26 i dag 34 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium! Breaking News! Microsoft köper Activision Blizzard!

Varför finns det så mycket duvor i våra städer?
Här snackas det lite mer om det

Duvor brukar ofta kallas för "flygande råttor" och för många som bor i städer är duvorna ungefär lika önskvärda som vanliga råttor, det vill säga oftast inte alls. Men varför finns det så mycket duvor i våra städer? Ursprungligen hade duvor sina habitat på klippor ute i havet och det visar sig att höghus i städer påminner om dessa. Förutom det så ska duvor vara experter på att navigera, sakna naturliga fiender i städer och som bekant finns det även en hel del mat för fåglarna att äta på marken, i soptunnor och på andra ställen i städer. I klippet ovan snackar Science Insider lite mer om duvor i städer. Man utgår primärt från duvsituationen i New York men jag antar att samma förhållanden gäller för många städer runt om i världen. Tumnagel
37.3°
0

Nu berättar Uber hur lång tid det tar att åka runt i Stockholm
Släpper stadsplaneringsverktyg

Uber Movement här ett rätt coolt verktyg som Uber har där man visar hur deras bilar har rört sig. Nu kommer det till Stockholm. Men är det så intressant att se hur taxis har rört sig? Svaret är ja, eftersom det även visar vart problemen i staden finns. Nu behöver man kanske inte vara Einstein för att fatta vart de mest akuta problemen ligger i Stockholm, men ändå. Stockholm är den åttonde staden i Europa som får Ubers verktyg och till en början så är det främst hur lång tid resor mellan olika zoner tar. Uber har funnits i Stockholm i sex år nu och man har med andra ord en hel del data. I verktyget finns data mellan 2016 och 2018. Ubers nordenchef Joel Järvinen Jag frågar Ubers nordenchef Joel Järvinen varför man delar med sig av den här datan. – Vi vill ha en dialog med staden om hur man gör den mer rörlig. Alla vinner på att ha en stad som är så rörlig som möjligt, inte bara Uber. Stockholm har ju de senaste åren med ombyggnationer av Slussen och annat knappast blivit rörligare. Samtidigt så poppar nya lösningar upp för att ta sig runt, som elsparkcyklar, och taxis är inte längre lösningen om man snabbt behöver ta sig från en stadsdel till en annan. Jag frågar Joel om de känner av konkurrensen från elsparkcyklarna – Uber jobbar inte bara med att förmedla människor och taxis, vi jobbar med att flytta människor. I andra städer har vi både cyklar och elsparkcyklar, även om vi inte har det i Stockholm ännu. Nästa steg blir att visa hastigheterna på olika sträckor under olika tider på dygnet och olika dagar men för att kunna göra det behöver man helt enkelt samla mer data. Tumnagel
40.3°
0

Oceanix City vill bygga flytande städer
Där cirka 300 personer ska kunna bo

Wired har gjort ett långt reportage om flytande städer som vi kanske kan komma att bo på i framtiden. Projektet kallas för Oceanix City och teamet bakom det har en vision om att bygga flera flytande städer där runt 300 personer skulle kunna bo i var och en av städerna. Man planerar att bygga upp städerna med hjälp av plattformar som sammanlagt skulle täcka in en yta på cirka fem hektar. Plattformarna ska designas så att de klarar av en kategori 5-storm men man planerar att lägga ut städerna i förhållandevis lugna farvatten, antagligen utanför någon större stad. Oceanix City-städerna kommer att drivas på förnybar energi till hundra procent är planen. Innan vi kan få se städer som dessa så behövs det dock lösas en del tekniska grejer och även en del juridiska frågor. Som till exempel vilka lagar och annat som ska gälla i de nya städerna. Tumnagel
45.0°
0
2018

Volvo presenterar autonoma 360c
För den som inte vill köra bil

Volvos mystiska konceptbil 360c är nu officiell. Den är både eldriven och autonom och fokus ligger på att bli körd - inte att köra själv. Man beskriver visionen med följande ord: "Föreställ dig en värld där du reser långa sträckor utan att behöva ta dig till några flygplatser. En värld där du slipper gå igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen, stå i kö i timmar och vänta, och bullriga, trånga flygplan. Tänk om du istället kunde åka i din helt egna förstaklasskupé som hämtar upp dig hemma och tar dig från dörr till dörr?" Detta vore såklart skönt att slippa, men att man flyger för att det går betydligt snabbare än att åka bil verkar Volvo inte ha tänkt på. Dock är det kortare flygturer som man istället vill ersätta med 360c. Man beskriver bilen som att den har fyra olika användningsområden - som sovplats, mobilt kontor, vardagsrum och som ett rum för underhållning. Läs allt om hur Volvo tänker kring den här skapelsen i det långa pressmeddelandet nedan. Tumnagel
61.2°
0

Den första självkörande bussen rullar nu i Göteborg
Kör i Chalmersområdet

Idag hade den första självkörande bussen sin premiärtur i Göteborg. Det hela ägde rum på Chalmersområdet i Johanneberg och allmänheten kan åka med gratis på en sträcka mellan Chalmers huvudentré och högskolans bibliotek. Ansvariga för bussdriften är operatören Autonomous Mobility. Ett partnerskap mellan femton organisationer och företag med anknytning till mobilitet, stadsplanering och transporter ligger bakom satsningen. Bussen ska testas på platsen i fyra veckors tid för att i höst flyttas till Lindholmen Science Park och istället köra där i sex månader. Den är tillverkad av franska Navya, toppar 20 km/h och den har plats för elva stycken sittande passagerare varav en är förare som ska kunna gripa in om något händer. Räckvidden anges till omkring tio mil eller åtta timmars körning. Tumnagel
49.8°
0

Volvo visar första helt eldrivna lastbilen
Börjar rulla i Göteborg nu

Nu visar Volvo Lastvagnar upp FL Electric - deras första helt eldrivna lastbil. Den är framtagen speciellt för transporter av last och sopor i stadstrafik. Nästa år ska försäljningen och serieproduktionen dra igång. Den eldrivna lastbilen har såklart många fördelar, men några extra viktiga är att den kan användas inomhus i godsterminaler och att den får köra där det är miljözoner. De första bilarna ska börja rulla redan nu i Göteborg. Drivlinan består av en elmotor som har en maxeffekt på 185 kW och ett kontinuerligt effektuttag på 130 kW. Till denna kopplas en växellåda med två växlar. Maximalt vrid anges till 425 newtonmeter. Batteripacket består av två till sex stycken litiumjonbatterier på totalt 100 till 300 kWh. Räckvidden på en laddning anges till 25 mil. Det ska gå att snabbladda på 1-2 timmar. En laddning över natten ska ta omkring tio timmar för det stora batteripacket. Tumnagel
74.9°
0

Ny parkeringsavgift för motorcyklar i Stockholm
Kan kosta upp mot 20 000 kronor om året

Det har varit prat om det länge, men snart är den här - p-avgiften för motorcyklar och eu-mopeder i Stockholm. Omskyltning ska ske under april och maj men frågan är hur man ska betala, appen är ännu inte uppdaterad. Stockholm är indelat i ett antal olika taxe-områden, fem för att vara exakt. I den absolut dyraste delen mitt i city kostar det 50 kronor per timme att stå parkerad med sin bil. Sedan är kostnaden olika hög beroende på område och tid på dygnet. På "vanliga" platser kostar det 15 kronor i timmen, vardagar mellan 7 och 19. Tidigare har det alltid varit gratis att stå på MC-parkering, något som nu alltså kommer att förändras. Med de nya reglerna kommer det att kosta 10 kronor per timme inom taxa 1 och 2 och 5 kronor per timme inom övriga områden. Om du är boende kan du köpa boendeparkering, men inte per dygn som för bil. Kostnaden kommer att vara 550 kronor/månad i taxeområde 2 och 3, 250 kronor/månad i taxeområde 4 och 150 kronor/månad i taxeområde 5. Kostnaden blir alltså mellan 18 och 5 kronor per dag beroende på vilket taxeområde det är som gäller. Om man parkerar sin MC på en vanlig parkeringsplats, alltså inte de speciella MC-platser som finns, kostar det full avgift som om det vore en bil. Detta gäller dock inte för boendeparkering, har man betalat för boendeparkering inom ett visst område får man stå både på MC och vanliga platser. Omskyltning sker alltså nu men eftersom appen inte är uppdaterad kan man nog räkna med att stå gratis ett litet tag till. Men håll koll på skyltar och i appen, om du får böter kostar det 750 kronor precis som för bil. Om man pendlar med MC in till Stockholms dyraste områden kan kostnaden bli upp mot 20.000 kronor per år, om man nu orkar och kan använda sin MC hela året. Om man är boende på "vanliga" platser i innerstan och kör boendeparkering blir kostnaden nu 6600 kronor per år. Tumnagel
14.2°
0
2016

Många australiensare listar Jedi som religon
Vilket skapar problem i statistiken

Den 9 augusti kommer Australien hålla sin nationella folkräkning där man försöker få lite bättre koll på folket som bor där. Förra gången man höll en sådan folkräkning, 2011, så skrev 64 390 personer Jedi under fältet vilken religion de tillhör. Detta var en ökning med dryga 6 300 personer jämfört med folkräkningen från 2006. Detta har lett till att en organisationen Atheist Foundation of Australia har lanserat en kampanj där man uppmanar folk att sluta upp med dessa skojigheter inför nästa veckas folkräkning. De anser nämligen att detta leder till att landets statistik över hur många religösa människor som bor där blir felaktig. Folk som skriver Jedi klassificeras nämligen som att ha en odefinierad religion istället för ingen religion. Enligt organisationen ger en skev bild av hur religiöst Australien egentligen är. Ett annat problem som de vill uppmana folk om är att denna data bland annat används för framtida stadsplanering, kommunstöd och byggande av nya anläggningar. Om datan då visar att det bor fler religösa människor än det egentligen gör på ett ställe så anser de att statliga pengar kan distribueras felaktigt. Tumnagel
52.4°
0

Gratisparkeringar försvinner och avgift även för motorcyklister
Nytt förslag kring parkering i Stockholm

I ett försök att "minska trängseln i staden och öka antalet lediga parkeringsplatser" har Stockholms stads trafiknämnd lämnat in ett förslag om att både höja priserna och utöka perioden det kostar att parkera. Platser där det tidigare har varit gratis att stå kommer att få avgift och även motorcyklister kommer att behöva betala när de parkerar sin hoj. Man föreslår att avgiftsperioden i innerstaden utökas från nuvarande 09-17 på vardagar till 07-19 på vardagar och 09-19 på helger. Det gör bland annat att kostnaden för boendeparkering kommer att öka med 300 kronor per månad. Om förslaget klubbas igenom sker detta i juni och då kommer man att börja skylta om parkeringar i slutet av året. Kostnaden för spektaklet beräknas till omkring 200 miljoner kronor. Den årliga driftskostnaden kommer att öka med 70 miljoner kronor. Man räknar med att förändringarna ska göra att den årliga intäkten ökar med hela 425 miljoner kronor. Tumnagel
1.8°
0
2015

My Urban Playground är en film om spel och verklighet
Svenskt projekt med frågeställningen: "Kan spel förändra världen?"

Kan spel förändra världen? Så lyder frågeställningen som dokumentären My Urban Playground kretsar kring där producenterna bakom filmen undersöker hur spel kan påverka och integreras när det gäller konstruktioner av städer. Just nu ligger filmen uppe som ett Kickstarterprojekt där svenska företaget Luckyday hoppas att få in nog med pengar för att färdigställa den. Långfilmen, som är ett work-in-progress med förväntat släpp i mitten av 2016, kommer att följa tre personers resa i den värld där stadsplanering och spelande möts. Filmen kommer även att utforska idéer, filosofier och argument från spelutvecklare, branschfolk, politiker, techno-utopianer, stadsplanerare och onlinespelare när de kolliderar i den växande debatt som slutligen skulle kunna bestämma hur våra städer kan komma att se ut om 20 års tid. I trailern ovan kan ni se en del av det material som sammanställts än så länge och enligt Luckyday har teamet bakom filmen jobbat på manus i över ett år och redan spelat in en hel del intervjuer med nyckelpersoner inom branschen. Förhoppningen är att få in 427.920 kronor för att kunna fortsätta arbetet. Tumnagel
39.9°
0
Nästa sida