m

Nya Opel Astra visas som kombi
Kommer som laddhybrid, men inte som elbil

I somras rullade Opel ut nya Astra som fått ett helt nytt utseende. Nu är det dags för kombi-versionen som man kallar för Sports Tourer att göra entré. I början av september fick vi reda på att Astra kommer att erbjudas som elbil, men detta kommer bara gälla för femdörrarsversionen och inte för kombin som presenteras nu. Men kombin kommer i alla fall som laddhybrid, något som gör den till Opels första elektrifierade kombi. Under locket kan man även få bensin- och dieselmotorer från 110 till 130 hästar. Till dessa maskiner kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Laddhybriden kommer i två stycken versioner där det starkaste alternativet bjuder på 225 hästar. Till paketet kopplas en elektrisk växellåda. Hur långt dessa tar sig på bara el och andra tekniska detaljer får vi tyvärr inte nu. Bilen mäter 4,64 meter på längden, 1,86 på bredden och är 1,48 hög. Den är 60 centimeter kortare än föregångaren men ska ändå svälja 608 liter i bagagerummet, 1643 om man fäller baksätet. Insidan får bland annat två stycken skärmar där den ena visar instrumenten och den andra infotainmentsystemet. Det finns även head-up-display och teknik som Android Auto och Apple CarPlay. När nya Astra Sports Tourer och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Renault uppdaterar Alpine A110
Finns nu tre stycken versioner

Alpine presenterar nu ett nytt modellprogram med tre versioner av modellen A110. Dessa får mer utrustning, vassare prestanda och ett helt nytt multimediasystem med förbättrad anslutning. Versionerna man har att välja mellan nu är A110, A110GT och A110S. A110 är insteget och den har turbomatad fyra på 1,8 liter som ger 252 hästar och fokus på körglädje. A110 GT har istället ett lite vassare chassi och 300 hästar, och ännu mer fokus på körgädje. A110 S blir vassast men även här är det 300 hästar som gäller. Sportigare bromsar, sportchassi, aktivt avgassystem och lättare sportstolar från Sabelt är lite av grejerna man får i S. Denna kan man även få med semi-slicks för bankörning, ett skräddarsytt aero-kit i kolfiber och skalstolar förberedda för fyrpunktsbälte. Med aero-kitet toppar bilen 275 km/h. Orderböckerna öppnar idag för världen men 1 december för Sverige och priserna ser ut som följande: A110: 655.000 kronor A110 GT: 755.000 kronor A110S: 785.000 kronor Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Xbox utökar sin bakåtkompatibilitet
50 Cent: Blood on the Sand yo!

I samband med att Xbox firade 20-årsjubileum meddelade Microsoft att de lägger till 76 fler spel till sitt bakåtkompatibilitetsprogram. De nya spelen består av spel till både Xbox och samt 360 och samtliga spel på listan får automagiskt förbättringar som HDR samt bättre upplösning. Några av godbitarna som nu är bakåtkompatibla är 50 Cent: Blood on the Sand, Manhunt, Max Payne 2: The Fall of Max Payne, TimeSplitters 2, Beautiful Katamari och F.E.A.R-spelen. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

SM i flipperspel närmar sig
Den 26 november smäller det

Om bara några veckor är det än en gång dags att kora årets svenska mästare i flipper. Då arrangerar nämligen Svenska flippersällskapet SM i flipperspel för 25:e gången. Tävlingen kommer hållas på Pinballseye i Borås mellan den 26 till den 28 november. Under mästerskapet kommer det att koras vinnare i flera olika klasser bland annat Main, Classic, Split, Enhands och U16. För tillfället är det runt 230 spelare anmälda, men det finns fortfarande kvalplatser kvar att tillgå så vill man vara med kan man anmäla sig via länken nedan. Alla deltagande spelare tilldelas ett antal spel som det sedan gäller att få hög nog poäng på för att totalt placera sig bland de 64 bästa. Dessa spelare kvalificerar sig då till söndagens slutspel som avgörs i matchspel av klassisk utslagsmodell. Tumnagel
44.1°
+
Frode Wikesjö
0

Android 12L är bättre anpassat för vikbara telefoner
Kommer tidigt nästa år

Under årets Android Dev Summit visade Google en kommande version av sitt operativsystem, nämligen Android 12L som ska vara bättre anpassat för vikbara telefoner, surfplattor och enheter som kör Chrome OS. Android 12L optimerar gränssnittet för större skärmar genom att bland annat ändra hemskärmen, låsskärmen, notifikationer och snabbinställningar. Enligt Google ska alla enheter med skärmar över 600 "densitetsoberoende pixlar" använda en två-kolumns-layout som utnyttjar skärmytan bättre. I ett av exemplen hamnar snabbinställningar på ena sidan skärmen och notifikationer på andra, allt utan att appen på ena sidan försvinner då dessa öppnas oberoende av varandra. Google introducerar även ett aktivitetsfält som gör det enklare att hoppa mellan appar. Precis som på iPadOS kan användare öppna appar i split-screen genom att dra dessa till en sida av skärmen. Detta säger Google fungerar för alla appar. Android 12L kommer tidigt nästa år, men finns att testa redan nu med Android 12L Developer Preview. Tumnagel
40.2°
+
Hugo Engström
0

Lotus Emira blir din för 75.995 pund
Går att få med sex eller fyra cylindrar

I början av juli rullade Lotus ut den nya modellen Emira. Nu är priset för den nya sportbilen officiellt och det börjar på 75.995 pund för den man kallar för First Edition. Förutom priset får vi även reda på alla specifikationerna. Standard har bilen en mittmonterad kompressormatad Toyota-V6:a på 3,5 liter som ger 400 hästar. Till den kopplas en manuell sexpetad låda som driver bakhjulen. Som tillval finns en sexstegad automat med paddlar bakom ratten. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder (4,2 för automat) och toppfarten anges till 290 km/h. Emira V6 First Edition ska börja tillverkas nästa vår. Nästa höst kommer även en First Edition med fyrcylindrig motor att släppas. Det är Mercedes-AMG:s turbomatade M139-maskin man har stoppat i här och den ger 360 hästar. En instegsversion som får prislappen 59.995 pund släpps någon gång 2023. Speca din bil på länken nedan. Mer information finns i pressmeddelandet. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Subaru WRX
"The rally legend for the next generation"

Femte generationen av Subaru WRX är nu presenterad och man beskriver den som en rally-legendar för nästa generation. Hur mycket rally det egentligen är i den här återstår att se, speciellt eftersom man av någon anledning valt att ha plast runt hjulhusen som annars bara brukar finnas på skogsmulle-kombis och suvar. Nya WRX bygger på samma plattform som Forester och Outback och under huven sitter det en turbomatad boxerfyra på 2,4 liter som ger 275 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Sexpetad manuell växellåda är standard men WRX GT får automatisk åttastegad CVT-låda med paddlar bakom ratten. Den får även elektroniskt justerbara dämpare vilket inte har erbjudits till denna modell tidigare. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Den här lär troligtvis inte hitta till Sverige utan här kommer det nog fortsatt bara vara Forester, Outback och XV som kommer säljas. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Radford Type 62-2 i John Player Special-kläder
Ganska så rad

I mars skrev vi att den brittiska custombyggaren Radford skulle återuppstå. För en månad sedan visade de upp modellen Type 62-2 som är en Lotus Emira som fått ett retro-racemässigt skal på sig. Nu visar man upp bilen klädd i John Player Special-kostym. Under skalet sitter en kompressormatad V6:a på 3,5 liter som ger 608 hästar vilket också gör den här till den starkaste versionen man kan få. Innanför fälgarna sitter keramiska skivor som mäter 360 millimeter. Jämfört med Type 62-2 Classic och Gold Leaf som presenterats tidigare har den här versionen fetare frontsplitter, större luftintag och en rejäl diffusor bak. Den före detta F1-stjärnan Jenson Button är delägare i det nya företaget och han säger så här om bilen: "The John Player Special Type 62-2 is the most extreme Type 62-2 that money can buy. It is low, sleek, and powerful and sports one of the most iconic racing liveries ever created—one of the liveries that the heroes of Formula 1 such as Emerson Fittipaldi and Ayrton Senna used to race with, in the cars that made me want to be a driver." Endast 12 stycken exemplar kommer att bli till av denna och planen är att dra igång produktionen i slutet av året och leverera de första exemplaren någon gång nästa år. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Så utvecklade man Acura NSX Type S
Har piffats upp här och där

För några veckor sedan presenterade Acura en vassare version av modellen NSX som fått tilläggsnamnet Type S. Här får vi se hur man gjorde när man utvecklade denna. Type S har en helt ny front, större luftintag, kolfibersplitter, kolfiberkjolar och en kolfiberdiffusor. Motorn som är en dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter med tre stycken elmotorer kopplad till sig har piffats upp lite så att alltsammans numera ger 30 hästar extra - totalt 600. Vridet har även det ökat med 22 newtonmeter till 667. Endast 350 stycken exemplar kommer att bli till och prislappen börjar på 169.500 dollar. Vill du ha Lightweight Package får du istället hosta upp 182.500 dollar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co firar segrar med specialmodell
Fet vinge!

Lynk & Co är ju ett systerbolag till Volvo. Här i Sverige säljer/hyr man ut en modell som heter 01 men i Kina finns det flera modeller till försäljning, bland annat sedanen 03. Det som tidigare hette Polestar och som var Volvos trimning- och racingfirma heter ju inte Polestar längre eftersom det gör elmärket Polestar, utan de heter numera Cyan Racing. Som istället för Volvos, eller Polestars, tävlar med Lynk & Co-bilar. Förvirrande? Japp. Hur som helst har det gått bra för Cyan Racing så nu släpper Lynk & Co en specialvariant av deras 03 för att fira detta. Modellen har så klart Cyan Racings färg, nya fälgar och lite emblem både på in och utsidan men också saker som spelar roll på riktigt. Bromsarna är från Akebono, däcken är Michelin Pilot Sport 4S. dämparna är från Bilstein och motorn levererar numera 265 hästar. Man har även satt på en kolfiberfrontsplitter och en feeeeet vinge bak. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida