m

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0
2020

Nya Toyota Mirai i produktionskläder visas i december
Vätgasbilen får helt ny kostym

För ett år sedan fick vi se nya Toyota Mirai i konceptutförande. Bilen såg ändå väldigt klar ut för produktion och det som var lite kul var att designen var radikalt förändrad jämfört med föregångaren. Helt plötsligt var den lilla vätgasbilen en fullstor sedan med lyxkänsla och ett utseende som faktiskt inte gjorde så att ögonen började blöda. Nu får vi reda på att den helt färdiga bilen utan konceptstämpel ska presenteras i december. Och av teaserbilden att döma verkar det nya utseendet konceptet uppvisade få hänga med. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nu lanseras Cupra Formentor
Blir din för 459.900 kronor

I mars fick vi se Cupra Formentor i produktionskläder. Nu är det dags för lansering av märkets första egna modell och därmed har vi även ett svenskt pris - från 459.900 kronor. För pengarna får man toppversionen som har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 310 hästar. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Under nästa år kommer även två stycken laddhybrid-versioner av Formentor att presenteras. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Eldrivna superbilen Aspark Owl nu redo för leverans
Accelererar snabbast i världen

I höstas presenterades den japanska elbilen Aspark Owl i produktionskläder. Nu säger företaget att man är redo att dra igång leveranserna till kunder. Endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar, håll i er nu, 2,9 miljoner euro. För pengarna får man en 2012 hästar stark superbil som når 96 km/h efter bara 1,72 sekunder. Förutom att vara den snabbast accelererande bilen på marknaden just nu är det även den lägsta med sina 99 centimeter i höjd. Hur många bilar som är sålda är oklart för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Human Horizons elbil HiPhi nu i produktionskläder
Har märklig lösning för bakdörrarna

För ett år sedan skrev vi om den kinesiska elbiltillverkaren Human Horizons när de visade upp konceptbilen HiPhi 1. Nu har den förvandlats till en produktionsversion och i samma veva ändrat namn till HiPhi X. Påhittigt! Bilen som ska tillverkas i Yancheng är en crossover-SUV med lite Faraday Future-inspirerad design och halva bakdörrs-lösningen från Tesla Model X. Här öppnar sig nämligen bara takdelen och själva dörren är hängd i bakkant. På insidan får sex stycken personer plats uppdelat på tre stycken rader. Bilen erbjuds med bak- eller fyrhjulsdrift och den vassaste ska klara 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Den ska ha ett batteripack på 96 kWh och en räckvidd på 61 mil enligt NEDC-cykeln. Man ska ha ingått samarbete med Microsoft för att ta fram ett system med artificiell intelligens som ska finnas i bilen, och den ska ha självkörande teknik i nivå 3. Målet är att modellen ska lanseras på den kinesiska marknaden under första halvan nästa år. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

BMW iX3 i produktionskläder läcker ut
Läcker?

BMW iX3 kan bli det som i3 aldrig blev och snart är den här. Nu har två bilder på hur bilen ser ut i produktionsutförande läckt ut efter att vi tidigare bara sett konceptbilder och en bil under kraftig maskering. Så här kommer den alltså att se ut när den rullar på gatorna och endast de som vet kommer ha koll på att det handlar om en elbil. Kanske bra, för många tyckte nog att i3 var lite för konstig. När lanseringen kan ske är dock oklart med tanke på pandemin. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0

BMW R 18 i produktionskläder presenteras 3 april
Ny glidarmotorcykel med stor boxermotor

Förra våren visade BMW Motorrad upp motorcykelkonceptet R 18 - en glidarhoj med en stor tvåcylindrig boxermotor på 1802 kubik intryckt i ramen. Maskinen ger 92 hästar och har 158 newtonmeter i vrid vilket gör den till den starkaste boxern BMW någonsin har tillverkat. Nu får vi reda på att produktionsversionen av detta koncept kommer att presenteras den 3 april. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2019

Italdesigns Nissan GT-R i produktionskläder
Så här kommer specialversionen att se ut

Förra sommaren visade Nissan upp en GT-R som Italdesign lagt sin hand på. Den blev såpass populär att man för ett år sedan bestämde sig för att tillverka ett gäng exemplar. Nu får vi se hur bilen kommer att se ut i produktionskläder och inte mycket har hänt sedan det första konceptet. Det verkar typ bara handla om att bilen fått vanliga backspeglar. Under skalet är det fortfarande Nismo-trimmad V6:a på 3,8 liter med dubbla turbo och 720 hästar och 780 newtonmeter som gäller. Endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas och än finns det några kvar om du skulle vara sugen. Gör dig dock beredd på att då lätta lädret med 990.000 euro vilket är fem gånger så mycket som en vanlig GT-R kostar. Bilen kommer att ställas ut i Genève i mars nästa år och de första leveranserna ska ske i slutet av 2020. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Det här är Byton M-Byte i produktionskläder
Kostar från 45.000 euro

Den kinesiska elbilstillverkaren Byton ställer ut i Frankfurt och med sig har de produktionsversionen av crossovern M-Byte. I samma veva får vi reda på priset och det kommer att börja på 45.000 euro. För den pengen får du ett batteripack på 72 kWh, en elmotor på bakaxeln som ger 272 hästar och som driver bakhjulen och en räckvidd på upp till 36 mil enligt WLTP. Det finns även en fyrhjulsdriven version med dubbla elmotorer som tillsammans genererar 408 hästar och som matas av ett batteripack på 95 kWh. Här ska räckvidden istället vara upp till 43,5 mil. Snabbladdning med upp till 150 kW ska vara möjligt och använder man sig av detta ska man kunna ladda från 0-80 procent på 35 minuter. Den enorma skärmen på 48 tum som löper längs med hela instrumentbrädan blir som vi tidigare har skrivit kvar. Som om inte den vore nog finns det även en pekskärm på sju tum i ratten och en pekskärm på åtta tum mellan framstolarna. Förutom att pilla med fingrarna ska man kunna använda rösten, gester och ansiktsigenkänning för att styra saker. Och fysiska knappar. Det som skiljer produktionsversionen från konceptet är bland annat att man har skippat kamerorna som backspeglar och istället monterat konventionella grejer. Strålkastarna och stötfångarna har också lite annan design samt att dörrhandtagen nu går att se vilket de inte gjorde tidigare. De första som får sina bilar är de som bor i Kina och planen är mitten av 2020. Till Europa kommer bilen först 2021, och man kommer att börja ta förhandsbokningar av kunder där någon gång nästa år. För tillfället ska 50.000 stycken ha reserverat ett exemplar. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Honda e presenterad i produktionskläder
Går att få med 136 eller 154 hästar

Vi har sedan tidigare vetat att produktionsversionen av Hondas kommande elbil e till 99 procent skulle stämma överens med prototypen vi har fått se. Alltså inte det allra första konceptet utan det som visades upp i januari i år. Nu presenterar man bilen officiellt och visst blev det på detta viset. I samma veva får vi reda på att den kommer att erbjudas med två stycken olika effektlägen - 136 eller 154 hästar. Oavsett val kommer vridet att vara detsamma - 315 newtonmeter. Den starkare versionen kommer att klara 0-100 km/h på runt åtta sekunder. Drivningen sker på bakhjulen. Batteripacket är på 35,5 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 22 mil. Snabbladdning från noll till 80 procent ska gå på 30 minuter. Produktionsbilen får som vi kan se kameror som backspeglar och infällda handtag. Även insidan är oförändrad sedan konceptet och instrumentbrädan domineras av inte mindre än fem stycken skärmar. De två yttersta är för de digitala backspeglarna. Ombord finns även AR-systemet Honda Personal Assistant som du kan utnyttja genom att säga "OK Honda" och sen vad du vill att bilen ska göra, exempelvis höja ljudet på stereon. Förbokningar ska gå att göra nu i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Norge. När detta öppnar i Sverige och vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
59.7°
+
Bobby Green
0

Citroën presenterar elbilskonceptet 19_19
"a true UFO in the automotive sector"

Citroën rullar nu ut den nya konceptbilen 19_19. Självfallet går den bara på el och man lovar en räckvidd på hela 80 mil. Det är såklart lätt att göra när det handlar om ett koncept, för den här bilen lär vi inte se i produktionskläder snart, om ens någonsin. Bilen har tagits fram för att tillverkaren ville utrycka sin vision när det kommer till "ultra-comfort" och "extended mobility". Man kallar även bygget för "a true UFO in the automotive sector". Undertill finns ett smart fjädringssystem man kallar för Progressive Hydraulic Cushions som ska göra att det känns som att färdas fram på en flygande matta när man kör eller åker i bilen. Det finns såklart självkörande funktioner så orkar man inte styra och gasa själv kan man istället koppla av i den lounge-liknande kupén. Citroën ställer ut 19_19 på VivaTech i Paris den 16 maj så att åskådare kan få sig en närmare titt. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

McLaren Senna GTR i produktionskläder
Har ännu större vinge än konceptet

För ett år sedan visade McLaren upp modellen Senna i ett hårigt GTR-utförande. Då handlade det bara om ett koncept och nu visas bilen i sina produktionskläder. Vanligtvis brukar ju konceptbilar vara lite mer utsvävande än det som sedan går i produktion, men inte här inte. Vingen på bilen har otroligt nog blivit ännu större. Motorn som är den numera klassiska dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter lämnar här 825 hästar och för att locka fram de extra 25 hästarna har man plockat bort en av katalysatorerna och mappat om lite motorstyrning. Downforcen ska tack vare alla vingar överallt ligga på max ett ton vilket är 200 kilo mer än vad gatbilen kan leverera. Dock lovar McLaren att bilen ska vara lättkörd och att 95 procent av förarna kommer att kunna utnyttja 95 procent av bilen. Konceptet hade avgaspipor som gick ut framför bakhjulen men det har man skippat nu. Anledningen ska vara för att man ville få rören så korta som möjligt så därför är de placerade på samma ställe som vanliga Senna. Det här sparar också en del vikt och på tal om det stannar vågen för hela ekipaget på 1 188 kilo. Bilen är som väntat endast för bankörning och alla 75 stycken exemplar är redan sålda för 1,3 miljoner pund styck. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Så här ser produktionsversionen av Sono Motors Sion ut
Elbilen blir din för 25.500 euro

Hösten 2016 var första gången vi hörde något kring Sono Motors och deras eldrivna bil Sion. För en månad delade Fully Charged ett klipp när de körde en prototyp av modellen och nu får vi se hur den kommer att se ut i produktionskläder. Man säger att Sion kommer att bli den första masstillverkade elbilen som kan ladda sitt batteri med hjälp av solkraft. Solceller sitter nämligen på taket, där bak och på huven fram. Hela karossen ska vara tillverkad i Polykarbonat. Räckvidden enligt WLTP anges till 25 mil. Förhandsbokningarna är öppna nu och bilen blir din för 25.500 euro. Läs mer om Sion på länken nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Golf GTI TCR i produktionskläder
Placerar sig mellan GTI och R

I maj förra året visade Volkswagen upp konceptet Golf GTI TCR som är en gatlegal bil med inspiration hämtad från den riktiga Touring Car Racing-versionen. Nu får vi se bilen i produktionsutförande och inget ser ut att ha förändrats. Den här bilen lägger sig mellan GTI Performance och R och krämar ut 290 hästar ur den turboladdade fyran på 2,0 liter. Det är alltså 45 hästar mer än i den förstnämnda men bara tio mindre än R. R har dock fyrhjulsdrift, den här driver bara på framhjulen. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda och till 100 km/h ska man från noll komma på 5,6 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h men kan höjas till 260 om man vill. Utseendemässigt sticker versionen ut med ny splitter fram, andra kjolar och annan design på diffusor och takvinge. Den får även 18-tumsfälgar, svarta backspegelkåpor, LED-strålkastare, hålborrade skivor och en diffspärr på framaxeln. Adaptiv fjädring, större fälgar, sportigare dämpare bak, svart tak, foliering på sidan är alla saker som finns på tillvalslistan. Insidan har stolar med ny fräsig design, sportratt med flat botten och diverse röda detaljer överallt. I Tyskland kostar bilen från 38.950 euro. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2018

Volkswagen presenterar en bitigare pickis
Har skidlucka

Förutom suven Atlas Cross Sport Concept visade Volkswagen även en pickup på mässan i New York. Den kallar man för Atlas Tanoak och för tillfället visas den endast som konceptbil. Den är lite kraftigare än Amaroken som vi har här och Volkswagens försök att ta fram en utmanare till herren på täppan - Ford F150. Det här är den första pickupen som baseras på MQB-plattformen och under huven sitter en V6:a på 3,6 liter som ger 280 hästar. 0-100 km/h ska gå på 8,5 sekunder. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda. Bilen mäter 5,43 meter på längden vilket innebär att den är strax över 40 centimeter längre än stor-suven Atlas. Bredden anges till 2,02 meter, höjden till 1,84 meter och hjulbasen ligger på 3,25 meter. Markfrigången ska ligga på 25 centimeter. Lastytan på flaket anges till 1,63 meter på längden och 1,45 på bredden. En finurlig sak som denna har som mig veterligen inga andra pickuper har är en skidlucka. Perfekt om du ska köra några långa brädor och flakytan inte riktigt räcker till. Fem personer får plats på insidan och handtagen till bakdörrarna har man dolt i plastlisten som löper längs med hyttens bakkant. Framför föraren finns instrumentklustret man kallar för Digital Cockpit och infotainmentsystemet består av en stor pekskärm. När Tanoak presenteras i produktionskläder är oklart för tillfället. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

BMW M8 som Gran Coupé
Mer av allt

Det var en Gran Coupé-version av kommande M8 som BMW har teasat om det senaste, och nu är den presenterad och uppvisad i Genève. Bilen ska enligt tillverkaren ge mer mening till bokstaven M, och i det här fallet står M:et för More. Mer av allt helt enkelt. 8-serien, när den väl är här, kommer att ersätta dagens 6-serie. Gran Coupé heter bilarna när de har fyra dörrar och en coupé-liknande form. Vad som finns under skalet på denna är fortfarande oklart men det vore märkligt om det inte var samma grejer som i senaste M5. Det innebär i så fall en V8:a på 4,4 liter med dubbla turbo och en effekt omkring 600 hästar. När den här konceptbilen ska rulla ut i produktionskläder är oklart för tillfället, först ut är ju vanliga 8-serien som vi heller inte vet när den presenteras. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

BMW 8-serie läcker ut
Läcker?

Ett par bilder som BMW inte vill ska hamna på nätet än har gjort precis det, och de visar hur nya 8-serien ser ut i produktionskläder. I maj förra året fick vi se den som koncept och som vanligt var det rätt så mycket fräckare än vad vi nu får se här, eller vad tycker ni? Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0
2017

Jaguars eldrivna I-Pace i produktionskläder visas i mars
Kommer ställas ut på mässan i Genève

För ungefär ett år sedan visade Jaguar upp konceptbilen I-Pace. En helt eldriven SUV med coupé-former. Nu meddelar tillverkaren att den produktionsklara bilen kommer att visas upp i mars nästa år på bil-mässan i Genève. Jaguar har de senaste åren varit duktiga på att hålla kvar designen från sina koncept så förvänta er att den färdiga bilen kommer att se ut i princip exakt som bilderna här. Marknadslanseringen av bilen kommer att ske strax efter mässan och man börjar i Europa för att sedan lansera i USA senare under året. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Första bilderna på nya Alpine A110 är här
Utmanare till Cayman och 4C

För ett år sedan fick vi se den som koncept och nu är den här i produktionskläder. Vi snackar om Renaults nya Alpine A110 och glädjande kan vi se att inte mycket har förändrats sedan förra året. Det vi vet om den hittills är att den får omkring 250 hästar ur en turbomatad fyra placerad i mitten, att den väger 1 100 kilo och att den ska göra 0-100 km/h på under 4,5 sekunder. En bil att ställa mot exempelvis Porsche Cayman och Alfa Romeo 4C. Publik premiär blir det på bilmässan i Genève nästa vecka. I samband med det släpps även mer information kring bilen. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0
2016

Det här är Land Rover Discoverys nya ansikte
Ser ut som konceptbilen från 2014

Våren 2014 visade Land Rover upp konceptbilen Discovery Vision Concept vilket var en försmak på nästa Discovery. Nu är den snart här i produktionskläder och som vi kan se på den här färska bilden har inte speciellt mycket förändrats. Bilen hamnar över Discovery Sport i utbudet och den baseras på Range Rovers aluminiumplattform. Sju sittplatser kommer att finnas och under huven ska det finnas Ingenium-motorer. Det snackas även om att det här blir tillverkarens första modell som kommer att erbjudas i en ännu vassare offroad-version kallad SVX. Världspremiär blir det den 28 september. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2015

Volkswagen Beetle Dune i produktionskläder
Kommer även som cabriolet

Det hela började år 2000 när Volkswagen visade upp en version av Beetle som var lite mer hemma på stranden. Sen vart det tyst i några år fram tills förra året, då en nyare version av konceptbilen togs upp igen. Nu presenteras den äntligen som en färdig produktionsversion och det står då också klart att den även kommer i cabrioletutförande. Premiär är det på Los Angeles Auto Show den här veckan. Under huven finns det lite olika motorer att välja mellan, från 105 till 220 hästar, men tyvärr driver den alltid endast på framhjulen, så man kanske inte ska åka för långt ut på stranden med den här ändå. Så det man får är alltså en bil med tio millimeter högre markfrigång och ett lite mer ruggat utseende. En beställning går bra att lägga från och med torsdag, om man bor i Tyskland vill säga. Då står det 23 625 euro på prislappen om man vill ha coupén, 27 800 euro om man vill ha cabben. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Subaru visar mer av nästa Impreza
Ser inte ut att vara långt från produktion

I dag drog Subaru täcket av vad som leder vägen mot nästa Impreza på Tokyo Motor Show. Bilen har fem dörrar, Subarulinjer och en kort avhuggen rumpa. Med tillverkarens egna ord är det här en "blend of bold expressions of Subarux27s Dynamic & Solid elements, and a quality feel beyond its class". Några mumsiga detaljer av vad som finns under skalet får vi dock inte för tillfället. Nya Impreza väntas visas upp i produktionskläder om ungefär ett år. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

En titt på Hondas nya bränslecellsbil FCV
Så här ser produktionsversionen ut

I november förra året fick vi se den i konceptform och nu presenteras den i produktionskläder. Jag pratar om Hondas bränslecellsbil FCV som ska ta vid där deras andra bränslecellsbil FCX Clarity inte riktigt lyckades bli någon försäljningssuccé. Premiär blir det nu på Tokyo Motor Show och i Japan ska bilen börja säljas i mars nästa år. Enligt Honda är FCV det första bränslecellsfordonet som har hela bränscellspaketet och elmotorn under huven, något som gör att utrymmena i bilen blir som i vilken annan sedanmodell i samma klass som helst. Fem vuxna ska utan problem få plats. Med tankarna fulla av vätgas ska räckvidden vara mer än 70 mil och allt som kommer ur avgasrören är precis som tidigare bara vatten. Bilen ska även kunna fungera som ett mobilt kraftverk eftersom man ska kunna använda den som strömkälla för att driva olika prylar - exempelvis ett elverk eller en vattenpump. Mer information än så här får vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0