41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Ray-Ban Stories får stöd för Facebook Messenger Chatta med dina smarta glasögon De smarta glasögonen Ray-Ban Stories som Ray-Bans ägare Luxottica utvecklat tillsammans med Meta, när företaget fortfarande hette Facebook, får nu lite ny funktionalitet. I ett inlägg på Facebook skriver Metas grundare och vd Mark Zuckerberg att det nu kommer att bli möjligt att skicka meddelande via Facebook Messenger med Ray-Ban Stories. Det kommer även att bli möjligt att få meddelanden från Messenger upplästa och ringa samtal med Messenger med de smarta glasögonen. Förutom den nya Messenger-funktionaliteten i Ray-Ban Stories så skriver Zuckerberg att man nu även implementerar röststyrning för volymen samt möjligheten att pausa och starta ljuduppspelningar med rösten. De nya funktionerna har börjat rulla ut nu och borde anlända inom kort till alla som har ett par Ray-Ban Stories. Tumnagel
26.5°
0
En närmare titt på Ray-Ban Stories Facebook och Ray-Bans kameraglasögon Nu har Ray-Ban börjar leverera sina "Facebook-glasögon" Ray-Ban Stories och i det här klippet tar sig Engadget en nämare titt på dem. Det går att foto och filma med Ray-Ban Stories och rent funktionsmässigt så är kameraglasögonen förhållandevis lika Snaps så kallade Spectacles-glasögon. Engadget använder Spectacles som en jämförelse med Ray-Ban Stories och verkar i dagsläget föredra dessa rent funktionsmässigt. Recensenten säger dock att hon inte känner sig särskilt bekväm med att ha en kamera kopplad till Facebook på sig. Ray-Ban Stories finns ute till försäljning nu och kostar 329 eller 359 euro beroende på vilken av de tre modellerna man vill ha. Tumnagel
24.0°
0
EU har integritetssynpunkter på Facebooks glasögon Vill veta om de som fotograferas uppmärksammas tillräckligt om det EU:s integritetsmyndighet Data Protection Commission (DPC) har lite synpunkter på de smarta glasögon som Facebook och Ray-Ban presenterade tidigare den här månaden. Med glasögonen, som kommer att säljas under namnet Ray-Ban Stories, kommer användare att båda kunna fotografera och filma saker som finns i glasögonens blickfång. DPC är oroliga för att det här eventuellt kan vara integritetskränkande då det finns risk att glasögonen används för att foto och filma människor i smyg. Glasögonen ska vara försedda med en LED-lampa som ska indikera om de används för att fota eller filma men DPC ställer sig frågande till om detta verkligen räcker. DPC skriver: "While it is accepted that many devices including smart phones can record third party individuals, it is generally the case that the camera or the phone is visible as the device by which recording is happening, thereby putting those captured in the recordings on notice. With the glasses, there is a very small indicator light that comes on when recording is occurring. It has not been demonstrated to the DPC and Garante that comprehensive testing in the field was done by Facebook or Ray-Ban to ensure the indicator LED light is an effective means of giving notice." DPC vill nu att Facebook demonstrerar hur LED-lampan fungerar för dem för att de sedan ska kunna avgöra om denna ska fungera som en tillräckligt indikator för att uppmärksamma någon på att de filmas eller fotas med Ray-Ban Stories-glasögon. Ray-Ban Stories har redan börjat säljas i EU och kostar 329 eller 359 euro beroende på vilken av de tre modellerna man vill ha. Här nedan hittas Ray-Bans egen reklamfilm för Ray-Ban Stories. Tumnagel
52.0°
0
Facebook och Ray-Bans smarta solglasögon officiella Filma och ta samtal från dina solglasögon Efter att bilder på solglasögonen läckt på nätet är nu Facebook och Ray-Bans smarta solglasögon Stories officiella. Det handlar alltså om ett par solglasögon med kamera, som tillåter användare att spela in videor och ta bilder direkt från solglasögonen. De har också mikrofon och högtalare, så du kan ta samtal och lyssna på musik utan ett par hörlurar. De dubbla 5-megapixel kamerorna är direkt kopplade till en LED-lampa som visar för omgivningen att personen filmar. Facebook har utvecklat en app för solglasögonen, de säger: "Ray-Ban Stories pairs with the new Facebook View app, so you can share your stories and memories seamlessly with friends and social media followers. The Facebook View app on iOS and Android makes it easy to import, edit and share content captured on the smart glasses to apps on your phone: Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger, Twitter, TikTok, Snapchat and more." Solglasögonen kostar 299 dollar och kommer i 20 olika stilar online och hos vissa återförsäljare i USA, Australien, Kanada, Irland, Italien och Storbritannien. Snap har sedan 2017 sålt sina solglasögon Spectacles, som användare kan ta bilder, filma och skapa AR-upplevelser med. Tumnagel
18.4°
0
Facebook och Ray-Bans glasögon läcker ut Verkar vara en klon av Snaps Spectacles Senare idag tros Facebook och Ray-Ban presentera de augmented reality-glasögon som man förra året meddelade att man höll på att utveckla. Redan nu har det dock läckt ut bilder som sägs visa hur glasögonen kommer att se ut. Det är superläckaren Evan "Evleaks" Blass som på sitt Twitter-konto postat ett gäng med bilder på de kommande AR-glasögonen från Facebook och Ray-Ban. Glasögonen kommer enligt läckan att kallas för Ray-Ban Stories och säljas i de tre modellerna Wayfarer, Round och Meteor. Facebooks varumärke verkar inte förekomma på själva glasögonen. Givet namnet på glasögonen så är det väl dock troligt att de primärt utvecklats för att filma och posta grejer till Facebook Stories. Det hela påminner mest om Snaps Spectacles och glasögonen saknar inbyggda skärmar. Så frågan är väl om det här ens kan kallas för AR-glasögon då det mest verkar handla om något som jag skulle vilja kalla för kameraglasögon. Tumnagel
16.4°
0
Slut på artiklar...