m

Perseverance har nästan samma processor som iMac G3 hade
Är dock lite tåligare än de som Apple använde på 90-talet

New Scientist rapporterar att NASA:s senaste Mars-farkost Perseverance använder en modifierad PowerPC 750-processor för att hantera den data som farkosten samlar in och sänder vidare till jorden. Det är samma processor som Apple använde i de färgglada iMac G3-modellerna som man lanserade 1998 och sålde till 2003. PowerPC 750 är en single core-processor på 233Mhz som var försedd med 6,35 miljoner transistorer. Den versionen som används i Perseverance, och även i NASA:s rover Curiosity, kallas dock för RAD750 och försedd med 10,4 miljoner transistorer. RAD750 utvecklades av BAE System 2001 och har använts i olika rymdfarkoster sedan 2005. Den är specialbyggd för att tåla olika omständigheter som rymdfarkoster kan utsättas för under sina uppdrag. Gizmodo skriver om RAD750: "BAE Systems manufactures the radiation-hardened version of the PowerPC 750, dubbed RAD750, which can withstand 200,000 to 1,000,000 Rads and temperatures between -55 and 125 degrees Celsius (-67 and 257 degrees Fahrenheit)." En RAD750-processor kostar runt 200.000 dollar, motsvarande nästan 1,7 miljoner kronor, vilket gör dessa "rymd-processorer" betydligt mycket dyrare än de PowerPC 750-processorer som drev en del av Apples stationära datorer i slutet av 1990- och i början på 2000-talet. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är världens första elsparkcykel för racing
S1-X har en toppfart på över 100 km/h

Förra sommaren presenterades planerna på att dra igång en racingliga för elsparkcyklar och idag visade arrangörerna upp elsparkcykeln som deltagarna i eSkootr Championship kommer att köra. Elsparkcykeln har fått namnet S1-X och är försedd med två stycken motorer på 6kW vilka sammanlagt ska generera 16 hästkrafter. Fordonet ska ha en topphastighet på lite över 100 km/h och kunna ta kurvor i 50-graders vinkel på de 400 - 1000 meter specialbyggda banorna där eSkootr Championship kommer att köras. eSkootr Championship skriver i ett pressmeddelande att man i början av sommaren kommer att börja en slags försäsong där förare som ska delta i den nya racingligan kommer att utses. När den första riktiga säsongen drar igång finns det än så länga inga uppgifter om förutom att det kommer att ske någon gång i år. Här nedanför hittas lite bilder samt ett videoklipp på S1-X. Tumnagel
28.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Doug spanar in en specialbyggd kamerabil
Används vid filminspelningar

Den här Porsche Cayennen har en stor kran med en kamera på taket och som nedryckaren säger och som ni säkert redan fattar är det här en bil som används vid filminspelningar när det ska vara biljakt och liknande. Totalt krävs det fem stycken personer för att allt ska lira bra och i det här klippet berättar Doug mer om hur allt fungerar. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Specialbyggd Speedback GT åt en gin & tonic-älskare
Här kan man ta sig en GT i GT:n

Vi har skrivit om David Brown Automotives modell Speedback GT tidigare och nu har man byggt ytterligare en åt en kund i Tyskland. Denna har specialbeställts med en liten picknickbänk baktill och ett dryckesset så att man kan blanda sig en gin & tonic. I setet finns även två stycken kristallglas och en filt i ull. Vad kunden har fått betala för sin vagn framgår inte. Speedback GT baseras på nedlagda Jaguar XK och varje bil tar över 8000 timmar att handbygga. Under huven sitter en V8:a på 5,0 liter med kompressor som ger 510 hästar och 625 newtonmeter. Den är i sin tur kopplad till en sexstegad automatlåda från ZF som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,8 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Virgin Orbits raket har tagit sig till rymden för första gången
Har satt nio satelliter i omloppsbana runt jorden

Igår lyckades Virgin Orbit för första gången skjuta upp sin raket Launcher One till rymden, något som man gjorde genom att släppa raketen från det specialbyggda flygplanet Cosmic Girl. Virgin Galactic och Virgin Orbit har arbetat i över fem år på att utveckla ett system där man skjuter upp raketer med tillhörande satelliter från flygplan. Efter ett misslyckat försök i maj förra året ser det nu ut som man lyckat med detta då man igår sköt upp Launcher One från den ombyggda Boeing 747:an Cosmic Girl. Fördelen med att skjuta upp raketer till rymden från flygplan jämfört med att skjuta upp dem från marken är bland annat att man kan använda mindre raketer och bränsle vilket gör satellituppskjutningarna billigare. Under gårdagens uppskjutning hade Launcher One med sig nio minde CubeSat-satelliter från NASA. På Twitter säger Virgin Orbit att dessa nu satts i omloppsbana runt jorden. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Nu kan självkörande bilar leverera varor i Kalifornien
Nuro har fått delstatens första tillstånd för sådan verksamhet

Det amerikanska företaget Nuro blir först med att få ett så kallat "Autonomous Vehicle Deployment Permit" i den amerikanska Kalifornien, något som innebär att de nu får börja använda sina små självkörande bilar för varuleveranser i delstaten. Nuro fick tidigare i år tillstånd för att börja köra med sina självkörande bilar på allmänna vägar i Kalifornien, något som en lång rad företag har fått sedan tidigare, men blir först med att faktiskt få börja använda sina bilar för kommersiell verksamhet i delstaten. Nuro planerar nu att dra igång en tjänst där kunder ska kunna använda deras små självkörande bilar till att leverera grejer från kemtvättar, restauranger och andra butiker. Nuro visade redan förra året upp en modell av sin bil som var specialbyggd för att leverera pizzor. Den var framtagen tillsammans med den stora pizzakedjan Dominos och det kanske inte är omöjligt att sådana fordon dyker upp på Kaliforniens gator i framtiden. Initialt kommer Nuros tillstånd i Kalifornien bara gälla i två av delstatens län/kommuner, Santa Clara och San Mateo. Vidare innebär tillståndet att bilarna bara får framföras under hyggliga väderförhållanden med en maxhastighet på 56 km/h. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lamborghini presenterar vindrutelösa SC20
Specialbyggd åt en kund

I början av oktober visade vi bilder på en ny Lamborghini som moderiktigt saknade framruta och tak. Nu är bilen presenterade och man kallar den för SC20. Men det här är inget som kommer att säljas till kreti och pleti utan det här är något som specialbyggts åt en enda kund. Det är Lamborghinis Squadra Corsa-avdelning som snidat fram kärran vid Lamborghini Centro Stile precis så som kunden ville ha den. Utseendeinspiration ska ha kommit från Diablo VT Roadster, Aventador J, Veneno Roadster och Concept S. Som väntat är SC20 baserad på Aventador. Under den unika kolfiberkarossen finns en V12:a på 6,5 liter utan överladdning. Här ger den 770 hästar och 720 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad automatlåda. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Snart kan du besöka Titanics vrak
Kommer dock att kosta dig en slant

Företaget OceanGate Expeditions har meddelat att de kommer att börja undersöka skeppsvraket från fartyget Titanic och att man då kommer att erbjuda platser för allmänheten i sin specialbyggda ubåt. Ubåten Titan har företaget byggt tillsammans med Boeing och NASA och den har plats för fem personer. En pilot, en forskare samt tre betalande "citizen explorers". Dessa tre kan köpa platser ombord på ubåten för 125.000 dollar, motsvarande lite över en miljon svenska kronor. De tre kommer även att behöva hjälpa till med OceanGate Expeditions forskningsarbete där man bland annat planerar att kartlägga det marina livet runt skeppsvraket och även skapa en 3D-modell av det som finns kvar fartyget. OceanGate Expeditions planerar att dra igång med sina expeditioner till Titanic i maj nästa år och planerar att löpande undersöka skeppsvraket från maj till september de kommande åren. Här nedan hittas en reklamfilm för "Titanic Survey Expedition". Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota Mirai har blivit Popemobile
Påven rullar numera på vätgas

Catholic Bishops Conference of Japan har sett till att utrusta påvens garage med ytterligare en Popemobile. Det handlar om en ombyggd version av bränslecellsbilen Toyota Mirai. Bilen mäter 5,1 meter på längden och är med det specialbyggda taket 2,7 meter hög. Här kan påven stå och vinka till folk utan att riskera att få i sig avgaser från bilen eftersom den bara släpper ut vatten. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Harry har kört Ian Callums specialbyggda Vanquish
Förbättrad på många punkter men oj vilket pris

Bildesignern Ian Callum presenterade för ett år sedan en specialversion av första generationen Vanquish som släpptes 2001. Den ritades av honom och inspirationen kom från DB-4 Zagato. Den nya versionen som kallas för Vanquish 25 behåller mycket av utseendet men har förfinats på alla plan. Allt som var "fel" back in the days ska ha rättats till. En sak som är helrätt är att det under huven fortfarande sitter en V12:a på 6,0 liter utan överladdning. Den har fått ytterligare 60 hästar jämfört med originalet och lämnar nu runt 580. Till den kan man även få en manuell sexpetad låda! Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dessa har nu Harry Metcalfe fått provköra. Pris? Över 500.000 dollar. Och då måste du själv fixa fram en Vanquish som byggs om. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Aston Martins Q-avdelning presenterar Victor
Retro-inspirerad specialare i ett exemplar

Det senaste att ploppa ut från Aston Martins Q-avdelning är Victor. Det är en specialbyggd version i ett enda exemplar som hämtat inspiration från V8 Vantage från 70/80-talet. Man har utgått från en renoverad kolfibermonocoque hämtad från modellen One-77. Det ska även finnas en hel del delar från Vulcan här. För att matcha sitt extrema utseende har man under huven stoppat en V12:a på 7,3 liter som Cosworth fått pilla lite på. Den lämnar här hela 848 hästar och har 812 newtonmeter i vrid. Maskinen har man sedan kopplat till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Det här innebär att detta är den mest kraftfulla manuellt växlade bilen Aston Martin har byggt någonsin. Victor får samma fjädrar och dämpar-system som Vulcan och innanför de centrumbultade fälgarna sitter keramiska bromsskivor i dimensionerna 380 millimeter fram, 360 bak. Vad kunden har fått betala för denna skapelse framgår inte men det kanske också är bäst. Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

Apple funderade på att släppa Mac mini med iPod-hållare
Var nog bra att det inte blev av...

På alla företag görs det prototyper och någonstans på Apple finns det säkert ett förråd med en herrans massa gamla prototyper. En hel del säkert supertråkiga, en del galna och en del konstiga som den här som verkar ha fått komma utanför Apples väggar. Det rör sig om en Mac mini med en docka för en iPod nano. Att den inte blev av var nog klokt. På den här tiden hade typ allt en docka för iPods men eftersom de kom i ett gäng olika storlekar och former var de tvungna att vara generella och inte så här specialbyggda. Så det var nog bra att den här aldrig fick se dagens ljus, dels för att den bara hade funkat med en modell men också för att det känns lite onödigt. iPod nano släpptes 2005 och ni kan läsa min artikel om detta nedan. Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Nästa år drar eSkootr Championship igång
Internationell racingliga för elsparkcyklar

Nästa år kommer det att dra igång en racingliga för alla dem som gillar att åka snabbt på elsparkcyklar. Det handlar om en internationell liga som fått namnet eSkootr Championship (eSC) vilken är tänkt att genomföra tävlingar i flera städer runt om i världen. Deltagarna kommer att använda sig av specialtillverkade elsparkcyklar som ska kunna nå hastigheter på upp till 100 km/h. I ett pressmeddelande skriver arrangörerna bakom eSkootr Championship att man för samtal med en leverantör av elsparkcyklar om att ta fram de specialbyggda fordonen. Vilken det är nämns dock inte. Det verkar inte klart i vilka städer man planerar att arrangera eSkootr Championship och inte heller när den första tävlingen är tänkt att gå av stapeln. Här nedan hittas någon slags introduktionsfilm till eSC. Tumnagel
26.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Köp en Land Rover Defender som var med i Spectre
Lek att du är Bond-skurk

I Bond-filmen Spectre använde skurkarna specialbyggda Land Rover Defenders för att sätta käppar i hjulen för James. Nu ska en av de tio byggda bilarna som var med säljas hos Silverstone Auctions som den 23 maj anordnar online-försäljning av diverse intressanta fordon. Ansvariga för ombyggnationen av bilarna var Bowler Motorsport som knappast är några duvungar när det kommer till specialbyggda Land Rovers. Bilarna fick 37 tum stora hjul, en rejäl bur, förstärkt chassi och hydraulisk handbroms. Man smackade även dit vinsch, ett stort takräcke, en snorkel till luftfiltret, LED-extraljus och ett tjockt rep som går över huven för att det ser fränt ut. Två olika versioner av bilen byggdes - en för scener där man skulle köra snabbt och en där man körde i snön. Bilen som säljs är av den sistnämnda sorten. Sju stycken Spectre Defenders överlevde filmen och 2018 såldes en annan för 365.500 pund. Vad denna kommer att gå för är oklart men man räknar med runt 200.000-240.000 pund. Bonusklipp nedan. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Bentley Mulliner rullar ut Bacalar
En Continental GT för två

Nu presenterar Mulliner den specialbyggda Bentleyn de har teasat om tidigare. Den heter som sagt Bacalar och den kan väl enklast beskrivas som en Continental GT som man har gjort lite mer opraktisk. Baksätena har nämligen försvunnit till förmån för ett utrymme att ställa resväskor på. Bra om man har mycket bagage, dåligt om man har vänner som vill åka med. I övrigt har bilen fått sig ett helt nytt utseende överallt även om man såklart ser vad som finns där under ändå. Inspirationen till designen ska komma från den eldrivna konceptbilen EXP 100 GT som visades förra året. Någon el är det dock inte tal om här. Under huven sitter nämligen en dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter som ger 659 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver alla fyra hjulen. Endast tolv stycken exemplar kommer att tillverkas, och ni gissade rätt, alla är redan sålda. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2019

En teaser för Breaking Surface
Sveriges första överlevnadsthriller under vattnet

Här är en teaser för filmen Breaking Surface som ska vara Sveriges första överlevnadsthriller under vattenytan. Filmen handlar om halvsystrarna Tuva och Ida som gör sina traditionsenliga vinterdyk i Norge. Men efter ett stenras fastnar Tuva 30 meter under vattenytan och kampen om överlevnad börjar. Filmen spelades in i en specialbyggd undervattenstank i Belgien samt i Lofoten i Norge och i Göteborg. Huvudrollerna spelas av Moa Gammel samt Madeleine Martin och regissören är Joachim Hedén. Filmen har biopremiär den 14 februari. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Drifting på Sankt Petersburgs gator
Ser kul ut!

The Evil Empire är namnet på ett ryskt driftteam som nyligen sladdade loss lite på gatorna i Sankt Petersburg med två stycken specialbyggda bilar. Men det är inte två stycken exemplar av danska Zenvo ST1 vi ser, även om det kan se ut så. Istället kallas bilarna för Flanker-F och de är faktiskt byggda från grunden och upp, och sen har man snott designen från Zenvo. Under huven där fram sitter en V8:a på 7,6 liter som ger 650 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Till detta sitter en sekventiell växellåda som väntat endast driver bakhjulen. Stötdämpare och fjädrar kommer från Kenetica medan bromsarna är från Wilwood. Som ni ser i videon så är gatorna avstängda för ändamålet och det här var inget man gjorde utan tillstånd. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Hennessey trimmar Corvette C8 upp till 1217 hästar
För dig som tycker nya ZR1 verkar för klen

