m

Waymo slutar använda termen "självkörande bilar"
Kommer nu istället kalla sina bilar för "helt autonoma"

Alphabets bilföretag Waymo meddelar nu att man inte längre kommer att kalla sina bilar för "självkörande". Istället kommer man att gå över till att kalla sina fordon för "helt autonoma", något som ska indikera att bilarna inte på något sätt ska vara beroende av en mänsklig chaufför. Det hela verkar vara en liten pik till Tesla som inkluderat funktioner i sin senaste version av Autopilot som man säger gör Teslas bilar till "Full Self-Driving". Tyvärr verkar det i Teslas fall inte stämma då det redan finns flera exempel där chaufförerna av Teslas bilar varit tvungna att ingripa under färdens gång för att undvika olyckor. I sitt blogginlägg skriver Waymo bland annat om sitt beslut om att nu kalla sina bilar för "helt autonoma": "This is more than just a branding or linguistic exercise. Unfortunately, we see that some automakers use the term “self-driving” in an inaccurate way, giving consumers and the general public a false impression of the capabilities of driver assist (not fully autonomous) technology. That false impression can lead someone to unknowingly take risks (like taking their hands off the steering wheel) that could jeopardize not only their own safety but the safety of people around them. Coalescing around standard terminology will not just prevent misunderstanding and confusion, it will also save lives." Huruvida termen "fully autonomous driving" kommer att fastna hos allmänheten återstår att se. Tyvärr kan det nog vara så att vi redan nu vant oss vid termen "självkörande", något som gör att människor även framöver kanske utsätter sig för risker om de faktiskt tror att till exempel Teslas bilar klarar sig i trafiken helt på egen hand. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Fler robotar dyker upp i Singapores parker
Nu håller även robothunden Spot koll på parkbesökarna

I Singapore har man börjat sätta in olika typer av robotar för att hålla koll så att besökare i parker håller avstånden till varandra med förhoppningen att de inte ska smitta varandra med det nya coronaviruset. I klippet ovan kan ni till exempel kolla in hur Boston Dynamics robothund Spot spatserar omkring i Bishan-Ang Mo Kio-parken i Singapore. Spot-roboten som används i parken har försetts med mjukvara som Singapores GovTech utvecklat och under sina promenader kommer roboten att uppmana parkbesökarna att hålla avstånd till varandra. Spot har möjlighet att delvis förflytta sig autonomt men i det här fallet kommer den att fjärrstyras av en mänsklig operatör. I ett pressmeddelande uppger GovTech att Spots kameror inte kommer att identifiera personer den möter och den kommer inte heller att lagra bilder på dem. Förra månaden skrev vi om den lilla robotbilen O-R3 som även den används för att få parkbesökare att hålla avståndet till varandra. Den kan ni läsa lite mer om här. Tumnagel
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Robotbil börjar skrika på folk i Singapore
Så att de håller sig hemma

Polisen i Singapore har börjat använda en liten robotbil som patrullerar en park i landet och skriker ut förhållningsorder om att besökarna ska hålla avstånd till varandra eller gå hem och isolera sig. Det handlar om den lilla robotbilen O-R3 som utvecklats av det Singapore-baserade företaget Otsaw. Fordonet är försett med vissa autonoma egenskaper men som i det här specifika fallet mestadels verkar fjärrstyras av en mänsklig operatör. Den kan ta sig cirka en kilometer på det inbyggda batteriet men ska snart få en uppgradering som utlovar en körsträcka på fyra kilometer. Singapores myndigheter införskaffade O-R3 redan förra året och då var tanken att det skulle övervaka landets vattenreservoarer via sina inbyggda kamera. Tanken bakom roboten är att den ska fungera som en slags säkerhetsrobot vilket avspeglar sig i videon nedan vilken spelades in före corona-pandemin gav O-R3 lite andra arbetsuppgifter. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Bilarna i Roborace kommer inte vara förarlösa
Behöver ett mänskligt inslag

Motorsport.com har tagit sig ett snack med Lucas di Grassi som är chef för den kommande Roborace-ligan. Han säger att man nu planerar att ha chaufförer i de självkörande bilarna när ligan väl kickar igång nästa år. Initialt var tanken att robotbilarna DevBot skulle tävla mot varandra helt autonomt men nu säger di Grassi att mänskliga chaufförer ska köra en del av loppet och robotbilarna ska köra på egen hand en del av loppet. Anledningen till det uppger di Grassi beror på att man nu anser att racing behöver något slags mänsklig inslag, inte bara maskin. Till Motorsport.com säger han: "We changed our mind. The initial idea was to do it with the Robocar. The impression of a driver driving and then jumping out much better exemplifies the difference between human and autonomous driving. Most importantly, I think motorsport has to have a human component. It’s always been about human and machine." När Roborace-ligan drar igång nästa år kommer den antagligen bestå av färre än tio bilar och loppen kommer att köras i samband med att det körs Formel E. Bilen som syns i nedre delen av bilden ovan kommer med andra ord inte att vara aktuell då med tanke på att det inte får plats någon chaufför i den. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart får helt självkörande bilar köra i Kalifornien
Krav på säkerhetschaufför slopas

Igår godkände California Department of Motor Vehicles nya regler för självkörande bilar vilket innebär att dessa nu får framföras utan någon säkerhetschaufför i förarsätet. Det innebär att vi har tagit ytterligare ett steg närmare en framtid där vi aldrig mer behöver köra bil själva. Kalifornien var den första amerikanska delstaten som införde regelverk för självkörande bilar 2014. Då krävdes bland annat att alla som testade självkörande bilar hade en säkerhetschaufför men från och med 2 april slopas detta krav på vägarna i Kalifornien. Företag som vill testa självkörande bilar i delstaten måste dock fortsatt söka tillstånd för detta och även kunna visa upp att företagen kan ta kommandot över bilarna från en övervakningscentral om något skulle balla ur. Det är runt ett dussin biltillverkare och teknikföretag som har tillstånd att framföra självkörande bilar på vägarna i Kalifornien. Bland dessa hittas bland andra Waymo (Google/Alphabet), Apple, Ford, Nvidia, Honda, Daimler Mercedes Benz, Tesla, Nissan, BMW, Volkswagen, Delphi, Bosch samt Cruise Automation. Ovan hittas en demonstrationsvideo när tre självkörande bilar från Waymo är ute och glider. Tumnagel
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

CarriRo är ännu en liten rullande leveransrobot
Ska leverera sushi till hungriga japaner

CarriRo Delivery är en liten rullande leveransrobot från japanska ZMP Robotics och den ser ut och fungerar som en del liknande skapelser som vi skrivit om de senaste åren. Roboten ska kunna navigera på trottoarer autonomt och den ska ha kapacitet för att förvara mat till upp till 60 stycken personer. Den har en maxhastighet på cirka sex kilometer i timman och den lilla robotbilen är även försedd med strålkastare så att den går att använda kvälls/nattetid. ZMP har nu slagit sig samman med sushi-företaget Ride On Express som kommer att använda CarriRo för att köra ut sushi till en del kunder. Då Japans lagar gällande autonoma fordon i allmän trafik än så länge inte tillåter dessa där så kommer robotbilarna initialt bara att leverera sushi på privat mark. Det kan till exempel handla om stora företagscampus, universitet och liknande. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in när Robocar glider fram på gatorna i Paris
Självkörande racerbil visar upp sig igen

Här är ett kort klipp från veckans Formel E-tävling där den självkörande racebilen från racingligan RoboCar-visade upp sig under ett testvarv i Paris. Robotbilen ska ha tagit sig runt hela varvet även om det sägs ha gått rätt långsamt och bilen var tvungen att stanna lite då och då för att lokalisera sig om var den befann sig. Det verkar med andra ord som om vi får vänta ytterligare lite till innan vi får se riktiga tävlingar med självkörande racerbilar. Roborace-ligan presenterades 2015 och då var tanken att loppen börja skulle börja säsongen 2016 - 2017. Då årets Formel E-liga avslutas nästa månad är det antagligen ingen större chans att tro att vi kommer att få se tävlingar med robotbilar i år men kanske ser det lite bättre ut till nästa säsong. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple får tillstånd att testa självkörande bilar i Kalifornien
Får vi se mer av Project Titan snart kanske?

Wall Street Journal skriver att amerikanska Department of Motor Vehicles under långfredagen gav Apple tillstånd att börja testa självkörande bilar i delstaten Kalifornien. Det har ryktats i cirka två års tid att Apple arbetar på att ta fram något som har med självkörande bilar att göra som går under namnet "Project Titan". Exakt vad detta innebär är dock fortsatt rätt oklart. Den stora frågan är om Apple håller på att utveckla en helt egen självkörande bil, som till exempel Google gjorde, eller om man "bara" tar fram teknik för självkörande bilar, något som till exemple NVIDIA och Uber för tillfället pysslar med. Just nu spekulerar de flesta om att det gäller det sistnämnda. Totalt har ett dussintal företag till dags dato beviljats tillstånd att testa självkörande bilar i Kalifornien. Bland dessa märks förutom ovanstående företag bland andra Honda, Daimler Mercedes Benz, Tesla, Nissan, BMW, Volkswagen, Delphi, Bosch samt Cruise Automation. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Starships rullande robot ska börja leverera mat
I London, Düsseldorf, Hamburg och Bern

Starship Technologies har inlett samarbete med två matleveransföretag och ett transportföretag som innebär att deras dessa företags kunder snart kan få sin mat eller paket hemkört av Starships lilla rullande robot. Roboten är tänkt att användas den sista sträckan fram till kunden vilket innebär att robotbilen kommer att ta hand om leveranser som ligger inom en omkrets på 3 - 5 kilometer från utlämningsstället. Roboten rullar fram med en hastighet på 6,5 kilometer i timman och när den väl kommer fram till kunden får kunden låsa upp robotens bagageutrymme med en kod och plocka ut det beställda. Initialt kommer man att testa det här i London, Düsseldorf, Hamburg samt Bern men planerar att senare introducera robotarna även i andra europeiska städer för att slutligen ge sig in på den amerikanska marknaden. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Verge kollar in George Hotz lösning för självkörande bilar
Ni vet han som hackade PlayStation 3 och iPhone

För vad som känns som en evighet sedan blev George Hotz a.k.a. geohot känd för att hacka iPhone och PlayStation 3 och blev senare anställd på Google men den senaste tiden har han arbetat med att ta fram ett kit som skulle förse traditionella bilar självkörande. George Hotz företag heter Comma.ai det här klippet kan ni kolla in när The Verge får sig en åktur med en bil som är försedd med företagets systemet som ska göra bilar självkörande. Vill ni läsa en lite längre intervju med Hotz så hittas det på länken nedan. Comma.ai:s system är fortfarande i betaversion men någon gång i framtiden hoppas Hotz kunna sälja kittet för runt 1.000 dollar. Det är dock oklart när så kommer att ske och systemet saknar idag en mängd med funktioner som till exempel Googles självkörande bilar har. Bland dessa kan nämnas oförmågan till filbyte, läsa av trafikljus och trafikskyltar och då systemet saknar GPS kan det antagligen inte ge väganvisningar. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda visar upp självkörande bilar i spökstad
I GoMentum Station testar bilföretag sina robotbilar

GoMentum Station är ett före detta militärt område i Kalifornien där man nu för tiden testar självkörande bilar. Området är cirka 20 kvadratkilometer stort och där finns cirka 32 kilometer asfalterade vägar med tunnlar som kantas av bebyggelse och kan väl i det närmaste liknas vid en liten spökstad. För tillfället testar Honda sina självkörande bilar där och även franska EasyMile som tillverkar självkörande bussar testar sina fordon där. I klippet ovan kan ni kolla in lite från när Honda testar en självkörande bil i GoMentum Station. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Carry är en rullande robot tänkt för leveranser
Kan köra hem mindre paket

Robotbilen Carry från företaget Dispatch är ytterligare ett exempel på hur varuleveranser kan komma att ske i framtiden. Carry rullar i ungefär samma hastighet som en människa går och den har fyra låsbara fack där man kan leverera post eller mindre paket. När roboten är framme vid sitt mål får mottagaren ett meddelande på sin mobiltelefon som innehåller en kod med vilken man kan låsa upp ett av de låsbara facken och hämta sina varor. Carry testas just nu på campusen på de amerikanska skolorna Menlo College och California State University. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Robotbil levererar pizza på Nya Zeeland
Ytterligare ett arbete robotarna tar över

Snabbmatskedjan Dominos kommer att börja leverera pizza på Nya Zeeland med hjälp av en liten robotbil som ska rulla hem med maten till dem som vill ha den hemkörd. Den fyrhjuliga robotbilen har ett uppvärmt utrymme där det får plats tio stycken pizzor och den ska kunna leverera pizzor med en omkrets på upp till 20 kilometer från restaurangen. När robotbilen är framme hos beställaren får denne slå in en kod som öppnar upp bagageutrymmet där pizzorna finns. Ni kan kolla in robotbilen i klippet nedan och den är väl inte helt olik robotbilen som Starship Technologies har tagit fram och som även den är tänkt för leverans av mindre varor. Den kan ni kolla in i den inlänkade artikeln nedan. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Curiosity tar en ny selfie
Vid Namib Dune

Curiositys äventyr på Mars fortsätter och nu hänger robotbilen vid Namib Dune där Curiosity plåtat ett nytt självporträtt. Bilden i fråga ser ni här till höger och är ihopklippt med delar från totalt 57 bilder som togs 19 januari. Tumnagel
51.1°
+
André Stray
0

Tut i luren - Opportunity har hängt på mars i 12 år
Det har blivit ett rätt långt 90-dagarsuppdrag

25 januari 2004 började robotbilen Opportunity driva runt på Mars för att analysera diverse saker på den röda planeten. Planen var då att Opportunity skulle driva runt i 90 dagar innan Mars-damm täckte solcellspanelerna, vilket skulle göra att Opportunitys batteriet inte skulle kunna laddas. Men nu har det alltså gått 12 år och det firar NASAs Jet Propulsion Laboratory bland annat med ett fint inlägg på Instagram: Congrats to #Mars rover #Opportunity! 12 years into a 90-day mission, still doing science. Info at http://go.nasa.gov/1PNUdEo #mars #space #science #NASA #JPL #MER #journeytomars #otd #blackandwhite Ett foto publicerat av NASA Jet Propulsion Laboratory (@nasajpl) Jan 25, 2016 kl. 2:39 PST Tumnagel
78.7°
+
André Stray
0

Ford testar självkörande bilar i snö
Med laser, radar och 3D-kartor

Att framföra självkörande bilar i snö- eller regn-oväder har alltid ansetts lite svårt då bilens sensorer och kameror kan bli störda men nu har Ford i alla fall börjat testa detta i testanläggningen Mcity i den amerikanska delstaten Michigan. Ford kommer att använda sig av LiDAR (Laser Imaging, Detection and Ranging) samt 3D-kartor för att kunna framföra de självkörande bilar i snöoväder. Kartorna har man tagit fram tillsammans med University of Michigan under sommartid. Detta betyder med andra ord att för tillfället skulle Fords självkörande bilar enbart kunna köras i snöoväder där det redan finns 3D-kartor framtagna. Detta är väl i och för sig antagligen något man kommer kunna lösa innan självkörande bilar blir en allt för vanlig syn på våra vägar. Tumnagel
49.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

KIA Hyundai börjar testa självkörande bilar i USA
Planerar sälja förarlösa bilar till 2030

Den sydkoreanska biltillverkaren KIA Hyundai blir den senaste i den allt längre raden av biltillverkare som ska testa självkörande bilar i USA. De flesta har än så länge valt att börja testköra sina bilar i Kalifornien men för KIA blir det delstaten Nevada där de första testerna kommer att ske. Där tester även Mercedes Benz självkörande lastbilar. KIA Hyundais plan är att ta fram bilmodeller med "auto assist" till 2020 och att man ska kunna sälja helt självkörande bilar någon gång runt 2030. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford ska börja testa självkörande bilar i Kalifornien
Börjar bli många robotbilar i delstaten nu

Ford har nu fått tillstånd att börja testa sina självkörande bilar på vägarna i Kalifornien och ansluter sig därmed till en allt stötte skara biltillverkare och teknikföretag som får göra detta. Totalt har nu över tio företag tillstånd att testa självkörande bilar i Kalifornien och bland dessa märks bland andra Honda, Google, Daimler Mercedes Benz, Tesla, Nissan, BMW, Volkswagen, Delphi, Bosch samt Cruise Automation. Den första fordmodellen som kommer att börja glida runt på egen hand i Kalifornien nästa år blir en Ford Fusion Hybrid. I videon nedan hittas en simulering där Ford visar hur det är tänkt att självkörande bilar ska undvika att köra på irrationella människor som springer runt på vägbanan. Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Baidu genomför lyckat test med självkörande bil
Kinas största sökmotor följer i Googles fotspår

Kinas största sökmotor fortsätter på sin inslagna bana att kopiera en del av vad världens största sökmotor Google pysslar med och nu ska de ha genomfört ett lyckat test med sin självkörande bil på kinesiska vägar. Det handlar om en ombyggd BMW 3-serie GT som helt autonomt lyckades köra en sträcka på cirka 30 kilometer med start från företagets huvudkontor i Peking. Man körde på olika typer av vägar och var som max uppe i en hastighet på 100 kilometer i timman. Wang Jing från Baidu säger i ett pressmeddelande: "Fully autonomous driving under mixed road conditions is universally challenging, with complexity further heightened by Beijingx27s road conditions and unpredictable driver behavior." Enligt Baidu är detta första gången någon har lyckats med ett liknande test av självkörande bilar i Kina. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu ska Samsung satsa på självkörande bilar
Startar ny division för bildelar till framtidens bilar

Förarlösa bilar är hett och givetvis inte en bransch elektronikjätten Samsung har tänkt att lämna till sina konkurrenter och därför startar man nu en division som bland annat kommer att satsa på detta. Samsungs "Vehicle Component Business Unit" kommer att arbeta med att ta fram smarta underhållssystem till bilar och även teknik som man hoppas kommer att leta sig in framtidens självkörande bilar. Huruvida Samsung kommer att satsa på att ta fram en helt egen föraralös bil, som till exempel Google och kanske även Apple gör, finns det i dagsläget inga uppgifter om. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Googles bilar kan börja att kommunicera med fotgängare
För att förhindra olyckor

När nu självkörande bilar faktiskt har börjat rulla på våra vägar har man upptäckt att det ibland kan bli problem i trafiken då robotbilarna inte är tillräckligt aggressiva i trafiken . Detta har bland annat lett till att de blir stillastående när bilar som körs av människor inte lämnar företräde eller människor går ut rakt framför dem och även att de kör långsammare än sina medtrafikanter. För att lösa en del av detta problem har Google tagit patent på ett system som ska kunna kommunicera med fotgängare utanför bilen så att dessa vet när bilen tänker stanna eller köra vidare. Google tänker sig bland annat att bilarna kan förses med digitala skärmar i fronten och på bilens sidor som ska kunna meddela fotgängare när det är fritt fram att korsa vägen framför de självkörande bilarna. I Googles patent, som beviljades av det amerikanska patentverket U.S. Patent & Trademark Office den här veckan, beskrivs även ett lite mer avancerat system där de självkörande bilarna skulle kunna förses med robothänder och robotögon som skulle göra fotgängare medvetna om att bilen har observerat dem och då även signalera om man tänker stanna eller fortsätta köra. Tyvärr finns det inga bilder på det här systemet i Googles patentansökan. Tumnagel
46.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo och Microsoft börjar samarbeta
Ska ta fram förarlösa bilar och annat

Volvo meddelar att man det senaste halvåret har haft ett samarbete med Microsoft där man tillsammans ska ta fram applikationer till framtida förarlösa bilar och annat. Förarlösa bilar ligger dock några år in i framtiden och ett lite mera aktuellt samarbete mellan Volvo och Microsoft inkluderar ett sätt att välja ny bil med hjälp av augmented reality. Till det har man tagit fram en app för Microsofts VR/AR-glasögon HoloLens med vilken användaren kan välja och konfigurera en ny Volvo. HoloLens är som bekant inte släppt på marknaden ännu men Volvo hoppas på att kunna presentera sin HoloLens-lösning i sina showroom någon gång under nästa år. Tumnagel
67.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Regeringen tillsätter utredning om självkörande bilar
Tidigast hösten 2017 kan vi få se förarlösa bilar på våra vägar

Vi kommer allt närmare den dagen då förarlösa bilar kommer att börja rulla på våra vägar i ordinarie trafik men innan vi är där så måste eventuellt vissa lagar justeras. Därför tillsätter regeringen nu en utredning som ska kolla på hur självkörande fordon kommer att påverka trafiksituationen och om trafikreglerna behöver ändras skriver TT. Utredarnas rapport ska lämnas in till regeringen senast den 28:e november 2017 och sedan antar jag att det kan dröja ytterligare ett tag innan förarlösa bilar blir godkända att köra i reguljär trafik. Dock så kommer självkörande bilar att börja testas i Sverige redan den 1:a april nästa år så bli inte helt förvånade om ni råkar stöta på en bil utan chaufför bakom ratten då. Tumnagel
48.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes börjar köra sin självkörande lastbil
Mercedes-Benz Actros rullar på tyska motorvägar nu

Den tyska biltillverkaren Daimler har meddelat att man har börjat testa sin självkörande lastbil Mercedes-Benz Actros på den tyska motorvägen Autobahn 8 nu. Det handlar om en semiautonom lastbil som fortfarande har en chaufför i hytten men som ska kunna navigera sig fram genom trafiken på egen hand. I det första testet körde Actros 14 kilometer på egen hand på A8 och Daimler kommenterar det hela med: "Todayx27s premiere is a further important step towards the market maturity of autonomously driving trucks -– and towards the safe, sustainable road freight transport of the future. Safe testing in real traffic is absolutely decisive for the development of this technology to market maturity. We are now able to proceed with this." I Actros så använder sig Daimler av ett system som man kallar för Highway Pilot som använder radar, stereokameror, gps samt farthållarsystem för att hålla lastbilen rätt på vägen. Än så länge har man förutom de 14 kilometerna på A8 även avverkat cirka 20.000 kilometer på olika testbanor med Highway Pilot. Tumnagel
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda ska börja testa självkörande bilar i Kalifornien
Blir det tionde bilföretaget som får tillstånd för det

Honda Motors har fått godkänt av myndigheterna i Kalifornien att påbörja tester med självkörande bilar i delstaten. Honda blir därmed det tionde företaget som får ett sådant tillstånd i Kalfiornien, sedan tidigare har Google, Daimler Mercedes Benz, Tesla, Nissan, BMW, Volkswagen, Delphi, Bosch samt Cruise Automation fått tillstånd att testa förarlösa bilar på allmän väg i delstaten. Honda kommer testa bilmodeller från bilmärkena Honda samt Acura och man har sedan tidigare redan en testanläggning för förarlösa bilar i staden Concord i Kalifornien. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Sony ger sig in i bilbranschen?
Deras VD utesluter inte det

Både Apple och Google har de senaste åren börjat närma sig bilindustrin allt mer och i en intervju med Financial Times (FT) säger nu Sonys VD Kazuo Hirai att även de kollar på att närma sig bilbranschen. Sony förser redan idag bilindustrin med kameror och sensorer till bilindustrin och man är även långt framme på områden som batterier och artificiell intelligens vilket antagligen skulle passa perfekt för framtidens eldrivna robotbilar. Hirai säger till FT: "If we fundamentally believe at some point in time that we can make a difference in the automotive space, it’s something that we will look at. We don’t have plans at this point but never say never." Det verkar med andra ord som om vi antagligen inte kan räkna med att få se en renodlad Sonybil som rullar på vägar än på ett tag men kanske man slår sig samman med någon av de japanska, eller andra, biljättarna om att ta fram en självkörande bil i framtiden. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rätt enkelt att störa självkörande bilar
Lura bilen att det finns hinder i vägen

En säkerhetsanalytiker som tidigare var på University of Cork och nu arbetar för säkerhetsföretaget Security Innovation skriver i en rapport från sin tid på universitetet att det är förhållandevis enkelt att störa självkörande bilar så att dessa stannar och inte rör sig ur fläcken. Detta beror på att man med en ganska enkel teknik kan lura bilens LiDAR, ett system som mäter avstånd till andra föremål med hjälp av laser, att det finns föremål i bilens färdväg vilket gör att bilen helt enkelt stannar då den är programmerad att undvika kollisioner. Säkerhetsanalytikern påpekar att de LiDAR-system som många av dagens självkörande bilar skickar okrypterade laserpulsar vilket gjorde det möjligt att störa systemet. När vi väl får se självkörande bilar i daglig trafik lär detta med stor sannolikhet vara fixat men det visar på att det är en del vi måste säkerställa innan vi släpper lös dessa fordon på våra vägar. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

MIT och Stanford ska hjälpa Toyota att ta fram självkörande bilar
Ska utveckla artificiell intelligens till bilar

De amerikanska universiteten MIT och Stanford ska hjälpa den japanska biltillverkaren Toyota att ta fram artificiell intelligens som kan användas i deras framtida självkörande bilar. Man säger att forskningen primärt kommer att inrikta sig på att få självkörande bilar att framföras så säkert som möjligt och att denna forskning även kan komma att implementeras i traditionella, icke självkörande, bilar. Eller som man uttrycker det: "Our team will collaborate with Stanford and Toyota to develop advanced architectures that allow cars to better perceive and navigate their surroundings in order to make safe driving decisions. These efforts will play a major role in helping reduce traffic casualties, and potentially even helping us develop a vehicle incapable of getting into a collision." Toyota kommer att investera 50 miljoner dollar i AI-forskning tillsammans med MIT och Standford de kommande fem åren. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelet Error Prone visar varför självkörande bilar är bättre
De har bättre koll

Error Prone är ett webbaserat spel där man som spelare får i uppgift att kontrollera hastigheten på en bil och se till så att denna följer trafikrytmen på bästa möjliga sätt. De övriga bilarna i spelet är robotar som givetvis har full koll på rytmen i trafik och ser till så att det hela löper smidigt, något som den alltid gör så länge inte du som spelare kör för långsamt eller för snabbt. Spelet togs fram under hackathonet TrafikJam som riktade sig mot spel för självkörande bilar. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple anställer Fiat Chryslers kvalitetschef
Ska arbeta med Apples självkörande bilar?

Det verkar som om Apple fortsätter att satsa på självkörande bilar och nu rapporterar Wall Street Journal att Apple har anställt Doug Betts, den före detta kvalitetschefen på Fiat Chrysler, som antagligen ska arbeta med projektet. Sedan tidigare har Apple anställt en rad av toppnamn inom autonoma maskiner och robotik som även de tros arbeta med Apples självkörande bil som dykt upp lite då och då på vägarna i Kalifornien. Apple har själva aldrig kommenterat att de arbetar med självkörande bilar men det verkar ju helt klart så men källor säger att en självkörande bil från Apple tidigast kommer att visas upp 2020. En tajming som låter rätt så bra då självkörande bilar antagligen har blivit något mer accepterade då. Tumnagel
27.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida