m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!

Game Boy-klon genererar sin egen el
Med hjälp av solen och knapptryckningar

Forskare från amerikanska Northwestern University och nederländska Delft University har utvecklat en handhållen spelkonsol som inte kräver några batteri. Istället för traditionella batterier har man använt en lösning som ger konsolen energi från solen och spelarens knapptryckningar, så kallad kinetisk energi. Joshia Hester som varit med och utvecklat konsolen, som döpts till "Engage", säger: "It’s the first battery-free interactive device that harvests energy from user actions. When you press a button, the device converts that energy into something that powers your gaming." Engage har utvecklats för att göra konsoltillverkare och andra techföretag uppmärksamma på att det är möjligt att tillverka grejer som kan vara självförsörjande på energi. Sannolikheten att vi kommer att få se en batterilös spelkonsol på marknaden den närmaste tiden är dock antagligen inte särskilt stor. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Modulära robotar kan bygga ihop sig själva till en trappa
Kommer framtidens robotsvärmar att fungera så här?

Robotforskarna på MIT CSAIL har arbetat vidare på sin modulöra robotlösning M-Blocks som vi skrev om 2013 och nu har man presenterat vad man kallar för "M-Blocks 2.0". M-Blocks är kubformade robotar som förflyttar sig med hjälp av ett inbyggt svänghjul som roterar med en hastighet på upp till 20.000 rpm. Det ger robotarna möjlighet att med hjälp av rörelseenergi gruppera sig med andra M-Block-robotar och tillsammans skapa olika strukturer. Forskarna bakom M-Blocks verkar ha en vision om att använda mängder med M-Block-robotar för att skapa olika skapelser i framtiden och chefen för projektet John Romanishin säger: "Other robotic systems have much more complicated movement mechanisms that require many steps, but our system is more scalable and cost-effective.The unique thing about our approach is that itx27s inexpensive, robust, and potentially easier to scale to a million modules." Robotarna kan identifiera varandra och har även möjlighet att kommunicera med varandra, något som givetvis krävs om man ska bygga ihop lite mer avancerade strukturer som kanske kräver att en specifik M-Block-robot måste leta upp och byggas ihop med en annan. När vi kan få se robotlösningar som denna användas i praktiska tillämpningar finns det än så länge inga uppgifter om. Bonusvideo från när Hondas robot Asimo gav sig på att gå upp för en trappa för tolv år sedan. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Skodas framtida urbana crossover
Släpper ut 89 gram per kilometer

Nu har Skoda presenterat sitt nya koncept i Genève och precis som vi tidigare har berättat heter bilen Vision X och det är en skapelse som ska kunna gå på el, biogas och bensin. Designmässigt ger den här en förhandsvisning av hur Skodas kommande tredje SUV kommer att se ut. Beroende på underlag och kraftkälla är bilen framhjulsdriven, fyrhjulsdriven eller bakhjulsdriven. Enligt NEDC-cykeln ska utsläppet per kilometer på naturgas ligga på 89 gram per kilometer. Förbränningsmotorn är en turbofyra på 1,5 liter som speciellt har utvecklats för att gå på CNG. Den ger 130 hästar och har ett vrid på 200 newtonmeter och ser till att driva framhjulen medan bakhjulen drivs av en elmotor. Den andra elmotorn är inbyggd i startmotorn. 48-voltsbatteriet kan ge upp till två kilometers körning på el. Batteriet laddas genom regenerering när man exempelvis bromsar. 0-100 km/h ska gå på 9,3 sekunder och toppfarten anges till 200 km/h. Den kombinerade räckvidden ska ligga på 65 mil. När man kört detta och står där med soppatorsk finns det två stycken speciellt utvecklade eldrivna skateboards ombord som laddas av bilens rörelseenergi, så då är det bara att hoppa på dessa och skejta vidare på sin resa. När Vision X ska presenteras i produktionsform berättar man inte för tillfället. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2017
2016
2015

Snubbe skriver ut mojäng med 3d-skrivare
Kan lagra rörelseenergi

Mike Blakemore har tagit fram ett stycke 3d-utskriven pryl som kan lagra rörelseenergi, vilket gör den till en sorts evighetsmaskin. Ovan kan ni se makapären in action. Bonusvideo nedan: Tumnagel
30.2°
+
André Stray
0
2014
2013

Nya Golf i kombiutförande
Kommer till hösten

Nästa vecka är det dags för den 83:de upplagan av Genève-mässan och ju närmare den vi kommer ju fler läckor blir det. Nu är det dags för nya Volkswagen Golf i kombiutförande, även kallad Golf Variant, att visa upp sig. Bilen ser i nosen ut som vanliga Golf och där bak överraskas man inte heller så mycket utan det ser ut som väntat. Undertill är det precis samma teknik som i syskonen med tre och fem dörrar vilket betyder att även denna bil är byggd på den nya MQB-plattformen. Sju olika motoralternativ finns att välja mellan när bilen börjar säljas, instegsmodellen blir 1.2 TSI med 105 hästar. Bilen kommer till Sverige i september. Hela pressmeddelandet finns under "Läs mer". Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0
2010

Hundkoppel som laddar batteriet
Låt hunden göra lite nytta...

Från företaget Fido Fashion kommer snart det här mycket smarta hundkopplet som med hjälp av hundens rörelseenergi ladda upp ett internt batteri i kopplet. Batteriet hjälper sedan till att driva den inbyggda LED-belysningen och överfallslarmet. Det finns även ett fack där man kan lagra använda och oanvända bajspåsar. Företaget uppger att man är cirka ett halvår från att ha en färdig prototyp och efter det lär det väl dröja ytterligare sex månader eller upp till ett år innan vi får se det på marknaden. Pris finns i dagsläget inte uppgett. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2009

Sju DRIVe-modeller från Volvo i Genève
Bara XC90, C70 och S60 utan

På Genève-salongen kommer Volvo att visa upp DRIVe-varianter av hela sju av sina tio modeller, de som man inte har brytt sig om är inte helt oväntat S60, XC90 och C70. DRIVe är ju Volvos varumärke för sin lite mer miljövänliga varianter och det är faktiskt rätt imponerande siffror man visar upp och detta mycket på grund av att start/stopp-systemet som är standard hos C30, S40 och V50. Här är siffrorna: Volvo C30, 3.9 l/100km, 104g CO2/km Volvo S40, 4.0 l/100km, 107g, CO2/km Volvo V50, 4.0 l/100km, 107g, CO2/km Volvo V70, 4.9 l/100km, 129g, CO2/km Volvo S80, 4.9 l/100km, 129g CO2/km Volvo XC60, 6.0 l/100km, 159g CO2/km Volvo XC70, 6.0 l/100km, 159g CO2/km Alla modeller förutom XC60 och XC70 har 1.6 liters-dieseln som ger 109 hästar och 240 Nm, XC60 och XC70 har 2.4 liters-dieseln som ger 175 hästar och 420 Nm. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Stötdämpare som tar tillvara på energin
Frågan är om det gör någon vidare skillnad

Start/stop-system eller bromskraftsåtervinning har vi hört om förrut, men här var nått nytt som snart kan bli verklighet. Forskare vid Tufts University i USA håller på och utvecklar stötdämpare som tar tillvara den energi som uppstår när man framför sitt fordon. Genom en elektromagnetisk generator så omvandlas värme/rörelseenergi till elektrisk energi som sedan laddar upp batterierna. Hur stor mängd det handlar om är däremot okänt. Tumnagel
38.0°
+
Erik Svensson
0
2008

Driv prylarna med knäna
Få motion på köpet

Forskare vid amerikanska University of Michigan har tagit fram en liten mojäng som kan ladda upp batteridrivna prylar via rörelseenergin som blir över när användaren är ute och går. Den lilla apparaten fästs på användarens knä och ska kunna ladda upp en mobiltelefon, GPS-mottagare eller kanske en protes som behöver el. Det ser ut att vara ett intressant koncept men än så länge finns inga uppgifter om eller när vi kan få se den på marknaden. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2005

Ett kraftverk i ryggsäcken

Amerikanska forskare på Universitet i Pennsylvania har konstruerat ett litet kraftverk som laddar upp sig med hjälp av rörelseenergin som uppstår när man är ute och går.Det är människans höft som rör sig mellan fyra och sju centimeter för varje steg man tar. Denna energi har forskarna lyckats ta vara på och den går att använda direkt eller lagra i ett batteri. Försökspersonerna genererade sju watt när de var ute och vandrade. En mobiltelefon går att driva på en watt.Huruvida denna kommer att serieproduceras vet vi inte. Men varför inte?www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597 Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0