Förra veckan skrev vi om de senaste ryktena kring den kommande ZR1-versionen av Corvette C8. Det snackas om att den kommer att få dubbla turbo, hybridkraft och runt 900 hästar. Det räcker ju som ni säkert förstår gott och väl, men om man inte orkar vänta på den versionen och vill ha ännu mer kraft kan man vända sig till Hennessey. De kan nämligen trimma upp bilen till 1217 hästar. Väljer man detta paket får man en specialbyggd LT2-V8:a som uppgraderats med smidda aluminiumkolvar och smidda vevstakar i stål. Maskinen utrustas med två turbo-aggregat och dubbelkopplingen förstärks för att palla med den nya kraften. Det dröjer dock ett tag innan man kan ge sin C8:a den här behandlingen och det enda Hennessey kan erbjuda till modellen i skrivande stund är ett sportigare avgassystem i rostfritt. Senare kommer man att kunna trimma upp bilen med kompressor till 710 hästar men värsting-versionen med 1217 hästar verkar alltså komma efter detta. Förutom motormeck kommer justerbar fjädring, Brembo-bromsar, andra fälgar och ett kolfiberkit bestånde av frontsplitter, sidokjolar, takscoop och en rejäl vinge på bakluckan att erbjudas. Några av grejerna väntas bli tillgängliga nästa år men vad de kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Monster-lastbil med dubbla V12-dieslar på auktion
Klarar typ att bogsera en planet

Thor är en specialbyggd lastbil som benämns som "greatest custom heavy truck ever built" och den ligger just nu uppe för auktion hos Worldwide Auctioneers. Monsterbygget som började sitt liv som en Peterbilt 359 från 1984 har inte mindre än två stycken V12-dieslar som tillsammans genererar 4031 hästar. Som om inte det vore nog finns det även en jetmotor som hjälper till med extra kraft. För att få plats med allt detta och en rejäl sovhytt är bilen förlängd med 13,4 meter. Auktionshuset har inte meddelat vad utgångspriset ligger på, inte heller vad bilen väntas gå för. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Hyundai visar VelosterRaptor N Concept
Beskrivs som en "Type R-dödare"

Om några dagar, den 5 november närmare bestämt, slår portarna till årets upplaga av SEMA-mässan upp i Las Vegas. Där kommer det att finnas allehanda olika specialbyggda bilar i massa olika smaker. Hyundai kommer bland annat att ha med sig en den här som man kallar för VelosterRaptor N Concept och beskriver som en "Type R-dödare". Bilen baseras på en Veloster N som original har 275 hästar, den här ska dock ha trimmats upp till över 320 hästar. Detta har gjorts möjligt genom ny mjukvara, vatteninsprutningskit, större intercooler, modifierad turbo, ett annat insug och ett annat avgassystem. I övrigt får den ett nytt kjolpaket, sänkt fjädring och hjul med centrumbult. Om man kommer att erbjuda några av uppgraderingarna som tillval senare återstår att se. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Rysk Gymkhana
Hej vad det går!

Man tager vad man haver heter det ju. Man behöver ju som ni säkert redan vet inga flådiga specialbyggda mega-bilar med flera tusen hästar för att sladda lite och ha kul, vilket vi ser bevis på i den här videon som vill vara en rysk version av Gymkhana-filmerna. Typ. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Nya bilder på Lamborghini Urus ST-X Concept
Kommer rejsa på specialbyggd bana

Ja, ni läste rätt. Nästa år kommer Lamborghini att börja tävla med modellen Urus på en specialbyggd bana på Misano som kombinerar både asfalt och grus. Banan kommer att vara byggd enligt FIA World Rallycross Championships regelverk. Bilen man kommer att köra med kallas för Urus ST-X och i helgen gjorde man sina första varv med den med motorcross-föraren Tony Cairoli bakom ratten. Det här är första gången bilen har visat sig sedan man släppte renderingar på den förra året. Den har bur, eldsläckningssystem och en fuel cell istället för en vanlig bensintank. Man har även bantat bilen med hela 550 kilo. En gatlegal version av Urus ST-X ska vara under utveckling. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Mazdas elbil har premiär på Tokyo Motor Show
Mässan öppnar den 23 oktober

Mazda har som vi tidigare har skrivit också en elbil på gång och nu får vi reda på att man kommer att visa upp den på årets upplaga av Tokyo Motor Show som äger rum mellan den 23 oktober och 4 november. Prototypen har varit en specialbyggd version av suven CX-30 så det vi har att vänta oss är en eldriven crossover av något slag. Mer information om bilen lär vi få snart. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Nu får Stockholm en ambulans för extremt överviktiga
Alla ska kunna åka ambulans

Stockholms Läns Landsting har nu fått sin första ambulans för kraftigt överviktiga så att personer som lider av det ska kunna åka ambulans i händelse av att det skulle behövas skriver Region Stockholm i ett nyhetsinlägg på sin sajt. Den kallas för den bariatriska ambulansen, bariatri är samlingsnamnet på metoder för att behandla kraftig övervikt och den bariatriska ambulansen är främst till för denna patientgrupp. Patrik Söderberg, chefläkare för den prehospitala vården i Region Stockholm, säger: "Det här är en utsatt patientgrupp på flera sätt och därför är det viktigt att vi nu förbättrar tillgängligheten för dem. Den bariatriska ambulansen är större än en vanlig ambulans, klarar högre lastvikt och är specialbyggd för uppgiften." Den bariatriska ambulansen har anpassats för att kunna transportera patienter som väger upp till 400 kilo vilket kan jämföras med traditionella ambulanser som är anpassade för att transportera patienter som väger upp till 220 kilo. I den specialanpassade ambulansen finns bland annat en förstärkt, justerbar bår, en så kallad bakgavellyft bak på fordonet och en vinschanordning som kan hjälpa till att dra in bår med patient. Tumnagel
22.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bugatti presenterar Chiron Super Sport 300+
Rekordbilen

Förra veckan fick vi reda på att Bugatti passerat en magisk siffra med modellen Chiron. En specialbyggd prototyp lyckades då komma upp i hela 490 km/h (304 mph) vilket är helt sjukt snabbt. Det blev inget officiellt världsrekord men ingen annan tillverkare har ännu visat upp någon snabbare tid, så för tillfället "leder" Bugatti. Nu presenterar man produktionsversionen av bilen man körde med, så ja, du kan alltså köpa den här om du har pengarna. Dock ska endast 30 stycken exemplar tillverkas så du får vara snabb. Och ha 3,5 miljoner euro på fickan. Chiron Super Sport 300+ som den kallas har lite annan front och en längre bakdel än vanliga Chiron. Vi ser även större luftintag till motorn på sidorna och en helt annan diffusor med ett nytt avgassystem i sig. Prototypen hade inget passagerarsäte och en bur i sig, men detta gäller inte för produktionsversionen. Man får tyvärr inte heller samma toppfart som prototypen eftersom den här är elektroniskt spärrad till 440 km/h. Motorn är en modifierad version av den åtta liter stora W16-maskinen med fyra turboaggregat. Här ger den omkring 1600 hästar. Bilen kommer att visas upp i Frankfurt. Produktionen drar igång 2021. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Ian Callum presenterar specialbyggd Aston Martin Vanquish
Har designat om sin egna skapelse

I början av sommaren stod det klart att bildesignern Ian Callum slutar på Jaguar efter 20 år på företaget. Nu presenterar han sitt nya projekt som är en gammal Aston Martin Vanquish V12 som fått nytt liv och förbättrats på flera punkter. Den här kallar man för Aston Martin Vanquish 25 och siffran står för att det endast kommer att byggas 25 stycken. Aston Martin står bakom projektet och målet har varit att förfina designen och uppdatera hårdvaran för att få till en riktigt fet bil. Ian är även den som ligger bakom bilens design från början så projektet kändes väl ganska naturligt för honom antar jag. "It’s rare that a designer has the chance to retell the story of one of their own cars. I’ve wanted to do that for some time and with R-Reforged we could do something special. Materials and technologies have advanced, allowing us to introduce these along with new ideas that weren’t feasible when the car was launched." Linjerna känns självklart igen men över 100 stycken olika designförändringar har gjorts. Karossen har numera front och bak i kolfiber och det sitter nya LED-strålkastare och andra baklampor monterat. Diverse smågrejer i kolfiber har även hittat dit på olika platser. Diffusorn är helt ny och detsamma gäller avgaspiporna. Spårvidden har ökats både fram och bak och bilen har sänkts tio millimeter. Nya dämpare och specialdesignade fjädrar sitter på plats. Krängningshämmarna bak och fram är av grövre typ än tidigare. Bromsarna har bytts ut mot Aston Martins senaste keramiska diton. V12:an på 5,9 liter har fått sig en mjukvaru-uppdatering, andra kamaxlar och ett sportigare avgassystem som andas bättre. Resultatet sägs vara 60 extra hästar vilket resulterar i omkring 580 totalt. En modernare sexstegad automatlåda sitter bakom motorn. Insidan har fått en helt ny mittkonsol i kolfiber som bland annat huserar en åtta tum stor infotainment-skärm med Apple CarPlay och Android Auto. Instrumentklustret är också det nytt, designat av klocktillverkaren Bremont. Stolarna är nya och sitter lägre än tidigare för en bättre position i bilen. Baksätet har man kastat ut helt och hållet. Man kan dyka upp med sin egna Vanquish och få den fixad på det här viset eller så löser Callum Designs allt åt dig. Pris för en färdig bil är 550.000 pund. De första leveranserna ske i slutet av nästa år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Bilen som kommer att användas i Extreme E
Odyssey 21 ska tackla terräng med eldrift

I början av året skrev vi om det nya mästerskapet Extreme E där man kommer att tävla med specialbyggda eldrivna terrängbilar över hela världen. Nu får vi se hur bilen man ska tävla med ser ut. Den heter Odyssey 21 och den ser nästan ut som något hämtat från spelet Halo. Den mäter 4,38 meter på längden, 1,88 på höjden, 2,28 på bredden och väger in på 1632 kilo. Exakt vad som kommer att dölja sig under skalet får vi inte reda på nu, och bilen är heller inte klar för att börja tävlas med än. Klipp nummer två visar när bilen hade sin premiär på Goodwood Festival of Speed i helgen. Bakom ratten satt svensken Mikaela Åhlin-Kottulinsky som är med och utvecklar och som sedan även kommer att delta i mästerskapet. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Jay Leno testar Wayne Raineys specialbyggda Yamaha R1
Ska efterlikna en Yamaha TZ750

Det senaste att hälsa på i Jay Lenos garage är tvåhjuligt. Racerföraren Wayne Rainey kom förbi med sin MotoAmerica YZF-R1. Wayne var en av de mest framgångsrika amerikanska förarna i slutet på 80-talet och början på 90-talet. 1988 började han köra 500-kubikare på heltid och 1990, 91 och 92 tog han tre stycken titlar i rad. 1993 var han dock med om en olycka på Misano-banan vilket tyvärr gjorde att han förlamades från bröstet och nedåt och därmed var denna karriär över. Men köra racing har han inte slutat med för det utan kör idag en Superkart med handkontroller i World Superkart Series. Cykeln han tog med till Jay är tänkt att efterlikna Yamaha TZ750 som ansågs vara den värsta man kunde köra på 70-talet. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida