m

Porsche startar batterifabriken Cellforce
Ska göra batterier till racerbilar

Porsche har meddelat att man planerar att starta en batterifabrik i tyska Tübingen vilken kommer att få namnet Cellforce. Cellforce kommer primärt att tillverka batterier för racerbilar och andra högprestanda-bilar. Det handlar med andra ord inte om den typen av massproduktion som till exempel Tesla så kallade "gigafactories" pysslar med. Porsches forsknings- och utvecklingschef Michael Steiner säger om den nya batterifabriken: "In terms of production, [it] will be small compared to all the gigafactories you know, so we are looking forward to have around 100 MWh a year as production capacity—it could be slightly more. In terms of cars it should fit for, let me say, 1,000 cars a year. The kind of cells we look for are designed for motorsports and for high-performance derivatives of existing cars, so itx27s a very tailored cell technology for high-performance solutions." Porsche kommer att driva Cellforce tillsammans med den tyska batteritillverkaren Customcells, ett företag som startade 2012 och som utvecklar litiumjon-batterie-paket. Någon gång runt 2024 hoppas Porsche kunna börja installera Cellforce batterier i eldrivna racerbilar. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASCAR visar upp nästa generations bilar
Kommer att dyka upp nästa år

Igår presenterade NASCAR några nya modeller vilka kommer att börja användas i NASCAR:s racingliga under nästa år. Det handlar om modifierade versioner av Toyota Camry, Ford Mustang samt Chevrolet Camaro vilka har möjlighet att förses med hybridmotorer. Andra förändringarna jämfört med den nuvarande generationens NASCAR-bilar är att de nya bilarna här bredare däck, större bromsar, en ny bakfjädring samt en kamera som ska hjälpa förarna att se vad som finns bakom dem. De nya bilarna förväntas köra sitt premiärlopp på nästa års Daytona 500 vilket kommer att gå av stapeln 20 februari 2022. I klippet ovanför kan ni kolla in NASCARS egen presentation av bilarna och här nedan hittas bilder på de tre nya modellerna. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Fler fräsiga koncept från Porsche
Vilka bilar!

Igår skrev vi om ett gäng koncept Porsche varit tysta om men som de nu gladeligen visade upp. Totalt handlar det om 15 stycken som tillverkades mellan 2005 och 2019. Igår visade vi fyra av dem, här är ytterligare åtta stycken. Först ut är 960 Turismo och det är konceptet som slutligen blev Taycan. Frågar ni mig så är det så här jag hade velat att den färdiga produkten såg ut. Sen har vi Le Mans Living Legend som är en Cayman-liknande skapelse där man stoppat ner en V8:a bakom sittbrunnen. Med den här ville man hylla coupé-versionen av racerbilen 550. 2013 byggde man 904 Living Legend som är en hyllning till 904 / Carrera GTS från 60-talet. Egentligen är det här en Volkswagen XL1 med annan kaross och som motor sitter där faktiskt en V2:a. Japp, där satt faktiskt en vinkeltvåa som man hade hämtat från Ducati 1199 Superleggera. Den är på 1,2 liter, ger 200 hästar och varvar upp till 12.000 varv. 911 Safari Concept och Macan Safari var två stycken skogsmulle-versioner som tillverkades 2012 respektive 2013. Båda fick högre markfrigång, plast runt hjulhusen och saker som extraljus på taket. Vision 918 RS var ett koncept man tog fram två år efter att produktionen av 918 Spyder lades ned 2015. Det här var en vidareutveckling av bilen där man tog den ännu mer in i framtiden. Något som skulle kunna fungera både på bana och på gata. Togs fram av Porsches Weissach-team men blev aldrig verklighet. Sist men inte minst har vi Vision 916 och 906 Living Legend som båda två är racerbilar för framtiden. Dessa togs fram 2016 respektive 2005. 906 Living Legend hämtar sin inspiration från 906 som man började tävla med 1966. Med Vision 916 ville man skapa en modern version av klassikern 914, fast med eldrivna navmotorer och mycket mer effekt. 916 var en 914 fast med boxersexa istället för boxerfyra, endast elva stycken exemplar tillverkades. Konceptet ritades av en praktikant på designavdelningen. Vilket eller vilka av alla koncept som Porsche nyligen visat gillar du bäst? Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Självkörande racerbil dammar in i väggen det första den gör
Racing med autonoma bilar verkar kul!

Roborace är en ny liga med självkörande racerbilar och det här sägs vara framtiden när det kommer till racing. Nyligen livesände man ett event med bilarna på bana och allt gick väl kanske inte direkt som planerat. Direkt efter start dammade nämligen den här bilen rätt in i väggen och det hela var över. Tumnagel
55.1°
+
Bobby Green
0

Under skalet på Taraschi Berardo bor en BMW i8
Har fått ny handknackad aluminium-kaross

Taraschi Berardo är namnet på en italiensk racerförare som 1947 började tillverka racerbilar. Nu har hans namn återuppstått och satts på den här nya italienska sportbilen. Eller den är egentligen inte ny. Det här är en BMW i8 som fått sig ett helt nytt utseende. Den nya karossen är handknackad i aluminium och inspirationen kommer från Giaur 750 Sport Champion från 1953 som var Taraschis mest populära modell. Jämfört med en i8 är specialbygget 30 centimeter längre och det mesta av detta finns baktill. Insidan är också helt omgjord med brunt läder och massa träinlägg. Mittkonsolen ser exempelvis ut som en fjällstuga. En i8 har 374 hästar original men denna ska ha 420 hästar och göra 0-100 km/h på 3,9 sekunder och sedan kunna toppa 280 km/h. Vill man ha mer pulver ska det även finnas versioner med 470 och 520 hästar. Hur många som kommer tillverkas och vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
24.7°
+
Bobby Green
0

Imponerande privat bilsamling i Storbritannien
Många ikoniska racerbilar här

I det här klippet får vi hänga med och spana in en riktigt gedigen privat bilsamling som bland annat innehåller Lamborghini Countach, Ferrari F40, Grupp C-Porschar och den Jaguar XJ220 som vann på Le Mans. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0
2019

Minotto Barchetta med Ferrari-V12:a under det vackra skalet
En hyllning till 60-talet

Hans Teijgeler hade en vision och en dröm om en bil som inte fanns. En modern superbil med klassiska linjer inspirerade av racerbilarna från 60-talet. Så han byggde en själv och resultatet heter Minotto Barchetta. När han hade bestämt sig för designen la han ett år på att få till karossen i kolfiber. Sen var det dags för drivlinan och det dög inte med vad som helst. Till slut föll valet på en V12:a från Ferrari - den på 5,8 liter som finns i 612 Scaglietti. Över 530 hästar letar sig via en sexpetad manuell låda till bakhjulen och det är som ni säkert kan förstå mer än tillräckligt med pulver för att den här kärran som väger 985 kilo torr ska röra på sig. Just nu är bilen en prototyp och Hans kommer att bygga versioner till folk som är intresserade men då med en Busso från Alfa Romeo istället. Denna kommer att masseras av välkända Autodelta till 3,8 liter istället för mer kraft än originalet. Vill man verkligen ha bilen med V12:a ska det gå att ordna också. Läs storyn om bilen på länken där det även finns massa fina bilder på den. Bonusklipp på plats två som behöver undertexter. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Därför blev Mercedes bil luftburen på Le Mans
Tre gånger under samma race

I helgen var det dags för den 87:e upplagan av 24-timmars på Le Mans där racerbilarna kör runt på Circuit de la Sarthe ett helt dygn i sträck. Undertecknad var på plats och det var verkligen en häftig upplevelse. Jag orkade inte riktigt hålla mig vaken alla timmar men det hela var spektakulärt ändå. Segern kammades hem av Toyota i år och inga större olyckor inträffade som tur var, men så har det ju såklart inte alltid varit. 1999 när Mercedes var med och tävlade med sin CLR-GT1 blev bilen luftburen inte mindre än tre gånger. Först under kvalificeringen med Mark Webber bakom ratten, för att sedan hända igen under övningsvarvet då bilen till slut landade på taket. Fyra timmar in i racet var det dags igen. Peter Dumbreck kom i hög hastighet över ett krön och bilen tog till skyarna för att snurra ett par varv och sedan landa på rätt sida upp i skogen. Ett klipp som troligtvis "alla" har sett och som du kan återse här nedan. Men hur kunde detta hända? Det snackar man om i klippet ovan. Den sista olyckan ledde till att Mercedes drog sig ur racet omedelbart, och faktiskt även la ner hela CLR-programmet och slutade med denna typ av racing. Det hela gjorde även att reglerna hur Le Mans-bilar skulle designas ändrades, samtidigt som man gjorde om banan en aning. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Trailer till The Art of Racing in the Rain
En racingfilm om människans bästa vän

Gillar du hundar så har snart hundfilmen The Art of Racing in the Rain premiär och där får vi följa hunden Enzo och hans husse Denny som till vardags hänger på olika racingbanor. Kevin Costner gör Enzos röst medan Milo Ventimiglia hans husse Denny Swift. The Art of Racing in the Rain har amerikansk premiär 9 augusti men när den kommer hit till Sverige är än så länge okänt. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Extreme E - nytt eldrivet mästerskap offroad
Kommer köras på extrema platser

Det här året är Formel E inne på sin femte säsong. Gillar man eldrivna racerbilar men tycker att det är lite trist att de bara snurrar runt på asfalt hela tiden kommer något som kanske kan passa 2021 - Extreme E. Det är ett nytt mästerskap med eldriven racing och här kommer bilarna att köra där det är som allra värst - berg, tropisk skog, öken, arktiskt klimat och andra extrema ställen som verkligen inte passar för förbränningsmotorer men kanske för elmotorer. Stallen som är sex till antalet har två bilar var och man kör med suvar som går på el. Sträckorna ska vara mellan 6-10 kilometer långa. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Gamla racerbilar räddade från ett liv på museum
Bilar är till för att användas!

Det vi ser här är en National från 1911 och en Packard från 1912. Båda två racerbilar från dåtiden och den sistnämnda tros vara den äldsta av sitt slag kvar. Men det fina med dessa är att de inte står oanvända på något museum och ruttnar bort, utan de används och fungerar kanon. Mer om dessa två fantastiska bilar på länken nedan. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Bentley tar med sig specialversion till Genève
Inspirerad av en ikonisk racerbil

Bentley har skickat ut en teaser för en specialversion de kallar för Centenary Specification. Vi får inte reda på vilken modell det är man har specialiserat utan bara att den är inspirerad av en av tillverkarens ikoniska racerbilar. Premiär blir det på mässan i Genève den 5 mars. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2018

Ferrari visar upp Monza SP1 och Monza SP2
Första i den nya serien Icona

Efter den potatiskamera-filmade uppvisningen av Ferrari Monza SP1 och SP2 igår får vi nu en officiell presentation av tillverkaren själv. Det här är två stycken superspeciella bilar som fått sin inspiration från ikoniska racerbilar som exempelvis 166 MM från 1948. Båda två baseras på modellen Superfast och under huven sitter det en V12:a på 6,5 liter som ger hela 810 hästar och 719 newtonmeter. "The most powerful engine Maranello has ever built". Bilarna gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,9 och toppar över 300 km/h. Som vi kan se är 1:an ensitsig medan det finns plats för två i den andra bilen. SP1 och SP2 är de första modellerna i den nya serien Icona som kommer att ta fram specialare med klassiskt arv. Max 500 stycken exemplar kommer att byggas och prislappen kommer att hamna på mellan 25-30 miljoner kronor styck. Annat nytt på Ferrari-fronten är att 60 procent av bilarna man säljer 2022 kommer att ha hybriddrivlina. Man har även tydliggjort de fyra olika kategorierna av bilar man nu kommer att erbjuda - Sport, Gran Turismo, Special Series och nya Icona. Inom Gran Turismo är där den kommande suven hamnar och nu får vi reda på att den kommer att heta Purosangue. Mellan 2019 och 2022 kommer man att lansera inte mindre än 15 stycken nya modeller. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Självkörande racerbil försökte slå människa
Inte riktigt där än

Racing med självkörande eldrivna racerbilar kommer även om ingen har bett om det. DevBot fortsätter att utveckla sin bil och det senaste man gjorde var att låta den tävla mot en människa. Först körde driftaren Ryan Tuerck ett varv på en bana i Rom och därefter körde bilen själv för att se vem som var snabbast. Ryans tid blev till slut 1:51.8 men utan förare krävdes det hela 2:18.4 för att ta sig runt. Än har de självkörande bilarna alltså inte tagit över. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Ett par höjdpunkter från Goodwoods Member's Meeting
Snön stoppade ingen

I helgen var det återigen dags för Memberx27s Meeting på Goodwood och detta var nummer 76 i ordningen. Massa klassiska racerbilar plockades ut på banan och precis som här har våren inte tittat fram än, men folk rejsade ändå. Ganska ballt att se dessa gamla klenoder köra runt omgivna av det vita pudret, och ibland även halka runt i det. Känner du att du vill ha ännu mer finns det fler klipp från helgen här. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Toyota visar GR Super Sport Concept
Hybrid med 986 hästar

Innan jul fick vi se en liten skymt av en ny konceptbil från Toyota. Nu har den presenterats på Tokyo Auto Salon och det är en hybridkärra med inte mindre än 986 hästar under skalet. Bilen är byggd av Gazoo Racing och den har samma drivlina som Toyota TS050 Hybrid Le Mans Prototype - en V6:a med dubbelturbo på 2,4 liter parad med en elmotor. Utseendemässigt påminner den också mycket om en Le Mans-bil och inget vi är vana vid att se utanför banan. Det här är heller ingen bil för gatan, men det sägs vara ett första steg för Toyota att utveckla sportbilar för folket från racerbilar. Den här skulle kanske kunna släppas i en begränsad upplaga men byggs då självklart om lite med blinkers och strålkastare för att bli godkänd för gatbruk. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0
2017

Nicki Shields har tävlat mot en robot
Woman vs. Machine

Här kan ni kolla in när journalisten och racingentusiasten Nicki Shields tävlar mot den självkörande bilen DevBot, den första bilen i den kommande racingserien Roborace där självkörande racerbilar ska tävla mot varandra. Det hela skedde under Formel E-loppet i Hongkong tidigare i år och Shields och DevBot tävlade mot varandra på samma bana som Formel E-bilarna då körde. När Shields tog över ratten i DevBot bilen körde hon fem varv på banan och hade en bästa varvtid på 1:26.6. När DevBot rattade sig själv var dess bästa varvtid 1:34.0. Det verkar med andra ord som att människan fortsatt är lite skarpare än sina maskiner. Men det lär nog inte dröja länge innan det blir ändring på det misstänker jag. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spyker vinkar av C8 Aileron med specialversioner
Inspirerade av racing

Spyker kommer snart att säga hej då till modellen C8 Aileron och sist ut blir dessa tre specialversioner i olika kulörer som man kallar för LM85. De är döpta efter C8 Laviolette LM85 och är alla inspirerade av företagets racerbilar och som vi kan se får de en bredare kaross än övriga med synliga nitar. Oavsett vilken färgkombination man faller för är det en kompressormatad V8:a på 4,2 liter bakom sittbrunnen som gäller. Den ger 525 hästar och 600 newtonmeter. Växellådan är en sexstegad automat och 0-100 km/h ska gå på 3,7 sekunder, toppfarten ligger på 322 km/h. Spykers vd Victor Muller säger följande om nyheterna: "Every Spyker we ever built is unique and exclusive, but the last three Spyker C8 Aileron’s that we will build truly demonstrate the level of bespoke craftsmanship that the Spyker brand is all about. It is a dignified departure of the Audi powered Aileronx27s and a worthy step toward the third generation Spykers, the Spyker C8 Preliator." Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Dallara visar sin första bil för gatan
Det här är Stradale

Den italienska biltillverkaren Dallara har pysslat med racerbilar i 45 års tid. Nu presenterar de sin första egna bil för gatan - Stradale. Här har fokus varit låg vikt, möjligheten att kunna få bilen i olika utföranden och att få med så mycket av företagets arv som möjligt. Den allra enklaste versionen av modellen kallas för Barchetta och den saknar helt och hållet vindruta, tak och dörrar. Man utgår från den här och specar sedan upp sin bil som man själv vill ha den. Och som ni kan se går det att få bilen som roadster, targa och coupé med måsvingedörrar. Som väntat adderar allt det här vikt och väljer man att skippa allt och köra hardcore har man en bil med en torrvikt på bara 855 kilo. Det borde sätta fart på grejerna rejält eftersom motorn man valt att använda ger 400 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Det är samma EcoBoost-fyra på 2,3 liter som sitter i Ford Focus RS och Mustang, fast här med kompressor påhängd. Motorn har man placerat i mitten av bilen och kraften skickas i sin tur till bakaxeln via antingen en sexpetad manuell växellåda eller en sexstegad halvautomatisk låda med paddlar bakom ratten. 0-100 km/h ska gå på raska 3,25 sekunder och toppfarten anges till 280 km/h. Köpare har möjlighet att utrusta sin bil med fler aerodynamiska tillbehör eller vassare fjädring om man skulle vilja ha det. Det första exemplaret som har varit ute på vägarna och testats i ett års tid nu kommer att gå till grundaren av företaget - Gian Paolo Dallara. 600 stycken kommer att byggas under de kommande fem åren och priset börjar på 155 000 euro innan skatter. Vill man ha vindrutan får man lägga till ytterligare 16 600 euro. Targa-taket går loss på 7 700 euro extra och dörrarna tar man 7 300 euro för. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Klassiska Grupp C-bilar vrålar på bana
Härliga ljud

I helgen anordnades Spa Classic på racerbanan Spa Franchorchamps och där samlade man bland annat ett par klassiska Grupp C-bilar från 80- och 90-talet som alla fick sträcka ut lite på banan. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Kolla in när Robocar glider fram på gatorna i Paris
Självkörande racerbil visar upp sig igen

Här är ett kort klipp från veckans Formel E-tävling där den självkörande racebilen från racingligan RoboCar-visade upp sig under ett testvarv i Paris. Robotbilen ska ha tagit sig runt hela varvet även om det sägs ha gått rätt långsamt och bilen var tvungen att stanna lite då och då för att lokalisera sig om var den befann sig. Det verkar med andra ord som om vi får vänta ytterligare lite till innan vi får se riktiga tävlingar med självkörande racerbilar. Roborace-ligan presenterades 2015 och då var tanken att loppen börja skulle börja säsongen 2016 - 2017. Då årets Formel E-liga avslutas nästa månad är det antagligen ingen större chans att tro att vi kommer att få se tävlingar med robotbilar i år men kanske ser det lite bättre ut till nästa säsong. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gatlegal Porsche 911 GT1
Ja tack!

På 90-talet gjorde både Mercedes och Porsche galna racerbilar som även fick köras på gata. Mercedes hade sin CLK GTR och Porsche sin 911 GT1 som fick tilläggsnamnet Strassenversion. Den sistnämnda tillverkades endast i 25 stycken exemplar. Den vi får se här är dock en av racerversionerna, som efteråt konverterats till gatbil. För att kunna göra detta har man bland annat monterat katalysatorer, gatdäck och mjukare dämpare och fjädrar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Snabba klipp från Bilar 3
Blixten kraschar

Disney släppte i går ett nytt klipp från Bilar 3 där man får se lite mer från kraschen från filmens första teaser. I Bilar 3 måste Blixten McQueen, efter en våldsam krasch, bevisa en ny generation racerbilar att han fortfarande är den bästa racerbilen i världen. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Teaser för Bilar 3
"From this moment, everything will change"

Snart är det dags för en tredje Bilar-film och här har vi den första teasern för den filmen. Owen Wilson återvänder än en gång som rösten för Blixten McQueen (i alla fall i den engelskspråkiga versionen) och denna gång måste Blixten, efter en våldsam krasch, bevisa en ny generation racerbilar att han fortfarande är den bästa racerbilen i världen. Bilar 3 har svensk biopremiär den 1 september 2017. Tumnagel
46.5°
+
Frode Wikesjö
0

Roborace självkörande bil uppvisad inför publik
Körde tolv varv utan problem

Här är det tredje och hittills bästa avsnittet i webbtv-serien "Inside Roborace" där vi får följa utvecklingen av den kommande racingligan med självkörande racerbilar. I det här avsnittet får vi se när Roborace racerbil DevBot framförs på en racerbana under förra helgens Formel E-lopp i Marocko. DevBot klarar felfritt av att köra tolv varv på racerbanan vilket väl får sägas vara en bedrift då det bara gått ett år sedan man meddelade planerna på en racingliga med självkörande racerbilar. DevBot ska ha ökat hastigheten för varje varv den körde men det framgår tyvärr inte hur snabbt den körde som snabbast. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Åk med i en självkörande racerbil
Andra delen av "Inside Roborace"

Här kommer andra delen av "Inside Roborace", webb-tv-serien som följer den kommande ligan för förarlösa racerbilar. I det här avsnittet får vi oss ytterligare en titt på testbilarna som Roborace tagit fram och får även åka med när de framförs på racingbanan. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kort dokumentär om Roborace
Racingligan med självkörande racer-bilar

Under förra veckans Formel E-lopp i Hongkong var tanken att gänget bakom den planerade racing-ligan med självkörande racerbilar skulle visa upp sin racerbil "DevBot" men så blev tyvärr inte fallet. I den här korta dokumentären förklarar man varför DevBot inte visades upp. Det är den första delen i många planerade avsnitt där vi kommer att få följa Roborace bakom kulisserna. Roborace förhoppningar är att man kommer att vara igång med sin racingliga på riktigt under nästa års Formel E-säsong. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Pirates of the Caribbean-regissör gör film om förarlösa racerbilar
Actionkomedi om framtidens biltävlingar

Deadline rapporterar att Gore Verbinski, regissören bakom bland annat Pirate of the Caribbeansfilmerna, kommer att regissera en film som handlar om förarlösa bilar som tävlar mot varandra. Den är så länge ej namngivna filmen uppges vara en actionkomedi och manuset kommer att skrivas av Steve Conrad som bland annat skrivit manus åt "The Secret Life of Walter Mitty" tidigare. Conrad beskriver filmen så här: "We want to invert the whole premise of a road trip where the promise has always been, ‘anything can happen’, and say, ‘what if anything can’t happen’? What does that do to the test subject? What are the breaking points?" Det finns inga uppgifter om varken när man planerar att börja spela in filmen eller när den kan tänkas ha premiär. Men det handlar antagligen om någon gång nästa år. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida