m

Volkswagen ID.6 är officiell
Men än så länge bara för Kina

Nästa bil i Volkswagens ID-serie att bli officiell är ID.6, men denna sjusitsare kommer bara att säljas i Kina. I alla fall just nu. Bilen är hur som helst större än ID.4 och sjusitsig. Den kommer i två versioner, ID.6 X som är lite mer vanlig och ID.6 Crozz som är lite tuffare och lite mer skog. Bilen bygger precis som de andra ID-bilarna på MEB-plattformen och finns i ett antal varianter när det gäller batterier och motorer, men även dessa känner vi igen från andra bilar på plattformen. Batterierna är på 58 och 77 kWh och toppmodellen får 305 hästar. Varför denna får mer än de 299 hästar som finns i bland annat Audi Q4 e-tron är oklart. 0 till 100 km/h ska hur som helst gå på 6,6 sekunder. Bilen är som sagt större än ID.4 och bjuder på en hjulbas som är 30 centimeter längre, vilket behövs eftersom det finn sju sittplatser och tre rader av säten. Den andra raden är skjutbar. Lite rörliga bilder från presentationen finns nedan. Notera texten "The vehicles are not sold in Germany" som ligger i nederkant under hela presentationen. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Mercedes visar upp nya EQB
Elektrisk version av GLB

Mercedes fortsätter att presentera elbilar, förra veckan var det dags för EQS, tidigare i år fick vi EQA och nu är det EQB. Det är som ni ser den elektriska varianten av GLB, en relativt kompakt SUV med plats för sju, något som även EQB har vilket gör det till en få elektriska alternativ för den stora familjen. Modellen som presenteras nu är specificerad för Kina, en europeisk version kommer senare under året. Bilen kommer att tillverkas i Ungeska Kecskemét. En tredje sätesrad finns alltså och den andra går att justera rejält, hela 14 centimeter faktiskt. Ett gäng olika motor och batterialternativ kommer, men det är ingen sportbil för i Kina kommer den snabbaste varianten att ha 268 hästar. Batterier kommer att finnas i storlekar från 66,5 kWh, en version med lång räckvidd ska komma. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Två dog när Tesla utan förare krockade med träd
Autopilot betyder inte att bilen är självkörande

Flera källor rapporterar att två män dog efter att den Tesla Model S de färdades i kört av vägen och krockat med ett träd i den amerikanska delstaten Texas. Enligt polisen så satt ingen bakom ratten i bilen. En av männen satt i passagerarsätet medan den andra satt i bilens baksäte. Huruvida de båda männen, 59 och 69 år gamla, missuppfattat Teslas-bilens självkörande egenskaper eller varför ingen person styrde bilen finns det än så länge inga uppgifter om. Tesla har tidigare fått kritik för att man kallar sin körassistent för "Autopilot", något som kanske kan göra att en del får uppfattningen att denna gör bilen helt självkörande. Så är inte fallet utan det krävs att en förare sitter bakom ratten även när Autopilot är aktiverad och att föraren ska vara uppmärksam på trafiken och beredd att ta kontroll över bilen om så behövs. I klippet ovan kan ni kolla in bilder från olycksplatsen och vad som blev kvar av Teslan efter dödsolyckan. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är första modellen från Zeekr här
Volvo och Lynk &Co-syskonet

Geely fortsätter att släppa inte bara bilmodeller utan bilmärken. Senast i raden är Zeekr, ett nytt märke som bara ska leverera elbilar i premiumsegmentet. Namnet är en mix av generation Z, som är målgruppen, och Geek. Japp, det är sant. Första modellen ut heter Zeekr 001 och visades först upp som Lynk & Co Zero. Bilen ska vara helt designad i Göteborg. I pressreleasen säger man "no more boring EVs" och ska vara den första helt elektriska bilen av shooting brake-typ. En rolig kombi alltså! Bilen är fem meter lång, har en hjulbas på tre meter och man ska kunna få in 2144 i bagaget (med sätena nerfällda). Bilen har luftfjädring som standard och markfrigången ska kunna ändras från 117 till 205 millimeter beroende på vad användaren känner för. 0 till 100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och åt andra hållet ska det också gå snabbt, man ska få stopp på bilen från 100 km/h på bara 34 meter. Motorn är på 543 hästar. Inget för tråkmånsar alltså. Geely planerar att starta ett laddnätverk under Zeekr-namnet som ska kunna leverera 360 kW och då ska man kunna ladda 12 mil på fem minuter. Laddnätverket kommer att byggas i Kina och det är just där som bilen kommer att säljas. Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.0°
+
Roger Åberg
0

Mercedes EQS verkar riktigt fet
Men är den så speciell?

S-class är ju Mercedes lyxskepp och när deras framtid nu blir elektrisk så blir det så klart orgie i lyx när den elektriska motsvarigheten till S-class presenteras. Modellen heter EQS och utsidan har vi inte fått se ännu, men nu har insidan visats upp och ett gäng har fått kolla in den. Självklart är det superlyxigt, men när man tittar lite närmare på tekniken så är det inte självklart en homerun. I baksätet hittar man till exempel en tablet och det visade sig vara en Samsung S4 som släpptes 2013(!). De stora skärmarna fram verkar så klart imponerande, men de verkar inte kunna göra så mycket mer än helt vanliga skärmar i en A-class. Senare i veckan får vi se utsidan av den här bilen. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Citroën presenterar C5 X
Mix mellan tre typer av bilar

Citroën har nu presenterat C5 X, en bil som är lite svår att placera. Själva säger de att det är en "unique combination of the elegance of a saloon, the dynamism of a station wagon and the elevated stance of an SUV". Eller helt enkelt en lite biffigare och slankare kombi med lite skogsmulleambitioner. Bilen är märkets nya flaggskepp och man är stolt över de nya aktiva dämparna och bilens nya säten som ska ge en riktigt skön åktur. Man har också lagt lite energi på att styra upp tekniken, bättre heads-up-display och en stor skärm på 12 tolv hittas i framsätet. Säljpremiär blir det under andra halvan av 2021 och då kommer man att kunna välja mellan bensin och plugin-hybrid. Någon diesel verkar inte komma. Hybriden ger 225 hästar och ska kunna köra fem mil på bara el. Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

CD Projekt RED ändrar hur de gör spel i framtiden
Vill inte ha en ny Cyberpunk-situation

CD Projekt RED meddelade nyligen att spelstudion kommer strukturera om en hel del i framtiden. För att undvika situationer som liknar Cyberpunk 2077-releasen kommer spelstudion stuva om hur de utvecklar spel i framtiden. Enligt CDPR kommer det nya arbetssättet tillåta utvecklarna att jobba parallellt med AAA-titlar och expansioner från och med nästa år. Den största ändringen kommer vara hur studion kommer jobba med spelmotorn REDengine, som kommer få en mer central plats i utvecklingsprocessen. Utvecklarna skriver detta: “The Studio’s REDengine technology will be improved and centralized, while reorganizing the Studio as a set of interdisciplinary agile teams will transform the way games are developed, making its approach more proactive,” Vidare kommer marknadsföringsplanerna ändras. I stället för att bygga upp hype kring ett spel sju år innan release, kommer framtida kampanjer bli betydligt kortare. Utöver detta kommer själva materialet visa hur de kommande spelen rullar på samtliga plattformar spelet kommer släppas på. Även i CDPR kommer det även göras interna ändringar för att höja tillvaron för de anställda, men studion går inte in på detaljer hur detta kommer ske. När det kommer till aktuella spelplaner så kommer studion fortsätta fokusera på att leverera singleplayerrollspel i framtiden och fler spel i Witcher- och Cyberpunk-världarna kommer levereras. Detta är trevligt, men det betyder att multiplayerdelen i Cyberpunk kommer sättas i baksätet ett tag till. CDPR skriver att i stället för att utveckla en onlinekomponent till Cyberpunk kommer utvecklarna i stället jobba på teknik som möjliggör för multiplayerlägen i alla framtida titlar, inklusive Cyberpunk i sinom tid. Bonusvideo nedan med gameplay från Cyberpunk 2077 med Patch 1.2. Tumnagel
45.4°
+
André Stray
0

Kia presenterar EV6
Kommer i snabb GT-version

Kia har rätt nyligen gjort om hela sitt varumärke och nu kommer deras första bil som är byggd på en plattform byggd helt för elbilar. Den heter EV6 och för att verkligen visa att man menar allvar så släpper man en vanlig version och en GT-version som gör noll till hundra på 3,5 sekunder och en toppfart på 260 km/h. Man lovar också snabb laddning med 800V / 350 kW som ska leverera från 10 till 80 procent laddning på 18 minuter och möjligheten att lägga till 10 mil på 4,5 minuter. Man lovar även räckvidd på upp till 51 mil. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

Exakt hur lyxig är Mercedes-Maybach GLS?
Doug ger oss en genomgång

En av de flådigaste suvarna du kan köpa är Mercedes-Maybach GLS som släpptes i november 2019. Den här beskrivs som en förhöjd S-Klass och på insidan kan du vältra dig i lyx. Helst hänger du i baksätet där du har alla bekvämligheter du kan tänka dig nära till hands. Här visar Doug oss vad man får för pengarna om man köper en. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Två stycken nya elbilar från MG
En SUV och en kombi

Marvel R Electric och MG5 Electric är två stycken eldrivna nyheter från biltillverkaren MG. Den förstnämnda är en SUV medan den andra är en kombi. Om vi börjar med Marvel R Electric så har den inte mindre än tre stycken elmotorer under skalet. Två av dessa sitter på bakaxeln och en på framaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 288 hästar och 655 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 200 km/h. En viktig faktor är såklart räckvidden och den ska vara 40 mil. Man kan få modellen med dragkrok men man får bara hänga upp till 750 kilo där. 357 liter ska gå in i bagagen, 1396 om man fäller baksätet. Lanseras här i Sverige nu i maj men till vilket pris vet vi inte än tyvärr. MG5 Electric bjuder på 184 hästar och 280 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 8,3 sekunder. Inga jätteimponerande siffror kanske men något som bjuder på fina siffror är bagagerummet där du ska få in 578 liter med baksätet uppfällt. Detta ökar till 1456 liter om man fäller ryggarna. Lansering sker i oktober. Man ska kunna ladda bilarna från 0-80 procent på en halvtimme. Mer information ska komma när det börjar närma sig lansering. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Shelby Super Snake nu även som Speedster
Firar Carroll Shelbys 98-årsdag

2012 gick legendaren Carroll Shelby bort efter ett långt och racingfyllt liv. I år skulle han ha fyllt 98 och detta hyllar Shelby American genom att presentera en Speedster-version av deras hårdnackade Shelby Super Snake. Här har man kapat bort taket och skapat en öppen bil som har en kåpa över bakdelen istället. I övrigt har man inte ändrat något på receptet vilket innebär att det under huven här sitter en kompressormatad V8:a på 5,0 liter som ger 825 hästar. Till den kan man antingen få en sexpetad manuell växellåda eller en automat. Drivningen sker som väntat endast på bakhjulen. Tillval man kan göra är att skippa baksätet helt, få ännu vassare fjädring från Penske och lägga till ett breddningspaket. Endast 98 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad man får betala är oklart för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Dacias första elbil Spring kostar 16.990 euro
Lanseras nu internationellt

I oktober förra året skrev vi om Dacias första elbil Spring som lovade att den skulle bli billigaste elbilen i Europa. Dock sa man inget pris då, men nu när modellen lanseras internationellt får vi reda på att den börjar på 16.900 euro. Något svenskt pris eller lanseringsdatum är inte bekräftat än. För pengarna får man en crossover som tar sig 23 mil enligt WLTP-cykeln. Den erbjuds i tre stycken olika versioner - för privatkund, för biluthyrningsföretag och i en version man kallar för N1. Den sistnämnda har inget baksäte utan istället ett stort lastutrymme. Tumnagel
55.3°
+
Bobby Green
0

Det här är insidan av Audi Q4 e-tron
Och lite maskerad utsida

Jag har redan kört en helt ny elbil från Audi i år, men snart kommer en till. Och den är kanske inte lika spektakulär som e-tron GT, men den kommer garanterat att sälja bättre. Vi pratar om det lite lyxigare syskonet till Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Vi kikade in konceptet för två år sedan och jag kommer faktiskt inte ihåg hur stor den kändes på insidan. Jag vill minnas att den kändes liten, men den har kanske växt från koncept till verklighet för enligt Audi själva så ska Q4 vara lika rymlig på insidan som en Q7:a. Win för elbilen helt enkelt. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Porsche rullar ut Taycan Cross Turismo
Versionen för dig som behöver lite mer plats

Då var det dags för Porsche att presentera ytterligare en Taycan. Den här kallar man för Cross Turismo och den kan väl enklast beskrivas som en kombi-version av vanliga Taycan. Hur bilen ser ut har inte varit jättehemligt tidigare men nu är alltså all maskering borttagen. Taycan Cross Turismo har 20 millimeter högre markfrigång än vanliga Taycan. Väljer man till Offroad Design-paketet höjs detta till 30 millimeter. Fyra tycken versioner kommer att erbjudas. Vi börjar med Taycan Cross Turismo 4 som har 380 hästar (476 hästar med overboost för Launch Control). Denna gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 220 km/h. Räckvidd 38,9 till 45,6 mil. Sen har vi Taycan 4S Cross Turismo med 490 hästar (571 hästar med overboost för Launch Control). 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Räckvidd 38,8 till 45,2 mil. Taycan Turbo Cross Turismo bjuder på 625 hästar (680 hästar med overboost för Launch Control), gör 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppar 250 km/h. Räckvidd 39,5 till 45,2 mil. Sist men inte minst är Taycan Turbo S Cross Turismo som också har 625 hästar men hela 761 med overboost för Launch Control och 1050 newtonmeter i vrid. Den här gör 0-100 km/h på snabba 2,9 sekunder och toppart 250 km/h. Räckvidd 38,8 till 41,9 mil. Alla har ett batteripack på 93 kWh (Performance-Battery Plus). Man ska kunna ladda med upp till 270 kW och gör man det kan man få tio mils räckvidd på fem minuters laddning. Precis som sitt syskon har bilen 800-voltsarkitektur och fyrhjulsdrift är givetvis standard. Den extra kombi-bulan på baken ska ge 47 millimeter mer utrymme för huvudet i baksätet, och i bagaget ska man få in mer än 1200 liter. Porsche har även utvecklat en speciell cykelhållare till bilen som gör att man kan hänga upp till tre stycken cyklar där bak. Bakluckan kan öppnas även när cyklarna är på plats. Man släpper även två stycken nya elcyklar - eBike Sport och eBike Cross. Lansering sker nu i sommar och priserna här i Sverige ser ut som följande: Taycan 4 Cross Turismo 1.140.000 kronor Taycan 4S Cross Turismo 1.270.000 kronor Taycan Turbo Cross Turismo 1.750.000 kronor Taycan Turbo S Cross Turismo 2.130.000 kronor Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Så här ser Kia K8 ut på insidan
Verkar trevlig

För några veckor sedan fick vi de första bilderna på Kias nya flaggskepp K8. Då handlade det bara om exteriören, men nu får vi även se hur modellen ser ut på insidan. I framsätet i alla fall. Det vi ser är att bilen får två stycken skärmar på tolv tum - en för instrumenten och en för infotainmentsystemet. Under den sistnämnda sitter en touchpanel för styrning av luft och värme. Mellan stolarna sitter växelväljaren och körlägesväljaren. Det finns även två stycken mugghållare här och lite förvaringsutymmen. "The K8 is a modern sedan with a dynamic exterior that is matched by its progressive and elegant interior. This car – our first since our new company rebranding – puts us on the path forward as we look to realize our future goals." Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Vi kollar in nya Volvo C40 Recharge!
Hur mycket mindre är bagaget?

I går presenterade Volvo C40 Recharge, ett syskon till XC40 med samma bas men en annan look. Bilen har så klart mycket gemensamt med XC40, men man har inte bara kapat taket. Många mått på bilen är liknande, som axelavståndet, men det mesta på bilen är justerat. Bilen är sju centimeter lägre, men officiellt bara en centimeter mindre på höjden i baksätet. Vi tror inte riktigt på det dock, det skiljer sig nog snarare två centimeter. Hur som helst, kolla in vår genomgång av bilen här! Intressant är att bagaget inte är så fasligt mycket mindre, XC40 var ju inte en 740 om man säger så. Titta närmare på bagaget här! Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

GM tar patent på fotmassage inbyggt i bilens golv
Najs!

Det är många bilar som erbjuder massage i framstolarna nu för tiden. Vissa har det även i baksätet och i Audi A8 kan man dessutom få fotmassage genom att placera fötterna mot passagerarstolens rygg. Nu har General Motors tagit patent på ett system som låter dig få fotmassage genom golvet i hela bilen. Om man nu skulle ha detta i sin bil får man nog se till att hålla golven ordentligt rena, massagen funkar nämligen ganska så uselt om man behåller skorna på. Som vanligt med patent återstår det att se om detta någonsin kommer att bli verklighet. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Se när nentser sätter upp tält
Och det i -40 grader

Nentser lever i ryska Nentsien längs den arktiska kusten från nordöstra Europa till Tajmyrhalvön. Deras ekonomi är mestadels baserad på storskalig renskötsel vilket innebär att de konstant måste flytta med renarna. Därför måste de under renmigrationen packa ihop och sätta upp deras boende var tredje till femte dag. Här får vi se ett längre klipp hur det går till när nentser säter upp sina tält i minus 40 grader. Tumnagel
47.4°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.6°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in nya Nissan Qashqai
Nytt utseende, ny plattform

I förra veckan drog Nissan täcket av sin nya Qashqai och i dag tog vi oss en titt på bilen. Det här är tredje generationen av den populära modellen och den är helt ny, men behåller mycket av konceptet från tidigare generationer. Nissan beskriver bilen som en SUV på undre halvan och en halvkombi på övre halvan och det kan ju, beroende på hur man är lagd, vara det bästa av två världar. Nissan verkar hur som helst gilla konceptet. Kolla in nya designen här! Fronten på bilen är helt ny men man känner ändå igen att det är en Qashqai. Skillnaden är alltså inte alls så stor som den mellan generation ett och två, frågan är om det är ett bra beslut eller inte. Man vill helt enkelt kännas fräschare men fortfarande kännas igen. Oavsett så känns den nya fronten väldigt mycket piggare. Inredningen har fått sig ett lyft och man vågar sig på att använda ord som premium när man presenterar bilen. Nu är det kanske inte premium på riktigt, men betydligt bättre än tidigare. Kolla in nya inredningen här! Bilen har som sagt två centimeter längre hjulbas och det utrymmet får folket i baksätet utnyttja. Större har det även blivit i bagaget, här är det numera 74 liter större. Dessa liter har man bland annat hittat genom att bakhjulsupphängningen inte tar lika mycket plats som tidigare och golvet då har kunnat sänkas. På drivlinorna är det numera bensin som gäller. Enklaste är på 140 hästar och driver på två hjul och mellanmodellen är på 158 hästar och driver antingen på två eller fyra hjul. Både dessa är mildhybrider. Toppmodellen är en lite spännande lösning, det handlar om en hybrid där en liten bensinare hjälper till att fylla på batteriet i bilen. Tyvärr går det inte att ladda med sladd. Sedan används en elmotor för att driva bilen framåt, så körmässigt får du känslan av en elbil och kan enpedalsköra och sånt som man kan göra med en elbil, men man tankar alltså bensin. Om det är en smart lösning eller bara idioti får vi återkomma till. Priserna är inte klara ännu, men alla modeller kommer att bli dyrare än vad de är i dag. Anledningen är helt enkelt att det finns betydligt mycket mer teknik i bilarna. Nya Qashqai kommer på svenska vägar i slutet av sommaren. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Nu är den här - nya Porsche 911 GT3
Bättre på alla punkter

Porsche presenterar nu precis som utlovat sin senaste GT-modell - 911 GT3. Bilen är proppad med racingteknik från Porsche Motorsport och är en bil för dig som gärna svänger av den allmänna vägen och rastar loss på banan då och då. Motorn är en boxersexa på 4,0 liter som ger 510 hästar. Den bygger på samma drivlina som sitter i 911 GT3 R och saknar överladdning - ingen turbo eller kompressor här alltså. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell låda eller en dubbelkopplingslåda. Med den sistnämnda avklaras 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppfarten ligger på 318 km/h. Med manuell låda toppar bilen 320 km/h. På Nürburgrings nordslinga har den nya modellen klockat 6:59,927. Tjänstevikten med manuell låda landar på 1493 kilo, med PDK är vikten 1510 kilo. Saker som håller vikten nere är inget baktsäte, främre huv i kolfiber, lättviktsglas, smidda fälgar och lätt avgassystem. Bilen går att beställa nu och kommer till återförsäljarna i juni. Priset börjar på 1.840.000 kronor. Läs allt om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida