m

Vi har provat prototypen av Vässla Bike
En rätt skoj grej!

Trogna läsare av Feber kanske kommer ihåg att jag provade delningstjänsten Wheels och det var en riktigt sorglig upplevelse. När Vässla visade upp sin Vässla Bike blev jag av förståeliga skäl inte lyrisk eftersom de såg lite lika ut. Men folket på Vässla var övertygande, så jag åkte och provkörde. Allt måste ju få en chans. Det ska först sägas att det här är en prototyp så massor av detaljer är inte klara och mjukvaran fortfarande inte färdig, så något test är detta inte. Men det är lovande. Dels så sitter man mycket bättre på den här än på Wheels-varianten och dels känns den kraftfullare. Två saker som gör att det går från tragedi till rätt skoj. Och roligt är viktigt, annars hade inte folk åkt elsparkcykel, det är ju knappast speciellt "coolt". Folk måste flytta sig mellan punkt A och B och vill göra det snabbt och inte plågsamt. Är det roligt är det ju en stor bonus. Hur som helst så ser jag fram emot den färdig produkten som kommer under andra kvartalet. Någon prislapp är tyvärr inte klar, men det här är ett fordon som konkurrerar med en elcykel och inte med en elsparkcykel vilket kommer att synas på prislappen. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0
2019

Mattias Ekström har provkört sitt nya kontor
Eldrivna Cupra e-Racer

I mars förra året skrev vi om Cupras nya eldrivna racerbil e-Racer. En sådan ska Mattias Ekström ratta under i ETCR-serien (European Touring Car Championship) nästa år och nu har han klämt på den för första gången. Bilen som ger inte mindre än 670 hästar från fyra stycken elmotorer provkördes på Circuit de Catalunya i Barcelona och lite av hur det såg ut ser vi i klippen här nedan. Drivningen sker på bakhjulen och 0-100 km/h ska gå på bara 3,2 sekunder. 0-200 tar 8,2 och toppfarten ska ligga på 269 km/h. Så här sa Mattias efter den första turen med bilen : "I think the biggest challenge is getting used to driving with no gearbox and without the roar of the engine as a reference for knowing, for example, how fast to go when taking curves. It felt really good, especially when reaching full power coming out of the slow corners on the circuit. I still need some time to get used to the sound of the engine; it’s much quieter than any other I’ve driven before, and I’m a very emotional driver. In addition, I have to pay close attention to energy management in each lap; that’s essential with an electric race car, almost as important as its speed." Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Nu kan du förboka nya Volkswagen Passat GTE
Blir din för 448.500 kronor

För två veckor sedan var Roger och provkörde laddhybrid-versionen av uppdaterade Passat. Den kallas för GTE och nu kan man förboka ett exemplar. Sedanen kostar från 448.500 kronor och kombin från 458.500 kronor. Förutom uppdaterat utseende ska man nu kunna köra upp till 40 procent längre på el - vilket innebär 5,5 mil (WLTP). Nya GTE klassas som klimatbonusbil i Sverige. Förboka går att göra via länken nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2018

Prestanda-version av Audi e-tron kommer
Och en instegsversion

När jag var och provkörde Audi e-tron nyligen så hade jag lite frågor angående vad det står på bakluckan. Audi har ju börjat med ett nytt system för att ange vad det är för version man kör omkring i och på e-tron står det 55 quattro. Jag frågade då om det det skulle komma andra versioner och fick det lite kryptiska svaret "ja vi får väl se". Att e-tron bara skulle erbjudas i en enda version trodde väl ingen men det är bra att få lite kött på benen kring detta i alla fall. Snacket går och det verkar som att en mer prestandafokuserad version av bilen troligtvis dyker upp 2020, och så även en instegsversion nästa år. Som bilen är nu med sina 407 hästar och 664 i vridmoment är den knappast slö, men heller ingen racerbil. Och som vi vet finns det alltid folk som vill ha något vassare, precis som att det finns folk som vill ha något mildare som i samma veva sänker priset något. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Alpine A110 provkörd!
En fransk liten pärla

Alpine är en klassiker i bilvärlden och av alla återupplivningar av gamla modeller är kanske den av A110 en av de finaste. Eller? På pappret och på bilder ser det ut så, men hur är den att köra? Jag har bara fått pilla på bilen som är liten, oerhört liten. Man klär nästan på sig den. Och den är lätt, runt 1100 kilo beroende på utrustning. Att den "bara" har 252 hästar gör då inte så mycket. Alpine är tillgänglig för alla. Man behöver inte vara en racerförare med tillgång till bana, A110 med sin något mjuka fjädring och känsliga styrning är rolig så fort man sätter sig i den. På alla vägar, i alla hastigheter. A110 har mängder av något som tyskarna lider brist på – karaktär och karisma som lockar till skratt och bilglädje. Erik Wedberg, Teknikens värld Någon som provkört den är vår vän Erik på Teknikens Värld. Hela hans test kan ni läsa nedan. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

Heather går igenom en Lamborghini Urus
Finns mängder med tillval

Vi har tidigare fått en genomgång av modellen Huracán av Lamborghini-försäljaren Heather Ballentine och nu är det dags för henne att även visa upp suven Urus. En modell som redan sålts i 25 stycken exemplar här i Sverige. Teknikens Värld var nyligen och provkörde bilen och deras första intryck kan ni läsa här. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Rykte Mazda MX-5 får 184 hästar
Behövs det verkligen?

Det är nu två år sedan jag provkörde nya Mazda MX-5, eller Miata som den också heter. Jag testade båda motoralternativen som finns och det blev uppenbart att det inte behövs massa effekt för att göra den här bilen rolig. Nu kommer det uppgifter om att bilen i samband med en facelift ska få 26 hästar till ur den kraftfullare motorn, något jag inte alls tror behövs. Fyran som är på 2,0 liter ska också bli mer varvvillig och få 204 istället för 200 newtonmeter i vrid. För att få fram de nya siffrorna ska lättare kolvar ha monterats tillsammans med en ny vevaxel och ett förbättrat insug. Den nya effekten får även sällskap av ett dubbelmassigt svänghjul som ska reducera vibrationer och ljud. Förutom mer krut under huven sägs det även att bilen kommer att få Smart City Braking System som är ett system som med hjälp av lasersensor automatiskt förbereder bromssystemet om detta känner av att en kollision är nära att inträffa. När uppdaterade MX-5 presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Videoklipp på tester av Toyota Yaris GRMN
Första roliga Toyotan på länge?

Toyota bygger rätt bra bilar, och många köper dem. Men knappast för att de är roliga. Det vill man ändra på med Yaris GRMN. Den är byggd av Gazoo Racing och under skalet sitter en kompressormatad fyra på 1,8 liter som ger 212 hästar. Endast 400 stycken exemplar tas fram för Europa, och av dessa kom bara fem till Sverige. De sålde slut på lite mer än två timmar. Nu har de första leveranserna skett och i samma veva presskörningarna av bilen i omaskerat utförande, vilket vi kan se lite av här ovan och nedan. Vad Teknikens Värld tyckte när de provkörde bilen i höstas kan ni läsa om här. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2017

Sondors elbil provkörd av Roadshow
Prototyp som kan bli bra

I början av månaden visade elfordonstillverkaren Sondors upp deras senaste projekt som är en liten trehjulig elbil. Nu har Roadshow fått känna lite på prototypen och så här såg det ut. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Provkörd: Porsche 911 Carrera GTS
Världens bästa kompromiss!

Världens bästa kompromiss! Jo, så är det faktiskt. Hur konstigt det än kan låta att kalla en 1,1 miljoner kronor dyr och 450 hästkrafter stark sportbil för en kompromiss så är det just vad Porsche 911 Carrera GTS är – en synnerligen lyckad kompromiss. I det till synes redan smockfulla 911-utbudet fyller 911 Carrera GTS upp luckan mellan de vanliga Carrera-modellerna, med och utan S, och den ultrasnabba och ultradyra GT3-modellen. Luckan är förvisso stor med tanke på att Carrera S kostar från 1 075 000 kronor och GT3 börjar på 1 515 000 kronor, men någonstans däremellan passar Carrera GTS in. Tumnagel
40.3°
+
Erik Wedberg
0

The American är inte med i säsong två av The Grand Tour
Alla jublar

Det fanns många problem med första säsongen av The Grand Tour. Ett av dem var att det inte längre fanns någon The Stig som provkörde bilarna, eftersom han tillhör Top Gear. Istället fick vi en The American. En karaktär som spelades av racerföraren Mike Skinner. Det hela mottogs inte direkt bra och Mikes karaktär kändes mest löjlig och tillgjord. Nu meddelar han själv att han inte kommer att vara med i nästa säsong, något tittarna av programmet säkerligen uppskattar. Om han kommer att bli ersatt på något vis är oklart för tillfället. FYI I wonx27t be joining the guys on @thegrandtour 2nd season - I wish them all the luck. My character wasnx27t developed as I was told.— Mike Skinner (@MSTheGunslinger) 7 november 2017 Tumnagel
62.3°
+
Bobby Green
0

Doug är inte heller så pepp på Jaguar F-Pace
Men den säljer sjukt bra

För knappt ett år sedan provkörde jag Jaguars satsning i SUV-svängen - F-Pace. Den ser väl helt okej men jag var inte direkt imponerad, och varför kan du läsa i den inlänkade artikeln nedan. En till som inte heller verkar vara överförtjust i bilen är Doug DeMuro. Vi är dock båda helt ute och snurrar, för modellen säljer nämligen som smör i solsken. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2016

Audi RS 3 nu även i sedan-utförande
Får precis som TT RS 400 hästar

I våras skrev vi att Audi hade planer på att även lansera en sedan-version av RS 3 och nu är den här. Nya RS 3 Sportback har inte presenterats än så den här blir först ut med den nya looken. Fränare kjolpaket och den härliga turbomatade femman på 2,5 liter sitter under huven, och den lämnar lika mycket effekt som i nya TT RS som jag nyligen provkörde - 400 hästar jämnt. 0-100 km/h ska gå på 4,1 sekunder och den har en elektroniskt begränsad toppfart om 250 km/h. Mot tillägg kan dock denna lyftas till 280 km/h. Annat på tillvalslistan är bland annat RS-fjädring med adaptiva dämpare. Jämfört med en vanlig A3 är den här 25 millimeter lägre och har maffiga 370 millimeter stora skivor med åttakolvsok fram. Vill man kan även dessa bytas ut mot keramiska diton. Några priser och när bilen kommer gå att köpa har vi tyvärr inte fått ännu. I samma veva som denna presenterades meddelade även Audi att man kommer att börja köra racing med bilen, och mer om den satsningen kan ni läsa om här. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Nu kommer Rolls-Royce till Sverige!
Och vi har provkört godbitarna som du kan köpa

Rolls-Royce ägs ju av BMW men agerar som ett eget märke och går inte att köpa om man släntrar in till en BMW-handlare. Om du har velat köpa en Rolls-Royce har du behövt kontakta en handlare i Europa men nu ska det bli ändring på det, för nu slår Rolls-Royce upp dörrarna i Sverige. Det gör man tillsammans med återförsäljaren Callisma och snart kommer det att finnas ett showroom nära Stureplan i Stockholm. Återförsäljaren har Norden och Baltikum som ansvarsområde, så alla bilar som säljs kommer inte att rulla på svenska gator. Så vad betyder det för oss vanliga dödliga? Förhoppningsvis att det kan börja rulla lite fler Rollsar på gatorna, för det vill man ju att det ska göra. Vi passade på och provkörde de tre modeller som kommer att säljas, märket har ju fyra men den fetaste Phantom har man slutat sälja. En ersättare kommer men inte än på ett tag. De tre modellerna som är aktuella är Ghost, Wraight och helt färska Dawn. Eftersom bilarna inte är så vanliga här börjar vi med att syna modellerna. Ghost är den "vanliga" Rollsen, om man nu kan säga så. Fyra dörrar, rejält med utrymme och en upplevelse som är len överallt, både vid ratten och i baksätet. Vill man går den att få i ett längre utförande och i en black edition. Pris från 2.895.000 kronor. Wraith är sportbilen i gänget. Snabbare, mer kraft och hårdare än Ghost. Två dörrar och med andra ord en bil som man kör själv, till skillnad mot Ghost som används av de som vill bli körda, inte köra. Pris från 3.295.000 kronor. Dawn är cabrioleten i gänget. Samma upplägg i övrigt som Wraith, det vill säga två dörrar och lite sportigare sättning, även om den inte är lika kraftfull som Wraith. Pris från 3.695.000 kronor. Tumnagel
51.3°
+
Roger Åberg
0

Lamborghini har nu byggt 5 000 stycken Aventador
1 000 bilar om året sedan introduktionen

Den 22 mars sattes ännu en milstolpe i Lamborghinis fabrik Santx27Agata Bolognese då man nu har lyckats bygga 5 000 stycken exemplar av modellen Aventador. Bil nummer 5 000 är lackad i färgen Rosso Bia och den kommer att stanna kvar i Italien. Modellen presenterades 2011 vilket innebär att man producerat i snitt 1 000 bilar om året. Undertecknad provkörde vrålåket 2012 och hur det var kan ni läsa om i den inlänkade artikeln nedan. Tumnagel
54.3°
+
Bobby Green
0
2014

Ni har rätt BMW, det här är framtidens sportbil
Vi har kört BMW i8

Det är inte varje dag man får tillfälle att köra en bil som verkligen inte ser ut som något annat där ute på vägarna. En bil som trots sitt mycket speciella utseende inte är fast i konceptstadiet utan faktiskt är helt färdig för produktion och helt laglig att köra omkring med. En bil som det är helt omöjligt att vara diskret i, för jag har nog aldrig fått så mycket blickar, kommentarer och glada tillrop som i den här. Och även om den ser ut som en supersportbil så hatar folk den inte. Jag talar givetvis om BMW:s nya hybridmodell i8. Ett kliv in i framtiden redan idag. Men är i8 endast en Toyota Prius med snyggare skal? Inte alls visade det sig. Tumnagel
271kg
+
Bobby Green

Porsche slopar V8:an i nya Cayenne GTS
Och ersätter med turbomatad V6:a

Jag älskar sugmotorer. Ingen överladdning som hjälper till utan bara rå och ren styrka. Det var en av sakerna som gjorde att jag verkligen gillade Cayenne GTS när jag provkörde den. En fet suv med en lika fet motor. Nu presenterar Porsche nya Cayenne i GTS-utförande, men istället för att köra vidare på rå kraft hänger man i en mindre motor och turboladdar. Motorn är en V6:a på 3.6 liter försedd med dubbla turbo. Effekten ligger på 440 hästar och vridet på 600 Nm. 0-100 km/h går på 5.1 sekunder med Sport Chrono-paketet och toppfarten anges till 262 km/h. Det som utmärker GTS är bland annat att strålkastarna och baklamporna har svärtats. Överlag ger bilen ett mörkare och råare intryck och man ser direkt att det inte är en vanlig Cayenne det handlar om. Kjolpaketet är också det biffigare. Sportavgassystem är standard och bromsarna är hämtade från storebror Cayenne Turbo vilket innebär framskivor på 390 millimeter och bakskivor på 358 millimeter. På insidan sitter man i kramgoa stolar klädda i läder och Alcantara. Det sistnämnda materialet används på flera ställen inne i kupén. Nya Cayenne GTS börjar säljas i mars nästa år och priset börjar på 972 500 kronor. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0
2013

Den fetaste M-bilen jag kört

När jag var och provkörde nya BMW M6 på Ascari frågade jag BMW-folket om det skulle komma en M-version även av Gran Coupé. Mest för att jag var nyfiken på hur de skulle lösa emblemet i grillen. Skulle det stå bara M6 eller hela modellnamnet? Det skulle bli lite grill kvar om namnet skulle in och jag frågade då om man inte skulle missta bilen för att vara en vanlig M6:a om det endast stod det? Personerna skruvade lite på sig och tyckte nog mest att mina frågor var jobbiga, men de lovade att återkomma med ett svar. Det hände tyvärr inte men bilen dök som väntat till slut upp ändå och i fronten, på skärmkanten och i aktern stod det bara M6. Och visst kan man nog missta den för en M6 Coupé både i backspegeln och om du ligger bakom den, men när du väl blir omkörd, för det kommer du att bli, går det inte att undgå att det var av ett över fem meter långt skepp. Och den fetaste M-bilen du sett. Tumnagel
268kg
+
Bobby Green

Renaults F1-preppade Twizy slår Megane RS
Snabb!

Nu i veckan var Roger och provkörde Renaults lilla elbil Twizy. Men det var inte versionen vi ser här. Den här är speciellt framtagen av Renaults sportavdelning och inget som kommer att gå i produktion, men det betyder ju inte att man inte kan ha lite kul med den för det. Här slår den två stycken Megane RS i ett litet accelerationstest och ser ut att vara ruggigt kvick. Bakom ratten i den preppade Twizyn sitter rallylegenden Jean Ragnotti. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Effekt är inte allt
Ibland räcker det med bakhjulsdrift

Precis som för Hyundai Genesis Coupé V6 som jag provkörde i höstas var jag återigen laddad att köra något som på pappret såg riktigt kul ut, och som en vanlig dödlig har råd med. Subarun kunde inte stoltsera med lika många hästkrafter men den byggde på ungefär samma koncept, liten sportbil med bakhjulsdrift. Genesis Coupé var tyvärr en ren besvikelse då den kändes alldeles för tung, för slö och för osportig. Aldrig förr hade 347 hästar varit så trötta och jag tyckte uppriktigt att det var synd att bilen inte levererade. Sen dök samarbetet mellan Toyota och Subaru upp och drömmen om en riktig utmanare till originalet Mazda Miata kanske nu kunde infrias. Trots något undermotoriserade så haglade lovorden över bilarna och Jeremy Clarkson utsåg Toyota GT 86 till världens bästa bil. Då har man ju som testförare lite förväntningar framför sig när man hoppar in i bilen såklart. Och jag kan med glädje säga att Subaru BRZ verkligen lever upp till sitt goda rykte. Tumnagel
55.7°
+
Bobby Green
0
2012

Audi visar upp nya A3 Sportback
Sportback = fem dörrar

Roger provkörde för ett tag sedan nya Audi A3 och då handlade det om tredörrars-versionen. Nu är det även dags att visa upp hur bilen ser ut med fem dörrar. Storleksmässigt är nya Sportbacken nästan exakt lika stor som sin föregångare, förutom att hjulbasen har ökats med 58 millimeter vilket resulterar i en hjulbas på 2.63 meter. Det gör att axelavståndet blir 35 millimeter längre än för versionen med tre dörrar. Vikten landar på 1 205 kilo (1.4 TFSI), mycket tack vare lättviktskonstruktionen "Audi ultra" som drar ned vikten med 90 kilo jämfört med bilen den ersätter. I bagagen ska man kunna knö in 380 liter, fäller man sätena ökar det till 1 220 liter med plant lastgolv. Bilen kommer till en början med en dieselmotor och två bensinmotorer, 2.0 TDI med 150 hästar, 1.4 TFSI med 122 hästar och 1.8 TFSI med 180 hästar. Senare kommer det att dyka upp två dieslar till och en bensinare där 1.6 TDI kommer att bli den snålaste med blandad förbrukning på 0.38 liter per mil och ett utsläpp på 99 gram. Till Sverige kommer bilen i februari nästa år, men du kan lägga en beställning redan nästa vecka. Priserna ser ut som följande: 1.4 TFSI 122 hk 219 000 kr 1.8 TFSI 180 hk 262 000 kr 2.0 TDI 150 hk 242 000 kr S tronic tillägg 20 300 kr quattro 16 500 kr Allt om nya Audi A3 Sportback kan du läsa om under "Läs mer". Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Rå och brutal styrka när den är som allra bäst
Porsche Panamera i GTS-utförande känns helrätt

Panamera har förutom Cayenne alltid för mig känts som det vettigaste alternativet i Porsche-familjen. Gott om plats för fyra, bra bagageutrymme och fruktansvärt bekväm att både köra och åka i. Panamera finns i flera olika utföranden, från diesel till galna Turbo S och ska man fortsätta på det vettiga spåret borde ju således dieseln vara alternativet man väljer. När jag för ett tag sedan provkörde just dieseln drog den vid blandad körning 0.66 liter per mil. Helt fantastiskt tyckte jag. Trots att jag tidigare kört både Turbo och 4S var det den här motorn som kändes som rätt val till Panameran. Det var tills GTS kom in i mitt liv och jag gjorde en helomvändning. Plötsligt så vaknade jag till liv och insåg att ordet "vettig" måste vara det tröttaste ordet som finns på denna planet. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0

Provkörd Nya Audi A3
Inte så spännande kanske, men grymt bra

Andra generationen av Audi A3 kom 2003 och överlevde väldigt länge, nästan 10 år blev det. På utsidan gjorde ansiktslyftningar att modellen kändes rätt modern trots de många åren på nacken. När man väl satte sig i en syntes däremot åldern rätt tydligt, och det är ju där man bor som bilförare. Men nu är det alltså dags för en ny generation och på utsidan har vi redan sett skillnaden. Eller skillnaden och skillnaden, många är kritikerna som tycker att Audi är oerhört tråkiga när de istället för att göra en helt ny modell i princip uppdaterar den gamla formen med nyheterna från de andra, redan presenterade, modellerna. Effekten blir att modellen inte alls känns ny, men är det fel? Nya A3:an är till och med lika stor på utsidan som den gamla modellen - något som är ovanligt i dessa tider då modeller växer både hit och dit mellan generationerna. Visst är det tråkigt men det är en klar plan från Audi och jag tror att den fungerar - varför ändra ett vinnande koncept? Folk köper varumärket Audi och väljer siffra efter A:et utifrån plånbok och behov, inte utifrån utseende. Men strunt i utsidan nu, hur är det på insidan - känns det att det är 2012 där? Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0

Besöksgaraget Lancia Delta Integrale HF 16v
Rallykärra för allmänna vägar

Joona kör en bil som de som spelat Sega Rally säkerligen känner igen. En hatchback i sleeperkostym som biter ifrån när man minst anar det. Vi frågade Joona dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Jag har alltid haft en öm punkt för italienska bilar sedan jag någon gång som 10-åring haft en Ferrari Testarossa som modellbil. När jag i mitten av 2000-talet var 18 år gammal och precis hade tagit körkort var det äntligen dags att köpa förstabilen med alla mina samlade sparpengar och sponsring från föräldrarna. Självklart skulle det vara något som både var sportigt och italienskt, något annat hade jag svårt att tänka mig. Efter intensivt blocket-surfande hade mitt sikte ställts in på Fiat Coupe, allra helst någon av turbo-varianterna. Jag var till och med ute och provkörde ett par stycken men tråkigt nog fick de aldrig riktigt farsans godkännande. Förmodligen talade det dramatiska utséendet inte samma språk till min farsa som för mig. Sökandet på blocket fortsatte och plötsligt en dag dök det upp en annons på en fin Delta integrale 8v (obs. inte den på bilderna) inom rätt prisspann som jag dreglade över några dagar innan jag lyfte på luren och ringde säljaren. Några dagar senare var jag stolt ägare av vad jag tyckte var en riktigt speciell förstabil, aldrig hade jag trott att det skulle vara en Lancia. Jag hann köra bilen i strax över ett år innan jag avverkade min Delta integrale 8v på typiskt tonårsmanér. En följd av tursamma händelser såg dock till att jag några månader senare åter hade en fullt fungerande Lancia på uppfarten, denna gång den Delta integrale 16v som kan skådas på bilderna. Sedan dess har jag lärt mig min läxa om bilkörning och har hunnit köra drygt 2500 mil under de 4-5 år som jag haft den, och många fler mil lär det bli! De intuitiva och förtroendeingivande vägegenskaperna, turbomotorn förstås, samt att den har en överraskande rå och odämpad feedback till föraren av vad som händer med bilen vid varje ögonblick. Helt enkelt en ruskigt involverande körupplevelse. Rallykänsla kanske man kan kalla det? Nästan ett oräkneligt antal italienska bilar och rallybilar av alla dess slag. Om jag ska nämna två så blir det nog Lancia Stratos och Ferrari F40." Tack för att du delade med dig Joona! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0

Skoda Octavia RS Combi
Rymlig och rolig

Jesper har kört omkring i en väldigt fin Skoda Octavia RS Combi som han trissade upp till 270 hästar och 420Nm. En kombi som bjuder på både utrymme och mycket körglädje. Vi frågade Jesper följande frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Jag och min sambo var ute efter en körglad och rymlig kombi. Vi provkörde det mesta i storleksklassen och det som föll oss bäst i smaken var en Skoda Octavia RS Combi. Kombinationen körglädje och användbarhet! Rymlig som vilken stor kombi som helst, men kul som en GTI-bil. Att den var helt problemfri och rätt bränslesnål de drygt 3 åren och 9000 milen vi körde den var ett stort plus. En Bugatti Veyron Super Sport är ju helt klart det ultimata på fyra hjul..." Tack för att du delade med dig Jesper! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Jaguar XJ6 Serie 3
Smäckra linjer och härlig komfort

Claes åker flärdfullt runt i en mycket vacker och välbevarad Jaguar XJ6 Serie 3 från 1986. Vi frågade honom följande frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Av någon anledning fick jag för mig redan när jag var 18 att jag skulle ha en jaguar. Jag åkte och provkörde en Jaguar 420G men med begränsad budget insåg jag som tur var att det inte var en bruksbil som jag lite naivt trodde först. Det dröjde sedan nästan 3 år innan denna dök upp till salu här i min hemstad. Jag åkte iväg och köpte den med detsamma. Den är svensk såld och det var en professor på Stockholms universitet som köpt den och den hade bara gått 9500 mil. Tyvärr skulle jag nog undersökt den lite mer när jag köpte den för den hade en blåst topplockspackning så det blev att plocka ur toppen och åtgärda. Komforten, trotts att bilen är från 1986 är det få bilar man åker lika bra i. Sen tycker jag den är otroligt vacker, linjerna är otroligt smäckra trots att det är en bil på 496 cm, Det gjorde Pininfarina bra. Det finns så många så jag vet inte vilken ände jag skulle börja i, men jag drömmer om att få köpa mig en 996:a C4 och ha som bruksbil. Ett mycket prisvärt alternativ tycker jag." Tack för att du delade med dig Claes! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2011

Snart är Volkswagen störst i världen
Tidigare än väntat

2018 var det tänkt att Volkswagen skulle vara större än Toyota om man lyssnar på vad Volkswagens vd Martin Winterkorn sa 2008. Då var det få som trodde honom men de kan få tänka om nu. För Volkswagen är nära målet och redan i år kan de bli världens största bilföretag, både när det gäller försäljning och produktion. Toyota har som säkert ingen har missat tappat rejält efter jordbävningen i Japan och lider fortfarande svårt av produktionsproblemen den skapade. Konsulten JD Power räknar med att Volkswagen i år kommer att sälja 7.8 miljoner bilar medan General Motors hamnar på en försäljning av 7.2. För Toyotas del förutspås en försäljning av 6.7 miljoner bilar. Roger fick lite siffror från Volkswagen när han provkörde modellen up! förra veckan och enligt dom tillverkar Volkswagen 18 000 bilar om dagen. Galet. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Bilhandlare i Santa Monica testkör Fisker Karma
En utav de första bilarna

I slutet på juli började Fisker att leverera modellen Karma till bilhandlare runt om i USA. Den här handlaren i Los Angeles passade på att filma när han provkörde bilen, och ger här sitt utlåtande. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Keps-Minin är officiell
Köper du John Cooper Works får du den snabbaste Minin någonsin

Förrförra veckan drog Teknikens Värld iväg och provkörde en måttligt maskerad Mini Coupé. Nu har Mini tagit bort den lilla tejpbiten som dolde taket och visar nu upp bilen i sin helhet. Mindre plats men kanske mer kul? Det som gör att bilen sticker ut är "hjälmtaket", eller kepsen som jag vill kalla det. Det tajta taket är urgröpt på insidan så att man får plats med huvudet och ger bilen en ganska kaxig profil. Baksätet är slopat och istället har man ett lite större bagage, 280 liter, att skuffa in prylar i. Sänkningen på 52 millimeter jämfört med vanliga Mini och den uppfällbara vingen på bakluckan bidrar också till busstämpeln. Insidan bjuder inte på massa nytt, förutom att det ser lite annorlunda ut när man kikar bakåt då vill säga. Där finns nu en liten genomlastningslucka och en liten hylla man kan fylla med diverse skräp. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Ikväll blir det FeberLive S02E08!
Oj, vad det ska snackas

På grund av påsken så blev det inget FeberLive förra veckan och därför är vi extra taggade inför kvällens sändning då vi tycker att det här är bland det roligaste vi gör på vår arbetstid. Ikväll kommer vi givetvis att snacka lite location-gate och känner jag våra gäster rätt så kommer det säkert att snackas en del annat Apple-relaterat med. Sony presenterade lite kommande tablets förra veckan och de kommer vi också att ta upp och även antagligen resonera lite om det inte börjar gå lite inflation i tablets nu för tiden. Vi har varit på Elmia-mässan och kollat in bilar samtidigt som vi provkörde en Porsche 911 Carrera GTS, det kommer vi också att snacka om. Gustav kommer även att säga några väl valda ord om sin nya älskling Fuji X100. På plats i studion är som "vanligt" Roger, Gustav, Frisyren och Wille. Vi startar sändningen 17:00ish. Har ni något annat ni vill att vi ska snacka om så lämna en kommentar här nedan så får vi se vad hinner klämma in! Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida