m

Lekstuga i en av världens största sandlådor
Blake Wilkey kör, fast inte på gatan denna gång

I mars 2016 skrev vi om Blake Wilkey som gjort rackartyg då han kört omkring med en galen buggy på gatorna i San Diego. För det fick han bland annat sitta i finkan ett tag. Men det är passé nu och han är tillbaka bakom ratten på ett annat minst lika galet bygge. Den här gången brummar han dock omkring ute i öknen vilket är lite mer accepterat. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2018

Sandloppan som även kan bli en vattenskoter
Ultimate kombo?

Hyundai har tillsammans med elever från Istituto Europeo di Design tagit fram konceptbilen Kite som de nyligen har visat upp på mässan i Genève. Det roliga med denna sandloppan är att den även kan bli en vattenskoter för en person när man känner för att brumma omkring lite på vattnet. Det viktigaste man vill veta - hur detta ska gå till, berättar man dock inte av någon konstig anledning. Inte så mycket mer heller för den delen förutom att "bilen" har en ett monocoque-chassi, en elmotor i varje hjul och en eldriven vattenjet för när man är i drickat. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2017

Zarooq är nu redo att börja tillverka SandRacer
En sandloppa med 525 hästar

2015 visade den Dubai-baserade biltillverkaren Zarooq modellen SandRacer. En sandloppa med robusta detaljer, rätt kul utseende och grymma offroad-egenskaper. Nu meddelar man att man är redo att sätta igång tillverkningen. Designen är ritad av samma person som tagit fram formerna på W Motors Lykan Hypersport och Jannarelly Design-1. Om man inte vill köra och sprätta grus kan man även sänka ner bilen och montera aerodynamiska detaljer som gör den redo för racerbanan. Den första versionen kommer att heta SandRacer 500 GT och istället för att ha en V6:a som planen var först kommer den att ha en V8:a på 6,2 liter som ger 525 hästar och som har ett vrid på 660 newtonmeter. Till motorn kopplas en femstegad sekventiell växellåda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. Bilens tjänstevikt anges till 1 200 kilo. Chassiet har man utvecklat tillsammans med det spanska racingteamet Campos Racing medan tyska Mansory har fått fixa till interiören, som vi för närvarande inte har fått några bilder på. På insidan ska det i alla fall finnas plats för två stycken personer. De första exemplaren kommer att levereras i slutet av året och de 35 första kommer i en begränsad specialutgåva med en prislapp på hela 450 000 dollar. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0
2014

Det här är Volkswagens nya Beetle Dune Concept
Sandloppan är nu officiell

Efter en skissbild är nu även Volkswagens nya Beetle Dune Concept officiellt på mässan i Detroit. Med högre markfrigång och ett mer ruggat utseende passar den bra in som strandraggarbil, och om tillräckligt många tycker om den kan den bli verklighet. Under huven sitter en TSI-motor på 210 hästar som kopplas till en sexstegad DSG-låda som i sin tur driver framhjulen, ingen fyrhjulsdrift här inte. Dock är bilen utrustad med en elektronisk diffbroms. 0-100 km/h ska gå på 7.5 sekunder och toppfarten anges till 227 km/h. Lacken kallas för Arizona och bilen är fem centimeter högre än en vanlig Beetle. Skärmbreddarna ger bilen ett tjockare utseende och på bakluckan har man spänt fast sandskidor att leka med när andan faller på. De silvriga hasplåtarna ska tillåta lite mer aktiv körning än vanligt. Om bilen blir verklighet återstår alltså att se. Allt om den nya Beetle-versionen finns att läsa i pressmeddelandet här nedan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2012

NASA testar Mars-bil i öknen
Utan övningskörningsskylt

Curiosity Scarecrow är NASAs sexhjuliga lilla fordon som de har tänkt ska hjälpa dem att utforska Mars mer. För att testa hur åket fungerar har de därför tagit ut den i Mojave-öknen, ett ställe där underlaget enligt forskarna ska påminna om det som finns på Mars. Den lilla sandloppan kan köra i lutningar upp till 15 grader och i testerna pressades den faktiskt till 25 grader. Toppfarten är låg men å andra sidan ska de inte köra rally när de väl är där uppe. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Sugen på att utforska Mars?
Gör det direkt i webbläsaren

Det kommer nog ta ett tag innan vi knallar omkring på Mars eller bränner runt i någon häftig sandloppa där uppe. Men för att få lite hum om hur det ser ut och kanske bestämma sig för var ens barnbarnsbarnsbarns efterföljare ska bosätta sig kan man nu leka med NASAs nya Jet Propulsion Laboratory. Det är typ som Google Earth, fast på Mars. Först ut är en interaktiv utforskningsguide till kratern Gale där du kan svepa över terrängen och zooma in och ut, ändra vinkel och klicka på olika saker för att få mer information om dem. Hittas här. Den andra interaktiva sajten kallas för Spiritx27s Journey och handlar om NASAs Spirit rover som landade på Mars 2004. Du kan här köra runt med den och följa exakt den vägen den körde för många år sedan. Allt som behövs är att du installerar en plugin sen är det bara att göra Mars. Vad väntar du på?! Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2011

En Jeep att busa i sanden med
Dune Raider är den ultimata leksaken för vuxna

Hauk Designs senaste leksak kallas för Dune Raider. Den baseras på en Jeep Wrangler som moddats rejält både när det gäller möjligheten att ta sig fram och effektmässigt. Just denna modell är det lyxigaste och mest innovativa bygget hittills från firman som ägs av Kenny Hauk. Bilen specialbeställs efter kundens önskemål och går att få med två olika motoralternativ. Antingen en Hemi-V8:a på 5,7 liter och 405 hästar eller en best på 7,2 liter med 636 hästar. Karossen är tillverkad i aluminium och bilen är försedd med starka hasplåtar för att kunna klara terrängen utan problem. Den långa fjädringsvägen och de stora hjulen på 40 tum gör bilen till en mini-monstertruck. Läs mer om bilen efter hoppet. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2009

Mini Beachcomber Concept
Strandraggarens självklara val

Mini Beachcomber heter konceptet som lär få alla strandraggare på fall. Utan tak och dörrar lämpar den sig bäst på soliga stränder i varma länder, så redan där kan vi väl utesluta vårt avlånga land. Beachcomber har fyrhjulsdrift kallad ALL4. Konceptet har fyra sittplatser och blir en försmak på vad Mini visar upp nästa höst. Bilen påminner lite om Mini Moke, en bil från sextiotalet som såg ut som en golfbil. Ingenjörerna exprimenterade med Moke och försöka få till fyrhjulsdrift genom att använda en motor fram och en bak, tyvärr blev den versionen aldrig verklighet. Moke tillverkades mellan 1964 och 1968 och byggdes i runt 14 500 exemplar. Om en månad visas Beachcomber Concept i Detroit, och visst blir man sugen på att sticka in ett par brädor genom bakrutan, sätta på "Boys of Summer" med Don Henley på hösta volym, dra ner till Jeffreys Bay och bara rida på vågorna! Eller så låter man bilen stå kvar i garaget och tittar på "Point Break" liggandes i baksätet istället. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Elaion
Subarus bidrag till 2010 års Dakar-rally

Ökenbilen är baserad på Forester men där stannar likheterna. Subaru har samarbetat med Barattero Motorsport och YPF Elaion och detta är resultatet, en pigg sandloppa med en 2-liters boxerfyra på 300 hästar och hela 570 Newtonmeter. Klädd i kevlar och kolfiber ger sig Elaion ut på äventyr med start den första januari nästa år när rallyt drar igång. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0