m

Det här är nya Bentley Continental GT Speed
Ska inte bara vara snabb rakt fram

Efter en dunkel smygtitt drar Bentley nu täcket av nya Continental GT Speed. Det här är alltså den mest fartfyllda versionen av Continental GT och den har en toppfart på 335 km/h. Det här är en stor och tung bil men Bentley lovar att den inte bara ska vara snabb rakt fram utan även när det svänger. Den har fyrhjulsstyrning som ska vara ännu mer aktiv än den i Flying Spur, elektronisk diff på bakaxeln och man kallar den här för "the most capable, performance-focused Bentley ever". Kraften kommer från en W12:a på 6,0 liter som har dubbla turbosnurror monterade på sig. Effekten anges till 659 hästar och vridet till 900 newtonmeter. Det räcker för att klara av 0-100 km/h på 3,6 sekunder. Växellådan är en åttastegad med dubbelkoppling och i Sport-läget ska den växla ned snabbare och hålla ut på de högre växlarna längre. Dubbelt så snabb här jämfört med en vanlig Continental GT. För att få stopp på åbäket sitter det keramiska skivor runt om. Dessa är 35 kilo lättare och har bromsok med inte mindre än tio stycken kolvar. Utseendemässigt skiljer sig Speed genom svart grill, andra sidokjolar, Speed-emblem och nya 22-tummare i hjulhusen. Insidan är draperad i läder och Alcantara, och givetvis finns det även emblem här inne. Nya Speed blir din för 274.900 dollar vilket är 50.000 dollar mer än vad en vanlig Continental GT kostar. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

SVT sänder dokumentär om Pepe the Frog
K Special visar "Feels good man"

SVT:s K Special har börjar visa dokumentären Feels good man på SVT Play där filmen fått namnet Pepe the Frog: alt-rightrörelsens stulna groda. Dokumentärfilmen handlar om hur tecknaren Matt Furies groda "Pepe the Frog" kapades av extremhögern och började användas i videoklipp, memes och annat som promotade dem. SVT skriver om filmen: "När konstnären Matt Furie ser sin karaktär, en tecknad groda, bli till en av extremhögerns mest älskade symboler dras han in i en kamp för att återta makten över sin kreation. Pepe the Frog är en film om den makt bilder kan ha online och om memets fascinerande livscykel, där ägandeskapet kan tas ifrån skaparen och meningen förändras över en natt." Ni hittar den en timma långa dokumentären Pepe the Frog: alt-rightrörelsens stulna groda på länken nedan. Trailern till filmen går även den att kolla in här nedanför. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0
2019

Testa nya spel under The Game Festival
Digital spelfest anordnas i samband med Game Awards

Under spelmässor som E3, Tokyo Game Show och Gamescom får besökare lägga vantarna på massvis med olika titlar. Folk som inte kan vallfärda till mässorna får dock nöja sig med trailers och gameplayvideor på hemmaplan. Med The Game Festival vill Goeff Keighley ändra på detta en aning. Den digitala spelfesten kommer anordnas i samband med The Game Awards och under 48 timmar kommer PC-spelare få testa 13 olika titlar via Steam. I ett blogginlägg på Medium skriver Keighley detta om satsningen: “Six years ago I bet everything I had to create The Game Awards as a way to celebrate our passion for gaming. Now feels like the right time to take the next step with The Game Festival, a completely digital approach to the consumer event space. Let’s face it: Not everyone can attend a physical trade show or consumer event. The Game Festival is designed from the ground-up as an event without barriers, extending the benefits of a physical event to the global gaming community that watches The Game Awards.” Demo-versionerna kommer vara tillgängliga från 19:00 ikväll till 19:00 på lördag och bland de tillgängliga titlarna hittar vi stora spel som System Shock-remaken från Nightdive Studios, Eastward från Pixpil/Chucklefish och Skatebird från Glass Bottom Games. Hela listan med titlar hittar ni här under: System Shock (Nightdive Studios) Eastward (Pixpil/Chucklefish) Spiritfarer (Thunder Lotus) Moving Out (SMG Studio/Devm Games/Team17) Röki (Polygon Treehouse/United Label) Chicory (Greg Lobanov) Wooden Nickel (Brain&Brain) Haven (The Game Bakers) Heavenly Bodies (2pt Interactive) Acid Knife (Powerhoof) The Drifter (Powerhoof) CARRION (Phobia/Devolver) Skatebird (Glass Bottom Games) The Game Awards kommer dra igång 02:30 i natt och ni kommer kunna följa eventet via liveström. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0
2017

Första intrycken från Star Wars: The Last Jedi
Alla verkar vara supernöjda

Snart är det dags för svensk premiär av Star Wars: The Last Jedi men redan i fredags fick de första utanför Disney ta del av filmen under en visning av filmen i Hollywood. Att döma av de första reaktionerna i sociala medier verkar i stort sett alla vara väldigt imponerade av den åttonde Star Wars-filmen och det ser ut som om vi har något att se fram emot. Ni kan läsa några korta omdömen om filmen nedan och jag ska väl inte direkt påstå att de innehåller några jättestora spoilers. Star Wars: The Last Jedi har svensk premiär nu på onsdag 13 december. Peppad? Star Wars: The Last Jedi is everything. Intense, funny, emotional, exciting. It’s jam-packed with absolutely jaw dropping moments and I loved it so, so much. I’m still shaking. pic.twitter.com/fHddWjo201— Germain Lussier (@GermainLussier) December 10, 2017 Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna
Den ultimata gatlegala banbilen

