m

Svenska ehandlare skickar returer utomlands
Det är billigare att packa om dem där

Det uppskattas att en tredjedel av alla kläder som köps på nätet i Sverige skickas i retur. I kölvattnet av detta har det uppstått en helt ny industri som packar om plaggen som skickas tillbaka så att dessa kan säljas på nytt. Nu har Breakit gjort en undersökning om var kläderna som packas om skickas efter de returnerats till ehandlaren och inte helt sällan så skickas varorna vidare till några av våra grannländer, länder där det antagligen är mer kostnadseffektivt att packa om varor som ska säljas på nytt. För att ta reda på var kläderna som returneras tog vägen hade Breakit försett ett antal varor man skickade tillbaka till svenska ehandlare med GPS-sändare. Dessa visade att en del av varorna skickades vidare till företag i Estland och Polen för ompackning. Av de 32 ehandlare som Breakit granskade skickade 6 företag sina returer vidare för ompackning i Polen och Estland. En del experter som Breakit varit i kontakt med säger att det sannolikt är något sämre att skicka returer utomlands för ompackning. Det verkar dock inte finnas någon konkret statistik över hur mycket sämre detta skulle vara och det påpekas att den största klimatpåverkan sker redan när produkten framställs, inte när den transporteras. Avslutningsvis kan väl sägas att det bästa är väl om vi konsumenter tänker till lite extra när vi ehandlar så att vi inte behöver skickar tillbaka en tredjedel av det vi beställer. E-handlarna kan säkerligen förbättra sin returhantering genom att bland annat avgiftsbelägga denna men då krävs det nog att alla ehandlare gör det. Annars lär väl de konsumenter som gillar att använda sitt vardagsrum som provrum att enbart handla från ehandlare som har gratis returer. Brukar du skicka kläder i retur som du shoppat på nätet? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
24.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

YouTube lanserar augmented reality-annonser
Testa läppstiftet direkt i annonsen

Tidigare i år lanserade YouTube något som man kallade för "Beauty Try-On" vilket nu även har letat sig in i en del av mobilannonserna man kan få se i YouTubes app. Beauty Try-On är en augmented reality-funktion där användare kan "testa" läppstift och annat smink virtuellt för att se ut hur de passar i det innan de eventuellt köper det. I somras lanserade YouTube Beauty Try-On för utvalda partners på sin tjänst FameBit men nu ska det vara möjligt för annonsörer att köra AR-annonser med Beauty Try-On direkt i YouTubes app. Facebooks bilddelningstjänst Instagram lanserade så sent som den här månaden en liknande funktion där sminkföretag låter användare testa läppstift direkt i annonser i Instagramflödet. Här nedanför kan ni kolla in hur en Beauty Try-On-annons på YouTube kan komma att se ut. Tumnagel
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu blir Instagram ett provrum
Testa läppstift och solglasögon med augmented reality

I somras snackade Facebooks fotodelningstjänst Instagram om att man skulle lanseras augmented reality-funktioner som företag skulle kunna använda för annonsering och nu har detta börjat rulla ut. Initialt så kommer Instagram-användare nu kunna stöta på annonser för glasögon från Ray-Ban samt Warby Parker som de sedan kan "testa" direkt i mobilen. Det samma gäller smink från de båda kosmetikaföretagen MAC och NARS vars läppstift, ögonskuggor och annat nu blir möjligt att testa virtuellt med Instagrams nya AR-annonser. Förenklat kan man väl säga att AR-annonserna fungerar som traditionella filter för Instagram men i de här fallen så är det läppstift och solglasögon som läggs ovanpå det mobilen ser i kameran. I animationen här nedan kan ni kolla in hur en sådan annons för läppstift ser ut och hur det sedan ser ut för användaren när hon väljer att testa läppstiftet direkt i mobilen. På sikt antar jag att det här även skulle kunna vidareuvtvecklas för att fungera som provrum för kläder men än så länge är nog inte augmented reality i mobilen tillräckligt utvecklat för att förse oss med det. Tumnagel
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Interaktivt provrum
Testa digitala kläder

Startupföretaget Oak Labs har tagit fram ett interaktivt provrum som förhoppningsvis kan göra det enklare för shoppingsugna att hitta kläder som passar dem i framtiden. Det interaktiva provrummet känner via RFID-taggar av vilka plagg kunden tar med sig in i provrummet och kan då omgående visa i vilka färger och storlekar kläderna finns i. Det går även att testa plagget i olika belysningar som till exempel ljust, klubb eller akvarium. Man kan även få råd av en digital "stylist" om andra kläder som passar med det man provat. Skulle man vilja testa något annat plagg kan man skicka meddelande om detta till någon av butikens anställda direkt från provrummet som då levererar detta till provrummet. Oak Labs har inlett ett samarbete med klädmärket Polo Ralph Lauren och har ni vägarna förbi deras flaggskeppsbutik i New York City så kan ni smita in och testa Oak Interactive Fitting Room. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fem personer gripna i Kina för sexvideo på Uniqlo
Provrumsfilm blev viral

I Kina blev det rätt så stor uppståndelse förra veckan efter det att någon postade en sexvideo som filmats inuti ett av HM-konkurrentens Uniqlos varuhus i Kinas huvudstad Beijing. Filmen visade en man och en kvinna som hade intimt umgänge inne i ett av varuhusets provrum och togs förhållandevis snabbt bort från de flesta kinesiska sociala medier även om den givetvis även snabbt spreds vidare till andra ställen. Nu har dock kinesisk polis gripit de två som förekommer på filmen samt ytterligare tre personer som ansetts ansvariga för att filmen spreds online. Det är förbjudet att producera och distribuera sexfilmer i Kina men det är okänt vad de fem eventuellt har för straff att vänta. Efter historien blivit viral har många kinesiska ungdomar begett sig till den aktuella Uniqlobutiken för att försöka få en skymt av det nu legendariska provrummet samt ta selfies utanför butiken i samma position som paret i provrummet. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

ICA installerar provrum för e-shoppare
Testa kläderna direkt när du hämtar ut dem

ICA Flygfyren i Norrtälje är även ombud för posten och för att underlätta för sina e-handlande kunder har man nu installerat ett provrum i butiken. Det gör att de som hämtar ut paket med kläder kan testa dessa direkt i butiken och skicka tillbaka dem direkt om det skulle vara så att den inköpta varan inte skulle falla köparen i smaken. Magnus Aronsson driver ICA Flygfyren och han säger till Dagens Industri: "Vi såg att det var många kunder som tog med sig två paket hem och sedan kom tillbaka dagen efter för att returnera ett av dem. Då kom vi på idén att skapa ett provrum, så att man slipper åka hem och sen komma tillbaka igen. Nu kan de enkelt och smidigt göra allt på samma gång." Enligt Postnords e-barometer har svenska e-handlare i genomsnitt skickat tillbaka 1,6 varor till säljaren under årets första kvartal. För tre av fyra svenska ehandlarsbutiker ligger returgraden på runt fem procent men kläd- och sportföretag har något högre returgrad än sål. Tumnagel
74.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Testa digitala kläder i provrummet
Slipp byta om med Neiman Marcus Memory Mirror

Den amerikanska klädkedjan Neiman Marcus har installerat något som man kallar för Memory Mirror i en av sina butiker vilket är en slags spegel där man kan testa digitala versioner av klädesplagget man för tillfället är intresserad av. Med hjälp av kameror som fotar en person i 360 grader kan man testa samma plagg i olika färger utan att byta kläder. Bilder från Memory Mirror går även att dela i sociala medier och andra ställen så att man kan rådfråga sina vänner/bekanta/kontakter om vilken färg eller modell de tycker passar bäst. För tillfället finns Memory Mirror endast installerat i Neiman Marcus butik i Walnut Creek men man säger att den kommer att dyka upp i andra butiker framöver. Tumnagel
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

eBay köper PhiSix
Fler virtuella provrum åt folket

eBay har köpt upp företaget PhiSix som har tagit fram en teknik som gör att man virtuellt kan prova kläder man ser på nätet. Tekniken kan ta en bild på, till exempel, en tröja och göra om det till ett 3D-objekt som man sedan kan slänga på en virtuell version av sig själv. På så sätt kan man se om kläderna passar eller om de matchar med något annat man hade tänkt köpa på samma gång. Tydligen skall eBay börja implementera den här tekniken på flertalet av sina plattformar men man kommer även erbjuda tekniken till andra företag om de nu är sugna på att ha virtuella provrum på sina webbplatser. Tumnagel
38.3°
+
Frode Wikesjö
0
2011

Prova kläder i affären virtuellt tack vare Kinect
Test i rysk TopShop-butik

I en TopShop-butik i Moskva testade man nyligen en ny grej, nämligen att genom att använda sig utav en Kinect-kamera låta kvinnorna i butiken testa kläder, utan att behöva byta om. Sen kan man ju fråga sig om man verkligen behöver detta. Kläderna finns ju att prova i butiken, och provrummen brukar inte vara direkt överfulla. Kanske för hemmabruk innan man går till butiken? Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2008

Hur snygg är du med din bil?
Dagens fånigaste?

Chevrolet har i London satt upp ett "provrum" där man kan testa hur väl bilen passar med ens look. Bilderna ovan får mig att minnas en underbar väska med trycket "does this bag make my ass look big?". Frågan är om Chevrolet Captiva gör rumpan mindre, eller krävs det en större SUV då? Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0