Quantcast
m

Sveriges rättssystem förklarat med en IKEA-manual
Så att det blir lite enklare för Donald Trump

Sommarens ASAP Rocky-följetong verkar nu ha lugnat ner sig något i svenske medier men om någon liknande juridisk tvist skulle dyka upp igen har nu några reklamare spikat ihop en enkel manual till Sveriges rättssystem i form av en IKEA-manual. "Manualen" beskriver hur det juridiska systemet i Sverige fungerar i sex steg. Med dessa steg vill man få USA:s president Donald Trump att lära sig att Sverige inte har något borgenssystem, att politiker och andra utomstående är förbjudna att försöka påverka eventuella domslut samt att alla är lika inför rättvisan. Punkt fem och sex i listan handlar mest om att sparka lite på Trump och har mindre med det svenska rättssystemet att göra. Manualen är framtagen av de båda reklamarna Oscar Gierup och Hampus Elfström som till vardags arbetar på de båda reklambyråerna McCann New York och Forsman & Bodenfors i Göteborgs. Gierup säger om deras verk till branschtidningen AdWeek: "Vi ville göra något med det faktum att Trump specifikt började bråka med Sverige och vår premiärminister. Särskilt eftersom han har så god hand med diktatorer och ledare som är kända för att ha dödat journalister och oskyldiga människor.Ikea-manualerna är snabba, enkla och naturligtvis mycket associerade med Sverige, så vi ansåg att mediet passade perfekt för den här idén" Ni hittar hela IKEA-manualen till "THE $WEDISH JUSTICE SYSTEM" här nedanför. Tumnagel
85.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Legendariska reklamaren Lee Clow går i pension
Gjorde många av Apples klassiska kampanjer

Om du tänker på en klassisk Apple-kampanj så har nog Lee Clow varit med och gjort den. Lee och Steve Jobs verkade nämligen förstå varandra, och Lee fick stort förtroende. Lee var med och gjorde den klassiska Think Different-kampanjen (nedan med Steve Jobs som speaker), men Lee började jobba med Apple redan med den ännu mer klassiska 1984-kampanjen. Så här säger Tim Cook om Lee: "During his long partnership with Steve and Apple, Lee told powerful visual stories that elevated new technologies with the passion, creativity and ingenuity that define our own humanity. He helped Apple carry itself through times of challenge, and his work inspired audiences to look beyond the horizon as an exciting future came into view. Lee’s body of work over five decades hums with cleverness, warmth and enthusiasm—and there is no doubt that it will inspire and motivate generations of ‘Crazy Ones’ still to come." Lee har gjort massor av annat också, som den söta jycken som sa Yo quiero Taco Bell, Duracell-kaninen, Adidas-kampanjen Impossible is nothing med mera, med mera, med mera. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0
2017

Varannan svensk möter könsdiskriminerande reklam i vardagen
Enligt en ny studie

I dag släppte intresseorganisationen Sveriges Annonsörer en undersökning som försökt kartlägga vad svenska folket tycker och tänker kring könsdiskriminerande reklam. Undersökningen är gjord av Novus, på beställning av Sveriges Annonsörer, och i undersökningen fick drygt 1 000 svenskar svara på frågor kring det här med könsdiskriminerande reklam. Undersökningen pekar på att drygt varannan person i undersökningen möter reklam i vardagen som de upplever som könsdiskriminerande. Det var framförallt åldersgruppen 18-20 och kvinnor som ansåg att de ofta möter denna typ av reklam. Undersökningen nämner även att 42 procent anser att det har blivit mindre könsdiskriminerande reklamen sett över de senaste tio åren medan 16 procent anser att den ökat. 19 procent anser att läget är det samma medan resterande procent valde att svara "Vet ej". Inte helt oväntat kanske så var det fler män än kvinnor anser att den sexistiska reklamen har minskat (47 procent jämfört med 38 procent). Även statistik från Reklamombudsmannen visar att anmälningarna om könsdiskriminerande reklam har minskat på senare år. 2016 gjordes 157 anmälningar, som resulterade i 87 ärenden och 37 fällningar. Sveriges Annonsörer försöker uppmärksamma ämnet genom en reklamkampanj som man körde igång i Stockholms förra veckan. Kampanjen heter ”Ingen tjänar på könsdiskriminerande reklam” och har syftet att belysa samt få stopp på den könsdiskriminerande reklamen här. En studie från 2015 hävdar att sex i reklam inte säljer längre, utan att den typen av reklam nästintill har motsatt effekt. För att göra det enklare för reklamare att skapa mer jämställd reklam har organisationen, i samarbete med en jämställdhets och kommunikationskonsult, tagit fram lathund som man kan hittas via länken nedan. Tumnagel
25.7°
+
Frode Wikesjö
0

YouTube skrotar sitt mest irriterande annonsformat
Hejdå till halvminuts-reklamfilmer som man måste titta på

Campaign, en brittisk branschsajt för reklamare, rapporterar att YouTube kommer att sluta med sitt antagligen mest irriterande annonsformat nästa år. Det handlar om de 30 sekunder långa reklamfilmerna som körs före videklippet man vill se och som man ej kan snabbspola eller klicka bort. En talesperson från Google kommenterar beslutet att skrota 30-sekunders-annonserna med: "As part of that, we’ve decided to stop supporting 30-second unskippable ads as of 2018 and focus instead on formats that work well for both users and advertisers." Branschbedömare tror att Google tar bort det, bland användare, mycket ogillade annonsformatet för att inte tappa användare till Facebooks videotjänst. Tumnagel
101.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

iOS Emojis för reklamare
Om du vill sms:a med andra reklamare

Den svenska reklambyrån Dogwash har tagit fram ett tangentbord till iOS som innehåller ett gäng med specialframtagna emojis som riktar sig mot folk verksamma i reklambranschen. Man släpper appen i samband med den stora reklamtävlingen Gudlägget och förutom emojis som symoboliserar diverse priser i tävlingen fnns även emojis för kända reklamkampanjer som till exempel Volvos "Epic split" och Old Spice "Ix27m on a horse". Advertising Emojis hittas gratis i App Store på länken nedan. Tumnagel
24.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Apple ska anställa 1 000 reklamare
Vill göra mer reklam inhouse

Den amerikanska branschtidningen Ad Age säger att Apple är i full gång med att bygga upp en inhousereklambyrå som ska arbeta med att ta fram reklamkampanjer för Apples framtida produkter. Enligt Ad Age ska man redan har rekryterar en del reklamfolk som ska ha arbetat på renommerade reklambyråer och tanken är att man någon gång i framtiden ska samla upp till 1.000 personer på Apples interna reklamavdelning. Man kommer dock inte att sluta samarbete med externa reklambyråer som till exempel TBWA, reklambyrån som tagit fram många av Apples mest kända reklamkampanjer. Dock kan det bli så att TBWA, och andra externa reklambyråer, kan komma att få tävla med Apples interna byrå om uppdragen framöver. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Rykte Microsoft utvecklar eget cookie-alternativ
Reklamare jublar

Det verkar som det inte bara är Google som försöker hitta ett alternativ till cookies för att spåra folk på Internet. Även Microsoft sägs jobba på ett nytt system som kommer göra det lättare för sidor och appar att hålla koll på användarnas aktivitet på Windows-, Windows Phone- samt Xbox-enheter. Allt skall tydligen fortfarande vara under väldigt tidig utveckling och Microsoft själva har inte yttrat sig om detta mer än att, i ett uttalande till Ad Age, säga att man tycker det är viktigt att hitta något bättre alternativ till cookies och att de prioriterar att hitta lösningar som respekterar konsumenternas intressen. Tumnagel
27.2°
+
Frode Wikesjö
0
2010

Datanörd? Då måste du köra Skoda!
Undersökning från IF visar att ditt yrke styr vilken bil du kör

Försäkringsbolaget IF har gjort en undersökning där nästan 3500 bilister i åldrarna 18 till 74 år har deltagit. Undersökningen var för att ta reda på vad för bil du kör när du har ett specifikt yrke. Enligt IF styrs vi ganska kraftigt av omgivning när det kommer till att välja vilken bil vi ska ratta. Bilen är för många en statussymbol och ett sätt att visa vem man är och vad man gör. Hela 31 % av de som deltog i undersökningen körde Volvo, en bil som man tydligen har om man jobbar inom tillverkning eller produktion. Reklamare kör Audi och anställda på bank kör oftast Volkswagen. Vad jobbar du med? Och vad kör du för bil? Hoppa vidare på länken för att se vilken bilsort som oftast förekommer i samband med ett visst yrke. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

De digitala byråerna är inte med på banan
Skomakarens son och det där ni vet

Trots att alla coola reklamare säkert har haft sin iPhone sedan urminnes tider så verkar det inte som att byråerna själva har sett till att deras egna siter fungerar. Nick Jones tyckte att det hela var lite ironiskt och började ta skärmdumpar på de stora reklambyråernas hemsidor, vi snackar alltså TBWA, Leo Burnett, Fallon och andra skitstora byråer. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Lamborghini-räknare
Oss reklamare emellan

Jesper Kouthoofd, som bland annat grundat reklam-, design- och klädföretaget Acne International, fyllde 40 år för ett tag sedan och det uppmärksammade reklamaren Fredrik Jansson med att se till att Jesper fick en egen iPhone-app. Appen är inte den mest avancerade vi sett men idén är rätt rolig om man letar efter en födelsedagspresent till personer som "har allt". Appen är programmerad av Mad In Sweden. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mad Men-karaktärer som Barbie-dockor
För reklamare som vill leka eller för den som vill leka med reklamare

Jag har aldrig fastnat för TV-serien Mad Men men måste nog ta och göra ett försök jag också snart. Serien har i alla fall blivit mycket populär, så populär att ett gäng av karaktärerna kommer ut som Barbie-dockor. I butik (i USA) i juni. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0
2008

Coldplay i ny iTunes-reklam
Vackert!

Apples silhuett-reklam för iPod och iTunes är en riktig långkörare. Från att i början enbart vara i två kulörer har man under åren utvecklat idéen till allt mer avancerade kreationer. Senast ut i raden är ett reklamklipp med Coldplay och musik från den kommande plattan "Viva la Vida or Death and All His Friends". Det vackraste Apples reklamare har skapat på länge? Tumnagel
37.0°
+
Mårten Björk
0