Modellen som McLaren internt kallat för P15 är nu äntligen officiell, och den heter Senna. Det här är en hyllning till racerföraren Ayrton Senna och beskrivs av tillverkaren som en gatlegal hyperbil för banan. Det här är dock inte ersättaren till P1 utan en modell som kommer att finnas jämte den kommande tresitsiga bilen som internt går under BP23. Eller finnas och finnas, alla 500 stycken exemplar av Senna är redan sålda. För 750 000 pund innan skatt styck. Den sista auktionerades ut i går kväll och den gick för två miljoner pund innan skatt, överskottet gick till stiftelsen Ayrton Senna Foundation. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

IO Interactive blir oberoende spelstudio
Får behålla Hitman-IP

För lite mer än en månad sedan blev det känt att Square Enix ville bli av med IO Interactive och strax därefter skedde en hel del personalbantning hos den danska spelutvecklaren. Det såg helt ärligt aningen brunt ut, men IO Interactive och Square Enix har kommit överens och IO har helt enkelt köpt ut sig själva. Och om inte det vore nog så får IO också behålla Hitman-IP:t, vilket betyder att de kommer kunna leverera så många Hitman-spel de vill. I ett uttalande skriver IO-chefen Hakan Abrak detta: Therefore I am proud to announce today that IOI is now officially an independent studio. We have successfully concluded our negotiations with Square Enix and have agreed to a management buyout. Crucially, we will keep all of the rights to the Hitman IP. This is a watershed moment for IOI. As of today, we have complete control over the direction for our studio and the Hitman IP - wex27re about to forge our own future and itx27s incredibly exciting. We are now open to opportunities with future collaborators and partners to help strengthen us as a studio and ensure that we can produce the best games possible for our community. Hela Hakans uttalande har ni här nere: Tumnagel
47.7°
+
André Stray
0
2016

Nya Mercedes E63 är här och den får mer effekt än AMG GT-R
Får även drift mode

Om ni tyckte att pickupen Mercedes visade upp i går inte riktigt triggar alla sinnen kommer här en annan nyhet från tysken som kanske får håren att resa sig - nya Mercedes-AMG E63. Eller Mercedes-AMG E63 S 4MATIC+ som den egentligen heter. Den har över 600 hästar och faktiskt även ett drift-läge för den som vill sladda utan att behöva gå i skola innan. Motorn är den nya och trevliga dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter som används i många andra modeller. Den ger nu 611 hästar och har ett vrid på 850 Newtonmeter om man går all in och köper S-versionen. Det är faktiskt 27 hästar fler än i värstingen AMG GT-R. Står det inte den bokstaven efter beteckningen får man istället 571 hästar och 749 Newtonmeter att leka med. S gör 0-100 km/h på 3,4 sekunder, utan S tar det 3,5 sekunder. Till maskinen kopplas en niostegad automatlåda. Kraften skickas till alla fyra hjulen via ett helt nytt system man kallar för AMG Performance 4MATIC+. På ett smart sätt skickar detta kraften dit det behövs hela tiden och en av nyheterna är alltså Drift Mode. Slå på Race-läget, stäng av ESP, lägg lådan i manuellt läge och dra i växelpaddlarna bakom ratten så aktiveras det. Detta gör bilen 100 % bakhjulsdriven och sen är det bara att börja elda gummi. I övrigt ser den ut som en AMG bör göra med aggressivare front som fått större luftintag, feta fälgar och fyra rektangulära avgaspipor baktill. Skärmarna är bredare och för att fylla ut fälgarnas innanmäte sitter det givetvis fläskigare bromsar. Världspremiär blir det på Los Angeles Motor Show i mitten av november. Försäljningen drar igång i januari nästa år och sen blir det lansering i mars. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0
2015

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * Someone Actually Tried Testing Out If GTA V Cops Are x27Racistx27 * LucasArts and the rationalist tendency in videogames * Raising the Dead – How Fans Are Trying to Save Resident Evil 1.5 * Gaze upon the realm of Dark Souls, in one single image * Super Mario Runs Left to Right Because Our Brains Say So * A Smarter Approach To PC Gaming Piracy * The Disturbing Puzzle Game That Nobody Can Solve * Behind The Scenes Of Final Fantasy X’s Kiss Scene * How Bloodborne feels on PS Vita via Remote Play * Why The Walking Deadx27s creator loves playing Destiny and steers clear of Titanfall * With PlayStation Vue, Sony looks to beat cable TV at its own game * The 8 Best Cities: Skylines Mods * The Best (And Weirdest) Cities: Skylines Creations * People behind APB Reloaded buy Hawken * The First Five Zelda-Riffic Minutes Of Oceanhorn * "Nintendo will be another titan in the mobile game industry" Tumnagel
36.8°
+
Frode Wikesjö
0
2014

Sony lanserar A7 II
Kameran som läckte ut igår

Igår så skrev jag om lite läckta specifikationer som sades tillhöra Sony A7 II, en kommande fullformatskamera från Sony. Idag så väljer Sony att lansera kameran och specifikationerna verkar stämma vad jag kan se i alla fall. Kameran får en 24-megapixelssensor, 30% snabbare autofokus samt möjligheten att filma 1080p video med en bitrate på hela 50 Mbps med mera. Vad Sony dock drar mest på är att kameran får en bildstabilsering som fungerar på fem axlar och ska låta dig fotografera med upp till 4,5 stegs längre slutartid än vad du normalt skulle få skarpa bilder på. Något pris eller när kameran landar i butik har vi dock inte fått då det verkar som om Sony skyndade ut denna release efter att kameran läckte istället för att hålla på den tills när det var tänkt att lansera den. Tumnagel
39.7°
+
Gordon Andersson
0
Nästa sida