m

Nu kan du prova 2D-remaken av Metroid Prime
Oklart hur länge Nintendo tillåter det här vara uppe

Metroid Prime 2D är ett spelprojekt som varit under utveckling i snart 15 år. Spelet är precis som det låter, en 2D-version av GameCube-spelet Metroid Prime i samma stil som Super Metroid. Spelet är gjort av fans och har inga som helst officiella Nintendo-kopplingar. Förra veckan släpptes det ett spelbart demo för spelet som du kan prova via länken nedan. Nintendo är dock sällan allt för nöjda att sådana här grejer ligger uppe så det är oklart hur länge det kommer vara tillgängligt. Tumnagel
41.7°
+
Frode Wikesjö
0

Remedy ryktas jobba på Alan Wake 2
Sägs vara resultatet av en deal med Epic Games

Det verkar som att Alan Wake kan få en regelrätt uppföljare! Det första spelet släpptes 2010 till Xbox 360 och blev en regelrätt kulthit. Sedan dess har det varit tyst kring karaktären tills Remedys nya spel Control fick tillägget AWE där Alan Wake gästspelade och bakade ihop de två speluniversumen. Enligt ny information ska Remedy gjort en deal med Epic Games som handlar om att Epic ska finansiera två spelprojekt och ett av dessa projekt ryktas vara Alan Wake 2. Huruvida detta stämmer eller ej återstår att se. Det vore ju förstås trevligt med en uppföljare och med tanke på att Remedy återupplivade karaktären i Control så vore det heller inte helt orimligt om vi kommer få mer övernaturlig skräck med Wake i spetsen i framtiden. Ovan har ni en trailer för första Alan Wake. Tumnagel
41.5°
+
André Stray
0
2020

Amazon lägger ner Crucible
Spelet gick inte att rädda

2016 meddelade Amazon att de höll på att utveckla spelet Crucible vilket var en onlineskjutare som skulle vara gratis att spela. Spelet släpptes till slut under våren men bara efter någon månad efter släppet tog de spelet tillbaka till stängd beta för att gå tillbaka till ritbordet och förbättra spelet eftersom folk helt enkelt inte spelade det. Men nu verkar spelet ha helt lagts på is då responsen från den stängda betan inte direkt var positiv. Alla köp som folk har gjort i spelet kommer återbetalas och teamet som jobbade med spelet kommer börja hjälpa till med andra spelprojekt hos Amazon. Spelets servrar kommer stängas ner den 9 november. Tumnagel
40.0°
+
Frode Wikesjö
0
2019

John Romero släpper ny DOOM-kampanj
En inofficiell femte episod

John Romero är en av skaparna av det legendariska FPS-spelet DOOM. Efter Quake var färdigt lämnade han id Software på grund av diverse konflikter. Sedan dess har han hittat på diverse spelprojekt, men inget av dem har haft genomslagskraft som spelen under Romeros tid på id Software hade. I dagarna släppte han dock något som går tillbaka till Romeros rötter. Han släppte nämligen en helt ny kampanj för DOOM. Detta är så klart en totalt inofficiell kampanj men blir ju lite halft legitim eftersom Romero gjort banorna. Kampanjen heter Sigil och innehåller nio nya banor samt nio deathmatch-kartor. Sigil är helt gratis att ladda ner och du hittar den 3.1MB stora WAD-filen via länken nedan. Sigil kräver dock att du har DOOM separat någonstans för att det ska gå att spela. Det finns också en möjlighet att köpa en fysisk utgåva av Sigil-kampanjen. Då får du med lite fysiska grejer så som en USB-sticka som ser ut som en diskett och Romeros ansikte på en påle. Tumnagel
41.8°
+
Frode Wikesjö
0

NoClip släpper sin dokumentär om Telltale
Om folket bakom spelen

Telltale blåste nytt liv i den klassiska äventyrsgenren och har levererat riktigt bra berättelser i spelform. I höstas kom den tråkiga nyheten att spelstudion kommer stängas ner, vilket inte bara satte käppar i hjulet för flera pågående spelprojekt utan även att företagets anställda helt plötsligt stod utan jobb. NoClip har nu släppt en omfattande dokumentär där några före detta Telltale-anställda pratar om den stormiga tiden. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Sega köper upp Two Point Studios
Utökat samarbete efter Two Point Hospital

Sega hanterade distributionen av sjukhussimulatorn Two Point Hospital och det verkar som att Sega fått mersmak. Nu har företaget meddelat att de kommer köpa upp utvecklarna Two Point Studios. I ett uttalande säger Gary Dale, COO på Sega Europe, detta om rekryteringen: “We’re delighted to welcome Two Point Studios officially in to the SEGA family. As a relatively new, British-based developer with a global hit already under their belts, we knew we had to move quickly on this deal because they are an extremely attractive investment proposition with a great deal of talent. The Searchlight team at SEGA Europe have done a fantastic job integrating the studio over the past two years and the studio have gone on to produce a fantastic title with clear franchise potential.” Two Point Studios lär fortsätta leverera godsaker till Two Point Hospital i framtiden, men i samband med denna nyhet får vi reda på att studion också jobbar på andra spelprojekt som kommer presenteras under de kommande månaderna. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

GDC 2019 Kolla in presentation av Googles spelprojekt här
Drar igång på GDC klockan 18:00

Igår drog Game Developers Conference igång i San Francisco och idag kommer Google att hålla sin keynote där. Ni kan följa det hela via YouTube ovan eller via länken nedan. Enligt alla rykten som finns att tillgå så kommer Google då att presentera mer om spelstreaming-tjänst Project Stream och vad vi kan förvänta oss av den. Spelstreaming kommer nog att bli det som många kommer att snacka om på årets GDC så det blir säkerligen intressant att kolla in. Förutom Project Stream så är det väl inte helt omöjligt att Google snackar lite om VR eller något annat spelrelaterat man har på gång. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

THQ Nordic köper upp finska Bugbear
THQ Nordic fortsätter växa

THQ Nordic verkar inte ha några som helst planer på att chilla på shoppingfronten. Det senaste året har företaget köpt upp flertalet spelutvecklare, distributörer och diverse rättigheter för olika IP. Nu har det blivit känt att THQ Nordic utökar sitt stall av nordiska utvecklare och har köpt upp finska Bugbear som nyligen lanserade bilspelet Wreckfest, som THQ Nordic varit distributör för. I och med förvärvet får THQ Nordic tillgång till Bugbears utvecklare samt alla IP utvecklarna sitter på. Vad THQ kommer göra med Bugbear är för tillfället oklart, men arbetet lär rulla på som vanligt med Bugbears nuvarande och kommande spelprojekt. Vi håller dock tummarna att THQ Nordic kommer släppa en remaster av Flatout. Bugbears Wreckfest finns för tillfället tillgängligt till PC och konsolversionen kommer släppas någon gång nästa år. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

THQ Nordic köper upp Koch Media
Är nu Sveriges största spelbolag

Ibland kan risiga spel leda till ett lyckligt slut. I alla fall för vissa parter. Under natten blev det känt att THQ Nordic köpt upp den tyska speldistributören Koch Media, som bland annat äger varumärken som Saints Row och Metro, för "bara" 1,2 miljarder kronor och med köpet blir THQ Nordic Sveriges största spelbolag. Med köpet går THQ Nordic från ungefär 460 anställda till över 1600 och en värdering på 7,7 miljarder kronor på Nasdaqs aktiehandelsplats First North. Bakom det relativt låga prislappen ligger den smärre floppen Agents of Mayhem. Spelet kan beskrivas som en blandning av Saintx27s Row och Overwatch om man plockar bort allt som är roligt med de två spelen. Spelet blev långt ifrån en säljsuccé som Koch Media och utvecklarna Deep Silver hade hoppats på och ledde till att bolaget var tvunget att göra nedskrivningar på närmare 466 miljoner kronor, vilket gjorde att Koch Media inte gått med någon vinst. Totalt omsatte Koch Media 2,5 miljarder kronor mellan april och december. THQ Nordic-chefen Lars Wingefors säger detta om köpet av Koch Media: "Koch Media har en lång historik av lönsamhet trots förluster som uppkommit från utgivande av några mindre framgångsrika spel. THQ Nordic är övertygat om att utvecklingsstudiorna Deep Silver, som en del av THQ Nordic, kommer att lyckas leverera minst fyra pågående AAA-spelprojekt." Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Coffee Stain köper upp Gone North Games
Stockholmsstudion byter namn till Coffee Stain North

Skövde-baserade Coffee Stain Studios har köpt upp en majoritetsdel i partnerstudion Gone North Game och i samband med detta byter Stockholmsstudion namn till Coffee Stain North. Gone North Games har tidigare samarbetat med Coffee Stain och stått för utvecklingen av titlar som GoatZ, Goat Simulator: Waste of Space och A Story About My Uncle som getts ut av Coffee Stain. I ett pressmeddelande berättar Sebastian Eriksson, chef på Gone North Games, att studion jobbar på ett sprillans nytt spel och att det är deras största spelprojekt någonsin. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0
2017

Vi pratar studiokultur med Massive
Hur är det att jobba där egentligen?

Den svenska spelutvecklaren Massive Entertainment ligger bakom spel som Ground Control, World in Conflict och Tom Clancyx27s The Division. Man håller även på att utveckla ett spel baserat på filmserien Avatar och nyligen öppnade man upp en systerstudio, Ubisoft Stockholm, i Stockholm. Studion fyller 20 år i branschen i år, något man bland annat firar genom en jubileumsvideo som man kan beskåda nedan. Så på grund av detta jubileum så passade jag tidigare i veckan på att besöka Massive för att prata lite med deras VD, David Polfeldt, om studiokulturen där. Polfeldt har jobbat på Massive sedan 2005 och tog över VD-rollen från studions grundare, Martin Walfisz, för nästan tio år sedan. Efter vi lite kort bondat över att ICO faktiskt är ett av världens absolut bästa spel så berättade Polfeldt att tagit mycket ledarinspiration från lagsporter i sin roll som VD. Detta för att lagsport och spelutveckling har flera gemensamma utmaningar. Båda måste bland annat få ett flertal olika sorters individer att samarbeta för att lyckas bli bäst. Att vara bäst är också något som kom upp flera gånger under vårt samtal. Studions motto har sedan man skapades för 20 år sedan varit att man ska skapa världens bästa spel. Detta mål har Polfeldt jobbat hårt med att uppnå genom att titta på förutsättningarna runtomkring målet. Och genom att placera Massive i ett ekosystem där de har en nyckelroll har utvecklaren tagit sig in i spelutvecklarnas finrum. Tack vare den stora uppmärksamheten som studion fick i samband med att The Division kom ut på marknaden så har man inte heller haft allt för stora svårigheter att locka folk till studion på Drottninggatan i Malmö. Uppmärksamheten och Massives egenutvecklade spelmotor Snowdrop har gjort att folk från hela världen har fått upp ögonen för studion. Detta har i sin tur lett till att man har en väldigt bred mångfald bland sina anställda, något som har hjälpt ge Massive ett starkare målinriktat fokus. Detta tack vare något som Polfeldt kallar för fördomskollaps vilket innebär att man med bred mångfald på arbetsplatsen skalar bort alla sociala stereotyper och istället får ett rent fokus på hantverket Vi pratade även lite kort om det här med crunch, det vill säga att man måste tokjobba mot slutet av projektet, och om det krockar med den klassiska svenska kontorsmodellen. Det är tydligen svårt att undvika crunch-perioder i spelbranschen, men det är något som Massive aktivt arbetar med att få ner så mycket som möjligt. Detta gör man bland annat genom att inte tillåta crunch-perioder i planeringen och genom att bättre försöka fördela arbetet längs projektets tidslinje. Trots det så nämnde han att det finns flera, framförallt unga, anställda som gärna vill uppleva en crunch även om Massive inte uppmuntrar det. Intervjun kan läsas i sin helhet efter hoppet. Tumnagel
50.9°
+
Frode Wikesjö
0

Sony håller låda på Paris Games Week
Den 30 oktober

I år kommer Sony återvända till spelmässan Paris Games Week i Paris för att hålla någon form av presskonferens där. Vad man kommer visa är så klart oklart men då det sker bara någon månad innan Sonys egna spelmässa PlayStation Experience så kanske man inte ska förvänta sig allt för stora bangers här. Men här kommer vi antagligen få se mer från franska spel så som Detroit: Become Human och kanske något mer från Michel Ancels spelprojekt Wild Den 30 oktober klockan 17:00 kommer det i alla fall ske och det kommer ju som vanligt sändas via nätet om man nu vill se det direkt. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Massive söker folk
Mycket folk

Tidigare i år så blev det klart att Massive Entertainment skulle göra spel baserat på Avatar-filmerna och då nämnde man att man behöver anställa 100 nya personer. Men nu rapporterar Sveriges radio att den svenska spelutvecklaren behöver hitta runt 200 för att fylla de tjänsterna som krävs för att få klart sina framtida spelprojekt. Massive har för tillfället 400 anställda som trängs på kontoret på Drottninggatan. Det är sedan tidigare klart att Massive ska flytta till en större lokal på Bergsgatan vid Möllan under 2019. Sannolikt ska de 700 personerna inte enbart jobba med Avatar-spelen utan även på en uppföljare till Tom Clancyx27s The Division. Tumnagel
65.6°
+
Frode Wikesjö
0

Tut i luren! 10 000 spel har finansierats via Kickstarter
613 miljoner dollar har donerats till projekt

Det har hänt en hel del sedan designern Eric Berlin drog in 2 265 dollar på Kickstarter för att skapa en serie korsordspussel för åtta år sedan. Erics Kickstarter var den första av sitt slag i spelkategorin och därefter har utvecklare - stora som små - vallfärdat till Kickstarter för att få tillgång till crowdsourcekosingen. Kickstarter meddelade nyligen att sidan nått en rätt trevlig milstolpe när det kommer till finansierade spelprojekt och som ni säkert redan listat ut tack vare rubriken så handlar det om att 10 000 spelprojekt har finansierats. Enligt Kickstarter har totalt 2,46 miljoner backare lagt ut 613 miljoner dollar på diverse spelprojekt. Den mest lyckade spelprojektet är brädspelet Kingdom Death: Monster 1.5 som drog in 12,3 miljoner dollar. Därefter kommer Oatmeals Exploding Kittens som drog in 8,7 miljoner dollar och Shenmue 3 landade på 6,3 miljoner dollar. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Star Citizen har dragit in 141 miljoner dollar
Via crowdfunding

Antalet personer som vill stötta spelprojektet Star Citizen verkar inte sina. Spelet fortsätter att dra in pengar via crowdfunding trots att lanseringen skjutits fram flera gånger. Eller kanske just därför. Spelet har nu nämligen dragit in över 141 miljoner dollar. Under år 2017 kommer fokus att ligga på att färdigställa kampanjen som går under namnet Squadron 42 samt att jobba vidare på spelets alfaversion 3.0. Ovan kan ni kolla in lite gameplay. Tumnagel
45.0°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Dataspelsbranschen dissar SD:s datorspelssatsning
Som partiet presenterade i sin skuggbudget

Nyligen så lämnade Sverigedemokraterna (SD) in en så kallad skuggbudget där man hade en sektion dedikerad till det här med tv- och datorspel. Ett av förslagen var att SD ville inrätta ett nationellt datorspelsinstitut som skall främja att "svenska kulturutövare används i svenska spelproduktioner". Ett annat föreslog som man la fram var att man skulle med ekonomiska styrmedel vill främja spel som bygger på bland annat nordisk mytologi. Den svenska Dataspelsbranschen, som är en partipolitiskt obunden intresseorganisation som företräder svenska spelutvecklingsbolag, har nu gått ut med ett uttalande kring dessa förslag där man tar starkt avstånd från två av de tre förslagen som Sverigedemokraternas la fram. Man tycker bland annat att spelföretagen själva måste få välja vilka de anställer och att de stora framgångarna som svenska spelföretag har haft bygger på att man tagit in folk med olika bakgrunder och nationaliteter. Dataspelsbranschen anser snarare att det ska bli lättare för de svenska spelföretagen att anställa utländsk personal, särskilt från länder utanför EU. Det här med att ekonomiskt främja spel som handlar om nordiska saker är branschen mycket kritisk till då de anser att den konstnärliga friheten ska komma i första hand, inte vad spelen innehåller. Som branschorganisation ser vi extra allvarligt på att politiska partier vill styra innehållet i de spel som görs, och vi vill poängtera att den konstnärliga friheten alltid måste vara viktigast. Ett SD-förslag som branschen dock håller med om är att man bör återuppta det Nordiska datorspelsprogrammet som drevs med medel från det Nordiska ministerrådet. Detta projekt hade bland annat som uppgift att främja innovativa nordiska spelprojekt riktade mot barn och unga samt gjorde det lättare för nordiska spelföretag att presentera sig på olika spelmässor runtom i världen. Dataspelsbranschen avslutar med att säga att de tycker det är positivt att fler partier och politiker intresserar sig för det här med spel. Men att de tar starkt avstånd från att man från politiskt håll ska styra spelens innehåll eller vilka personer som spelföretagen anlitar. Tumnagel
56.9°
+
Frode Wikesjö
0

Spelprojekt har dragit in 500 miljoner dollar via Kickstarter
Sedan tjänsten startade

Crowdfunding har bidragit till att många olika typer av projekt förverkligats och Kickstarter är en av största plattformarna för insamling av pengar. Nu meddelar Kickstarter att spelprojekt på plattformen tillsammans under fem år samlat in 500 miljoner dollar. 265 miljoner av dessa gick till bordsspel, 186 miljoner till videospel och 49 miljoner till andra typer av spel. Totalt har två miljoner personer bidragit till utvecklingen av närmare 8000 spelprojekt. Det största projektet, inom alla kategorier, var också spelrelaterat nämligen Exploding Kittens som fick support av 219.382 personer. Tumnagel
41.3°
+
Emmy Zettergren
0

Castlevania: Lords of Shadow-utvecklaren visar upp sitt nya spel
Raiders of the Broken Planet heter det

Förra veckan så avslöjade den spanska utvecklaren bakom Castlevania: Lords of Shadow-spelen, MercurySteam, sitt nya spelprojekt. Spelet heter Raiders of the Broken Planet och det är ett äventyrsspel med asymmetriskt flerspelarläge. Striderna skall kombinera skjutande, slagge med taktiskt tänkande och allt det med engagerande handling. MercurySteam kommer att publicera spelet själva och det förväntas att släppas att dyka upp till PlayStation 4, Windows samt Xbox One senare i år. Om man vill betatesta detta spel så kan man anmäla sig till betan här. Tumnagel
38.3°
+
Frode Wikesjö
0

Prova Return of the Obra Dinn
Papers, Please-pappans nya spel

Spelutvecklaren Lucas Pope blev snabbt känd med sitt rätt så annorlunda spel Papers, Please. För ungefär två år sedan visade han upp sitt nya spelprojekt som heter Return of the Obra Dinn. Detta spel kretsar kring skeppet Obra Dinn som åkte från London till Asien 1802 men som aldrig kom fram. 1808 flöt båten i land igen men utan någon besättning ombord. Som spelare spelar spelar man som en försäkringssnubbe för det ostindiska kompaniet som försöker reda ut vad som hände med skeppet. Pope släppte nyligen ett nytt demo för spelet som man kan ladda ner för Windows och Mac via länken nedan. Lite gameplay som visar spelet speciella grafiska stil kan hittas i klippet ovan. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

Första trailern för Apeiron
KOTOR i Unreal Engine 4

Vi har tidigare skrivit om spelprojektet Apeiron där utvecklare försöker återskapa det klassiska spelet Star Wars Knights of the Old Republic i Unreal Engine 4. En av nyheterna, förutom förbättrad grafik, är att Apeiron kommer att ha stöd för både tredjepersons- och förstapersonsperspektiv. Nu har en första video släppts som ni kan se ovan. Det material vi får se är dock pre-alpha så det är mycket som inte är färdigt. Tumnagel
44.7°
+
Emmy Zettergren
0

Lyckad Kickstarter-kampanj för Knights and Bikes
Gulligt RPG från före detta Media Molecule-anställda

Ett av de, i alla fall för mig, mer intressanta spelprojekten på Kickstarter på senare tid var nog Knights and Bikes. Spelet är ett charmigt och co-op-rollspel som utvecklas av Foam Sword som består av före detta Media Molecule-anställda. Handlingen utspelar sig under 1987 och kretsar kring några ungar som försöker rädda deras lilla by från ekonomisk undergång. Till sin hjälp har barnen frisbees, cyklar, power gloves och andra saker som de kan besegra spelets fiender med. Foam Sword säger själva att Knights and Bikes dragit stor inspiration från spel som Earthbound och Secret of Mana samt filmen The Goonies. "We would like to take these, along with of our favourite childhood memories, and channel it all through our years of experience making games," Kampanjen söker 100 000 pund och förra veckan lyckades man säkra det beloppet. Det är fortfarande drygt två dygn kvar på kampanjen så om man vill donera en extra slant så kan man göra det via länken nedan. Själva spelet beräknas att vara klart april 2017 och då bör det dyka upp på PlayStation 4, Windows, Mac samt Linux. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Spelprojektet Stugan återkommer
Nya utvecklare får tillbringa sommaren i Sverige

Förra sommaren gick projektet Stugan av stapeln där några utvalda utvecklare under en tid fick bo tillsammans i en stuga i Sverige och fokusera helt på att utveckla spel. Nu återkommer projektet igen och det är också fritt fram att ansöka om en plats. Projektledaren Jana Karlikova säger att de är väldigt nöjda med hur projektet gick förra året och att syftet är att hitta oupptäckta utvecklare. "We set out to provide a platform to inspire undiscovered game developers across the globe and ended up with an amazing group of teams that not only made huge strides in their projects, but in turn fueled inspiration for some of the industries top veterans across all categories who came to mentor." Ovan kan ni kolla in trailern för förra årets omgång. Tumnagel
42.4°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Telltale teasar Batman-spel
Kommer släppas nästa år

Är du klar med Arkham-spelen och är sugen på mer äventyr med mästerdetektiven? Då är väl detta ganska goda nyheter. Telltale visade en teaser under nattens Game Show som visade att deras nästa spelprojekt kommer handla om Batman. För tillfället är det rätt skralt med information om spelet, men Telltale har skrivit detta på sin blogg om spelet: This iteration of Batman will give fans a first-hand opportunity to dive deeper into the complex life and mind of Bruce Wayne, the duality of his own identity, and the struggle of responsibility in saving a city overcome with corruption and villainy. I sann Telltale-anda kommer spelet vara uppdelat i fem eller sex episoder. Något releasedatum eller officiell titel kommer släppas inom kort. Spelet kommer i alla fall dyka upp på diverse konsoler, datorer och mobila enheter. Tumnagel
43.7°
+
André Stray
0

Star Citizen fick mer pengar än samtliga spel på Kickstarter
Under 2014

En konsult vid namn Thomas Bidaux har slängt ihop ett diagram där han jämför hur mycket pengar som folk har lagt på diverse spelprojekt på Kickstarter och Star Citizen. En rätt intressant grej är att folk under 2014 gav mer pengar till Star Citizen än samtliga spelrelaterade Kickstarter-projekt. Nu var ju i och för sig 2014 ett av de svagare åren för spel på Kickstarter men hur som helst är det ändå rätt tokigt. På om Star Citizen så har spelet nu fått in mer än 93 miljoner dollar från mer en miljon människor. Tumnagel
43.4°
+
Frode Wikesjö
0

Spelutvecklare lurade folk på Kickstarter
Drog med 30 000 dollar utan att leverera ett spel

Det är många bra spel som finansierats via Kickstarter. Men allt kan inte vara guld och gröna skogar och bland alla framgångssagor finns det givetvis några svarta får. Ett av dessa är spelprojektet Mansion Lord som år 2013 blev finansierat med över 30 000 dollar. Efter det öppnade utvecklarna upp en Paypalsida där folk kunde donera ännu mer pengar, en sida som nu är borttagen tillsammans med spelets hemsida och egentligen all information om spelet förutom den som ligger kvar på Kickstarter. För i augusti 2014 när de kände sig klara med sin insamling försvann utvecklarna spårlöst och inte föga förvånande har det heller inte levererats något spel. Förmodligen en totalblåsning med andra ord. Utvecklarna bakom spelet, Golgom Games, har med andra ord inte varit kontaktbara på ett år. Deras hemsida har försvunnit, de har inte uppdaterat Kickstarter och kunder börjar nu förstå att de blivit lurade. Vissa kunder har även kontaktat Kickstarter men bara fått beskedet att tvisten ligger mellan kunden och projektägaren. Kotaku, som skriver om händelsen, har själva börjat göra lite efterforskningar för att försöka få tag på ägarna men har inte lyckats. Tumnagel
15.7°
+
Emmy Zettergren
0

Pacific Rim 2 har lagts på is
Det går sådär för Guillermo Del Toro nu

"I’ll join someone and his house will explode, or something". Så sa Guillermo Del Toro i en intervju om hur läget såg ut med framtida spelprojekt. Nu har det visat sig att han börjar få problem även i filmbranschen då hans Pacific Rim 2 har lagts på is på obestämd tid, vilket kan betyda att projektet kommer läggas ner helt. Anledningen till detta är att filmstudiorna Universal och Warner Bros verkar tycka att projektet kan bli för dyrt och det är rätt riskabelt. Förra filmen kostade drygt 190 miljoner att spela in och Pacific Rim drog in drygt 100 miljoner dollar i USA och runt 300 miljoner dollar i resten av världen. Uppföljaren skulle kosta lika mycket att göra, och det är inte helt säkert att Pacific Rim 2 skulle kunna dra in lika mycket pengar. I uppföljaren till monsterfightrullen från 2013 skulle vi få följa vetenskapsduon Gottlieb och Dr. Newton Geiszler från första filmen, som spelas av Burn Gorman och Charlie Day, och filmen skulle utspela sig några år efter händelserna i första filmen och givetvis skulle filmen vara full av kaijus. Pacific Rim 2 skulle börja spelas in nu i november och sedan ha haft premiär 4 augusti 2017, men som det ser ut nu så kommer det inte hända. Förhoppningsvis kommer filmbolagen som finansierar filmen ändra sig, men det är bara en önskedröm vid det här laget. Tumnagel
23.3°
+
André Stray
0

Uppdaterad Guillermo Del Toro är färdig med spel
I’ll join someone and his house will explode, or something

I en intervju med GameHub TV pratade Guillermo Del Toro och pratade lite om sin framtida spelkarriär. Eller rättare sagt avsaknaden av spelkarriär då Guillermo berättade att han inte planerar att hoppa på något spelprojekt. I have proven to be the albatross of video games, I joined THQ, and THQ goes broke. I join Kojima, and Kojima leaves Konami. I have decided, in order not to destroy anyone else’s life, I have decided I will never again get involved in video games. Otherwise, I’ll join someone and his house will explode, or something. Tidigare berättade Guillermo att han och Hideo Kojima fortfarande kommer samarbeta i framtiden, men i och med detta uttalande så är det osäkert om samarbetet kommer bli verklighet. Om inte Kojima och Guillermo kommer göra en film tillsammans, eller något. Hela intervjun kan ni se ovan och Del Toro börjar prata om sin spelkarriär runt 3-minutersstrecket. Uppdatering Videon verkar vara borta från Tuben, men citatet kan ni läsa i textform ovan. Tumnagel
33.5°
+
André Stray
0

Kickstarterprojekt driver med Kickstarterprojekt
Ett nytt spel som är en upplevelse

Ett lite udda Kickstarterprojekt har dragit igång. Det är nämligen ett spelprojekt som driver med andra spel på Kickstarter. Personen bakom det hela, som heter Andy Sexton, efterfrågar 50.000.000 dollar och beskriver spelet som en resursbaserad upplevelse i 2D. Häftigt. Än så länge har projektet dragit in 230 dollar. Så det verkar finnas några som gillar parodin i alla fall. Uppdaterat: Kickstarterskämtet har nu avslutats av Andy Tumnagel
37.4°
+
Emmy Zettergren
0

Exploding Kittens är största spelprojektet på Kickstarter någonsin
Större än Ouya

Kortspelet Exploding Kittens har nu blivit det största spelprojektet någonsin på Kickstarter. Det innebär att spelkonsolen Ouya, som tidigare höll rekordet, har puttats ner på en andraplats. Total har spelet dragit in 8,78 miljoner dollar från 219,382 personer. Exploding Kittens är ett kortspel med en stor portion humor där det gäller att inte dra kortet med den exploderade katten. Då har man förlorat. Tumnagel
45.0°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida