m

Toyota Corolla Cross kommer visst hit
Den lilla suven har Sverigepremiär i slutet av 2022

Förra sommaren presenterade Toyota den nya modellen Corolla Cross. En SUV-version av Corolla, typ. Men det var ingen modell som skulle komma hit sades det då. Nu får vi dock reda på att den visst kommer till Sverige, men lanseringen dröjer till slutet av 2022. Corolla Cross är Toyotas första modell med den femte generationen av självladdande hybridsystem. Den går att få med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och bilen baseras på plattformen GA-C. Den framhjulsdrivna versionen har en hybriddrivlina som ger 197 hästkrafter och 0–100 km/h ska gå på 8,1 sekunder. Den fyrhjulsdrivna har en elmotor på bakaxeln som hoppar igång och hjälper till vid exempelvis halka. Måtten på bilen är 4,46 meter på längden, 1,82 på bredden, 1,62 på höjden medan hjulbasen är på 2,64 meter. Vad priset kommer ligga på lär vi få reda på närmare premiären. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Första riktiga titten på Polestar 3
En SUV som ska lanseras nästa år

Polestar delar nu med sig av ytterligare en teaserbild på kommande Polestar 3. Det här blir tillverkarens första SUV och tanken är att den ska lanseras nästa år. Bilen kommer att bli den första Polestar som tillverkas i USA - närmare bestämt i Charleston, South Carolina på Volvos fabrik som de har där. Efter att Polestar 3 är lanserad planerar tillverkaren att släppa en ny modell varje år tre år framöver. I slutet av 2023 siktar man på att finnas på 30 stycken globala marknader. 2021 kommer antalet bilar sålda att hamna på runt 29.000 stycken. 2025 hoppas man att den siffran istället är 290.000. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

DB Schenker beställer 1470 stycken Volta Zero
Ska användas i Europa

Nu meddelar DB Schenker att de har ingått ett samarbete med Volta Trucks som bygger eldrivna lastbilar. Inte mindre än 1470 stycken exemplar av modellen Zero ska vara beställda och när de väl levereras ska de börja rulla runt om i Europa. Detta ska vara den största beställningen av eldrivna lastbilar i Europa hittills och DB Schenker blir det första företaget att använda sig av bilarna från Volta. Från och med nästa vår kommer de att börja testa de första prototyperna ute på vägarna. DB kommer då att utvärdera ordentligt och behöver något justeras implementerar man det i serieproduktionen av de beställda bilarna. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Så här blev Toyota Aygo X
Oj vilken överraskning att den inte ser ut som konceptet!

I våras visade Toyota upp konceptbilen Aygo X Prologue. Lilla Aygo hade biffat till sig och blivit en crossover-liknande sak, som såg rätt så fräsig ut. Nu visar man upp produktionsversionen som ska lanseras nästa år och gissa vad? Den ser oerhört mycket tråkigare ut än konceptet. Surprise! Toyota beskriver modellen som en tuff crossover i A-segmentet med hög säkerhet och kryddiga färger. Den bygger på samma plattform som nya Yaris och Yaris Cross (GA-B) och den mäter 3,7 meter på längden vilket gör den hela 23,5 centimeter längre än föregångaren. Hjulbasen har ökat med nio centimeter, bredden med 12,5 centimeter och höjden med fem centimeter. Alla utdragna mått bidrar såklart till lite bättre utrymme på insidan och i bagaget ska man nu få in 231 liter vilket är en förbättring med 60 liter. Eftersom det här då ska vara en crossover har den 1,1 centimeter högre markfrigång än vanliga Aygo. Man ska även sitta 5,5 centimeter högre i förarstolen vilket folk verkar gilla. Under huven sitter en trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter och till den kopplas en fempetad manuell växellåda, eller en automatlåda om man vill. Bränsleförbrukningen anges till 0,47 liter per mil. Exakt när lansering sker och vad priset kommer att bli får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Volta Trucks eldrivna lastbil är redo för produktion
Så här kommer den att se ut

För två år sedan visade företaget Volta Trucks upp den helt eldrivna lastbilen Zero. Nu är den redo för produktion och vi får därför bilder på hur den kommer att se ut, och det är inte mycket som skiljer sig från konceptet. Trots detta ska alla karossdelar vara annorlunda och uppdaterade. Den största förändringen utseendemässigt är att ljuslisten i fronten har fått säga hej då och att hytten fått en lite mer traditionell form. Enligt Volta är det här den första eldrivna 16-tonnaren byggd för ändamålet - att leverera varor i innerstan. De första 25 stycken prototyperna ska börja tillverkas nu och börja testas i början av nästa år. Först i slutet av nästa år kommer man att börja tillverka kundbilar. Tillverkningen kommer att ske i Österrike av Steyr Automotive. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Audi uppdaterar A8
Flaggskeppet förfinas ytterligare

Audi ger ny flaggskeppet A8 en facelift och förutom uppdaterad design fylls den med ännu mer teknik än tidigare. Bilen får nya strålkastare och digitala OLED-bakljus och på modernt manér utför dessa nu en slags dans när man låser och låser upp bilen. Även grillen har breddats lite och fått mer krom och luftintagen på sidorna är mer uppträtta. Som väntat kan man bocka för mängder av saker i tillvalslistan och nu även ett S line exteriörpaket som blir första gången för A8. Detta ger bilen ett lite sportigare utseende. Elva stycken exteriörfärger erbjuds och distriktgrön, firmamentblå, manhattangrå och ultrablå är nya. Fyra olika motoralternativ erbjuds - 3.0 TDI, 3.0 TFSI, laddhybriden TFSI e med V6:a eller S8 som har V8:a. Uppdaterade A8 börjar säljas i december och A8 50 TDI quattro kostar från 1.052.000 kr. A8 60 TFSI e quattro börjar på 1.199.900 kr och S8 kostar från 1.498.100 kronor. Thomas berättar om alla uppdateringar i klippet här nedan, eller så finns de listade i pressmeddelandet. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Helt eldrivna Toyota bZ4X går från koncept till verklighet
Går att boka från december

I våras presenterade Toyota den helt eldrivna suven bZ4X som koncept. Nu presenteras den i färdigt utförande samtidigt som vi får reda på mer fakta om den. Bilen ska gå att boka från december månad och lansering sker till våren. bZ4X är byggd på e-TNGA som är en plattform framtagen för elbilar. Instegsversionen har framhjulsdrift, elmotor på 204 hästar och 265 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 8,4 sekunder och toppar 160 km/h. Det kommer även en version med fyrhjulsdrift och dubbla motorer på 218 hästar, 336 newtonmeter och som gör 0-100 km/h på 7,7 sekunder. Oavsett version så är batteripacket på 71,4 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig minst 45 mil. Värmepump är standard och man ska kunna snabbladda med upp till 150 kW. Från och med hösten 2022 erbjuds modellen även med inbyggd trefasladdare som klarar 11 kW. En annan sak på tillvalslistan är att man kan få solceller på taket. I bagagen ska det gå in 452 liter med baksätet uppfällt, vad som ryms när man fäller detta är dock oklart. Senare kommer bilen även med steer-by-wire-teknik vilket innebär att ratten och framhjulen inte har någon mekanisk förbindelse. bZ4X blir den första serieproducerade bilen med tekniken och när den väl är här kommer den traditionella runda ratten att skippas till förmån för något man kallar för One Motion Grip Control - en ratt utan överdel. Vad bZ4X kommer att kosta framgår inte just nu. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Så här fungerar Hondas Sensing 360-system
Ser i alla riktningar

Honda berättar nu om de senaste uppdateringarna som deras förarassistentsystem Sensing 360 kommer att få. Namnet 360 indikerar att systemet kommer att kunna se överallt och i alla riktningar. Förutom den tidigare kameran som man har använt har det uppdaterade systemet även fem stycken radarsensorer runt om bilen. Tekniken kommer att ha premiär i bilar som lanseras nästa år. År 2030 ska alla modeller Honda släpper ha den. Läs mer om tekniken på länken nedan. Och ja, det är John Cena som snackar i videoklippet nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Honda visar upp självkörande bilar i Tyskland
Nivå 3 och 4

På ITS World Congress 2021 i Tyskland har Honda nu visat upp fyra stycken självkörande bilar i nivå 3 och 4. Nivå 3 innebär att fordonet automatiskt kan ta över och göra en undanmanöver, och gasa och bromsa medan nivå 4 är en bil som klarar av alla situationer och inte behöver någon input från föraren alls. Tekniken sitter i modellen Legend och dessa bilar ska fungera som testbänk. Man kommer köra något som heter "Traffic Jam Chauffeur" och "Motorway Chauffeur" runt om i Europa och bara på tyska vägar har man redan kört över 2500 mil med systemen. Dr. Robert Kastner som är projektledare för L3Pilot Project and Honda R&D Europe säger följande: "We view automated driving technology as a vital part of our advanced safety technologies. Following on from our years of research in this field, we are delighted to be an active part of this EU innovation initiative, and to support advanced research activity for automated driving that is aiming to further increase safety and further reduce accidents on European roads." Mer information om projektet finns på länken nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Tevva visar ny eldriven lastbil
Ska börja levereras nästa år

Tevva är ett brittiskt företag som bygger eldrivna lastbilar och nu visar de upp sin nya 7,5-tonnare. Man säger att den här är "designed for the real world" och målet är att börja leverera under tredje kvartalet nästa år. Förhandsbeställningar går bra att lägga nu. Tevva Truck tar sig 25 mil på bara el, men upp till 50 mil totalt tack vare en räckviddsförlängare som går på vätgas. Tillverkningen kommer att ske i en helt ny fabrik i London Thames Freeport-området. 2023 räknar man med att produktionen är uppe i 3000 stycken lastbilar om året. Läs mer om företaget i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida