m

Nissan Re-Leaf kan komma med ström om den försvunnit
Bara den inte får sladd på vägen

Nissan visar nu en lite annorlunda version av modellen Leaf. Denna kallar man för Re-Leaf och det är ett räddningsfordon som kommer med ström om det skulle vara brist på denna vara. Om en olycka har inträffat och man snabbt behöver ström på platsen för att driva olika saker ska denna bilen kunna komma och fixa det. Laddkontakten i bilen kan här även mata ut ström och runt om bilen finns det ytterligare tre stycken uttag som ger 240 volt. Bilens batteripack är på 62 kWh och det ska vara tillräckligt för att samtidigt kunna köra externa LED-strålkastare på 100 watt, en borrmaskin, en ventilator och en ventilationsfläkt i ett dygn. Re-Leaf har även höjts, fått hasplåtar fram och bak och grova terrängdäck för att kunna ta sig fram på eländiga platser. Insidan har fått sig ett arbetsbord, skärmar i bakluckan och diverse andra bra-att-ha-prylar. Man har även kastat ut baksätet för att kunna lasta mer grejer där istället. Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0
2019

Nu får Stockholm en ambulans för extremt överviktiga
Alla ska kunna åka ambulans

Stockholms Läns Landsting har nu fått sin första ambulans för kraftigt överviktiga så att personer som lider av det ska kunna åka ambulans i händelse av att det skulle behövas skriver Region Stockholm i ett nyhetsinlägg på sin sajt. Den kallas för den bariatriska ambulansen, bariatri är samlingsnamnet på metoder för att behandla kraftig övervikt och den bariatriska ambulansen är främst till för denna patientgrupp. Patrik Söderberg, chefläkare för den prehospitala vården i Region Stockholm, säger: "Det här är en utsatt patientgrupp på flera sätt och därför är det viktigt att vi nu förbättrar tillgängligheten för dem. Den bariatriska ambulansen är större än en vanlig ambulans, klarar högre lastvikt och är specialbyggd för uppgiften." Den bariatriska ambulansen har anpassats för att kunna transportera patienter som väger upp till 400 kilo vilket kan jämföras med traditionella ambulanser som är anpassade för att transportera patienter som väger upp till 220 kilo. I den specialanpassade ambulansen finns bland annat en förstärkt, justerbar bår, en så kallad bakgavellyft bak på fordonet och en vinschanordning som kan hjälpa till att dra in bår med patient. Tumnagel
22.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2019 Mer om Hyundais fyrbenta koncept
Elevate tar sig fram överallt

Hyundai har med sig det eldrivna konceptet Elevate till CES-mässan och det är ett fordon som har ledade ben som ska göra att man ska kunna ta sig fram i princip överallt. De fyra benen har hjul på sig så att man kan köra omkring precis som vanligt, men när terrängen kräver det kan man fälla ut benen och ta sig fram likt en spindel. Man skulle då exempelvis kunna komma fram där det precis varit en jordbävning eller där vanliga räddningsfordon inte pallar med. Axelavståndet mäter över 4,5 meter och hinder på över 1,5 meter i höjd ska inte vara några problem. Elevate skulle även kunna användas till vardags - som taxibil eller för den som är funktionshindrad. Om det här konceptet någonsin blir verklighet återstår som vanligt att se. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

CES2019 Hyundais senast konceptbil kan gå och klättra
Har fyra stycken ben med små hjul på

Hyundai kommer till CES-mässan och med sig har de konceptbilen Elevate. Den liknar inget man har presenterat tidigare och det är också bara för att det inte handlar om en vanlig bil, utan ett specialdesignat räddningsfordon. Visserligen har detta fyra hjul men de är små och sitter på ledade "armar". Det här ska göra det enklare för fordonet att ta sig fram där det inte finns riktiga vägar, och man ska på detta vis kunna klättra till platser som annars hade varit omöjliga att nå. Drivningen sker som väntat av elmotorer men så mycket mer än så får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2018
2014

Viking 29031 - terrängbil med amfibiekunskaper från Ryssland
Skulle kunna fungera som räddningsfordon

Ryska Aton Impulse ligger bakom bilen vi ser här - Viking 29031. Det är en högbyggd fyrhjulsdriven sak som ska klara av både tuff terräng och kunna köras i vattnet. Bilen mäter 5.3 meter på längden och ska ha plats för upp till sju personer eller 700 kilo last. På en tank ska man komma 100 mil och skulle man få soppatorsk mitt ute på vischan ska det inte vara några problem att klara sig en natt i bilen. För framfarten står en dieselsnurra på 2.0 liter som ger 140 hästar. När man ska ner i vattnet skickas kraften istället till ett vattenjet. Toppfarten i vatten ska vara 12 km/h. Tyvärr får vi ingen demonstration i videon på hur bra bilen är på att simma, men den ser ju ut att klara sig hyfsat i snön i alla fall. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2013

Ghe-O Rescue
Räddningsfordon för extrema förhållanden

Rumänska Ghe-O Motors visar nu upp sitt senaste "vapen" när det kommer till räddningsfordon. Rescue som den kallas är speciellt utvecklad för att klara av extremt dåligt väder och extremt dålig terräng. Bilen kan transportera upp till elva personer och erbjuder sjukvårds- och brandsläckningsutrustning. Den mäter 5.2 meter på längden, 2.7 på bredden och 2.39 på höjden. Vikten anges till 3.2 ton. Det finns mängder med saker man kan utrusta den med, bland annat vattenpumpar, tankar, larvfötter och kuddar till däcken som gör att den kan flyta på vattnet och köra ovanpå snön. Under huven kan man få bensinmotorer på 340 till 500 hästar, eller dieslar på 218 till 304 hästar. Rescue är självklart fyrhjulsdriven och kan låsa axlar hit och dit för att ta sig fram på bästa sätt. Tumnagel
54.4°
+
Bobby Green
0
2010

Miljövänlig Hummer H1
Ja det finns faktiskt

Hummer H1 är militärbilen som hittade till gatan tack vare biffen och numera guvenören Arnold Schwarzenegger. En brutal best som tar sig fram överallt och släpper ut massa skit i naturen. Tills nu. Nation-E heter företaget som elbilskonverterat H1:an som nu istället heter AngelH1. Bilen har tagits fram för att agera räddningsfordon vid till exempel jordbävningar och tornados. Tack var eldriften kan bilen också fungera som en kraftkälla till platser som kan behöva ström. AngelH1 har ett batteripack på 60 kW och kommer att visas upp i München på utställningen E-Car-Tec den 19-21 oktober. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2009

Ryskt räddningsfordon som fixar det mesta
Riktigt fet

Ryska Aton Impulse Viking kan inte skryta med att vara snabb men det är ju inte heller allt. Toppfarten på land uppgår till 60 km/h men addera att amfibiebilen tar sig fram i både otillgänglig terräng (fixar backar med 38 graders lutning) som på vatten så blir det desto fräckare. Tumnagel
38.1°
+
Erik Svensson
0
2008

Varning i radion när polisen kommer
Smart!

Under sex veckor har ett nytt system testats i Enköping och Håbos kommuner som går ut på att bilister varnas när ett utryckningsfordon kommer farande. Om t.ex en ambulans kommer inom en radie av 300 meter så avbryts bilradion för att på så sätt uppmärksamma att det är dags att bana väg. En förutsättning är dock att man har radion igång. Rikspolisstyrelsen och Räddningsverket har nu lämnat in en ansökan till Post- och telestyrelsen om att få använda GFW-tekniken nationellt och jag måste säga att det känns riktigt smart. Dels för de som inte har uppsikt i backspegeln men också då räddningsfordon inte alltid använder sig av ljud och därmed bara syns när man har ögonkontakt. Mer för den intresserade på länken. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0