m

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Honor släpper sin första egna telefon
Får kanske Googles tjänster

I slutet av förra året så sålde Huawei sitt dotterföretag/varumärke Honor och nu står det på egna ben. Honor V40 är företagets första telefon som egna och den kan komma att få Googles tjänster. Just nu säljs den bara i Kina och utan Googles tjänster, men den kan komma i en internationell version. Varken frågan om Googles tjänster eller internationell version är dock bekräftade. Hur som helst så är det en lur som inte har en processor från Huawei, då hade man inte kunnat kringgå sanktionerna, utan kör i stället Mediateks Dimensity 1000+. Kameran är på 50 megapixlar, skärmen på 6,72 tum och har både 120 Hz uppdateringsfrekvens och 300 Hz touch sampling. Upplösningen är 2676 x 1236 pixlar. Med i lådan får man en snabbladdare på 66 W vilket gör att telefonen laddas från 0 till 100 på 35 minuter. Tumnagel
36.0°
+
Roger Åberg
0

Narke presenterar den eldrivna vattenskotern GT95
Din för 39.000 euro

Narke är en ungersk tillverkare av eldrivna vattenskotrar och nu presenterar de sin senaste modell som heter GT95. Det här är deras andra modell efter GT45 och den här ska vara starkare, större, stabilare och snabbare. GT95 har plats för tre stycken personer och det finns även en liten badplattform baktill för när man vill ta sig ett dopp. Elmotorn ger som namnet avslöjar 95 hästar och det räcker för att få skotern att toppa 69 km/h. Batteripacket är på 24 kWh och det ska ge en räckvidd på fem mil. Via ett vanligt uttag tar det sex timmar att ladda, snabbladdar man tar det en och en halv timme. Det ska gå att beställa sig ett exemplar nu och priset börjar på 39.000 euro. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Det här är Mercedes nya elbil EQA
Tar sig över 42 mil på en laddning

Nu presenterar Mercedes sin instegsmodell i elbilsutbudet och den heter EQA. Det är crossover i kompaktklassen som ska kunna klara över 42 mil på en laddning. Förbrukningen anges till runt 1,8 kWh per mil. Batteripacket är på 66,5 kWh och det sitter integrerat i chassit. Har man en snabbladdare på 100 kW ska man kunna ladda från 10-80 procent på 30 minuter. Har man en laddbox laddar ombordladdaren på 11 kW bilen från 10-100 procent på runt sex timmar. Först ut är EQA 250 som driver på framhjulen. Kraften dit kommer via en elmotor på 190 hästar och 375 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 8,9 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. En fyrhjulsdriven version med 270 hästar och 50 mils räckvidd kommer att presenteras längre fram. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får då dra upp till 750 kilo. EQA börjar säljas nästa månad och de första kunderna ska få sina bilar nu under våren. Vad priset ligger på framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Sono Motors visar uppdaterad version av Sion
Ska vara nästan produktionsklar nu

Precis innan det blev nytt år stod det klart att Sono Motors fått en stor säck med pengar för att kunna förverkliga den delvis solcellsdrivna elbilen Sion. Nu under den digitala upplaga av CES-mässan visar man upp en uppdaterad version av bilen och så här ser den ut. Det här är fortfarande en prototyp men som ska ha mycket av det som den produktionsklara bilen kommer att få. Det som skiljer sig från det vi har sett tidigare är bland annat att solpanelerna är bättre integrerade i karossen och inte längre sticker ut så mycket visuellt. Panelerna ska kunna ge upp till 3,5 mil extra räckvidd per dag. Batteripacket är på 35 kWh och det ska räcka för att kunna ta sig 25,5 mil. Man ska kunna snabbladda med upp till 50 kW och laddaren ombord är på 11 kW. Elmotorn är på 163 hästar och 270 newtonmeter. Insidan ska även ha fått ett nytt infotainmentsystem och ett omarbetat digitalt instrumentkluster. Mossan på instrumentpanelen är kvar sedan tidigare och den ska hjälpa till att reglera fuktigheten och filtrera luften. Tillverkningen ska dra igång i NEVS gamla fabriker i Trollhättan någon gång under nästa år. På prislappen står det 25.500 euro. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar ny strategi och varumärkets nya syfte
Sju nya elbilar lanseras till 2027

I början av veckan fick vi se Kias nya logga och slogan - "Movement that inspires". Nu presenterar man den kommande strategin och varumärkets nya syfte. Bland annat ska sju stycken nya elbilar dyka upp innan 2027 och den första ska presenteras snart. Den kommer ha en helt ny designfilosofi och är byggd som en elbil från grunden. Det är en crossover som ska klara över 50 mil på en laddning och kunna snabbladdas från 0-80 procent på under 20 minuter. De övriga kommande bilarna ska vara personbilar, suvar och MPV-fordon i olika storleksklasser. Alla kommer att baseras på den nya plattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Kia säger också att man ska gå från att bara ha tillverkat bilar till att även skapa och leverera hållbara mobilitetslösningar. Därför byter man även namn från Kia Motors till bara Kia. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Cadillac smygvisar Celestiq
Det eldrivna flaggskeppet

Ytterligare en modell i Cadillacs kommande elsatsning är Celestiq - en sedanmodell som räknas som flaggskeppet i iq-familjen. Nu får vi en första smygtitt på bilen och det vi kan se är att den får ett stort glastak och en stor skärm på insidan. Det roliga med taket är att det är uppdelat i fyra stycken zoner så alla i bilen kan välja hur mycket eller hur lite ljus som ska släppas igenom. Rykten säger att Celestiq kommer att kunna ta sig 65 mil på en laddning och att man ska kunna snabbladda med upp till 350 kW. Den ska även få fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning. Lansering väntas dock inte ske förrän 2023, ett år efter suven Lyriq. Bonusklipp nedan på General Motors presentation av sin eldrivna framtid. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2020

Xiaomi presenterar Mi 11
Först ut med Snapdragon 888

Xioami har som lovat hållit lite låda och presenterat nya Mi 11, vilket är världens första telefon som är utrustad med Qualcomms nya systemkrets Snapdragon 888. Utöver den nya systemkretsen kommer telefonen med en 6,81 tum stor OLED-panel med kurvade kanter och en uppdateringsferkvens på 120Hz samt touch sampling rate på 480Hz. Upplösingen kommer ligga på 3200 x 1440 pixlar och panelen skyddas av Gorilla Glass Victus. Telefonen kommer som sagt vara först ut med Snapdragon 888, 12GB ram och 256GB lagring. Xiaomi meddelar att med den nya kretsen ska telefonen toppa Antutu-topplistorna med närmare 745.000 poäng, 30 bättre än föregångaren. Mi 11 kommer med ett batteri på 4600 mAh som kan snabbladdas med 55W via sladd eller 50W trådlöst. Värt att nämna att telefonen verkar skeppas utan laddare, men Xiaomi meddelar att folk som inte har snabbladdare kan få en sådan separat utan extra kostnad när man köper telefonen. Huruvida detta kommer gälla samtliga kunder, eller endast kunder i Kina är för tillfället okänt. Mi 11 kommer med en ordentilg kamera med en huvudsensor på 108MP med 7 linser och stöd för optisk bildstabilisering. Huvudkameran ackompanjeras av en vidvinkelkamera och en makrokamera. Enligt Xiaomi ska kameran prestera bra i mörker, men huruvida det stämmer får vi se när folk får lägga vantarna på luren. Den kinesiska varianten av Mi 11 kommer gå att förboka från idag och enheten kommer börja skeppas 1 januari. Priset för grundversionen med 8GB ram och 128GB lagring kommer kosta 3999 yuan, motsvarande 5000 kronor. Hur läget ser ut med global release kommer vi få reda på i början av 2021. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

OKQ8 ska bygga 800 stycken snabbladdare för elbilar
Tillsammans med Skellefteå Kraft

OKQ8 ska tillsammans med Skellefteå Kraft bygga 800 stycken snabbladdare för elbilar runt om i landet. Det här kommer när allt står klart att bli Sveriges största snabbladdningsnätverk. Det enda som saknas för att allt ska gå i lås är ett godkännande från kommunfullmäktige i Skellefteå, och det beslutet tas i januari. Snabbladdarna kommer att finnas utspridda på 300 stycken OKQ8-stationer och de ska ge från 150 kW och uppåt. Elen till dessa ska vara 100 procent förnybar. Betalningen från laddningen ska inte skilja sig jättemycket från hur du tankar en vanlig bil. Det innebär alltså att du kommer att kunna betala med kort vid laddstationen eller vid kassan inne i butiken. Vad det kommer kosta är oklart än så länge, men det kommer bli pris per kWh. Tumnagel
75.1°
+
Bobby Green
0

Det första kring Hyundai Ioniq 5
Konceptet 45 blir verklighet nästa år

I augusti berättade vi att Hyundai valt att göra Ioniq till ett eget varumärke. Den första modellen som ska komma därifrån heter 5 och nu får vi en första videosnutt kring denna, men vi får inte se hur den ser ut. Som väntat handlar det om en helt eldriven bil och lansering ska ske i början av nästa år. 5 baseras på konceptet 45 som presenterades för lite mer än ett år sedan och den bygger på plattformen E-GMP som är helt framtagen för elbilar. Den nya bilen kommer att kunna snabbladdas och den har även dubbelriktad laddningskapacitet - den kan alltså även skicka tillbaka ström, typ till ditt hus. Efter Ioniq 5 kommer Ioniq 6 som är en sedan och sedan Ioniq 7 som är en stor SUV. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

20 stycken nya snabbladdare placeras ut i Sverige
Bland annat i Norrlands inland

En av grejerna många oroar sig över innan de skaffar elbil är var de ska ladda den när de inte är hemmavid. Tesla har ju varit duktiga på att smacka upp sina Superchargers lite överallt, men om man inte har en Tesla - hur gör man då? Nu meddelar Trafikverket att de har beviljat investeringsstöd på 26,5 miljoner kronor till 20 stycken nya snabbladdare i sju stycken av Sveriges län. Norrlands inland som har störst brist på snabbladdare är ett av ställena. I skrivande stund ska Trafikverket ha fått in 66 stycken ansökningar om att bygga de nya laddstolparna. Målet i det långa loppet är att det ska finnas snabbladdare minst var tionde mil längs de större statliga vägarna över hela landet. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Kia och Hyundai presenterar dedikerad elbilsplattform
E-GMP ska vara grunden för elva nya elbilar

Inatt presenterade Kia och Hyundai den gemensamma elbilsplattformen E-GMP. Den får 800 voltssystem vilket gör att man ska kunna snabbladda med upp till 350 kW. Plattformen ska vara grunden för elva stycken nya elbilar. Max räckvidd ska ligga på över 50 mil och på 18 minuter ska man kunna ladda från 0-80 procent. De prestandamodeller som kommer använda sig av plattformen ska klara 0-100 km/h på under 3,5 sekunder och toppa 260 km/h. E-GMP är huvudsakligen en bakhjulsdriven plattform men man ska även kunna få fyrhjulsdrift genom att lägga till en extra elmotor på framaxeln. Den första bilen att använda E-GMP blir Ioniq 5 som ska presenteras till våren. Efter det kommer Kia att släppa sin första renodlade elbil som än så länge går under namnet CV. 2023 planerar Hyundai Motor Group att ha 23 stycken elbilsmodeller i utbudet och sälja en miljon exemplar varje år. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Hyundai lyfter även den eldrivna versionen av Kona
Ser nu ut som sina syskon

I början av september fick Hyundai Kona sig ett lyft. Nu kommer samma behandling till den eldrivna versionen som heter Kona Electric. Den ser nu alltså också ut som sina syskon men saknar som vi kan se en konventionell grill i fronten. På insidan hittar vi ett digitalt instrumentkluster med skärm på 10,25 tum. Infotainmentsystemet får en lika stor skärm fast med pekfunktion. Man kan nu även koppla ihop bilen med telefonen via en app och i den kan man bland annat förvärma kupén och ställa in laddtid. Annat nytt är säkerhetssystemen som nu kan upptäcka korsande trafik i döda vinkeln och bakom bilen. Tekniken påminner dig även om bilen framför dig börjar köra och du inte gör något. Kona Electric går precis som tidigare att få med två stycken olika batteripack - 39 eller 64 kWh. Det första ger dig 30,5 mil medan du ska komma 48,4 mil med det större. Effekten i elmotorn är 136 respektive 204 hästar. Vridet är dock detsamma för båda - 395 newtonmeter. Snabbladda går att göra med upp till 100 kW och laddaren ombord är på 7,2 kW. Som tillval finns laddare på 10,5 kW. Bilen börjar säljas nästa år men något pris har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

OnePlus utökar Nord-utbudet med N10 och N100
N10 erbjuder 5G för 3500 kronor

OnePlus överraskar såhär på måndagen med två nya mobiltelefoner i Nord-serien. N10 och N100 heter de senaste tillskotten och verkar erbjuda en ordentlig OnePlus-upplevelse till ett lägre pris. Mer specifikt kommer N10 säljas för 3500 kronor och N100 kommer kosta 2000 kronor. N10 kommer med en hel del flådigheter som vi tidigare endast sett i dyrare enheter. Bland annat en 6,49 tum stor display med 90Hz och Full HD-upplösning samt en kameramodul med totalt fyra sensorer. Enheten drivs av Snapdragon 690 tillsammans med 6GB ram och 128GB lagring som går att utöka med minneskort. Minneskort är riktigt trevligt och detta är första gången OnePlus erbjuder sådant i sina telefoner. Det verkar dock som att minneskortet ersätter dual sim. Batteriet ligger på 4300mAh och har stöd för Warp Charge 30. Kameramodulen på baksidan kommer med en huvudsensor på 64MP samt en 119 graders ultravidvinkel. Sedan en makro och en svartvit sensor. Selfiekameran ligger på 16MP. Med N100 verkar OnePlus fokusera på ordentlig batteritid och enheten har ett batteri på 5000mAh som tillsammans med den energieffektiva systemkretsen Snapdragon 460 lär erbjuda batteritid som räcker och blir över. Behöver du ladda så kan enheten snabbladdas med en maxeffekt på 18W. Enheten kommer även med 4GB ram och 64GB lagring som går att utöka med minneskort. På baksidan sitter det en huvudkamera på 13MP, en porträttkamera och en makrolins. Båda enheterna kommer skeppas med Oxygen OS 10.5 och i vanlig ordning har OnePlus gjort en herrans massa optimeringar i operativsystemet så att användarna får en mjuk och härlig upplevelse. Enheterna kommer gå att förboka från och med 2 november och release sker 10 november. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Nu är den här - den eldrivna Hummern
Världens första eldrivna super-pickup

Eldrivna versioner av den klassiska bilmodellen Hummer har funnits i många år. Dock har det då handlat om såna där små saker i plast som barnen åker omkring i. Nu presenteras även en version för vuxna, och den benämns som världens första eldrivna super-pickup. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Renault Mégane som elbil
Det här är konceptet eVision

2022 kommer alla nya bilar från Renault vara elektrifierade på något vis - hybrid, laddhybrid eller ren elbil. Mégane kommer att erbjudas som ren elbil och konceptet eVision är en förhandstitt på modellen som kommer att lanseras i produktionsutförande i slutet av nästa år. Den mäter 4,21 meter på längden, 1,8 på bredden, 1,5 på höjden och har en hjulbas på 2,7 meter. Vikten ligger på 1650 kilo och bilen bygger på plattformen CMF-EV. Elmotorn ger 217 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 60 kWh. Räckvidden enligt WLTP ligger på 45 mil och man ska kunna snabbladda med 130 kW. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Allt om laddarsituationen kring iPhone 12
Har du en laddare som fungerar?

I går släppte Apple fyra nya telefoner, fyra telefoner som inte kommer att ha laddare i lådan. Tanken är att man har en massa laddare där hemma redan, men eftersom man även bytte sladden så måste man också ha en gammal sladd hemma för att kunna använda sin nya laddare. Det är tre olika kontakter inblandade i den här soppan. Lightning är kontakten som iPhones har använt hur länge som helt nu och den är fortfarande samma på själva telefonen. Resten av telefonvärlden använder USB-C och även Apple använder USB-C på sina datorer och sina iPads, så varför man inte går över till USB-C även på telefonerna är ett mysterium. På andra ändan av en "iPhone-sladd" har det nu länge suttit en USB-A-kontakt, en helt vanlig USB-kontakt. Det är också den kontakten som absolut största delen av de laddare som ligger i våra hem och skräpar har. Men sladden som följer med i lådan till nya iPhone 12 är en lightning till USB-C-sladd och kommer alltså inte att fungera med de där gamla laddarna med USB-A. Anledningen till att Apple skickar med den sladden är att deras laddare som man säljer separat inte har USB-A utan USB-C. Resten av världen håller också på att byta från USB-A till USB-C, många nya bilar har till exempel USB-C och de flesta snabbladdare har USB-C. Det hela är en soppa, men Apple har i alla fall sänkt priset på sin laddare till 225 kronor, vilket faktiskt är prisvärt i dag. Vad Apple borde ha gjort om de brydde sig om sina kunder och framförallt miljön var att byta till USB-C även i telefonen. Tumnagel
28.3°
+
Roger Åberg
0

Teslas V3 Supercharger finns nu i Sverige
Ännu snabbare snabbladdning

Förra våren skrev vi om Teslas generation tre av snabbladdarna Supercharger. Dessa kallas för V3 Superchargers och nu har de första stationerna öppnat i Sverige. Åtta stycken nya stolpar har dykt upp på laddstationen i Bredden längs med E4 norr om Stockholm och dessa har den nya tekniken i sig. Nästa vecka invigs ytterligare åtta stycken längs med E45 i Sveg. Båda stationerna har CCS-kontakt för laddningen. Model 3 har denna som standard, Model S och Model X behöver en adapter. V3-Superchargers har en maxeffekt på upp till 250 kilowatt. Detta innebär att en Model 3 Long Range kan få 12 mils räckvidd på bara fem minuter. Genomsnittlig laddtid för att ladda fullt landar på runt 15 minuter. De nya stolparna delar heller inte effekt som tidigare så du påverkas inte av att många står och laddar samtidigt, du får alltid max effekt hela tiden. Tumnagel
57.4°
+
Bobby Green
0

Tillverkningen av Volvo XC40 Recharge drar igång
Snart ska elbilen ut till folket

För ett år sedan visade Volvo upp sin första riktiga elbil - XC40 Recharge. Nu är det dags att dra igång produktionen i fabriken i Gent. Alla bilar som byggs det här kalenderåret är redan sålda och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Bilen kostar 699.000 kronor och för den slanten får du en liten SUV som tar sig 40 mil på en laddning. Elmotorn ger 408 hästar och man kan snabbladda batteriet till 80 procent på 40 minuter. Målet Volvo Cars har är att minska sitt koldioxidavtryck med 40 procent till 2025. Det året förväntar man sig även att hälften av företagets globala försäljning är helt elektriska bilar och resten hybrider. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus. Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller. ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter. Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW. Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Samsung presenterar S20 Fan Edition
Ger fansen vad de vill ha

Samsung har under eftermiddagen presenterat S20 Fan Edition och enheten beskrivs som en telefon med form och funktioner fans har bett om, till ett lite lägre pris. Mer specifikt snabb skärm, ordentligt batteri och en redig kamera. Och extra trevligt är det att Samsung kommer släppa telefonerna i sex olika färger. Samsung S20 FE kommer med en 6,5 tum stor AMOLED-panel som är helt platt och kör upplösningen 2400x1080 och har 120Hz i uppdateringsfrekvens. Enheten kommer med lite varierad hårdvara beroende på om man vill använda 5G-nätet, eller ej. 5G-versionen av S20 FE kommer med Snapdragon 865 och 4G-varianten är utrustad med Exynos 990. Oavsett vilken man väljer så kan man få en enhet med antingen 8GB ram och 256GB lagring eller 6GB ram och 128GB lagring. S20 FE kommer även med ett ordentligt batteri på 4500mAh, lika mycket som Note 20 Ultra, som kan snabbladdas med 25W-laddare med kabel eller 15W trådlöst. S20 FE har också Power Share som låter dig ladda andra enheter trådlöst. Kameramodulen har tre sensorer varav huvudsensorn ligger på 12MP med bländarvärdet f/1.8, optisk bildstabilisering samt Dual Pixel-autofokus. Ultravidvinkelkameran plåtar också i 12MP med 123 graders vidvinkel och telefotokameran tar bilder i 8MP och har optisk bildstabilisering. Precis som sina syskon i S20-serien har S20 FE tillgång Single Take, som använder nästan alla kameror och fotolägen för att leverera flera bilder och videor på det du har framför kameran, samt omfattande nattläge. Samsung S20 FE går att förboka från och med idag erbjuder även lite förbokningserbjudanden. Release kommer ske 2 oktober och beställer du telefonen innan dess så har du möjlighet att antingen lägga vantarna på Samsung Galaxy Gear Fit 2 eller en spelkontroll av märket Moga samt tre månaders Xbox Game Pass Ultimate utan extra kostnad. Priserna för de olika varianterna ser ut som sådan: Galaxy S20 FE 5G 8GB/256GB: – 9.190 kronor Galaxy S20 FE 4G 8GB/256GB – 8.190 kronor Galaxy S20 FE 5G 6GB/128GB – 8.490 kronor Galaxy S20 FE 4G 6GB/128GB – 7.490 kronor Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

Tesla kommer halvera kostnaden för ett batteri
Lovar "en väldigt övertygande" bil under 25.000 dollar

I natt höll Tesla ett litet aktieägarmöte och efter det höll man vad man kallade för Battery Day. Man lovade mycket och man levererade mycket. Man började med själva battericellen där man har lyckats göra en större variant som är enklare att tillverka och som klarar snabbladdning. Att göra större celler har inte varit något problem i sig tidigare, men att lyckas få större celler att snabbladda har tydligen inte varit enkelt. Cellerna är också enklare i sin uppbyggnad och går att producera snabbare och enklare. Cellen är alltså annorlunda och innehåller ingen kobolt utan använder istället nickel (eller en blandning av järn och nickel), vilket är bra på många nivåer. Nickel fastställdes förresten en gång i tiden av svensken Axel Frederik Cronstedt. Hur som helst så är den nya cellen inte bara bättre i bilen utan man har förändrat väldigt stor del av tillverkningsprocessen och när man är klar så kommer man investeringen för att leverera en GWh vara 69 procent lägre och ta väldigt mycket mindre yta i anspråk. Tesla påstår att man kan kommer att kunna leverera 1 TWh för samma kostnad och på samma yta som man i dag kan leverera 150 GWh, alltså mer än sex gånger dagens utfall. Även delarna av fabriken som sätter ihop själva bilarna kommer att ta mindre yta i anspråk och bli billigare. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Scania presenterar helt eldriven lastbil
Och uppdaterar laddhybriden

Lastbilstillverkaren Scania presenterar nu två stycken nya modeller. Båda är elektrifierade och den ena är en uppdateringen av den tidigare laddhybriden som ska klara sex mil på en laddning medan den andra bara går på el och har en räckvidd på 25 mil. Den helt eldrivna går att få med batteripack på 165 eller 300 kWh. Den förstnämnda tar sig 13 mil. Man ska kunna snabbladda med CCS-kontakt och har man 130 kW tar det under 55 minuter att ladda det mindre batteripacket fullt. Det större ska ta under 100 minuter. Effekten i elmotorn ligger på 310 hästar. Laddhybriden har en dieselmotor på 9,0 liter som går att få med 280 till 360 hästar. Denna får sällskap av en elmotor på 156 hästar. Den här har tre stycken batteripack som sammanlagt ger 90 kWh. Laddar man med 130 kW ska det ta 35 minuter att ladda 80 procent. Exakt när nyheterna ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
57.5°
+
Bobby Green
0

Lucid Air laddar 3,2 mil per minut
Få 48 mil på 20 minuter

Nyligen fick vi reda på att den kommande elbilen Lucid Air tar sig hela 83 mil på en laddning. Imponerande helt klart, men hur lång tid tar det att ladda sen då när man har batteritorsk? Nu får vi svaret och det är att modellen kommer vara den snabbast laddande elbilen på marknaden med över 3,2 mil per minut med en maximal laddeffekt på över 300 kW. Enligt Lucid innebär det här att man i bästa fall kan snabbladda 48 mil på bara 20 minuter. Det här är möjligt tack vare ultrahögspänningsarkitekturen på 900 V+ och ett laddboostsystem som man kallar för Wunderbox. Ombordladdaren är en AC-laddare på 19,2 kW som klarar en laddningshastighet på upp till 12,8 mil i timmen. För hemmaladdning erbjuds Lucid Wallstation som är en laddstation med dubbelriktad laddning. Det innebär att du även kan använda den som en energireserv när du inte laddar bilen. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0

Cadillac presenterar äntligen konceptet Lyriq
Försmak på eldriven SUV som kommer 2022

Nu är första delen av Cadillacs eldrivna framtid äntligen presenterad. Det här är konceptbilen Lyriq som är en försmak på vad som ska lanseras 2022. Enligt tillverkaren kommer produktionsversionen att vara 80-85 procent likt konceptet som visas nu. Lyriq är ungefär i samma storlek som modellen XT5 som mäter 4,8 meter på längden. Den bygger på en ny modulär elbilsplattform och kraften kommer från den nya drivline-familjen Ultium. I toppen här hittar vi ett batteripack på 100 kWh som ska ge mer än 48 mils räckvidd. Lyric går att snabbladda med 150 kW och går att få med bara bakhjulsdrift eller med drivning på alla fyra. Insidan får som vi tidigare har sagt en stor skärm och denna mäter hela 33 tum. Här finns all information man behöver, kameravyer, infotainmentsystem och liknande. Heads-up-displayen har augmented reality i sig. Självklart får bilen den senaste versionen av det semi-självkörande systemet Super Cruise. Den får även ett nytt anti-vägbuller-system som använder massa mikrofoner och accelerometers för att se till att dämpa oljudet i kupén så mycket det bara går. Vad Lyriq kommer att kosta när den väl dyker upp i produktionsform är oklart för tillfället men enligt Cadillac ska prislappen vara konkurrenskraftig i lyx-SUV-segmentet. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Ny teaser för eldrivna Hummer
Har premiär i höst

GMC har tvingats förlänga sin teaser-kampanj inför den kommande eldrivna Hummern och här har vi det senaste i form av en video som till slut visar bilens välkända siluett. Bilen kommer gå att få med batteripack som sträcker sig från 50 till 200 kWh och de ska vara på 800 volt och kunna snabbladdas med 350 kW. Elmotorerna genererar hela 1000 hästar och 0-100 km/h ska gå på runt tre sekunder. Nya Hummer kommer att tillverkas på Detroit-Hamtramck-fabriken och lansering blir i höst. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

BadPower kan få prylar att börja brinna
Nytt hack använder snabbladdare för att sabba mobiler och annat

Säkerhetsforskare på det kinesiska jätteföretaget Tencent har hittat sårbarheter i snabbladdare till mobiltelefoner, laptops och annat som gör att dessa kan förstöra och i värsta fall även tända eld på till exempel en mobiltelefon eller en laptop. Batteriladdare med snabbladdning kan själva reglera spänningen som skickas till prylen som laddas genom att kommunicera med denna. En snabbladdare som infekterats med det som forskarna kallas för "BadPower" kan däremot öka spänningen till mer än vad mobiltelefonen eller laptopen klarar av att ta emot, något som kan leda till att de kan börja brinna som synes i videoklippet ovan. Tencents forskare har analyserat 35 modeller av snabbladdare och av dessa ska 18 stycken ha varit möjliga att utsätta för en BadPower-attack. Enligt forskarna så ska detta gå att avhjälpa genom att uppdatera firmwaret i snabbladdarna så att dessa inte kan påverkas av en attack. Tyvärr så märkte forskarna även att firmwaret i 18 av de 34 chip till snabbladdare man analyserat var av en typ där firmwaret inte gick att uppdatera. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Försäljningen av Volkswagen ID.3 drar igång 20 juli
Snart kan alla beställa ett exemplar

För en månad sedan var det möjligt att lägga en beställning av Volkswagen ID.3 men bara för de som hade förbokat. Den 20 juli öppnar man upp för alla att beställa en bil. Det finns sju stycken förkonfigurerade versioner och två stycken batteristorlekar att välja mellan. Sex av versionerna (Life, Style, Business, Family, Tech och Max) utgår från ID.3 Pro Performance med ett 58-kWh batteri som klarar 42 mil på en laddning. Den sjunde som man kallar för Tour baseras på ProS-versionen och har ett batteripack på 77 kWh istället som ska ge upp till 55 mils räckvidd. Elmotorns effekt ligger oavsett version på 204 hästar och 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen och 0-60 km/h går på 3,4 sekunder. Alla versioner går att snabbladda och som ägare får man full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket gör att man kan ladda via IONITY för 6,29 kronor/kWh. Uppgraderar man till WeCharge Plus får man en månadskostnad på 115 kronor och då kostar laddningen istället 3,40 kr/kWh. Alla priser kring ID.3 kommer att offentliggöras den 20 juli. Om några månader kommer instegsversionen Pure som tar sig 33 mil att presenteras. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida