12 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
BMW börjar leverera i4 tre månader tidigare än väntat Första iX-kunderna får även sina bilar om en vecka Det brukar handla om förseningar när det gäller leveranser av nya bilar, men inte nu. BMW har nämligen börjat leverera de första exemplaren av elbilen i4 till kunder och det är tre månader tidigare än man först hade sagt. Om en vecka ska även de första kunderna få sina exemplar av den eldrivna suven iX. Bernhard Kuhnt som är Senior Vice President BMW Group Market Germany säger följande: "It is a very special moment for us when we hand over brand new models to customers for the first time. The BMW i4 shows in an emotional way how well fully-electric mobility and sporty driving dynamics fit together. For us, it is therefore clear: the BMW i4 will offer our customers a whole new dimension of driving pleasure." i4 erbjuds i två stycken versioner - eDrive40 och M50. Den förstnämnda har en elmotor på 340 hästar och en räckvidd på 59 mil medan M-versionen har dubbla motorer, fyrhjulsdrift, 544 hästar och räckvidd på 52 mil. Tumnagel
43.3°
0
Volvo Penta presenterar hybrid-båt för Hurtigruten Svalbard Ska börja köra på test i maj Det vi ser här är Volvo Pentas nya sightseeing-båt som är tänkt att köra Hurtigruten Svalbard. Den har en hybrid-drivlina och i maj nästa år ska man börja testerna med båten i Svalbard. I motorrummet sitter dubbla Volvo Penta twin D4-320 DPI Aquamatic med en elmotor kopplad till sig. Toppfarten anges till 32 knop och den har en marschfart på 25 knop. Grejerna sitter i båtmodellen Marell M15 som har döpts till Kvitbjørn vilket betyder isbjörn på norska. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.8°
0
Polestar visar fungerande prototyp av Re:Move Får lasta upp till 180 kilo I mars visade Polestar upp Re:Move som är ett eldrivet transportfordon som de tagit fram tillsammans med Cake, Hydro och designern Konstantin Grcic. Nu har man byggt en fungerande prototyp med en något förändrad design och berättar i samband med detta vad den kommer att klara av. Bygget har ett batteripack på 2,2 kWh och ska toppa 25 km/h. På lastytan ska man kunna dunka upp 180 kilo. Initialt snackade Polestar om 270 kilo men den siffran har alltså justerats nedåt. Bredden på ekipaget anges till 75 centimeter och vändradien ska ligga på sju meter. I övrigt finns det framljus, bakljus och tuta. Blinkers är dock tillval. Om Polestar kommer att tillverka den här återstår att se. Tumnagel
43.3°
0
MCU-serierna kammar hem 28 Emmy-nomineringar Stabilt! Emmy-nomineringarna har rullat ut och det verkar som att Disneys satsning på Marvel-serierna har lyckats rätt bra. WandaVision har nominerats i 23 olika kategorier och The Falcon and the Winter Soldier har fått 5 nomineringar, varav en till Don Cheadle för sin 98 sekunder långa medverkan i premiäravsnittet. Kort sagt är det en rätt stabil start för Marvel-serierna, speciellt för WandaVision som tog ut svängarna rejält. Serierna som kammat hem flest nomineringar är Netflixs The Crown och The Mandalorian med 24 nomineringar vardera. Serierna är följda av WandaVision med 23 och Handmaidx27s Tale med 21. Backar man tillbaka och kollar på de stora produktionsbolagen har HBO kammat hem totalt 130 nomineringar och Netflix ligger hack i häl med 129. Disney ligger på totalt 71. Samtliga nomineringar hittar ni via länken här nere till vänster, men en del av nomineringar har ni i faktarutan nedan. Den sinnessjuka mängden nomineringar fick inte plats. Hur bra det kommer gå för Marvel-serierna återstår dock att se. 19 september kommer Emmy-statyetterna delas ut. Tumnagel
35.1°
0
Jaguar Land Rover ska göra vätgasdriven Defender Ska börja testas i slutet av året Jaguar Land Rover håller på och utvecklar en version av sin Defender-modell med vätgasdrivna bränsleceller. Modellen kommer att bli en del av det som Jaguar Land Rover arbetar med under sitt så kallade "Project Zeus", ett program där man pysslar med att utveckla vätgasbaserade drivsystem till sina bilar. Den vätgasdrivna Defender-modellen är en del i företagets arbete att nå nollutsläpp från sina bilars avgaser fram till 2036 och bli helt koldioxidneutrala till 2039. Jaguars bränslecells-chef Ralph Clague säger om den nya satsningen: "We know hydrogen has a role to play in the future powertrain mix across the whole transport industry, and alongside battery electric vehicles, it offers another zero tailpipe emission solution for the specific capabilities and requirements of Jaguar Land Rover’s world class line-up of vehicles. The work done alongside our partners in Project Zeus will help us on our journey to become a net zero carbon business by 2039, as we prepare for the next generation of zero tailpipe emissions vehicles." Den vätgasdrivna Defender-modellen är under utveckling nu och Jaguar Land Rover hoppas kunna börja testa den i Storbritannien någon gång runt året slut. Tumnagel
39.3°
0
Hybriderna från Mercedes-AMG kommer ha upp till 815 hästar Nästa C 63 får turbofyra med över 650 hästar Nu berättar Mercedes-AMG lite mer om sina kommande hybrider och inte helt oväntat handlar det om effektstinna diton. Tillverkaren håller på att ta fram förbränningsmotorer med både åtta och fyra cylindrar som sedan paras med en elmotor som AMG har utvecklat själva. Max effekt kommer ligga på 815 hästar och nästa C 63 som bara kommer erbjudas med fyrcylindriga motorer kommer i AMG-utförande att bjuda på över 650 hästar. Elmotorn finns inbyggd i en elstyrd tvåstegad växellåda och en elstyrd bakre diffspärr. Den kan ge upp till 204 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Den driver i huvudsak bakhjulen men kan även skicka kraft till framhjulen om detta skulle behövas. Flaggskeppet kommer bli Mercedes-AMG GT73 och den kombinerar en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som alltså får en sammanlagd effekt på 815 hästar. Vridmomentet anges till 1000 newtonmeter och 0-100 km/h ska klaras av på runt tre sekunder. Nästa C 63 AMG kombinerar den turboladdade fyran på 2,0 liter (M139) med en elmotor. Förbränningsmotorn ska ge 448 hästar och elmotorn 204 hästar vilket sammanlagt blir strax över 650 hästar. Den första elektrifierade AMG-modellen kommer att lanseras senare i år. Läs allt om nyheterna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
0
Det här är nya Bentley Bentayga Hybrid Inga överraskningar direkt I juli förra året rullade Bentley ut en uppdaterad version av modellen Bentayga. Nu presenteras denna som laddhybrid och det är samma recept som tidigare som gäller. Under huven sitter en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter som ger 449 hästar och 700 newtonmeter i vridmoment. Till detta kopplas en elmotor och på bara el ska man enligt NEDC-cykeln kunna ta sig runt fem mil. Batteripacket har dock ökat i storlek från 13 till 17,3 kWh och en full laddning ska ta runt 2,5 timmar - men det gjorde det innan också. 2026 ska alla modeller som Bentley erbjuder vara hybrider och 2030 ska alla vara helt eldrivna. Läs allt om den nya bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.8°
0
2020
Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800 420 hästar och 990 kilo För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
0
Linden Labs säljer sin VR-värld Sansar VR-versionen av Second Life får ny ägare Sociala medie-företaget Linden Labs uppger nu att man säljer sin VR-plattform Sansar till det amerikanska startup-företaget Wookey Project Corp. Sansar är en VR-värld som är tänkt att efterlikna Linden Labs sociala medie-tjänst Second Life där användare kan umgås i olika digitala världar med hjälp av avatarer. Exakt vad som kommer att hända med Sansar nu saknas är oklart men Linden Labs skriver att plattformens nya ägare kommer att fokusera mer på live-event. Det innebär kanske att man kommer att kunna ta del av konserter och annat i VR-sändningar i Sansar framöver. I ett blogginlägg skriver Linden Labs: "What does this mean for you? More of the amazing events you know and love! More cosplay karaoke, more zero-gravity game nights, more of the massive interstellar shows that Sansar’s known for - thousands joining from anywhere in the world for one-of-a-kind live performances. You can also expect more features for meeting, socializing and hanging out with friends from around the world. Possibly even more ways to experience Sansar across different devices (more on this in weeks to come!). Nothing will change in your day-to-day." Vad Linden Labs säljer Sansar för finns det inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett klipp där youtubern "Yorkie" lattjar runt i Sansar. Tumnagel
36.6°
0
Samsungs Android-modifieringar gör mobiler osäkrare Enligt Google säkerhetsdivision Project Zero Google säkerhetsteam Project Zero kritiserar nu Samsung för ändringar de gjort i Androids kernel då man anser att detta har gjort åtminstone en av Samsungs modeller mindre skyddad från angrepp. Enligt Google så ska Samsung ha gjort modifieringar i Androids kernel på Galaxy A50 som i vissa fall gjort telefonen enklare att angripa för obehöriga. Enligt Google så ska Samsung bland annat ha lagt in något slags skydd för att inte angripare ska kunna läsa eller modifiera användardata på telefonen men detta ska enligt Google ha öppnat upp telefonen för andra eventuella säkerhetsproblem. Google Project Zeros säkerhetsforskare Jann Honn skriver i ett blogginlägg: "Samsungx27s protection mechanisms wonx27t provide meaningful protection against malicious attackers trying to hack your phone, they only block straightforward rooting tools that havenx27t been customized for Samsung phones." I blogginlägget beskriver Honn ingående problemet och visar även exempel på hur en obehörig skulle kunna utnyttja modifieringarna Samsung gjort för att attackera en telefon. Sammanfattningsvis avråder Honn leverantörer att göra egna modifieringar i Android-kärna och skriver: "I believe that device-specific kernel modifications would be better off either being upstreamed or moved into userspace drivers, where they can be implemented in safer programming languages and/or sandboxed, and at the same time wonx27t complicate updates to newer kernel releases." Tumnagel
36.8°
0
Nästa sida