m

Nytt banracingmonster från McLaren
Det här är 720S GT3X

Om man inte behöver bry sig om massa racingregler kan man bygga ett riktigt monster och det är precis vad McLaren har gjort. Det här är 720S GT3X och den baseras på vanliga 720S GT3 som man tävlar med i olika serier. Här har man dock skruvat upp allt ytterligare och gjort bilen ännu galnare. Den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter har bland annat fått ytterligare 200 hästar vilket ger denna samma effekt som gatversionen. Det finns också en push-to-pass-knapp som kort ger 30 extra hästar. Vidare har bilen en ännu större bakvinge, fetare frontsplitter och omgjord diffusor baktill. Man kan även få GT3X med en passagerarstol vilket man inte kan få i vanliga GT3, så nu kan man ta med sig kompisar runt banan. Vad man får betala för härligheten är oklart. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Det här är BMW M5 CS
Gör 0-100 på tre sekunder

Nu rullar BMW ut M5 CS och det är första gången modellen får dessa extra bokstäver i namnet. De står för Club Sport och det brukar innebära mindre vikt och mer effekt, och visst gör det det även här. Det här är den snabbaste och mest kraftfulla produktionsbilen BMW någonsin har byggt. Under huven sitter den numera beprövade V8:an på 4,4 liter med dubbla turbo. Den har man skruvat upp till 635 hästar och 750 newtonmeter vilket ska göra att den relativt stora sedanen tar sig från stillastående till 100 km/h på under tre sekunder. Det roliga är slut först vid 305 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en åttastegad automatlåda, och även om den driver på alla hjul ska den kännas som att den är mest bakhjulsdriven. Precis som i vanliga M5 kan man även koppla bort framhjulsdriften och bara låta bakhjulen jobba om man vill. Bromsarna är keramiska och de sitter innanför 20 tum stora fälgar. Huven har fått extra ventilationshål i sig och ljuslisterna i strålkastarna är gula för att kännas mer rejsiga och för att flörta med dåtiden. Lackalternativen är Brands Hatch Grey Metallic, Frozen Brands Hatch Grey Metallic och Frozen Deep Green Metallic som är den vi ser här. CS är som väntat baserad på Competition men är lite hårigare i alla hörn. Det innebär styvare motorfästen, fastare fjädrar, fetare krängningshämmare och en liten sänkning. Sen har vi bantningen som består av kolfiberarmerad plast och detta har man använt till taket, huven, frontsplittern, backspegelkåporna, diffusorn och den lilla läppen på bakluckan. För att ytterligare få ner vikten har man även tagit bort en del ljuddämpning. Resultatet blev 104 kilo lättare än M5 Competition vilket betyder en tjänstevikt på 1878 kilo. Insidan får rejäla skalstolar, sportig ratt och massa knappar man kan trycka på när man vill att det ska gå undan. BMW har även tänkt på de som sitter i baksätet och även här hittar vi två stycken kralliga skalstolar att placera ändan i. M5-loggan i framstolarna är upplyst och i nackstödet hittar vi Nürburgrings Nordslinga som siluett. M5 CS börjar dyka upp hos handlare nu i vår och kostar från 180.400 euro. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
2020

Trailer för tredje säsongen av Cobra Kai
Släpps på Netflix i januari

Netflix har släppt en trailer för den tredje säsongen av Karate Kid-spinoffen Cobra Kai och denna kan ni skåda ovan. Det är första säsongen som Netflix producerar sedan serien lämnade Youtube och i den tredje säsongen verkar dramat skruvats upp till elva när Cobra Kai-dojon får en ny mästare. Tredje säsongen av Cobra Kai släpps 8 januari. De första säsongerna av serien hittar ni på Netflix och länk till den har ni här nere till vänster. Tumnagel
43.8°
+
André Stray
0

Se hur haptisk feedback fungerar i Dualsense-kontrollen
Imponerande!

Dualsense-kontrollen till Playstation 5 kommer med en ny design och även nya trigger-knappar med haptisk feedback. Trigger-knapparna ger spelaren ett ordentligt motstånd beroende på vad som händer i spel och det hela är en unik känsla som vi hoppas kommer användas av utvecklare. Men hur fungerar knapparna egentligen? Youtubern TronicsFix har skruvat isär kontrollen för att se hur lätt enheten är att laga och passar i samma veva på att ta en titt på trigger-mekaniken. Hela isärplockningen har ni ovan, men vill ni bara se hur motståndstjofräsen fungerar i triggerknapparna så får ni spola fram till 9:20 i videon. Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0

Ares S1 Project nu även som Spyder
I detta fall betyder det helt utan tak

Förra månaden visade Ares Design upp S1 Project. Det vi ser här är S1 Project Spyder men istället för att vara en cabbad version där man kan fälla bort taket saknar den här tak helt och hållet, som sig bör enligt rådande trender med taklösa superbilar. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och orderböckerna står öppna nu och väntar på din kosing. Hur mycket du måste lätta på lädret är oklart men med tanke på att vanliga S1 kostar 500.000 euro lär inte den här vara billigare. Precis som sitt takförsedda syskon är även Spyder baserad på Corvette C8. Effekten ur V8:an utan överladdning har skruvats upp till 715 hästar vilket ska räcka för 0-100 km/h på bara 2,7 sekunder. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Bugatti presenterar banracern Bolide
1240 kilo, 1850 hästar

Efter teasers och spionfilmad video är Bugattis senaste modell nu presenterad. Den heter Bolide och det är en superbil som endast får köras på racerbana. Om Veyron och Chiron varit diskreta är Bolide motsatsen och istället väldigt extrem. Den har ett vikt/effektförhållande på 0,67 kilo per hästkraft och ser ut som något hämtat ur ett TV-spel. Och för tillfället är det också just det - det här är än så länge bara ett koncept och det sägs att man inte har bestämt än om den ska tillverkas eller inte. Som motor har man inte helt oväntat använt den 8,0 liter stora W16-maskinen med fyra stycken turboaggregat. Här har man skruvat upp grejerna ytterligare och paketet levererar enorma 1850 hästar och lika många newtonmeter i vrid. Torrvikten ligger på 1240 kilo och enligt Bugattis simuleringar ska bilen klara 0-100 km/h på 2,17 sekunder, 0-200 på 4,36, 0-300 på 7,37, 0-400 på 12,08 och 0-500 km/h på bara 20,16 sekunder. Ett varv runt Le Mans-banan Circuit de la Sarthe ska gå på 3:07.1 och Nordslingan ska klaras av på bara 5:23.1. Detta är alltså bara hittepå-siffror för tillfället, men kanske kan bli verklighet i framtiden. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Skruvtanken har fått eldkastare och äppelkanon
Colin Furze är nu klar med sitt senaste fordon

Under nästan ett års tid har Colin Furze byggt och utvecklat sitt fordon med stora skruvar istället för larvfötter eller hjul. Nu har han även utrustat den med vapen i form av en kanon som skjuter äpplen och en eldkastare. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Tesla presenterar Model S Plaid
Snabb, stark och uthållig

Precis som väntat presenterade Tesla Model S Plaid under nattens konferens. Den här har det snackats om ett tag men nu vet vi vad det handlar om, och det går bra att beställa ett exemplar nu. Leveranserna drar igång i slutet av 2021 och det man får om man köper är en Model S där man har skruvat upp allt till 11. Utseendemässigt verkar bilen ha fått sig ett lite bitigare kjolpaket och en vinge på bakluckan. Under skalet finns tre stycken elmotorer som tillsammans genererar över 1100 hästar och som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,1 sekunder, kvartsmilen avklaras på under nio sekunder och toppfarten ska ligga på 320 km/h. Räckvidden ska ligga på över 84 mil. Siffrorna gör att den här blir den snabbast accelererande produktionsbilen hittills, snabbare än nyligen presenterade Lucid Air. När Rimac C_Two, Pininfarina Battista, Lotus Evija och Tesla Roadster anländer lär nog Plaid petas ner från den tronen dock. Men såna här fartegenskaper i en stor fyrdörrars sedan är ändå sjukt imponerande. Prislappen för en Model S Plaid börjar på 1.499.900 kronor. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

D3 S - ny Alpina för dig som gillar brutal dieselkraft
Bjuder på 730 newtonmeter

Alpina presenterar nu den nya modellen D3 S och eftersom det är ett D med i namnet är det diesel som gäller. 3:an står för 3-serie och S:et för supersnabb. Alpina har utgått från BMW M340d och gett den ännu mer kraft och bättre prestanda. Effekten är vanligtvis 340 hästar och 700 newtonmeter men det har Alpina skruvat upp till 355 respektive 730. Vridet ska finnas tillgängligt redan vid 1750 varv. Motorn är en turbomatad rak sexa på 3,0 liter. Den har mildhybridteknik och det här blir första gången Alpina bygger en modell som har detta. Till paketet kopplas en åttategad automatlåda som driver alla fyra hjulen och 0-100 km/h går på 4,6 sekunder för sedanen och 4,8 för kombin. Toppfarten ligger på 273 respektive 270 km/h. Fjädrar och stötdämpare har man hämtat från Alpina B3 och bromsarna kommer från B5 Biturbo. Interiören är på vanligt vis också tillpiffad och här finns bland annat en ny ratt, mer skinn och andra sömmar. Är man sugen går det bra att beställa nu och de första leveranserna ska ske i november. Priset för sedanen börjar på 70.500 euro medan kombin kostar från 71.900 euro. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in IKEAs nya USB-laddare
Lite plastig men värd pengarna

IKEA har släppt en ny USB-laddare som är lite kraftigare än de som man har haft tidigare. Man har faktiskt släppt två och båda kallas för Åskstorm. Den ena är lite mindre och har en USB-C-utgång som levererar 18W och en USB-A som levererar 5W. Den här versionen som vi har testat har en USB-C som levererar 30W och två USB-A som levererar 5W var. Totalt kan de leverera 40W. Det har börjat dyka upp ett antal laddare av den här typen på marknaden men ingen slår priset på 199 kronor som IKEA tar för den här rackaren. Med det billigare priset får man som vanligt med IKEA en lite plastigare upplevelse än vad man kanske får normalt från lite lyxigare märken, men det känns helt ok. På undersidan finns det fyra gummipluppar som gör att den inte glider omkring i onödan. Nu har vi inte skruvat isär den här så vi kan så klart inte säga hur den ser ut på insidan, men IKEA har fått rätt bra betyg tidigare när det gäller kvalitet. Storleken är som ni ser inte superliten, men återigen helt ok med tanke på priset. Det här är en perfekt laddare för alla som vill ha en lite kraftfullare laddare på fler ställen i sin tillvaro utan att bli fattig på kuppen. Tre uttag känns också som en lagom dos med uttag. Kort och gott ett givet köp. USB-laddaren Åskstorm kostar som sagt 199 kronor. USB-C till USB-C-sladden heter Lillhult och kostar 69 kronor. Tumnagel
49.3°
+
Roger Åberg
0

Colin Furze har byggt ett skruvat fordon
Dags för testkörning

För en månad sedan började tokfransen Colin Furze att snickra på ett fordon med skruvar istället för hjul eller larvband hemma i sitt lilla garage. Nu är manicken färdig och här får vi se en första provtur med den knäppa skapelsen. Hur han byggde den ser ni i klippen nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Trailer för The Personal History of David Copperfield
Baserad på Charles Dickens-novell

Förutom filmen The Green Knight som vi visade trailer för igår har skådespelaren Dev Patel även huvudrollen i den nya filmen The Personal History of David Copperfield. Filmen är baserad på Charles Dickens novell The Personal History, Adventures, Experience and Observation of David Copperfield the Younger of Blunderstone Rookery som släpptes 1849. Här har man dock skruvat till det lite med en komisk twist. I rollerna ser vi även Tilda Swinton och Hugh Laurie. Filmen har premiär den 8 maj. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Veneno Roadster får spa-behandling
Många vinklar och vrår

Endast nio stycken exemplar av Lamborghini Veneno Roadster är tillverkade och här får vi se ett av dem få sig en rejäl spa-behandling och skyddsfilm för lacken monterad. Modellen lanserades 2013 och kostade då 3,3 miljoner euro. Den har samma V12:a på 6,5 liter som Aventador under skalet men här har den istället skruvats upp till 760 hästar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2019

Andra intrycket av AirPods Pro
Vi försöker svara på era frågor!

Ny dag, ny artikel om AirPods Pro! Det verkar vara oerhört stort intresse kring dessa så vi fortsätter och i dag kommer lite svar på några av era frågor (eller åsikter) på gårdagens artikel. Gorian säger: Jag trodde att brusreducering främst var för att ta bort monotona, "statiska" ljud? Typ ventilation, motorljud... etc. Inte primärt röster och hamrande på tangentbord? Det jag uppmärksammat med AirPods Pro är dock ett konstigt fenomen, att vissa omvärldsljud får högre diskant. Tänk att du knäpper med fingrarna. Eller knäpp med fingrarna. Sätter du in vanliga inear eller öronproppar så "kapas" det ljudet och det blir dovare. Resultatet är att du inte tycker att det är lika högt och du märker det inte lika mycket. Stoppar jag däremot i AirPods Pro så känns det som att man tagit ljudet, stoppat in det i ett ljudprogram, kapat de mörka delarna och skruvat till de ljusa delarna av ljudet. Resultatet är att det blir tydligare och märks mer. Jag har testat med tangentbordsknappande och jobbigt barn och båda märks tydligt även med brusreducering. Jag är osäker på om detta är något som stör mig ännu, jag mer konstaterar att lurarna inte gör omvärlden annorlunda på det sätt som vi är vana vid med öronproppar, inearlurar och overearlurar. Tumnagel
36.9°
+
Roger Åberg
0

Sonys WF-1000XM3 är kungen av brusreducering
Men är inte perfekta för det

Sony har verkligen fått en dundersuccé med sin 1000X-serie, eller i alla fall overear-versionerna. Deras första försök att göra en true wireless-version föll verkligen platt men nu är generation två här och vi har testat. Det positiva är att Sony verkligen verkar ha lyssnat på kritiken och användarna, vilket lovar gott för framtiden. För som sagt, WF-1000XM3 är inte perfekta, även om man har fixat till mycket av det som var dåligt med föregångarna. TL;DR Sony har verkligen förbättrat en hel del och levererar en riktigt kompetent produkt, men man når inte riktigt ända fram. Ska du ha ett par på riktigt trådlösa lurar med brusreducering just nu ska du välja dessa. Vi börjar med designen. Tyvärr så undrar vi lite vad man håller på med på Sony, för det där memot om att det inte är coolt med lurar som ser ut som gamla blåtandsheadset verkar inte ha nåt fram till Japan. Lite beroende på hur djupa öron man har är detta ett större eller mindre problem. Jag har rätt stora och djupa öron vilket gör att lurarna får plats i öronen, André har det inte. På mig ser lurarna helt ok ut men på André sticker de ut alldeles för mycket för att det ska vara ok. Svåra att få på rätt plats Själva lurarna har en innerdel och en utedel och det verkar helt enkelt som att det finns för mycket elektronik i dessa för att lurarna ska få plats i öronen. Man har även valt att göra designen som den är för att få plats för stora antenner i fronten och det är bra, för när vi har använt dem så har kontakten med den enhet som spelar upp varit riktigt god för att inte säga perfekt. Nästa steg i ett par lurar är passformen. För att brusreducering ska fungera krävs det att det inte kommer in något ljud från omvärlden, passformen är alltså extremt viktig. Både jag och André upplever att lurarna, på grund av att de inte sitter helt i örat, liksom hänger på hörselgången istället för att vila i örat. Det gör att det blir rätt meckiga att få på plats och även att de vid lång användning blir lite väl påfrestande. När man väl får dem på plats är det helt ok, men det är alltid lite för mycket pill för att få dem perfekta. Sony har anpassat formen en del för att de just ska vila i örat men helt enkelt inte nåt ända fram här. Fysiska knappar hade vunnit Lurarna har inga fysiska knappar utan två touch-knappar på sidan. Vid min första bekantskap med dessa så gillade jag detta, men blir mer och mer tveksam med tiden. En av anledningarna är att man kommer åt dem när man ska justera lurarna, vilket man gör då och då. Att stänga av musiken eller växla läge för brusreduceringen på grund av detta är lite irriterande. En annan är att man faktiskt slår på örat när man använder dem vilket inte alltid är så bekvämt. De fungerar dock alldeles utmärkt i 90 procent av de gånger man använder dem, ibland missar man och trycker fel men det är inte hela världen. Funktionen på kontrollerna är däremot ypperlig. På vänster sida växlar man mellan läge för brusreduceringen och på höger sida styr man musiken. Jag saknar dock ett sätt att styra volymen direkt på lurarna. Det finns inget sätt att stänga av dem utan man får lita på att de sköter detta själva, vilket är min erfarenhet att de gör alldeles utmärkt. Behöver man höra vad som händer omkring en, när busschaffisen säger något eller kollegan kommer och stör, så trycker man bara på vänster lur så stängs musiken av och du får en förstärkt verklighet utan brus och högra röster. Detta känner vi igen från deras overear-serie och det fungerar ypperligt på dessa. För man vill ju inte plocka ut lurarna när man väl fått dem på plats bara för att någon vill något. Brusreduceringen har tre lägen. Det första är normalt, det andra är brusreducering på och det tredje är med förstärkt omgivning. I det läget hör man musiken men även visst ljud från omgivningen som tal. Visst brus och störande ljud är här bortsorterat. Man kan ställa in så att detta förändras automatiskt, att man till exempel har en styrka på brusreduceringen när man färdas och ett annat när man går. Bra funktion, men det är inte alltid den träffar rätt eftersom man till exempel ibland går i en helt "ofarlig" miljö och ibland i en miljö där man vill ha koll på omvärlden, så jag växlade oftast manuellt. Härlig brusreducering! Så till brusreduceringen. När lurarna sitter perfekt är den ypperlig. Sony säger själva att tekniken är på samma nivå som i M2-versionen av deras vanliga 1000X-lurar och det håller jag med om. Och det är verkligen helt ok. Jag har provat dessa i trafikmiljö och på flygplan och jag upplever dem som extremt härliga att använda ur ett brusperspektiv. Just flygplan är ett perfekt ställe för lurar med brusreducering. Overear-lurar fungerar finfint för kortare turer, men de är knepiga att sova med. Inear är i teorin lösningen på detta, men det finns två problem. Det ena är att det inte är så härligt att ha lurar hängandes ur öronen i mer än två-tre timmar i sträck och det andra att batteritiden är sex timmar vilket gör att man behöver en pause då och då. Det är verkligen inte hela världen, men i den bästa av världar hade man haft med sig två par lurar, en av varje sort, men det blir dyyyyyrt. Ilands-problem, visst, men ändå. På tal om det så är priset 2590 kronor. En hel del pengar, men med tanke på att Sonys overear kostar runt 2995 kronor är detta klart rimligt. Om du verkligen kommer att använda brusreduceringen vill säga. När man inte har ljud påslaget och brusreducering på hörs ett litet, litet ljud i bakgrunden, som alltid med brusreducerande lurar. Kan vara irriterande om man lyssnar på en podcast med mycket tystnad men inget kan störs av. Enskild och stabil koppling Som jag pratade om tidigare så är kopplingen till din enhet numera riktigt bra. Man kan dock bara vara kopplad till en enhet i taget vilket är riktigt tråkigt, men det är relativt enkelt att byta enhet eftersom de inte behöver kopplas ifrån innan de kopplas till den andra. Men du kan glömma att använda dem till din dator och snabbt byta till telefonen när det ringer. Till skillnad mot förra versionen så är lurarna numera kopplade enskilt till enheten du lyssnar från. Det betyder att du kan köra vänster, höger eller båda hur du känner för. Tack för det. Lurarna har numera koll på om de sitter i örat eller inte. Förutom att koppla in/ur sig och stänga av/på musiken så har man, tack gode gud, valt att stänga av alla blinkande LED-lampor när de är i öronen. Riktigt bra batteritid Batteritiden ligger på sex timmar med brusreducering på, åtta med brusreducering av. Till det så finns det tre fulla laddningar i fodralet så totalt har man alltså 24 alternativt 32 timmar. Mycket bra! Fodralet är dock på den lite väl stora sidan och det är faktiskt lite oklart varför egentligen. Det är dock riktigt vackert och med en lyxig känsla och lurarna sätts fast i fodralet med magneter på ett väldigt tillfredställande sätt. Ingen tvekan om de sitter rätt eller inte. Tyvärr tål inte lurarna svett vilket är tråkigt. Det hade varit trevligt även om man inte tänker träna med dem, helt enkelt för att det är en liten garanti för att de inte går sönder lika lätt. Så hur låter de? Nu till det viktigaste. Ljudet. Här glänser verkligen Sony tycker jag och jag har verkligen, verkligen inget att klaga på. I Sonys app kan man justera EQ-inställningar och även loudness vilket gör att man kan ställa in ljudbilden precis som man själv vill och ha det som grund oavsett vad som är källan. Det känns konstigt att skriva så lite om det som är viktigast, men ljudet är verkligen väldigt trevligt och nästan helt neutralt. Självklart har Sony skruvat på ljudbilden, men man har som sagt gjort det på ett sätt som känns neutralt och i kombination med den där EQn så kan jag lova att de här passar de allra flesta. Ingen fröjd att ringa med Tyvärr har våra försök att ringa med dessa inte varit superhärliga. En gång lät André som en robot. Vi är dock inga telefonpratare, så någon överdrivet stor mängd samtal har helt ärligt inte genomförts. Slutsats Sony har verkligen tagit ett stort kliv sedan förra versionen av dessa lurar och vill man ha ett par på riktigt trådlösa lurar med brusreducering har man inte så mycket annat att välja på. Men de är inte perfekta och det känns som att flera av de sakerna som man kan gnälla på är saker som Sony helt enkelt inte har hunnit lösa ännu. Därför är mitt råd att köpa dessa om du i detta nu vill ha ett par på riktigt trådlösa som har brusreducering och där du kan köpa de nackdelar som finns. Om det inte är någon brådska och du har alternativ är mitt tips att vänta ett år på version 4. För mig personligen är passformen en dealbreaker för att de här ska bli de lurar som jag använder dagligen. Vilket är synd, det finns väldigt mycket att älska med dessa. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Audi visar racern R8 LMS GT2
Köp och lek med på bana

På Goodwood Festival of Speed som var i helgen passade Audi på att visa upp R8 LMS GT2. Det är en racerversion av modellen R8 som man ska tävla med i GT2-klassen från och med nästa år. V10:an på 5,2 liter har skruvats upp till 640 hästar och som vi kan se har bilen fått mängder av prylar som förbättrar aerodynamiken på alla möjliga vis. Torrvikten anges till 1350 kilo. Bara att köpa om du vill vara med och köra på track days eller liknande. Dock får du vara beredd på att skiljas från 338.000 euro för att bli ägare till en. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

BAC presenterar Mono R
Mer kraft och lägre vikt

Ytterligare en racerbil i samma anda som Radicals senaste är den här från BAC. Man har tagit modellen Mono och skruvat upp det hela ett steg till och därefter adderat ett R till namnet. Den är fortfarande gatlegal och ensitsig men trivs nog allra bäst på bana. Bilen har fått ännu mer pulver och lägre vikt. Motorn är en fyra på 2,5 liter utan överladdning. Den har optimerats och utvecklats tillsammans med Mountune och ger 340 hästar - 35 fler än i vanliga Mono. Varvstoppet ligger på hela 8800 varv. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,5 sekunder och som toppfart gäller 274 km/h. Tjänstevikten anges till 555 kilo vilket är 25 kilo mindre än föregångaren. Endast 30 stycken exemplar kommer att tillverkas och alla är redan sålda till ägare av den första generationen. Vad de har fått betala framgår dock inte. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Det här är nu världens snabbaste traktor
Guy Martin rattade hem rekord

Människan kommer alltid att vilja slå hastighetsrekord oavsett vilket fordon det handlar om. För lite mer än ett år sedan såg Top Gear till att knipa åt sig ett rekord gällande traktorer då man med en högst modifierad skapelse lyckades nå 140,33 km/h. Detta rekord är nu dock slaget av J.C. Bamford Excavators som med Guy Martin bakom ratten lyckats komma upp i 166,7 km/h. Under skalet på den gula besten sitter en turbomatad dieselsexa på 7,2 liter som ger hela 1000 hästar och ett monstervrid på 2500 newtonmeter. Dock var allt nedskruvat till ungefär hälften vid rekordförsöket, men det räckte ju för en seger ändå. Here it is...Britainx27s fastest tractor. Achieving a speed of 103.6mph, the #Fastrac is powered by JCB’s 7.2 litre, 6-cylinder DieselMax engine. The tractor is capable of delivering 1,000hp and 2,500Nm of torque. #WFT #JCBWFT #Tractor #Speed https://t.co/Zer1iDT7Ki pic.twitter.com/MSLkRZHMGz— JCB (@JCBmachines) June 21, 2019 Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Är det så här framtidens M-bilar från BMW kommer att se ut?
Vision M Next Concept är en försmak

BMW presenterar nu konceptbilen Vision M Next Concept som man säger är en titt in i framtiden för tillverkarens sportbilar. Det känns lite som att man tagit en i8 och sedan skruvat upp den till elva. Det finns även saker som påminner om BMW M1 och M1 Hommage Concept som man visade för några år sedan. Under skalet finns en laddhybrid-drivlina som kombinerar en turbomatad fyra med elmotorer. Den sammanlagda effekten är nästan 600 hästar. Drivningen kan ske på endast bakhjulen eller alla fyra om man vill. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder och toppfarten anges till 300 km/h. På bara el ska man kunna köra tio mil. Vad tycks? Tumnagel
30.1°
+
Bobby Green
0

Renault visar helt eldrivna City K-ZE
En bil byggd i Kina, för Kina

Bilmässan Auto Shanghai är i full gång och inte helt oväntat är det elbilar som dominerar. Renault visar nu upp modellen City K-ZE som är en bil i A-segmentet byggd för den kinesiska marknaden. Bilen är dessutom byggd i Kina i samarbete med fordonstillverkaren Dongfeng. City K-ZE har en hjulbas på 2,42 meter och ska ha plats för 300 liter bagage där bak. Markfrigången anges till 15 centimeter och man får väl beskriva den som en slags crossover. Vad det finns för elmotor och batteripack under skalet får vi tyvärr inte reda på just nu. Att ladda ska ta 50 minuter om man har en snabbladdare, annars gäller fyra timmar. Vad man tar sig milmässigt när man laddat fullt vet vi inte heller. När den visades upp som koncept hade den dock 25 mil enligt NEDC vilket kanske inte är så jätte-imponerande, förhoppningsvis har dessa siffror skruvats upp nu när man presenterar produktionsversionen. Det kan bli så att modellen kommer att säljas i Europa i framtiden, men om den någonsin kommer till Sverige återstår att se. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2018

Mercedes släpper ännu vassare AMG GT R
Pro skruvar upp tempot ytterligare

Sommaren 2016 rullade Mercedes ut AMG GT R. En värsting av GT-modellen och det kändes som att den verkligen maxade ut bilens fulla potential. Så var det inte för nu presenteras en ännu värre version - AMG GT R Pro. Här har man skruvat upp galenskaperna ytterligare och byggt en bil som är ännu lättare och ännu tightare. Tack vare lärdomar från GT3 och GT4-bilarna är den här mer än sex sekunder snabbare runt Ringen än vanliga GT R. Utseendemässigt har det adderats massa kolfiberflärpar här och där för att förbättra aerodynamiken. Gälar på framskärmarna och en fläskigare diffusor tillhör också nyheterna. En sak jag verkligen gillar är den nya "swooshen" i strålkastarna som gör att hela nosen ser mycket modernare ut. Det här lyftet kommer även till vanliga AMG GT. I alla fyra hörnen sitter fullt justerbara fjädring så att man kan ställa in bilen exakt som man vill ha den. Man behöver inga verktyg för att justera dessa utan det är bara att vrida på inställningen ovanpå stötdämpartornen. Även krängningshämmarna är justerbara och den där fram är i kolfiber för att hålla vikten nere. Både motorn och växellådan har aktiva fästen och dessa har uppdaterats ytterligare för att hålla grejerna på plats så optimalt som möjligt. Keramiska bromsar är standard. Under huven sitter den numera beprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Effekten är samma som i GT R vilket innebär 585 hästar och en toppfart på 318 km/h. Pro kommer endast att säljas i en begränsad upplaga men vad man får betala är oklart för tillfället. Och gissa vem som har köpt en? Shmee såklart... Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

M5 F10 Touring - bilen BMW aldrig byggde själva
Trevlig kärra

En av alla drömbilar på min lista är en BMW M5 E61 - kombin alltså. Den tillverkades mellan 2007 och 2010 i totalt 1.025 exemplar så det är en hyfsat unik bil. Det är kanske också därför jag vill ha den. Att det sitter en ylande V10:a under huven är bara en bonus. 2011 var det dags för en ny generation M5 men den kom aldrig som kombi, så det tyska företaget CFD tog saken i egna händer och skapade det vi ser här. Förutom lite tjockare utseende har även effekten skruvats upp till hela 800 hästar. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Lamborghini har nu skruvat ihop 10.000 stycken Huracán
Har några år kvar innan ersättaren tar vid

Huracán nummer 10.000 har nu rullat av bandet i Lamborghinis fabrik. Det var en Performante lackad i färgen Verde Mantis och den kommer att gå till en köpare i Kanada. Modellen kommer att få leva vidare några år till och den stora V10:an utan överladdning kommer att stanna kvar - den är enligt chief technical officer Maurizio Reggiani en del av bilens DNA. Ersättaren som väntas dyka upp 2022 skulle dock kunna få någon form av elektrifiering kopplad till motorn. Föregångaren Gallardo tillverkades i 14.022 stycken exemplar mellan 2003 och 2013. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Edge är Fords nya medlem i ST-familjen
Lite vassare än Edge Sport

ST betyder prestanda på Ford-språk och nu har man även gett suven Edge denna beteckning. Under huven sitter samma dubbelturbomatade V6:a på 2,7 liter som i Edge Sport, men man har skruvat upp effekten från 315 hästar och 475 newtonmeter till 335 hästar och 515 newtonmeter istället. Som växellåda har man valt ett åttastegad automat som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. Denna kan även styras med paddlar bakom ratten, men något helt manuellt alternativ kommer inte att erbjudas. Hur snabbt bilen tar sig från stillastående till 100 km/h får vi tyvärr inte reda på, men Edge Sport gör sprinten på 5,7 sekunder och ST borde ju vara snabbare än så. Andra prylar denna får är vassare fjädring, bättre gasrespons, roligare motorljud och ett lite tuffare kjolpaket runt om. Fälgarna mäter 21 tum och innanför dessa sitter bättre bromsar än övriga versioner. Edge ST har premiär på Detroit Auto Show nästa vecka. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2017

Mercedes G-Klass med nytt utseende
Ares Design ger kärran en ny kaross

Utseendet på Mercedes G-Klass har inte förändrat sig mycket genom åren och i dagsläget ser bilen allt annat än modern ut. Det ville Ares Design ändra på och byggde X-Raid - en G-Klass med en helt ny kaross i kolfiber och aluminium. Det får bilen att framstå som mindre fyrkantig, men om den blev snyggare låter jag er avgöra. En positiv sak är i alla fall att nålen på vågen tack vare materialen droppat hela 200 kilo jämfört med en standard G63 AMG som den baseras på. Effekten i maskinen har även skruvats upp till 760 hästar. Insidan är också den lite omgjord med ännu lyxigare material, två kaptensfåtöljer i baksätet och en helt ny instrumentbräda. Ryktena säger att för att bli ägare till en sån här får du langa upp 700 000 dollar. Tumnagel
14.9°
+
Bobby Green
0

Bra jämförelse mellan Note8 och iPhone 8 Plus
Hur bra är de på att spela in video?

Mobiler i dag är överlag väldigt bra på foto och video och de blir bara bättre och bättre. Många spelar numera in i 4K och de senaste modellerna gör de det väldigt bra. Casey Neistat gillar ju det där med video och spelar in mycket film på rymmen, så vilken mobilkamera som är bäst är ett inte alls oviktigt test. Här jämför han Samsung Galaxy Note8 och iPhone 8 Plus, två lurar som är riktigt bra på att filma. Men vilken är bäst? Svaret är ... väldigt svårt att säga. Samsungen har kallare stil och iPhonen har en varmare stil. Vilket som är bäst är helt klart en smaksak. De är också bra på olika saker, eller dåliga på olika saker snarare. Men båda är sjukt bra och man ska ha väldigt höga krav om man tycker att man behöver bättre än vad dessa två telefoner kan leverera. En sak som däremot skiljer sig är ljudet. Man kan nästan tro att mikrofonen på iPhonen är blockerad, så stor skillnad är det. I vissa lägen låter Samsungens ljud lite väl uppskruvat, men överlag betydligt bättre och tydligare. Ljudmässigt behövs i princip alltid en extra mikrofon, men samtidigt har jag blivit oerhört imponerad av iPhonens kompetens att spela in ljud på till exempel konserter, har tyvärr inte testat Noten eller S8:an på konsert. Vad kan man komma fram till då? Att vi har kommit sjukt långt men att det fortfarande finns att göra. Och att de allra flesta av oss aldrig någonsin kommer att behöva köpa en annan kamera än sin mobil. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

TC-X är världens snabbaste elbil
På 201 meter

True Cousins är ett danskt företag som består av två kusiner och de ligger bakom ett bilbygge som kallas för TC-X. Bilen är helt eldriven och 2015 fick man titeln världens snabbaste elbil med den när man körde 201 meter på 5,74 sekunder. Rätt imponerande av en bil som drivs av två stycken ombyggda gaffeltrucksmotorer som matas av ett litiumjonbatteri med 960 celler. Nu, två år senare, har man utvecklat bilen ytterligare och prestandan har skruvats upp ännu mer. Rekordet är återigen slagit när man efter körningen klockades för 4,89 sekunder med en slutfart på 233,09 km/h. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida