla in hur en annons ser ut i sökresultatet på App Store. Tumnagel
5.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU har presenterat förslag till sina AI-lagar
Så att artificiell intelligens inte ska kunna användas hur som helst

Förra veckan läckte det ut ett förslag om EU:s eventuella regleringar av applikationer som använder artificiell intelligens och nu har detta publicerats officiellt. Det har dock skett lite förändringar mot förslaget som läckte ut förra vecka, förändringar som en del anser gör EU:s AI-lagar lite mer tandlösa. Lagförslaget täcker in en lång rad AI-applikationer, allt från självkörande bilar till olika system som används för att bedöma personer i olika kategorier. Det finns även ett uttryckligt förslag om förbud mot att använda ansiktsigenkänning i realitid. Detta är dock försett med vissa undantag vilket gör att att sådan typ av övervakning fortfarande kan komma att användas av olika myndigheter. Dessutom gäller förbudet bara ansiktsigenkänning i realtid, något som gör att polismyndigheter fortsatt skulle kunna använda sig av till exempel det kontroversiella verktyget Clearview AI som vi skrivit om några gånger tidigare. Den tyska riksdagsledamoten Alexandra Geese säger till The Verge angående undantagen i förslaget gällande ansiktsigenkänning: Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Firefox, Opera och Edge dissar FLoC
Vill inte ha Googles nya cookie-lösning

Google hade ambitionen att försöka ersätta tredjepartscookies via en ny teknologi som de kallar FLoC. Denna nya annonsteknologi fick snabbt kritik från flera håll då den ansågs skada användarintegriteten även om Google påstår att den respekterar användarnas integritet mer än vanliga cookies. Webbläsarna Vivaldi, Opera samt Brave har redan sagt att de inte kommer stödja FLoC och nu får de sällskap av två tyngre webbläsare. För både Mozilla och Microsoft har nu sagt att de inte heller kommer stödja FLoC i sina webbläsare. Det innebär att man kommer surfa FLoC-fritt i både Firefox och Edge. Apple har inte beslutat hur de ska göra med Safari ännu förutom att de sagt att de håller på att titta på det. Kör man Chrome och vill kolla ifall Google har börjat FLoCa dig så kan du göra det här. DuckDuckGo har också släppt ett tillägg som gör att du kan blockera FLoC i Chrome. Tumnagel
50.3°
+
Frode Wikesjö
0

Apples nya regler för integritet kommer snart
Apple är redo att trycka på knappen

Apple har sedan man släppte iOS 14 sagt att man kommer att lägga in en funktion som gör att appar måste fråga användarna om lov om apparna vill tracka dem. Det blev, minst sagt, lite ståhej kring detta och framförallt Facebook har klagat rejält mycket de senaste månaderna. Apple verkade behöva ha lite is i magen innan man lanserade funktionen och apputvecklare och annonsnätverk behövde lite tid för att anpassa sig, men nu är man redo. Tim Cook sa för någon dag sedan att man nu är redo och nu har bolaget gått ut och bekräftat att detta kommer med iOS 14.5 som kommer "inom några veckor". Att fråga om lov har varit möjligt för appar ett tag nu, men med iOS 14.5 blir det alltså ett tvång att fråga om lov. Apple har ett system som man kallar för IDFA (Identifier for Advertisers) som används av utvecklare för att helt enkelt känna igen en enhet. Detta behöver de göra för att bland annat kunna skicka personaliserad reklam. Med iOS 14.5 kan alltså inte apputvecklarna och annonsörerna längre använda denna funktion om de inte uttryckligen fått ok av användaren. Apple har däremot inte en direkt möjlighet att blockera andra trackers men de lär börja slå ner på appar som har trackers i sina appar men inte frågar om lov. Tumnagel
67.9°
+
Roger Åberg
0

Tim Cook intervjuad i podcast
Om Facebook och hur länge han kommer att vara på Apple

NY Times Kara Swisher har intervjuat Apples VD Tim Cook och det blev ett intressant samtal. De börjar prata om attacken mot kongressen i Washington och det faktum att de tog bort Parler från App Store. Tim säger att det var helt rätt gjort eftersom de inte kunde (eller ville) sköta modereringen. Han säger samtidigt att han gärna vill ha tillbaka Parler, bara de kan följa reglerna som finns i App Store. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Android samlar in 20 gånger mer telemetridata än iOS
Operativsystemen börjar skicka data så fort telefonen aktiveras

Att Google och Apple samlar in data från hur vi använder våra mobiler är antagligen de flesta medvetna om. Hur mycket data som samlas in är kanske mindre känt men det har en forskare från irländska Trinity College Dublin nu undersökt. I undersökningen "Mobile Handset Privacy: Measuring The Data iOS and Android Send to Apple And Google" framgår det att Google samlar in 20 gånger mer telemetridata från Android-mobiler än vad Apple gör från iPhones. I genomsnitt skickar en Android-telefon 1MB data till Google under tolv timmar medan en iPhone skicka runt 50KB under samma tid enligt undersökningen. Exakt varför Android skickar så mycket mer data än iOS till sina respektive tillverkare framgår inte. Google säger dock i en kommentar att man anser att undersökningen använder en metodik som gör att vissa typer av data exkluderas vilket har fått det att se ut som om Android skickar mer data än vad iOS gör. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook vill bygga barnvänligt Instagram
För användare under 13 år

Som bekant ligger åldersgränsen för att få använda Instagram på 13 år. Men vem som helst kan ju ljuga om sin ålder och använda tjänsten ändå. Något större polisande från Facebooks sida för dessa konton finns inte förutom att konton som används av folk som misstänks vara under 13 år kan anmälas och stängas ner. Så för att förhindra att det ska hända verkar det som att Facebook nu vill skapa en version av Instagram för de yngsta användarna. BuzzFeed News rapporterar nämligen att de lyckats få tag på ett internt dokument från Facebook som avslöjar att de håller på att titta på att bygga ett Instagram för barn under 13 år. I’m excited to announce that going forward, we have identified youth work as a priority for Instagram and have added it to our H1 priority list. We will be building a new youth pillar within the Community Product Group to focus on two things: (a) accelerating our integrity and privacy work to ensure the safest possible experience for teens and (b) building a version of Instagram that allows people under the age of 13 to safely use Instagram for the first time. Tydligen ska Pavni Diwanji, som tidigare lanserat YouTube Kids för Google, se över projektet. När eller om detta barnvänliga Instagram ska lanseras är dock oklart just nu. Tumnagel
42.5°
+
Frode Wikesjö
0

Parler tillbaka online
Efter att Amazon stängde av dem för en månad sedan

Den kontroversiella sociala medie-tjänsten Parler uppger att man nu är uppe och rullar igen. Parler stängdes av från App Store, Google Play och Amazons molntjänst AWS efter attackerna mot Kapitolium förra månaden. När AWS drog ur kontakten innebar det att Parlers tjänst slutade att fungera helt och hållet. Nu uppger dock Parlers tillfällige vd Mark Meckler att tjänsten byggts upp igen och ska vara oberoende av de så kallade "big tech"-företagen. I ett uttalande säger Meckler bland annat: "When Parler was taken offline in January by those who desire to silence tens of millions of Americans, our team came together, determined to keep our promise to our highly engaged community that we would return stronger than ever. Parler is being run by an experienced team and is here to stay. We will thrive as the premier social media platform dedicated to free speech, privacy and civil dialogue." Den nya versionen av Parler driftas av det amerikanska molnföretaget SkySilk som i sin tur köper tjänster av ISP:n CloudRoute. Enligt Ars Technica kan dessa båda företag eventuellt drivas av samma grupp personer och de skriver: "CloudRoute and SkySilk seem to be connected in some way and may ultimately be part of the same company. CloudRoute CEO Andre Temnorod denied or downplayed any connection, telling The New York Times that "SkySilk is our customer and Parler is SkySilkx27s customer." However, Whois information lists Temnorodx27s email and other CloudRoute email addresses as contacts for SkySilk." Tumnagel
31.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tim Cook pratar om integritet
Från CPDP Conference

I går var det dataskyddsdagen och då passade Apple på att berätta om lite nyheter i iOS 14.5. Man kommer att tvinga utvecklare att fråga sina användare om de vill spåra dem, något som verkar vara populärt hos användarna men impopulärt hos bland andra Facebook. På CPCD Conference i går höll Tim Cook en keynote där han fortsätter trycka på det faktum att vi spåras alldeles för mycket och att vi alla måste fundera på om det är värt det. Han säger bland annat... Om vi ser det som normalt och oundvikligt att allt i våra liv går att sammanställa och sälja, så förlorar vi mycket mer än bara information. Vi förlorar friheten att vara människor. Han hyller även GDPR som vi har här i Europa men som saknas i bland annat USA. EU:s dataskyddsförordning har motbevisat många cyniker och domedagsprofeter och skapat en stabil grund för rättigheter gällande integritetsskydd världen över, och dess införande och efterlevnad måste fortgå. Men vi kan inte sluta där. Vi måste göra mer. Vi ser också redan många hoppingivande framsteg världen över, bland annat ett medborgarinitiativ om förstärkning av konsumentskyddet här i Kalifornien. Apple har länge pratat om integritet och de har lätt att göra det eftersom de tjänar (väldigt mycket) pengar på hårdvara, något som många konkurrenter inte klarar av utan där är vi användare produkten. Se hela talet ovan. Tumnagel
50.7°
+
Roger Åberg
0

Med iOS 14.5 måste utvecklare fråga om de får spåra dig
Facebook älskar, inte

I dag är det Dataskyddsdagen och det firar Apple genom att gå ut med lite nyheter kring just dataskydd. Man har nyligen börjat med en integritetssida i App Store som i alla fall verkar ha fått lite effekt, Google väntade till exempel länge med att uppdatera sina appar när kravet kom på att lista allt som apparna har tillåtelse till. Nu tar man nästa steg och det är något som man pratat om länge och som det varit diskussion om länge, det gillas nämligen inte av företag som Facebook. Det handlar om att appar måste fråga om lov innan de får spåra dig som användare, lite som cookie-rutor på webben. I inställningarna i iOS kommer det att finnas en sektion där du kan se alla appar som har tillåtelse och tvärtom. Här kommer du även kunna helt slå av så att apparna inte ens får fråga dig om tillåtelse kring spårning. Funktionen kommer snart i en betaversion nära dig vilket betyder att den kommer att komma till alla när iOS 14.5 släpps. Lite humor förresten att just Facebook är exempel i Apples pressbild om den nya funktionen. För att upplysa folk om hur mycket vi spåras så har man gjort en PDF som berättar en historien om en far och en dotter som går till parken och äter lite glass. Poängen är att visa hur mycket data som kan sparas om en även om man inte gör något speciellt. Tumnagel
80.3°
+
Roger Åberg
0

Otterbox satsar på mobil gaming med nya tillbehör
Kontroll, hållare, fodral och skärmskydd

Otterbox har sedan en tid tillbaka släppt mobiltillbehör som hållbara skal och fodral, men nu verkar det vara dags att bredda utbudet. Kort sagt handlar det om fem nya produkter som är avsedda att användas vid mobil gaming, men vissa av produkterna kan vara användbara även när man inte spelar på mobilen. Först ut har vi Easy Grip Controller Shell som praktiskt taget är ett hölje till Xbox One- och Series X/S-kontrollerna som ger kontrollerna extra "greppighet" samt skyddar kontrollen mot stötar av olika slag. Perfekt för folk med aggressionsproblem, alltså. Vidare har vi Mobile Gaming Clip som låter dig fästa din telefon på kontrollen med en rejäl och lång arm och armen kan även plockas bort från fästet för att använda som ställ om du hellre vill ha telefonen på ett bord när du spelar. Sedan har vi Gaming Carry Case som låter dig skydda din kontroll när du är på vift och ska hålla både för stötar och vatten. På toppen av fodralet har vi också ett uppfällbart ställ för telefonen, vilket är trevligt att ha nära till hands. Utöver dessa prylar har vi även Easy Grip Gaming Case som inte bara skyddar telefonen från skador, utan gör även att telefonen inte glider runt i händerna när du spelar. Skalet kommer finnas till nyare mobiler från Samsung och Apple. Sist men inte minst har vi Gaming Glass Privacy Guard som skyddar skärmen från repor och låter dig hålla vad som händer på skärmen för dig själv. Perfekt om man ofta sitter och spelar våldsamma spel i kollektivtrafiken, eller kollar på porr eller nåt. Samtliga produkter kommer börja säljas 22 februari i USA och priserna kommer ligga på mellan 20 och 50 dollar. Förhoppningsvis kommer Otterbox nya produkter även säljas i Sverige, men när detta kommer ske är för tillfället okänt. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0
Nästa sida