m

Julrea har dragit igång hos Playstation och Xbox
Skynda att fynda!

Julafton är bara några dagar bort och då kan det vara dags att lägga vantarna på lite digitala julklappar. Både Sony och Microsoft har dragit igång ordentliga julreor där flera kvalitetstitlar säljs med reducerat pris. Bland annat kan ni lägga vantarna på nya Assassinx27s Creed: Valhalla, Call of Duty: Black Ops - Cold War, DOOM Eternal, Red Dead Redemption 2 och en drös andra titlar som kan vara intressanta. Länk till reorna hittar ni på Playstation Store och Xbox-butiken. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Google lägger ner Cyberpunk 2077-erbjudande i förtid
Verkar blivit mer poppis än planerat

I en lite oväntad twist i Cyberpunk 2077-berättelsen verkar det vara Stadia som levererar den bästa spelupplevelsen för tillfället. Och spelet verkar vara förvånansvärt populärt att köpa på tjänsten, troligtvis tack vare det Stadia-erbjudande som erbjudits där folk som köpt spelet via speltjänsten kommer få ett Stadia Premiere-kit med Chromecast Ultra och Stadia-kontroll. Erbjudandet skulle gälla till 18 december, men på grund av att erbjudandet blivit rätt poppis har Google varit tvungna att ta ner erbjudandet i förtid. I ett uttalande på Reddit säger Stadia-gänget detta: Hey everyone, due to the overwhelmingly positive reception, we’ve now closed the Cyberpunk 2077 promotion in all countries. If you placed an order before 4 PM PT on December 13, you are eligible for the promotion and will receive a code within 7 days to redeem your Premiere Edition. Thank you all for the support and hope you all are enjoying Night City! Tumnagel
27.9°
+
André Stray
0

Hello Cyber Monday!
Sista dagen på rean

Våra Black Week-tips har legat nere i helgen, helt enkelt för att det inte har kommit några nya erbjudanden. Det är helt ärligt rätt lugnt även denna Cyber Monday, det känns mest som att fredagens deals hänger kvar. Vi har dock hittat några saker! Sonos fortsätter sin rea och det kan vara värt att påminna om. One och One SL har sänkts med 550 kronor till 1999/1799 kronor. Move har sänkts med 1000 kronor till 3499 kronor. Beam har sänkts med 1050 kronor till 3799 kronor och Sub med 1000 kronor till 6999 kronor. Här hittar du alla erbjudanden hos Sonos och här kan du jämföra priser på One, One SL, Move, Beam och Sub. Twinkly är julgransbelysningen för den som vill ha lite mer än det vanliga tråkiga. 16 miljoner färger och går att styra med telefonen, är ju ett måste känns det som. Finns i lite olika längder, men den med 250 lampor är mest prisvärd för 699 kronor. Harman Kardons högtalare Onyx Studio 6 kostade till en början 2790 kronor, sänktes till 1990 kronor och kostar nu 1490 kronor. Vill du ha en mus i klassisk Nintendo-stil? Verkar inte skönt alls, men snyggt! Nu 199 kronor. Satechi har en laddare som verkar extremt trevlig. Två x USB-C och en USB-A och 100W. Räcker med andra ord till även den fetaste datorn. Nu 499 kronor (849 kronor). Ladda iPhone, Apple Watch och AirPods på samma grej från Satechi, nu 699 kronor (999 kronor). Trådlös laddare i stående format från Belkin, nu bara 149 spänn. Trött på hela Black Week och Cyber Monday? Varför inte använda plånboken för att göra gott? Majblommor blev det inte många sålda i år så de kan behöva en slant. Swisha en slant till 9019076. Suicide Zero behövs extra mycket i dessa corona-tider. Swisha till 9003989. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Torsdagens bästa på Black Week!
Sonos, Hue, Apple, Shure och annat

Artikeln innehåller affiliatelänkar, men är skriven av redaktionen och inte på uppdrag av någon. I dag började Sonos sin rea och det finns några guldkorn. One och One SL har sänkts med 550 kronor till 1999/1799 kronor. Move har sänkts med 1000 kronor till 3499 kronor. Beam har sänkts med 1050 kronor till 3799 kronor och Sub med 1000 kronor till 6999 kronor. Här hittar du alla erbjudanden hos Sonos och här kan du jämföra priser på One, One SL, Move, Beam och Sub. Det är ovanligt att det priskrigas på Apple-produkter men AirPods är rejält mycket billigare att köpa hos andra än Apple. De har inte sänkts så mycket under Black Week, utan mer ett allmänt tips. Vanliga AirPods går att få för 1349 kronor istället för 1995 kronor, AirPods med trådlös laddning går att få för 1690 kronor istället för 2495 kronor och AirPods Pro går att få för 2142 kronor istället för 3195 kronor. Apples penna till iPads har dock sjunkit lite i pris. Första generationen kostar nu 849 kronor istället för 1090 kronor och andra generationen går på 1199 kronor istället för 1490 kronor. Startpaketet för Philips Hue finns nu för 990 spänn vilket är riktigt bra och nya lightstrip går att få för 581 spänn. HyperX har bra priser på en hel del saker, bland annat tangentbordet HyperX Alloy Elite 2 som kostar 999 kronor istället för 1689 kronor. Mophie har ett batteripack på hela 19.500 mAh och som kan ladda med 30W. Har hoppat i pris senaste tiden men kostar nu 444 spänn. Dagens skörd av hörlurar är Sudio Fem för 689 kronor, Marshall Major 3 för 690 kronor och Jabra Elite 85h för 1490 kronor. Hörlurarna Shure Aonic 50 håller jag på och testar och de låter väldigt bra med ett neutralt ljud. Inget för basfantaster alltså, men alltså ett bra alternativ för den som tycker att Bose och Sony har ett för poppigt ljud. Har helt ok brusreducering och är svinsköna. Nackdelen har varit priset, över 4000 kronor är svettigt. Nu finns de dock för 2990 kronor! Satechi har två multiadaptrar, en med åtta portar för 590 kronor istället för 890 kronor och en lite mindre med sju portar för 499 kronor istället för 899 kronor. Vill du låta bättre på videosamtalen så är Blue Yeti X ett riktigt trevligt alternativ, snygg är den också. Nu 1390 kronor istället för 1790 kronor. Säg till företaget du jobbar på att du måste ha en. Google Nests brandvarnare är riktigt trevlig, men dyr. Nu lite bättre prislapp på 1111 kronor istället för 1390 kronor. Fler erbjudanden hittar ni på Prisjakt! Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Black Friday-grejer i spelbutikerna
Skynda att fynda

Det här med Black Friday är ju inte direkt något som är låst till sista fredagen i november längre utan har mer blivit synonym till ordet rea. Men skit i det nu för just nu pågår det Black Friday-grejer i Xbox-, PlayStation- och Nintendo-affären. Det innebär att det nu kan köpas spel för en billigare peng vilket ju alltid är trevligt. I Xbox-affären kan man hitta en hel del godbitar så som Marvelx27s Avengers, FIFA 21, Red Dead Redemption 2 och Tony Hawkx27s Pro Skater 1 + 2. I PlayStation-affären kan man nu köpa spel som The Last of Us: Part II, Ghost of Tsushima, Spiderman: Game of the Year Edition, Persona 5 Ultimate Edition, Sekiro: Shadows Die Twice GOTY Edition, God of War och Watch Dogs: Legion för en billigare peng. Du kan också fynda abonnemang på PlayStation Plus just nu. I Nintendo-affären kan man inte hitta lika många fina erbjudanden men ändå ett par godbitar så som Okami HD och Capcom Beat x27Em Up Bundle. På tal om Black Friday samt spel så kör även EA en rea nu och den hittar du här. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Spotify ger artister möjlighet att påverka rekommendationer
Fast då får de mindre betalt för sina spelningar

Spotify introducerar nu ett sätt där artister och skivbolag kan påverka Spotifys personliga rekommendationer till tjänstens användare. Genom att artisterna själva väljer ut låtar eller andra artister som de uppskattar kan även artisternas låtar eventuellt inkluderas i personliga rekommendationer till användare som lyssnar på dessa artister eller låtar. Spotifys skriver själva om det nya systemet: "In this new experiment, artists and labels can identify music that’s a priority for them, and our system will add that signal to the algorithm that determines personalized listening sessions. This allows our algorithms to account for what’s important to the artist—perhaps a song they’re particularly excited about, an album anniversary they’re celebrating, a viral cultural moment they’re experiencing, or other factors they care about." Artister som väljer att använda sig av den här funktionen måste dock acceptera att deras ersättning för varje spelad låt blir mindre än vad den skulle bli om användare valt att själva lyssna direkt på den aktuella låten: "To ensure the tool is accessible to artists at any stage of their careers, it won’t require any upfront budget. Instead, labels or rights holders agree to be paid a promotional recording royalty rate for streams in personalized listening sessions where we provided this service." Som Gizmodo påpekar, se vialänk nere till höger, så kan det här upplägget från Spotify tolkas som ett slags "pay-to-play"-system, något som är olagligt i många länder om det inte framgår att artisten eller skivbolaget betalar för att få sin musik spelad. Huruvida det rent juridiskt kan tolkas så återstår antagligen att se. Tumnagel
24.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Exklusivt! Första svenska testet av iPhone 12 och 12 Pro!
Så bra är de!

För nästan exakt en vecka sedan presenterade Apple fyra nya telefoner. Deras lineup har ju de senaste åren förändrats lite från det att vi fick en iPhone X. Året efter kom Xs och då kom även en ny storlek, Xs Max. Vi fick även ett litet sidospår som kallades för Xr. Året efter så blev det siffror igen och Xs blev 11 Pro, Xs Max blev 11 Pro Max och så fick vi en helt vanlig 11 som uppföljare till iPhone Xr. Hänger ni med? I år utökas serien ytterligare med en iPhone 12 mini. I mitten har vi då iPhone 12 och iPhone 12 Pro, två telefoner som är väldigt mycket mer lika varandra än förra årets iPhone 11 och 11 Pro var. Faktum är att man till en början nästan undrar varför det ens finns två modeller. TL;DR iPhone 12 och iPhone 12 Pro är inte bara mellansyskonen i årets upplaga av iPhones, de är nästan tvillingar. Men även tvillingar har sina egenheter. iPhone 12 har en kamera mindre, har mindre RAM-minne, saknar LiDAR och har aluminiumram istället för stål, men väger mindre och kostar 2500 kronor färre pengar. Vilket blir ditt val? Tumnagel
48.8°
+
Roger Åberg
0

Facebook och Instagram bannar konverteringsterapi
På tiden

Konverteringsterapi, det vill säga pray the gay away-läger och liknande företeelser, är ren och skär kvacksalveri och sådana verksamheter har börjat förbjudas runt om i världen. I USA har verksamheten, på ett eller annat sätt, förbjudits i 19 delstater och i slutet av förra året höjde Tyskland frågan om sådant förbud. Nu har sociala medie-jättarna Facebook och Instagram sagt sitt i frågan och har förbjudit samtliga inlägg som lyfter konverteringsterapi på något sätt. I ett uttalande till CNN säger Tara Hopkins, public policy director på Instagram, detta: “We don’t allow attacks against people based on sexual orientation or gender identity and are updating our policies to ban the promotion of conversion therapy services. We have removed violating content from @coreissuestrusttv. We are always reviewing our policies and will continue to consult with experts and people with personal experiences to inform our approach.” Tumnagel
50.6°
+
André Stray
0

Google förbjuder annonser för stalkerware och spyware
Annonser för övervakningsappar portas från Googles annonsprogram

Google har uppdaterat policyn för vad företag och andra får annonsera om på Google och nu förbjuder Google annonser för så kallat "stalkerware" och "spyware". Det innebär att det inte längre kommer att gå att annonsera för appar, produkter eller tjänster som är designade för att övervaka personer utan att dessa vet om det. Google skriver om den uppdaterade policyn för annonsprogrammet: Examples of products and services that will be prohibited (non-exhaustive) Spyware and technology used for intimate partner surveillance including but not limited to spyware/malware that can be used to monitor texts, phone calls, or browsing history; GPS trackers specifically marketed to spy or track someone without their consent; promotion of surveillance equipment (cameras, audio recorders, dash cams, nanny cams) marketed with the express purpose of spying. Google säger dock att produkter, appar eller tjänster som specifikt är designade för att låta föräldrar hålla koll på sina barn och produkter som riktar sig till licensierade privatdetektiver fortsatt kommer att tillåtas i annonser på Google. Googles uppdaterade policy kommer att börja gälla från 11 augusti. Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snapchat slutar promota Trump på sin tjänst
Anklagas direkt för att försöka rigga presidentvalet

Sociala medie-tjänsten Snapchat meddelade igår att man kommer att sluta publicera grejer från USA:s president Donald Trump i sin så kallade Discover-sektion, den del av tjänsten där Snapchat visar grejer från sina användare som man anser förtjänar lite extra uppmärksamhet. Att Snapchat nu slutar visar grejer från Trump Discover-sektionen säger man beror på att Trumps inlägg riskerar att leda till ökad rasism och mer våld i samhället. I ett uttalande till NBC säger en talesperson för Snapchat: "We are not currently promoting the president’s content on Snapchat’s Discover platform. We will not amplify voices who incite racial violence and injustice by giving them free promotion on Discover. Racial violence and injustice have no place in our society and we stand together with all who seek peace, love, equality, and justice in America." Snapchats åtgärder mot Trumps inlägg går mer i linje med Twitters som även de har börjat moderera Trumps inlägg. Facebook har än så länge aldrig vidtagit några åtgärder mot Trumps inlägg på deras plattform, något som tjänsten fått mycket kritik för, både från allmänheten och en del av dem som arbetar för företaget. Efter att det blev känt att Trump skulle plockas bort från Snapchats Discover-funktion skickade ledningen för Trumps återvalskampanj ut ett pressmeddelande där man anklagade Snapchat för att försöka rigga höstens presidentsval i USA. Där skrev man bland annat: "Snapchat is trying to rig the 2020 election, illegally using their corporate funding to promote Joe Biden and suppress President Trump. Radical Snapchat CEO Evan Spiegel would rather promote extreme left riot videos and encourage their users to destroy America than share the positive words of unity, justice, and law and order from our President." Det finns i dagsläget inget som tyder på att Snapchat gör något aktivt för att stödja Trumps motståndare Joe Biden i hösten amerikanska presidentval. Tumnagel
55.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rea i Epic Game Store
Skynda att fynda

Epic Game Store har just nu rea i sin butik där de säljer spel med upp till 75 procent rabatt. Utöver det så erbjuder de även alla registrerade användare en kupong på runt 100 kronor på köp över 150 kronor. Du hittar denna kupong här och själva rean hittar du via länken nedan. Några exempel på spel som nu kan köpas för en billigare peng är: Star Wars Jedi: Fallen Order (421 kronor) Assassinx27s Creed Odyssey (198 kronor) MechWarrior 5: Mercenaries (244 kronor) Totally Reliable Delivery Service (69 kronor) Ghost Recon Breakpoint (198 kronor) Assassinx27s Creed Odyssey blir, till exempel, egentligen bara runt 98 kronor om du använder kupongen. Denna Epic Mega Sale kommer vara aktiv fram till den 11 juni. Om du plockar hem rabattkupongen så kommer den kunna användas fram till den 1 november. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Arnold Schwarzenegger stämmer Promobot
Ryskt robotföretag försökte kränga Schwarzenegger-robotar

Skådespelaren Arnold Schwarzenegger stämmer nu det ryska robotföretaget Promobot efter det att de har börjat åka runt och visa upp en robot som ser ut som Schwarzenegger på diverse mässor. Promobot har bland annat visat upp Schwarzenegger-roboten både på årets CES-mässa och den nyligen avslutade leksaksmässan New York Toy Fair. "Roboten" består av ett huvud som kan konversera med människor och besvara lite olika frågor, något den gör hellre än bra av klippet ovan att döma. Promobots Arnold-modell ingår i deras produktserie Robo-C vilka ska kunna modelleras efter i stort vem som helst. Företaget vill ha 25.000 dollar styck för sina rätt så usla "robotar". Enligt stämningsansökan så skulle Schwarzenegger ha krävt minst 30 miljoner dollar för att låta ett företag använda hans ansikte på en robot. Vad Schwarzenegger vill ha i skadestånd av Promobot framgår dock inte. Promobots robotar verkar mestadels vara framtagna för att göra just reklam ("promotion") men än så länge har deras robotar mest använts för att göra rätt dubiös reklam för företaget själva. Ni kan läsa lite mer om tidigare tveksamheter från företaget i de inlänkade artiklarna här nedanför. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artister kan promota sin musik med Spotify Marquee
Så att Spotify drar kan dra in lite mera deg

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Spotify har börjat erbjuda artister och skivbolag att marknadsföra sin musik på Spotify genom en tjänst som Spotify kallar för "Marquee". Med Marquee kan artister betala Spotify för att artistens musik ska spela i kurerade låtlistor och få en mer framträdande plats i Spotifys presentationsvy. Enligt Bloomberg ska artister som Justin Bieber och Lil Wayne redan börjat marknadsföra sin musik via Marquee på Spotify sedan marknadsföringstjänsten började testas i höstas. 5000 dollar ska vara den lägsta summan en artist eller ett skivbolag kan betala för att ta del av Marquee, något som gör att marknadsföringskanalen antagligen bara är attraktiv för artister som redan är någorlunda etablerade. Det är oklart om låtar som spelas upp för lyssnaren på grund av att artister eller skivbolag betalat för detta markeras som reklam. Premium-användare kan dock välja att stänga av funktionen så att de slipper "rekommendationer" som genererats på grund av att artisterna betalat för dem. Tumnagel
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Förra året såldes det 146,9 miljoner smarta högtalare
Upp 70 procent från 2018

En ny rapport från Strategy Analytics visar, inte helt oväntat, att smarta högtalare har blivit rätt populära. Jämfört med antalet sålda enheter förra året ökade siffran med 70 procent från 86,2 till 146,9 miljoner. Amazon och Google är fortfarande de största leverantörerna av smarta högtalare och står tillsammans för ungefär hälften av de sålda enheterna. De amerikanska jättarna är följda av kinesiska tillverkarna Baidu, Alibaba och Xiaomi. I ett uttalande om försäljningen av smarta högtalare säger David Watkins, direktör på Strategy Analytics, detta: “Consumer appetite for smart speakers remained undimmed during the all-important Q4 period as newly launched devices with improved feature sets and audio performance helped drive record quarterly shipments. Consumers across the world were once again enticed by scarcely believable deals from leading brands such as Google, Amazon, Baidu, and Alibaba, while Google, in particular, stepped up its giveaway promotional activity in partnership with brands such as YouTube and Spotify.” Uppdaterad: I och med att undertecknad inte kan räkna för fem öre så blev siffrorna fel och detta har nu åtgärdats. Undertecknad ber vördnadsfullt om ursäkt och söker nu kurser för grundskolematematik. Tumnagel
28.5°
+
André Stray
0
2019

Star Wars på besök i Roblox
Bygg en egen speeder och tävla sen med den

Nu är det mindre än en månad kvar tills den sista av de nio filmerna som utgör den första Star Wars-sagan har premiär. Inför det ser det ut som om Disney har försökt trycka in Star Wars-grejer både lite här och där. Vi har bland annat sett hur Stormtroopers har intagit Fortnite och Samsung släpper snart en Kylo Ren-telefon. Även i det populära byggarspelet Roblox råder det Star Wars-feber för tillfället. Där kommer spelarna nu att kunna bygga ihop en egen svävare modellerad efter dem som syns i Star Wars-filmerna. Det hela kallas för "Galactic Speedway Creator Challenge" i Roblox och när spelarna väl har byggt ihop sina speeders ska de kunna använda dessa för att tävla mot varandra. Framför man sin speeder på ett tillfredsställande sätt så kan man bli belönad med de digitala Star Wars-goodies som syns på bilden här nedanför. "Galactic Speedway Creator Challenge" i Roblox har redan dragit igång och håller på till 6 januari 2020. Trailern till det hela hittas även den här nedanför. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan vill haka på USA till månen
Ska ansluta sig till Project Artemis

Japanska Kyodo News rapporterar att Japan och deras rymdmyndighet JAXA har bestämt sig för att delta i USA:s nästa försök att landa människor på månen, något som är planerat att ske 2024. Så mycket mer detaljer än så är för tillfället inte kända utan det är något som vi antagligen får vänta på tills senare i år. Kyodo News skriver att den japanska regeringen officiellt ska meddela USA om det framtida rymdsamarbetet någon gång i år. USA:s nästa månlandarprojekt går under namnet Project Artemis och målsättningen är att NASA ska landa en man och den första kvinnan någonsin på månens yta någon gång under 2024. Anledningen till den rätt så tajta tidsplanen, som bestämdes av USA:s nuvarande regering, misstänks vara att den ska ske medan Donald Trump fortfarande är president i USA. Då både tidsplaner för rymdresor och USA:s nästa presidentval är rätt så osäkra faktorer så återstår det att se hur det blir med den saken. Ovan hittas en promotionfilm för Project Artemis från NASA. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reklamfilm för Googles Pixel 4 läcker ut
Perfekt att fotografera stjärnor med?

Nästa månad kommer Google antagligen att presentera sin nästa Pixel-modell men redan nu har det börjat läcka ut en hel del information om telefonen. I helgen kom rykten om att Google försett Pixel 4 med en optisk zoom på 8x och att man gjort förbättringar i nattläget på telefonens kamera. Nu har det även läckt ut en promotionfilm för Pixel 4 och där fokuserar man bland annat på astrofotografering genom att visa upp ett foto man tagit på några stjärnorna i vår galax Vintergatan. Tidigare har det ryktats att Pixel 4 kommer att förses med kontaktlös gest-navigering och även det verkar bekräftas av videoklippet ovan. Andra rykten gör även gällande att telefonen kommer att förses med ansiktsupplåsning och en OLED-skärm på 90hz-uppdatering. Pixel 4 kommer eventuellt även komma i en orange variant a la Televerket vilket ni kan se på den läckta bilden nedan. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Får vi äntligen 120Hz-skärmar i iPhone i år?
Håll tummarna!

Skärmar med hög uppdateringsfrekvens är en fantastisk sak och en av anledningarna till att jag verkligen gillar OnePlus 7 Pro, som kör 90Hz som högst. Apple har kört hög skärmfrekvens på sina iPad Pros ett tag nu och det med hjälp av en teknik som man kallar för ProMotion. Det handlar helt enkelt om att skärmen kan gå upp till 120Hz när det behövs men sedan går ner i uppdateringsfrekvens när det inte behövs. Anledningen är att man på så sätt sparar batteritid. Att detta borde komma till iPhone har jag tjatat om tidigare och i år kanske det blir verklighet! Nu har det börjat pratas om detta på andra håll, allt är ännu bara rykten men eftersom jag är så tokpepp på detta är det ändå värt att rapportera. Så, inget bekräftat men håll tummarna. Ovan kan ni se en film som vi spelade in för två sedan som visar en vanlig iPad och en iPad Pro och vilken skillnad som den högre uppdateringsfrekvensen gör. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Microsoft släpper Windows 1.11
Den där Stranger Things-grejjan

För en vecka sedan börja Microsoft göra reklam för Windows 1.0 i sina sociala medie-kanaler vilket fick en del uppmärksamhet då det var ett operativsystem som släpptes 1985. De flesta misstänkte dock snabbt att det hela hade att göra med Netflix tv-serie Stranger Things som hade premiär förra veckan. Det visade sig även vara fallet och nu har Microsoft och Netflix officiellt släppt sitt samarbete runt tv-serien. En del av Netflix och Microsofts samarbete är programmet "Windows 1.11" som går att ladda hem till Windows 10. Med programmet kan man simulera en version av Windows 1.0. Det finns även en del i "operativsystemet" som ska ha med Stranger Things att göra och Microsoft skriver bland annat: "Experience 1985 nostalgia with a special edition PC app inspired by Windows 1.0—but something strange has taken over. Explore the mysteries and secrets plaguing Hawkins, unlock unique show content and easter eggs, and play retro games and puzzles—all building off Stranger Things 3. It’s the raddest show companion experience ever. But fair warning: beware the Mind Flayer." Ni hittar Windows 1.11 i Microsoft Store på länken nedan. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har kollat in nya Star Wars-Legot
Lego firar 20 år med serien

I år är det 20 år sedan dåvarande Lucas Films och Lego började göra saker tillsammans. Och det måste ju firas! Det gör man genom att släppa en hög med nya modeller. Vi har kollat in dem och pratat med en av skaparna, Michael Lee Stockwell. Läs intervjun med Michael Lee Stockwell och hur man tog fram Slave I här. Läs mer om de unika minifigsen som finns med här. Tävling: Vinn hela jubileumsserien med fem byggsatser från Lego Star Wars! Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Klassiska minifigs ges ut igen
Star Wars-gänget återuppstår

Som en del av Star Wars-firande har Lego åter släppt de första minifigsen i en nyutgåva. Stora delar av figurerna har väldigt klassiska former, som torso, händer och ben. Men vissa detaljer har man inte producerat på många år och för att få den riktiga känslan letade man faktiskt upp de klassiska tillverkningsformarna från förr i tiden. En sådan är Leias hår. Som ni ser på bilderna är det kanske inte riktigt vad man förväntar sig från en minifig från 2019, men det är just grejen här eftersom det verkligen är samma som man fick om man köpte Leia för en herrans massa år sedan. Lite coolt att Lego har sparat dessa i gömmorna. Figurerna är alla trogna originalen förutom en 20-årslogga på ryggen, en som man kanske kunde ha gjort lite mindre och diskretare. Man använder andra typer av tekniker för att trycka grafiken på figurerna, men utseendet är exakt detsamma som det var då. Självklart är också huvudena gula som de bör vara. För att få alla fem figurerna får man tyvärr öppna plånboken. I jubileumsserien finns fem olika set och i det finns en figur i varje. Man behöver alltså köpa alla fem för att få hela ligan, vilket kanske inte är ett problem för en samlare i och för sig. De fem i gänget är förresten Leia, Luke Skywalker, Han Solo, Darth Vader och Lando Calrissian. Tävling: Vinn hela jubileumsserien med fem byggsatser från Lego Star Wars! Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Roboten Colossus hjälpte till att släcka branden i Notre-Dame
Tar sig till platser människor inte kan nå

Robotar kan vara användbara när man vill utföra farliga saker som till exempel att desarmera bomber, röjningsarbeten och brandsläckning vilket vi har sett en del exempel på genom åren. Under den kraftiga branden i Notre-Dame härom dagen så tog de franska brandmännen hjälp av roboten Colossus när man skulle släcka branden. Det handlar om en cirka halvt ton tung robot som är försedd med larvfötter och kan fjärrstyras på upp till cirka 330 meters avstånd. Förutom att dra slangar och spruta vatten på eldhärdar ska den även kunna användas för att transportera skadade människor. Colossus är tillverkad av det franska robotföretaget Shark Robotics. I klippet ovan och i tweeten nedan kan ni kolla in Colossus på väg till Notre-Dame och när den används på plats. I videoklippet nedan hittas Shark Robotics egna promotionfilm för sin robot. Tumnagel
47.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018
Nästa sida