LIVE 18:30 Kolla in när Starliner skjuts upp till rymden
m

Smart Tire Company har utvecklat punkteringsfria däck
NASA-spinoff ska släppa däcken Metl nästa år

Smart Tire Company är ett startup-företag som har visat upp ett cyckeldäck som varken kräver luft eller ska gå att punktera. Företaget är ett så kallat spinoff företag från NASA och använder sig av teknik som utvecklats där för att tillverka sina däck. Däcken Metl är gjorda av ett superelastiskt material som kallas för NiTinol+ och baseras på Shape Memory Alloy Radial Technology (SMART), en teknik där "smarta" material kan "komma ihåg" sin ursprungliga form och återgå till denna. Enligt Smart Tire Company kommer ett par av deras Metl-däck hålla hela cykelns livslängd. Smart Tire Company planerar att introducera sina Metl-däck på marknaden nästa år men vad dessa då kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Framöver planerar Smart även att ge sig på att utveckla bildäck baserade på NASA:s SMART-teknik. Tumnagel
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Nu är Rezvanis monster-pickis här
Hercules 6x6 bjuder på upp till 1318 hästar

Ibland kan man behöva köra riktigt stora stenar och då är det bra att ha ett fordon som klarar av uppdraget. Rezvani Motors senaste modell Hercules 6x6 gör troligtvis det. Den kostar från 225.000 dollar men för den slanten får du bara en V6:a på 3,6 liter som ger 289 hästar. Det finns även en dieselsexa på 3,0 liter som ger 260 hästar. Dessa är dock alldeles för fjuttiga för den här typen av bil. Det finns också en SRT-V8:a på 6,4 liter som ger 507 hästar och vill du ha den får du slänga upp ytterligare 40.000 dollar. Men det räcker liksom inte heller riktigt. Så den du ska köpa är versionen med en kompressormatad V8:a på sju liter som ger hela 1318 hästar och 1341 newtonmeter i vrid. Det är det enda rimliga i det här fallet. Men den kostar 249.000 dollar - extra! De klenare motoralternativen går att få med antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Värstingen går dock endast att få med samma åttastegade automat som återfinns i Ram 1500 RX. Drivningen sker på alla sex hjulen men du kan även välja mellan 6x2, 6x4 eller 6x6 när du kör. Bilen baseras på Jeep Gladiator men den har förlängts rejält och mäter nu 6,2 meter på längden för att få plats med de dubbla bakhjulen och ett flak som mäter 2,43 meter. Bilens bredd ligger på 2,15 meter och den är 2 meter hög. Den rullar på 37 tum stora offroad-hjul och innanför dessa sitter åttakolvsok som greppar 400 millimeter stora bromsskivor. Den som verkligen vill sticka ut köper Military Edition som ger dig kevlarskydd, skottsäkert glas, punkteringsfria däck, självläkande bränsletank, skydd mot explosioner undertill och möjligheten att stå emot EMP-attacker. Den här har även förstärkt fjädring, elektriska dörrhandtag och möjligheten att skicka ut en rökridå. Som om inte det vore nog får man även ett night vision-system, intercom, gasmasker, första hjälpen-prylar och lampor som kan blända fienden. För den här militärversionen får du betala 325.000 dollar. Bygg din version på länken nedan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Äntligen är den här - bepansrade versionen av nya Audi A8
Kostar 600.000 dollar mer än S8

Som vi har väntat! Men nu är den alltså äntligen här - Audis senaste A8 i bepansrad version. Den här kallar man för A8 L Security och det är en förlängd version som är skottsäker och som kostar 600.000 dollar mer (!) än S8 - totalt 750.000 dollar. Bilen som ska bjuda på lite mer trygghet i vardagen tar 400 timmar längre tid att bygga än en vanlig A8 och har skydd i klasserna VR9/VR10. Den ska stå emot maskingevär, prickskyttar och även handgranater. Det finns ett brandsläckarsystem ombord med munstycken placerade i motorrummet, vid bränsletanken, i hjulhusen och under hela bilen för att snabbt kunna släcka om det skulle börja pyra lite. Vidare finns ett friskluftsystem som ser till att alla ombord får syre under en tid om det skulle vara tokigt utanför bilen. Skulle man bli fast på insidan finns små sprängladdningar som kan spränga bort dörrarnas gångjärn så att man kommer ut. Fälgarna som är smidda mäter 20 tum och de är klädda med punkteringsfria däck som man ska kunna köra med i upp till åtta mil i 80 km/h även om de blir pepprade. Tjänstevikten på hela rasket anges till mellan 3,9 till 4,2 ton. Under huven sitter samma motor som i S8 vilket innebär dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 571 hästar och 800 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
2019
2018

Ett reservhjul tillverkat av silvertejp
Hur länge håller det?

Alla vet att silvertejp löser alla problem. Så skulle du exempelvis få punktering och saknar ett reservhjul är det bara att kränga av det trasiga gummit och börja snurra på silvertejp på fälgen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Spårviddshindret i Stockholm skördar offer
Det här med att läsa skyltar är inte lätt

Slussen i Stockholm byggs om rejält. För att få ned trafikflödet och bara låta bussar passera har man på ett ställe satt upp så kallade spårviddshinder. Där är det för brett för vanliga bilar att köra, och kör man där ändå riskerar man att fastna och få punktering. Stället är givetvis skyltat men det är det inte många som uppmärksammar, och då blir det som det blir. I den här korta dokumentären som är gjord av Johan Palmgren får vi se några av alla de som fallit offer för hindret. Filmen hittar ni på länken nedan då den inte går att bädda in. Tumnagel
63.3°
+
Bobby Green
0

Goodyear presenterar däck som producerar syre
Innehåller mossa

Goodyear ställde också ut på mässan i Genève och det man visade upp var tre nya typer av däck. Ett av dessa kallas för Oxygene och det är lite speciellt då det sägs kunna producera syre. Det är även punkteringsfritt och uppbyggt kring en gummistruktur som skrivits ut på en 3D-skrivare. Gummit i sin tur har man återanvänt av gamla däck som man har malt ned till pulver. Inuti däcket ska det finnas levande mossa som i sin tur ska suga åt sig fukten från vägen och då starta en kemisk process tillsammans med koldioxiden från omgivningen. Denna i sin tur omvandlar sen vattnet och koldioxiden till syre. Tumnagel
58.5°
+
Bobby Green
0

Armormax har byggt en skottsäker Tesla Model S
Väger bara 250 kilo mer än original

Armormax skottsäkrar bilar och deras senaste bygge är en Tesla Model S P100D som alltså ska stå emot kulor när de kommer farande. Man kan få skyddet i olika nivåer - B4, B5, B6 och B7. B6 ska kunna stå emot 7.62x51-millimeter stora kulor medan B7 ska stå pall för pansarbrytande skott. Bilen vi ser i den här fantastiskt usla videon företaget har producerat är fullsmetad med skydd och väger 250 kilo mer än original. Inte så värst mycket med tanke på hur mycket grejerna skyddar. Knepet är att man inte använder sig av stål för att säkra upp utan ett syntetfiberlaminat som väger 80 procent mindre. Andra saker man gjort är att ge glasrutorna flera laminatlager, monterat punkteringsfria däck, förstärkt upp fjädringen samt att batteripacket ska ha fått sig ett extra skyddslager. Vad det kostar att få sin bil fixad av Armormax på det här viset framgår tyvärr inte. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2017

Kolla in NASA:s superelastiska däck
Slipp att få punktering på Mars

NASA har utvecklat en ny slags däck som man kanske kommer att använda på sina framtida farkoster på månen och Mars men det finns givetvis inget som hindrar att det mer eller mindre oförstörbara däcket även används här på jorden. Däcket ser ut som något som man flätat ihop med kedjor och dessa kedjor har man tillverkat i en nickel-titanium-legering. Detta är en så kallad formminnelegering vilken gör att däcket "kommer ihåg" sin ursprungliga form efter det att det till exempel kört över en sten eller något annat i terrängen. Enligt forskarna på NASA ska det här däcket vara det mest hållfasta däcket man någonsin utvecklat. Det finns inga uppgifter om när eller om NASA kommer att använda de här däcken i praktiken. Tumnagel
52.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Estnisk polis stoppar bil med spikmatta
Punktering for you, bad driver!

Polisen i Estland fick 1 maj ett larm från byn Erala. En misstänkt drogpåverkad förare av en Opel fick besök av polisen men körde ändå iväg, så polisen fick stoppa föraren med lite mer drastiska metoder. Tumnagel
79.6°
+
Roger Åberg
0
2016

Porsche får punka i 332 blås
Det här kunde slutat riktigt illa

Om man ska testa hur fort bilen går tar man sig till en racerbana, eller Autobahn. Här pressar en förare en Porsche 911 GT2 upp till 332 km/h på det sistnämnda stället när det som inte får hända händer - punktering på ett av däcken. Punkan inträffar vid 1:19. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2015

Snubbe kraschar men behåller lugnet
Frågan är hur man själv hade reagerat?

En snubbe var ute och körde i en Jeep Cherokee när ena däcket plötsligt gav upp. Det här resulterade i att bilen började få sladd och det hela slutade tyvärr i diket - på taket. Inget som verkar ha bekymrat föraren nämnvärt dock. Olyckan inträffar omkring 30 sekunder in i klippet. Tumnagel
72.9°
+
Bobby Green
0
2013

Luftfria däck går i produktion
Kommer att tillverkas av Polaris

Luftfria däck av den typen vi ser här är inget nytt, armén har experimenterat med det ett tag. Det som är nytt är att de nu har kommit så långt i sin utveckling att däcken kan börja serieproduceras. Företaget Polaris, som i vanliga fall bygger snöskotrar, kommer att börja tillverkningen redan nästa år. Däcket som kallas för NPT (Non-Pneumatic Tire) är speciellt anpassat för att klara sig bra i riktigt taskig terräng. Hela 30 procent av ett däck ska kunna förstöras innan däcket börjar ge efter och som vi kan se är det omöjligt att få punktering på det. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0
2012

Punktering på tre däck - kör ändå
Köra på fälgarna är mer hardcore

En förare av en Volga verkar ha fått punktering på fler än ett däck, men tar det hela med ro och fortsätter att köra. Det kanske inte var så långt hem. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0
2011

Luftfritt däck testas av den amerikanska armén
Går inte att punktera eller skjuta sönder

För ett tag sedan skrev jag om att Bridgestone visade upp däck som inte behövde någon luft för att fungera. Däcken satt då på en rullator. Här visar företaget Resilient Technologies upp ungefär samma sak, fast på riktiga bilar istället. Däcket kallas för "The Non-Pneumatic Tire" och är framtaget för att klara sig bra i det militära. U.S. Army Research Laboratory testar just nu däckmodellen på HumveeHummer-bilar. Hur det ser ut på en personbil kan ni se under "Läs mer". Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0

Bridgestone visar däck som inte behöver någon luft
Ska fortfarande fungera som vanliga däck

Bridgestone har tagit fram ett par däck i termoplast som inte behöver pumpas med någon luft. De tål därför punkteringar utmärkt och konstruktionen gör de extra tåliga. Varje däck pallar för tillfället en vikt på omkring 150 kilo, inget för vanliga personbilar än alltså. Problemet som Bridgestone fortfarande jobbar med är att undvika att saker letar sig in i däcket och fastnar där. En sida på däcket hade kanske underlättat, men vad vet jag? Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Sjuk beatboxing av Polisskolan-stjärnan
River av ett elgitarrsljud som inte är av denna värld

När jag såg Polisskolan-filmerna för första gången trodde jag att Larvell Jones, eller Michael Winslow som han heter egentligen, röst och ljud var fejkade. Han imiterade punkteringar och diverse andra roliga ljud som satte griller i huvudet på Thaddeus Harris. Men det är inte sant. Michael är så sjukt grym på att göra ljud och även på att beatboxa. Det visar han här när han river av ett stycke ur "Whole Lotta Love" av Led Zeppelin. Han får till ett ljud som till och med Slash skulle bli avis på. Larvell in action från Polisskolan kan du se här. Tumnagel
57.6°
+
Bobby Green
0

Tips Byt däck fort vid vägkanten
Med hjälp av en skruvdragare och en krok

Får man punktering vid vägkanten är det sådär halvkul att tråckla fram den där lilla domkraften med tillhörande pinne att veva upp bilen med. Processen är segjobbad och tar tid, och speciellt irriterande är det om vädret suger. En enkel lösning är att alltid ha en skruvdragare och en liten krok med sig. Kroken sätter man i skruvdragaren och använder istället för att veva. Sen är det bara att hissa på. Tänk dock på att batteriet till skruvdragaren laddar ur sig om det ligger en längre tid i bilen. Funkar ju såklart också om man skulle råka ha en armprotes i form av en krok också, det skulle ju vara det allra smidigaste. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0
2009

Libyens Raket
"Världens säkraste bil"

Libyens diktator Muammar al-Khadaffi har nu varit 40 år vid makten och i samband med detta lät man avtäcka ett koncept vid namn Saroukh el-Jamahiriya. Skapelsen, vars namn kan översättas till Libyens Raket, har som mål att vara världens säkraste vilket är ganska stora ord. För att lyckas sägs receptet bestå av allt från en extra lång deformationszon till ett otal krockkuddar, däck som vid punktering ska kunna köras 10 mil samt något som nyhetskanalen BBC kallar för "an inbuilt electronic defence system". Ojdå... Vidare säger ryktet att man kommer börja bygga en fabrik (som ska serieproducera bilen) redan nu i oktober och mer om det på länken. Tumnagel
36.0°
+
Erik Svensson
0
2007

Premiär för Nissan GT-R
Med fri service i tre år

Nu är Nissan GT-R äntligen officiell, och även om vi i princip redan vet allt som är värt att veta så avslöjade den officiella pressreleasen ett par intressanta saker som vi inte tagit upp tidigare. Bland annat att bilen kommer med tre år fri service, och eftersom detta inte är en vanlig bil så är servicedelen lite mer omfattande än att bara byta olja var 3000:e mil. Redan efter 100 mil ska bilen in för diverse kontroller och kalibreringar. Bland annat görs en fyrhjulsinställning, detta redan efter 100 mil alltså. Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0