m

Dardel kommer att bli Sveriges snabbaste superdator
KTH:s nya superdator kommer att kosta 100 miljoner kronor

Swedish National Infrastructure for Computing (SNIC) kommer att investera 100 miljoner kronor i en ny superdator som ska byggas på KTH vilken kommer att bli den snabbaste superdatorn i Sverige när den är färdigbyggd. KTH:s nya superdator kommer att heta Dardel och Gert Svensson, vice föreståndare för KTH:s Parallelldatorcentrum (PDC), säger om denna: "Främst kommer datorn att användas för tekniska och vetenskapliga beräkningar och simuleringar. Den innehåller både en CPU-del för de som vill köra vanliga program utan ändring samt en del med grafikprocessorer (GPU:er) för de användare som behöver extremt hög prestanda. Vi tror att detta är vad som kommer att användas i de största superdatorerna under den närmaste framtiden." Dardel kommer att byggas av HPE/Cray och beräknas stå klar i slutet av det här året. Den nya superdatorn kommer att ha en kapacitet på 10.000.000 gigaflops skriver KTH I ett pressmeddelande. Här nedanför hittas en förteckning över KTH:s superdatorer genom tiderna. Tumnagel
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Planet 9 finns antagligen inte
Ny forskning publicerad om mytomspunnen planet

I en ny forskningsavhandling med titeln "No Evidence for Orbital Clustering in the Extreme Trans-Neptunian Objects" uppger forskare att den så kallade "Planet 9", även kallad "Planet X", antagligen inte existerar. Det var för fem år sedan forskare lanserade en teori om att det skulle kunna finnas en nionde, tidigare okänd, planet i vårt solsystem, något som fick rätt stor uppmärksamhet och som vi skrev några artiklar om då som ni kan läsa här nedanför. Teorin från 2016 om en nionde planet baserades på att omloppbanorna av några så kallade "extreme trans-Neptunian objects" (eTNOs) indikerade att det skulle finnas en dold planet som påverkade hur dessa eTNOs omloppsbanor såg ut. Teorin är inte osannolik då Neptunus upptäcktes när den franske astronomen Alexis Bouvard på 1820-talet började spekulera om att Uranus omloppsbana påverkades av en hittills okänd åttonde planet. I den nya rapporten om de utpekade eTNOsarnas omloppsbanor som skulle kunna bevisa att det fanns en nionde planet i vårt solsystem så hävdar dock forskarna att datan är för ensidigt utvald. När forskarna istället använde flera olika teleskop och studerade andra eTNOsar kombinerat med en datorsimulering så ansåg man att den ursprungliga teorin om en nionde planet antagligen inte håller. Forskarna utesluter dock inte helt att det kan finnas en nionde planet i vårt solsystem och skriver: "It is important to note that our work does not explicitly rule out Planet X/Planet 9. Instead, we have shown that given the current set of ETNOs from well-characterized surveys, there is no evidence to rule out the null hypothesis." Som kuriosa kan nämnas att solsystemets hittills kända mest avlägsna objekt Farfarout, som vi skrev lite om tidigare idag, upptäcktes när astronomer egentligen var på jakt efter den mytomspunna Planet 9. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in hur jordens kontinentalplattor rört sig under 1 miljard år
Kontinenterna har dansat runt en hel del genom åren

Jordens kontinentalplattor förflyttar sig väldigt långsamt, cirka 3 till 5 centimeter per år, och oftast inget man märker särskilt mycket av under en livstid*. I ett längre tidsperspektiv blir det dock ganska tydligt att plattorna rör sig och låter jordens landmassor förflytta sig till olika positioner på vår planet. Forskare på University of Sydney har för första gången sammanställt en simulering som man säger ska visa hur jordens kontinentalplattor förflyttas sig under en miljard år. Det har tidigare gjorts simuleringar över hur plattorna förflyttas men aldrig i ett sådant långt sammantaget tidsperspektiv som det som syns ovan. Dr. Sabin Zahirovic från University of Sydney säger om simulationen: "These plates move at the speed fingernails grow But when a billion years is condensed into 40 seconds a mesmerizing dance is revealed." *Kontinentalplattornas rörelser kan orsaka jordbävningar, vulkanutbrott och tsunamis, något som vi givetvis kan märka av under en livstid. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

FreeBOT är modulära robotar som kan samarbeta
Kan bilda svärmar av magnetiska robotar

Forskare på Chinese University of Hong Kong i Shenzhen har utvecklat ett robotkoncept där robotar försedda med magneter kan ta sig fram på egen hand eller bilda större robotsvärmar för att ta sig över hinder. Man kallar det hela för FreeBOT och de klotformade robotarna fästs ihop med magneter och kan därefter ta sig upp för "trappor" eller annat vilket illustreras i det första klippet nedan. I det andra klippet visas även en simulering där en större svärm av FreeBOTs fästs ihop och rör sig framåt som en enhet. I dagsläget har inte robotarna någon intelligens och måste radiostyras via en operatör. De kan för tillfället inte användas till särskilt många praktiska uppgifter men kanske skulle kunna passa fint som leksaker för framtidens barn i sitt nuvarande utförande. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bugatti presenterar banracern Bolide
1240 kilo, 1850 hästar

Efter teasers och spionfilmad video är Bugattis senaste modell nu presenterad. Den heter Bolide och det är en superbil som endast får köras på racerbana. Om Veyron och Chiron varit diskreta är Bolide motsatsen och istället väldigt extrem. Den har ett vikt/effektförhållande på 0,67 kilo per hästkraft och ser ut som något hämtat ur ett TV-spel. Och för tillfället är det också just det - det här är än så länge bara ett koncept och det sägs att man inte har bestämt än om den ska tillverkas eller inte. Som motor har man inte helt oväntat använt den 8,0 liter stora W16-maskinen med fyra stycken turboaggregat. Här har man skruvat upp grejerna ytterligare och paketet levererar enorma 1850 hästar och lika många newtonmeter i vrid. Torrvikten ligger på 1240 kilo och enligt Bugattis simuleringar ska bilen klara 0-100 km/h på 2,17 sekunder, 0-200 på 4,36, 0-300 på 7,37, 0-400 på 12,08 och 0-500 km/h på bara 20,16 sekunder. Ett varv runt Le Mans-banan Circuit de la Sarthe ska gå på 3:07.1 och Nordslingan ska klaras av på bara 5:23.1. Detta är alltså bara hittepå-siffror för tillfället, men kanske kan bli verklighet i framtiden. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Det här är världens största civila sjukhusfartyg
Global Mercy kommer till Afrika nästa år

Den globala välgörenhetsorganisationen Mercy Ships är just nu i full fart med att färdigställa Global Mercy som är världens största civila sjukhusfartyg. Nästa höst är planen att fartyget ska anlända till Afrika. Varje år dör 16,9 miljoner människor för att de inte får kirurgisk vård och 93 procent av dem finns i Afrika. "Global Mercy blir ett modernt underverk – ett specialbyggt sjukhusfartyg med anpassad utrustning, senaste teknologi och det moderna sjukhusets högutbildade förmågor. Fartyget i sig utgör också en unik uppmaning till handling för alla som känner sig kallade att göra en insats, en möjlighet för människor att använda sin kompetens för att göra positiv skillnad för global sjukvård." Ombord på båten kommer det bland annat att finnas sex stycken operationssalar, utbildningslokaler och ett simuleringslaboratorium med VR-utrustning. Fartyget mäter 174 meter och har plats för fler än 600 stycken volontärer. Tumnagel
58.2°
+
Bobby Green
0

Boston Dynamics börjar sälja roboten Spot till fler företag
Det ställs dock en del krav på köparna

Förra året började robottillverkaren Boston Dynamics att sälja sin robothund Spot till ett utvalt gäng med företag runt om i världen. Idag meddelade företaget att man kommer att öppna upp för försäljning till fler företag som är intresserade av att ha en robothund som glider omkring på deras arbetsplats. Boston Dynamics kommer dock tillsvidare inte att sälja Spot till privatpersoner eller till företag som inte är baserade i USA. Förutom det så måste köparna av Spot uppfylla vissa riktlinjer som Boston Dynamics har tagit fram. Dessa inkluderar bland annat att robotarna inte kommer att säljas till företag eller organisationer som planerar att använda dem för att eventuellt skada människor eller använda dem i simuleringar där människor kan komma till skada. Skulle ett företag uppfylla alla Boston Dynamics krav så kan de köpa en Spot för 74.500 dollar, motsvarande nästan exakt 700.000 svenska kronor. Här nedanför hittas en ny video på Spot som Boston Dynamics släppte tidigare idag vilken visar upp lite olika användningsområden för roboten. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare tar fram maskin som kan simulera alla smaker
Perfekt att suga på i tv-soffan?

Forskare på japanska Meiji University har tagit fram en apparat som man säger ska kunna simulera alla tänkbara smaker som finns på smakskalan. Maskinen kallas för "Norimaki Synthesizer" och den mixar de fem grundsmakerna sötma, sälta, surhet, beska samt umami så att dessa bildar nya smaker på användarens tunga. Rent tekniskt så används en slags gele med de fem olika smakerna och dessa kan elektroniskt få mer eller mindre kontakt med användarens tunga så att nya smaker uppstår. Exakt vad forskarna har tänkt att använda det här till framgår inte. Det är väl dock inte helt omöjligt att det skulle kunna gå att bygga en slags godis-vejper av det hela. Då skulle man kanske kunna gå runt och suga i sig sötsaker, chokladsmak eller annat hela dagarna utan att få i sig en enda kalori. Tumnagel
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Simulering visar att du bör hålla avstånd mot de som tränar
Andningsdroppar svävar längre bakom dem

Ett gäng forskare i Belgien och Nederländerna har tagit fram simuleringar som visar att folk som joggar eller tränar utomhus har en större smittradie än folk som bara vistas ute normalt. Forskarna har de senaste åtta månaderna undersökt hur partiklar rör sig runt en aktiv kropp och när coronaviruset slog ut skiftade de fokus hur det kan spridas av aktiva människor. De kom fram till att om någon springer eller cyklar så bildas det en så kallad slipstream bakom dem. Denna slipstream gör att andningsdroppar håller sig kvar längre i luften så därför rekommenderar de att man ska hålla ett betydligt längre avstånd om man går bakom en aktiv människa. Rekommendationerna de gav var att man håller sig 5 meter från andra när du går, 10 meter när du springer eller cyklar i långsam takt och 20 meter när du springer eller cyklar i en snabbare takt. Om man nu måste springa med någon är det bättre att springa bredvid varandra än bakom. Studien nämnde också att dropparna kan vara kvar längre i luften när det är fuktigt så om man vill gå runt och vara helt hobbyvetenskaplig bör man inte bara ta hänsyn till avstånd utan även till solskenstillståndet. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0
2019

Ubers självkörande bil hade allvarliga brister
Bilen såg gående kvinna men körde ihjäl henne ändå

Nu har den amerikanska myndigheten NTSB (National Transportation Security Board) släppt sin rapport efter att ha granskat den dödsolycka där en av Ubers självkörande Volvo-bilar körde ihjäl en fotgängare i delstaten Arizona förra året. Olyckan skedde i mars 2018 efter det att en kvinna som ledde en cykel korsade vägen på en plats som saknade övergångsställen. Enligt NTSB:s rapport så ska Ubers bil ha upptäckt att det fanns någon framför den men inte identifierat detta som en fotgängare. Bilens system ska inte heller har indikerat att den var på väg att kollidera med något förrän 1,2 sekunder innan olyckan skedde. Då var det givetvis alldeles för sent att börja bromsa vilket ledde till att bilen kolliderade med den 49-åriga kvinnan som senare avled. I NTSB:s rapport står bland annat: "Although the [system] detected the pedestrian nearly six seconds before impact ... it never classified her as a pedestrian, because she was crossing at a location without a crosswalk [and] the system design did not include a consideration for jaywalking pedestrians." Efter dödsolyckan i mars 2018 pausade Ubers sina tester med självkörande bilar på allmänna vägar. När man i december förra året återupptog sina tester på allmänna vägar hade man designat om bilarnas system och genomfört simuleringar med data från olyckan i Arizona. I simuleringarna med det omdesignade systemet kunde man konstatera att bilen kunde upptäcka fotgängare fyra sekunder innan en potentiell kollision när fordonet framfördes i 70 km/h. Det gav bilen en bromssträcka på närmare 90 meter vilket bedömdes räcka gott och väl för att bilen skulle hinna bromsa i en liknande situation som den som uppstod vid dödsolyckan i Arizona. En mänsklig förare skulle behöva en bromssträcka på cirka 40 meter för att undvika en kollision i samma hastighet. En åklagare i Arizona friade tidigare Uber från straffrättsligt ansvar för dödsolyckan men säkerhetschauffören i bilen, som enligt uppgifter ska ha suttit och tittat på tv när olyckan skedde, kan eventuellt ha åtal att vänta. Tumnagel
31.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google har kanske gjort kvantdator som spöar vanliga datorer
Har vi uppnått quantum supremacy nu?

Det satsas en hel del på att utveckla kvantdatorer nu för tiden och ett av de företagen som satsar mest på det är inte helt oväntat Google. Nu rapporterar Financial Times att man tagit del av en rapport gällande ett kvantdator-experiment från Google där en kvantdator ska ha använts för att göra komplexa beräkningar bra mycket snabbare än en traditionell superdator. Det skulle innebär att man uppnått det som kallas "quantum supremacy", det vill säga att kvantdatorer nu kan användas för att lösa problem som traditionella datorer praktisk sett inte är användbara för att lösa då beräkningarna skulle ta för lång tid. Rapporten är nu dock borttagen från NASA:s webbplats, USA:s rymdmyndighet som har ett samarbete med Google gällande kvantdatorer, där den ska ha publicerats vilket gör att Google kanske inte är helt redo att hävda att man har uppnått så kallad "quantum supremacy" riktigt ännu. Enligt den nu tillbakadragna rapporten så ska Googles kvantdator ha processat en komplex beräkning på 3:20 minuter medan samma beräkning, i en simulering, skulle tagit världens snabbaste superdator Summit 10.000 år att räkna ut. Google snackade redan förra året om att man var nära att uppnå quantum supremacy men då rapporten nu verkar vara tillbakadragen så verkar det som Google, åtminstone officiellt, avvaktar med att hävda att man nu har uppnått denna milstolpe inom kvantdator-forskningen. Tumnagel
52.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disney World börjar anordna Star Wars-kryssningar
Spendera några dagar i "rymden"

Disney har som bekant gjort stora Star Wars-satsningar på sina nöjesfält runt om i världen sedan man köpte upp Lucasfilm och nu har man presenterat vad som antagligen blir deras maffigaste Star Wars-upplevelse. Det handlar om en två-dagars "rymdkryssning" med Star Wars-tema som man kallar för "Star Wars: Galactic Starcruiser" som man kommer att erbjuda på Disney World i Orlando, Florida. Resenärerna får givetvis inte åka till den riktiga rymden men med hjälp av simuleringar, AR/VR/MX-upplevelser och annat så hoppas Disney att resenärerna ska få känslan av att befinna sig på ett rymdskepp. Star Wars: Galactic Starcruiser kommer även att bli ett interaktivt äventyr för resenärerna där de kan testa ljussablar, flyga skeppet, försvara skeppet och annat. Beroende på vad resenären väljer att göra så kan "äventyret" förändras under resans gång. Slutmålet på den två dagar långa resan är "Star Wars: Galaxy’s Edge", Star Wars-nöjesfältet som Disney har öppnat upp på Disney World. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Kolla vad som händer när en drönare smackar in i en flygplansvinge
Går mindre bra

Här är ett klipp som spelats in av forskare på University of Dayton Research Institute. Forskarnas mål med experimentet var att undersöka vad som kunde hända om en drönare kolliderade med en flygplansvinge och som synes i klippet gick det inget vidare. I sitt test har forskarna använt en DJI Phantom 2-drönare som vägde cirka ett kilo och denna lät man flyga in i en flygplansvinge på ett mindre flygplan av modellen Mooney M20 (se bild nedan). I simuleringen så kolliderade de båda i en hastighet som motsvarade runt 380 km/h. Kevin Poormon som varit med i studien säger: "We wanted to help the aviation community and the drone industry understand the dangers that even recreational drones can pose to manned aircraft before a significant event occurs. But there is little to no data about the type of damage UAVs can do, and the information that is available has come only from modeling and simulations. We knew the only way to really study and understand the problem was to create an actual collision, and we’re fully equipped to do that." Forskarna hoppas nu kunna fortsätta sina studier genom att låta andra typer av drönare kollidera med andra delar av flygplan, till exempel rutorna i flygplanets cockpit och flygplansmotorer. Uppdaterat (tack Daniel W) Drönartillverkaren DJI är väldigt missnöjda med University of Dayton Research Institute forskning och kräver att de drar tillbaka videon ovan. I ett brev till forskarna skriver DJI bland annat: "It is thus distressing to see how the University of Dayton Research Institute has recklessly created and promoted a video that falsely claims to depict a dangerous condition posed by one of our products. Your “Risk in the Sky?” video, blog post and media tour created a collision scenario between a drone and an airplane wing that is simply inconceivable in real life." Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

I formelbilsmästerskapet W Series får endast kvinnor delta
Drar igång nästa vår

W Series är ett nytt globalt formelbilsmästerskap och det som gör att det sticker ut en aning är att endast kvinnor får delta. Självklart tror man att kvinnor kan köra i samma serier som män men detta mästerskap ska ses som en språngbräda för att skaffa sig tillräckligt med erfarenhet för att därefter kunna gå upp i klasserna. Det hela drar igång nästa vår. Tävlingarna kommer att hållas på välkända banor runt om i världen och totalt kommer mellan 18 till 20 stycken förare att delta. Alla kommer att genomgå ett program som innehåller fysisk träning, simuleringskörning och mediaträning. W Series är en så kallad entypssklass och man kör med Tatuus T-318 Formula 3-bilar. De har en turbomatad fyra på 1,8 liter kopplad till en sexstegad sekventiell låda. Det är gratis att delta och i prispotten finns totalt 1,3 miljoner euro. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Google presenterar kvantdator med 72 qbitar
Börjar vi närma oss quantum supremacy?

Google har presenterat en processor som man kallar för Bristlecone som ska användas i en kvantdator med 72 så kallade qubitar (kvantbitar). Google tror att detta ska räcka för att deras dator ska uppnå vad de kallar för "quantum supremacy" (kvant-övermakt). Google skriver: "If a quantum processor can be operated with low enough error, it would be able to outperform a classical supercomputer on a well-defined computer science problem, an achievement known as quantum supremacy. These random circuits must be large in both number of qubits as well as computational length (depth)." Det kommer antagligen att dröja ett tag innan det går att genomföra simuleringar med 72 bitar. I dagsläget har man bara genomfört simuleringar med 46 qbitar och RAM-minnet måste fördubblas för varje extra qubit som ska användas i simuleringen. Det skulle innebär att det skulle krävas miljonfalt mycket mer RAM för att kunna simulera 72 qbitar skriver Toms Hardware. Tumnagel
49.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Walk-man är en italiensk räddningsrobot
En lite långsam humanoid

Italian Institute of Technology (IIT) har tagit fram en ny version av sin robot Walk-man som är tänkt att användas vid räddningsaktioner vid olyckor i framtiden. Den nya versionen av Walk-man har tack vare att man bytt ut en del material i roboten blivit 31 kilo lättare och väger nu 102 kilo. Den drivs av ett batteri på 1kWh som kan förse roboten med ström i cirka två timmar. I videoklippet nedan genomför man en simulering där Walk-man skickas in en byggnad som ska ha blivit skadad av en jordbävning och därefter börjat brinna. ITT skriver själva om simuleringen: "The scenario was recreated in IIT laboratories, where the robot was able to navigate through a damaged room and perform four specific tasks: opening and traversing the door to enter the zone; locating the valve which control the gas leakage and close it; removing debris on its path; and finally identifying the fire and activating a fire extinguisher." Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fyra gånger fler kommer vara antibiotikaresistenta 2050
Dubbelt så många 2030

Om en patient är resistent mot antibiotika blir det betydligt svårare att bota olika former av infektioner orsakade av bakterier. Antalet resistenta mot antibiotika kommer att öka och nu har Folkhälsomyndigheten räknat på vad det kommer att får för konsekvenser. Man har tagit fram en särskild simuleringsmodell och gjort prognoser för 2030 och 2050. – Antalet anmälningspliktiga fall av antibiotikaresistenta bakterier kommer att öka. Det får stora konsekvenser både för utsatta riskgrupper och för samhället i stort, säger Malin Grape, enhetschef på Folkhälsomyndigheten. 2016 rapporterades 15.500 fall av antibiotikaresistens i Sverige. 2030 räknar man att den siffran fördubblats och 2050 tror man att den är drygt 70.000 per år. Merkostnaden för detta väntas bli 400 miljoner kronor per år 2030 och 600 miljoner kronor per år 2050. Från och med nu till och med 2050 räknar man med att detta kommer att kosta 16 miljarder. – Vi har en god vaccinationstäckning, klok användning av antibiotika och väl fungerande hygienrutiner inom vården i Sverige och det gör att vi har lättare att bromsa utvecklingen här än många andra länder. Men det betyder inte att vi kan slå oss till ro. Det här är ett arbete som kräver ytterligare och kontinuerliga insatser och resurser, säger Malin Grape. Tumnagel
11.9°
+
Roger Åberg
0
2017

Så många fordon kommer igenom olika typer av korsningar
Snurrigt men tillfredställande

Fordon som möts och ska byta riktning brukar ju ställa till problem. Det mest basala då är att ha en korsning, men det är helt ärligt inte så effektivt. I den här videon får vi se ett antal olika simuleringar där olika korsningar och rondeller får visa vad de går för. Tumnagel
46.3°
+
Roger Åberg
0

Nvidias AI gör vinter till sommar
Rätt imponerande simuleringar

Nvidia fortsätter sina framsteg inom artificiell intelligens och nu har företaget visat upp exempel på hur man kan göra en vinterbild till en somrig bild, dag till natt och en somrig bild till en regnig bild. Nvidias AI använder sig av två neurala nätverk för att åstadkomma videoklippen ni kan se här. Det ena neurala nätverket skapar bilder till videoklippet som sedan ett annat neuralt nätverk får avgöra om bilden ska läggas till videoklippet eller inte. Teknik som denna kan framför allt vara bra för att träna självkörande bilar då man kan simulera andra förutsättningar för bilen än vad som faktiskt råder för tillfället. The biggest casualty to AI won't be jobs, but the final and complete eradication of trust in anything you see or hear. https://t.co/sg9o4v2Q3f pic.twitter.com/nkj007LtEF— Oli Franklin-Wallis (@olifranklin) December 4, 2017 Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Se hur jorden förändras under årets cykler
Ser ut som att det pulserar

Väderskiftningar. Grönska som blomstrar och drar sig tillbaka. Is och snö som breder ut sig och sedan smälter. Plankton som färgar havet i olika färger. Med hjälp av bland annat vädersatelliter har NASA satt ihop en fascinerande simulering över hur jorden förändras från dag till dag och i cykler. Tumnagel
40.3°
+
Emmy Zettergren
0

Se hur atmosfären rör sig över jordens yta
Kan ses tack vare partiklar i luften

Hur ser egentligen atmosfären ut? I videon ovan kan vi se en simulering baserad på data från NASA:s satelliter. Att man ens kan se atmosfären beror på att vindarna för med sig olika partiklar som gestaltar sig som strömmar i luften. I videon ser vi hur strömmar av havssalt, sand och rök rör sig i fascinerande mönster över jordens yta. I saltvattenströmmarna kan vi exempelvis se de stormar som härjat under 2017. Vi kan också se rök som transporteras från Nordamerika till England samt sand från Sahara som rör sig till Amerika. Tumnagel
46.0°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida