12 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Trubbel med SpaceX nästa raketmotor
Elon Musk vill att de anställda ska jobba helg för att lösa krisen

SpaceX har haft ett förhållandevis fantastiskt år men allt verkar inte vara frid och fröjd i Elon Musks rymdföretag rapporterar CNBC. Enligt ett internt mail som CNBC tagit del av så verkar SpaceX ha problem med produktionen av nästa generationens raketmotor som ska driva företagets flaggskepp Starship. I mailet skriver Elon Musk bland annat: "Unfortunately, the Raptor production crisis is much worse than it seemed a few weeks ago. As we have dug into the issues following exiting prior senior management, they have unfortunately turned out to be far more severe than was reported. There is no way to sugarcoat this. I was going to take this weekend off, as my first weekend off in a long time, but instead I will be on the Raptor line all night and through the weekend. Unless you have critical family matters or cannot physically return to Hawthorne, we need all hands on deck to recover from what is, quite frankly, a disaster." Tumnagel
39.3°
0

Dawn Aerospace har testat sitt rymdflygplan Aurora
På väldigt låg höjd

Det Nya zeeländska rymdföretaget Dawn Aerospace har testflugit sitt obemannade rymdflygplan Mk-II Aurora på den förhållandevis blygsamma höjden av lite över 1000 meter. Flygplanet gjorde fem testflygningar och under testet använde man jetmotorer istället för de raketmotorer man planerar att använda i framtiden. Mk-II Aurora är primärt tänkt att fungera som en farkost för att testa tekniker Dawn planerar att implementera i sitt framtida rymdflygplan Mk-III Earth. Med Mk-III Earth, ett rymdflygplan som än så länge inte finns, siktar Dawn Aerospace att kunna resa till rymden flera gånger om dagen där det ska kunna sätta satelliter på upp till 250 kg i omloppsbana runt jorden. När Mk-III Earth eventuellt kan komma att göra detta finns det än så länge inga uppgifter om. I videoklippet nedan kan ni se ett sammandrag från de fem testflygningarna på låg höjd som Dawn utförde med Mk-II Aurora på Nya Zeeland tidigare i somras. Tumnagel
38.2°
0

Raketmotor orsakade brand på Esrange
Flera byggnader uppges ha brunnit på rymdbasen i Kiruna

SVT Norrbotten rapporterar att flera byggnader på den svenska rymdbasen Esrange i Kiruna har börjat brinna. Branden ska ha uppstått i samband med ett test av en raketmotor på rymdbasen. SVT skriver att det brunnit i en avlång byggnad medan DN skriver att det brunnit i flera uppbyggnader. Anni Bölenius som är kommunikationschef på Esrange säger om brandens omfattning till SVT: "Branden har orsakat omfattande skador på den äldre delen av basen. Den exakta omfattningen är ännu för tidig att säga, men de nya delarna av basen är inte påverkade av branden." Inga personskador rapporteras ha blivit skadade vid branden men några i personalen kommer att föras till Kiruna sjukhus för kontroll. Exakt vilken typ av raketmotor man testade när branden uppstod framkommer inte men det verkar handla om en äldre modell som använts till sondraketer ända sedan 1960-talet. Bölenius säger: "Vi har skjutit upp fler än 600 av sådana raketer. De används för att kunna göra olika typer av experiment i tyngdlöshet. Raketen går upp och sedan ner igen. Därefter destrueras raketerna och motorerna testbränns och det var i samband med en sådan testbränning som branden plötsligt uppstod" Tumnagel
32.0°
0

Venus Aerospace vill bygga rymdflygplan för resor över jorden
Skulle kunna flyga Los Angeles - Tokyo på en timma

Nyhetsbyrån Bloomberg har skrivit lite om det amerikanska startup-företaget Venus Aerospace vilka verkar ha rätt så högtflygande planer. Venus Aerospace mål är att utveckla ett rymdflygplan som ska kunna starta från jorden för att sedan transportera passagerare till andra destinationer via en rymdflygning över jorden. Tanken är att flygplanet ska starta som ett traditionellt flygplan och när det sedan är i luften ska planets raketmotorer starta och ta flygplanet till rymden. Därefter kommer flygplanet att flyga mot sin destination i hastigheter på över 14.000 km/h i några minuter för att sedan återvända mot jorden och landa som ett traditionell flygplan. Enligt företaget skulle en resa mella till exempel Los Angels och Tokyo kunna ta runt en timma med ett sådant här rymdflygplan, en resa som vanligtvis tar 11 - 13 timmar med ett traditionellt flygplan. Att använda rymdfarkoster för att flyga mellan destinationer på jorden är ingen ny idé. Elon Musk visade redan 2017 upp SpaceX "Earth to Earth"-koncept där man tänker använda SpaceX Starship för att flyga mellan olika platser på jorden på mindre än en timma. Att vi någon gång i framtiden kan komma att resa på det här sättet är antagligen, åtminstone tekniskt sett, inte omöjligt. Det lär nog dock ta många år innan resor som dessa kommer att bli kommersiellt tillgängliga för passagerartrafik. Här nedan kan ni kolla in en animerad film som visar upp SpaceX "Earth to Earth"-koncept. Tumnagel
40.6°
0
2020

Så fungerar raketerna i Teslas nya Roadster
Kan de få bilen att göra 0-100 km/h på 1,1 sekunder?

För två år sedan meddelade Elon Musk att nya Tesla Roadster skulle erbjudas med ett SpaceX-paket som gav bilen tio stycken raketmotorer. Låter ju helknasigt, men Elon hävdar att han är allvarlig och att raketerna skulle kunna hjälpa bilen att få extrem prestanda. Jason från Engineering Explained tar här upp idén och förklarar hur dessa skulle kunna fungera, om de nu blir verklighet vill säga. Tumnagel
36.1°
0

SpaceX Starship trycktestad för fjärde gången
Exploderade inte den här gången

SpaceX har genomfört ett fjärde trycktest med sin kommande jätteraket Starship och för första gången så varken exploderade eller imploderade raketen under testet, ett öde som drabbat de tidigare tre Starship-prototyperna man testat. Starship-prototypen som "överlevde" trycktestet har beteckningen SN4 (Serial Number 4) och nu planerar SpaceX att testa denna tillsammans med en av sina raketmotorer Raptor senare den här veckan. Skulle även det testat lyckas så är nästa plan att låta Starship lätta från marken i ett liknande test som man gjorde med sin Starhopper-farkost förra sommaren. Exakt när det skulle kunna ske finns det dock inga uppgifter om då SpaceX måste få tillstånd från amerikanska myndigheter innan ett sådant test kan genomföras. Ser vi ytterligare in i framtiden för SpaceX och Starships utveckling så är planen att man någon gång under våren ska fästa tre Raptor-motorer på prototypen SN5 och låta denna ta sig till ännu högre höjder. Detta är något som SpaceX hoppas ska ske någon gång under våren men inte heller för detta finns än så länge något spikat datum. Tumnagel
45.3°
0

Esrange bygger raketramper för en ny rymdålder
Företag ska testa raketmotorer på den svenska rymdbasen

Nu har Swedish Space Corporation (SSC) påbörjat byggande av de raketramper som framöver är tänkta att användas för tester av raketmotorer. Redan i sommar är det tänkt att den första av ramperna ska tas i bruk. Då ska ett än så länge inte namngivet tyskt företag testa en raketmotor på den svenska rymdbasen Esrange utanför Kiruna. Hela projektet kallas för "New Esrange" och har finansierats av svenska staten, som bidragit med 60 miljoner kronor, och SSC själva som stått för 20 miljoner av kostnaden. Tumnagel
49.7°
0
2019

ESA storsatsar på återanvändbara raketer
Nu ska Arianespace bygga sådana med

Den europeiska rymdstyrelsen verkar ha fattat tycke för SpaceX återanvändbara raketer och nu verkar ytterligare ett sådant projekt vara på gång på europeisk mark. Tidigare i år skrev vi om ett projekt där fem europeiska företag ledda av den tyska rymdmyndigheten DLR skulle utveckla den modulera och återanvändbara Falcon 9-kopian RETALT och nu verkar även Frankrike vara sugna på att utveckla något liknande. Space.com skriver att franska Arianespace planerar att tillsammans med diverse samarbetspartners ta fram en en återanvändbar raketmodell samt en raketmotor som är miljövänligare än många av dagens likvärdiga motorer. Initialt planerar Arianespace att ta fram de båda raketprototyperna Frog, som är till för att testa olika tekniker, samt Themis som beskrivs som en mer robust prototyp där många av de tekniker man utvecklar till Frog till slut kommer att hamna. Arianespace ska även ta fram raketmotorn Prometheus som använder syre och metan som bränsle. Detta ska vara miljövänligare än traditionella drivmedel till raketmotorer och Prometheus-motorn är tänk att användas när Themin-raketen återvänder från rymden och ska landa på jorden igen. Här nedan kan ni kolla in en demonstrationsfilm för Themis från ArianeWorks som samarbetet mellan Arianespace och den franska rymdmyndigheten CNES kallas. Tumnagel
40.6°
0

LightSail 2 har hört av sig hem
Ska snart veckla ut sitt segel

The Planetary Society meddelade igår att uppskjutningen av deras rymdfarkost LightSail 2 gått fint och att farkosten har skickat hem sina första signaler från rymden. LightSail 2 begav sig till rymden ombord på en av SpaceX Falcon Heavy-raketer förra veckan och börjar nu förberedas för att veckla ut sitt solsegel som är tänkt att driva farkosten. Innan det är dags för det ska man dock testa farkostens kameror och lite annat vilket förväntas ta ungefär en vecka. När LightSail 2:s tester är klara är tanken att den ska veckla ut sitt 32 kvadratmeter stora segel där man ska fånga upp fotoner från solen som ska driva farkosten framåt. Traditionellt sett så drivs rymdfarkoster framåt av raketmotorer och skulle LightSail 2 lyckas med sitt mål så kommer farkosten att bli den första som ligger i omloppsbana runt jorden som drivs av ett solsegel. I videon här nedanför kan ni kolla in en kort animation över LightSail 2:s avfärd från jorden och hur stegen efter det ser ut för farkosten. Tumnagel
42.5°
0
2018

Virgin Galactic har testflugit VSS Unity en tredje gång
Slog höjdrekord

Richard Bransons rymdföretag Virgin Galactic har nu för en tredje gång testflugit den farkost som i framtiden kommer att ta turister till rymden. Det handlar om Virgin Spaceship Unity (VSS Unity) vilket var den rymdfarkosten Virgin Galactic byggde efter deras SpaceShipTwo olycksaligt kraschade 2014. Under testet så flögs VSS Unity upp med ett hjälpplan till cirka 14.000 meters höjd där det sedan startade sin färd mot rymden. Därefter drog rymdskeppet igång sina raketmotorer i 43 sekunder och tog sig till en höjd på cirka 51 kilometer vilket är ett rekord för Virgin Galactic. Man brukar traditionellt sett säga att rymden startar vid den så kallade Karmanlinjen som ligger ungefär 10 mil ovan för jorden. Så för tillfället ser det ut som om Virgin Galactic har nått halvvägs dit. Tumnagel
41.9°
0
Nästa sida