m

Varför finns det så mycket duvor i våra städer?
Här snackas det lite mer om det

Duvor brukar ofta kallas för "flygande råttor" och för många som bor i städer är duvorna ungefär lika önskvärda som vanliga råttor, det vill säga oftast inte alls. Men varför finns det så mycket duvor i våra städer? Ursprungligen hade duvor sina habitat på klippor ute i havet och det visar sig att höghus i städer påminner om dessa. Förutom det så ska duvor vara experter på att navigera, sakna naturliga fiender i städer och som bekant finns det även en hel del mat för fåglarna att äta på marken, i soptunnor och på andra ställen i städer. I klippet ovan snackar Science Insider lite mer om duvor i städer. Man utgår primärt från duvsituationen i New York men jag antar att samma förhållanden gäller för många städer runt om i världen. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu berättar Uber hur lång tid det tar att åka runt i Stockholm
Släpper stadsplaneringsverktyg

Uber Movement här ett rätt coolt verktyg som Uber har där man visar hur deras bilar har rört sig. Nu kommer det till Stockholm. Men är det så intressant att se hur taxis har rört sig? Svaret är ja, eftersom det även visar vart problemen i staden finns. Nu behöver man kanske inte vara Einstein för att fatta vart de mest akuta problemen ligger i Stockholm, men ändå. Stockholm är den åttonde staden i Europa som får Ubers verktyg och till en början så är det främst hur lång tid resor mellan olika zoner tar. Uber har funnits i Stockholm i sex år nu och man har med andra ord en hel del data. I verktyget finns data mellan 2016 och 2018. Ubers nordenchef Joel Järvinen Jag frågar Ubers nordenchef Joel Järvinen varför man delar med sig av den här datan. – Vi vill ha en dialog med staden om hur man gör den mer rörlig. Alla vinner på att ha en stad som är så rörlig som möjligt, inte bara Uber. Stockholm har ju de senaste åren med ombyggnationer av Slussen och annat knappast blivit rörligare. Samtidigt så poppar nya lösningar upp för att ta sig runt, som elsparkcyklar, och taxis är inte längre lösningen om man snabbt behöver ta sig från en stadsdel till en annan. Jag frågar Joel om de känner av konkurrensen från elsparkcyklarna – Uber jobbar inte bara med att förmedla människor och taxis, vi jobbar med att flytta människor. I andra städer har vi både cyklar och elsparkcyklar, även om vi inte har det i Stockholm ännu. Nästa steg blir att visa hastigheterna på olika sträckor under olika tider på dygnet och olika dagar men för att kunna göra det behöver man helt enkelt samla mer data. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Oceanix City vill bygga flytande städer
Där cirka 300 personer ska kunna bo

Wired har gjort ett långt reportage om flytande städer som vi kanske kan komma att bo på i framtiden. Projektet kallas för Oceanix City och teamet bakom det har en vision om att bygga flera flytande städer där runt 300 personer skulle kunna bo i var och en av städerna. Man planerar att bygga upp städerna med hjälp av plattformar som sammanlagt skulle täcka in en yta på cirka fem hektar. Plattformarna ska designas så att de klarar av en kategori 5-storm men man planerar att lägga ut städerna i förhållandevis lugna farvatten, antagligen utanför någon större stad. Oceanix City-städerna kommer att drivas på förnybar energi till hundra procent är planen. Innan vi kan få se städer som dessa så behövs det dock lösas en del tekniska grejer och även en del juridiska frågor. Som till exempel vilka lagar och annat som ska gälla i de nya städerna. Tumnagel
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Den första självkörande bussen rullar nu i Göteborg
Kör i Chalmersområdet

Idag hade den första självkörande bussen sin premiärtur i Göteborg. Det hela ägde rum på Chalmersområdet i Johanneberg och allmänheten kan åka med gratis på en sträcka mellan Chalmers huvudentré och högskolans bibliotek. Ansvariga för bussdriften är operatören Autonomous Mobility. Ett partnerskap mellan femton organisationer och företag med anknytning till mobilitet, stadsplanering och transporter ligger bakom satsningen. Bussen ska testas på platsen i fyra veckors tid för att i höst flyttas till Lindholmen Science Park och istället köra där i sex månader. Den är tillverkad av franska Navya, toppar 20 km/h och den har plats för elva stycken sittande passagerare varav en är förare som ska kunna gripa in om något händer. Räckvidden anges till omkring tio mil eller åtta timmars körning. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Ny parkeringsavgift för motorcyklar i Stockholm
Kan kosta upp mot 20 000 kronor om året

Det har varit prat om det länge, men snart är den här - p-avgiften för motorcyklar och eu-mopeder i Stockholm. Omskyltning ska ske under april och maj men frågan är hur man ska betala, appen är ännu inte uppdaterad. Stockholm är indelat i ett antal olika taxe-områden, fem för att vara exakt. I den absolut dyraste delen mitt i city kostar det 50 kronor per timme att stå parkerad med sin bil. Sedan är kostnaden olika hög beroende på område och tid på dygnet. På "vanliga" platser kostar det 15 kronor i timmen, vardagar mellan 7 och 19. Tidigare har det alltid varit gratis att stå på MC-parkering, något som nu alltså kommer att förändras. Med de nya reglerna kommer det att kosta 10 kronor per timme inom taxa 1 och 2 och 5 kronor per timme inom övriga områden. Om du är boende kan du köpa boendeparkering, men inte per dygn som för bil. Kostnaden kommer att vara 550 kronor/månad i taxeområde 2 och 3, 250 kronor/månad i taxeområde 4 och 150 kronor/månad i taxeområde 5. Kostnaden blir alltså mellan 18 och 5 kronor per dag beroende på vilket taxeområde det är som gäller. Om man parkerar sin MC på en vanlig parkeringsplats, alltså inte de speciella MC-platser som finns, kostar det full avgift som om det vore en bil. Detta gäller dock inte för boendeparkering, har man betalat för boendeparkering inom ett visst område får man stå både på MC och vanliga platser. Omskyltning sker alltså nu men eftersom appen inte är uppdaterad kan man nog räkna med att stå gratis ett litet tag till. Men håll koll på skyltar och i appen, om du får böter kostar det 750 kronor precis som för bil. Om man pendlar med MC in till Stockholms dyraste områden kan kostnaden bli upp mot 20.000 kronor per år, om man nu orkar och kan använda sin MC hela året. Om man är boende på "vanliga" platser i innerstan och kör boendeparkering blir kostnaden nu 6600 kronor per år. Tumnagel
14.2°
+
Roger Åberg
0
2016

Många australiensare listar Jedi som religon
Vilket skapar problem i statistiken

Den 9 augusti kommer Australien hålla sin nationella folkräkning där man försöker få lite bättre koll på folket som bor där. Förra gången man höll en sådan folkräkning, 2011, så skrev 64 390 personer Jedi under fältet vilken religion de tillhör. Detta var en ökning med dryga 6 300 personer jämfört med folkräkningen från 2006. Detta har lett till att en organisationen Atheist Foundation of Australia har lanserat en kampanj där man uppmanar folk att sluta upp med dessa skojigheter inför nästa veckas folkräkning. De anser nämligen att detta leder till att landets statistik över hur många religösa människor som bor där blir felaktig. Folk som skriver Jedi klassificeras nämligen som att ha en odefinierad religion istället för ingen religion. Enligt organisationen ger en skev bild av hur religiöst Australien egentligen är. Ett annat problem som de vill uppmana folk om är att denna data bland annat används för framtida stadsplanering, kommunstöd och byggande av nya anläggningar. Om datan då visar att det bor fler religösa människor än det egentligen gör på ett ställe så anser de att statliga pengar kan distribueras felaktigt. Tumnagel
52.4°
+
Frode Wikesjö
0
2015

My Urban Playground är en film om spel och verklighet
Svenskt projekt med frågeställningen: "Kan spel förändra världen?"

Kan spel förändra världen? Så lyder frågeställningen som dokumentären My Urban Playground kretsar kring där producenterna bakom filmen undersöker hur spel kan påverka och integreras när det gäller konstruktioner av städer. Just nu ligger filmen uppe som ett Kickstarterprojekt där svenska företaget Luckyday hoppas att få in nog med pengar för att färdigställa den. Långfilmen, som är ett work-in-progress med förväntat släpp i mitten av 2016, kommer att följa tre personers resa i den värld där stadsplanering och spelande möts. Filmen kommer även att utforska idéer, filosofier och argument från spelutvecklare, branschfolk, politiker, techno-utopianer, stadsplanerare och onlinespelare när de kolliderar i den växande debatt som slutligen skulle kunna bestämma hur våra städer kan komma att se ut om 20 års tid. I trailern ovan kan ni se en del av det material som sammanställts än så länge och enligt Luckyday har teamet bakom filmen jobbat på manus i över ett år och redan spelat in en hel del intervjuer med nyckelpersoner inom branschen. Förhoppningen är att få in 427.920 kronor för att kunna fortsätta arbetet. Tumnagel
39.9°
+
Emmy Zettergren
0

CityPlanner får dialogsystem
Förbättra din stad genom att ge förslag direkt på tjänsten

Stadsplaneringstjänsten CityPlanner utökar nu sin tjänst med ett dialogsystem för medborgare där de kan tycka till om stadsplaneringen i sin stad direkt i CityPlanners verktyg för 3D-visualisering. Det hela sker i samarbete med de aktuella kommunerna där de markerar ut vad för byggnationer och annat som kan vara på gång i staden och därefter kan medborgarna enkelt lägga in sina synpunkter direkt på kartan. Invånarna kan givetvis markera andra platser i staden där de kanske anser att det behövs ett trafikljus, mer soptunnor, lägre hastighetsbegränsningar eller något annat infrastrukturmässigt. CityPlanner är framtaget av företaget Agency9 och hoppas ni vidare på länken nedan kan ni kolla in hur Norrköpings kommun använder verktyget. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

iOS Anno har fått bygglov på iPaden
Ett örike saknar ambitiös stadsplanerare

Idag berättade Ubisoft att det kommer att släppas ett Anno-spel till iPaden. Namnet blir Anno: Build an Empire och det utvecklas i samarbete mellan Ubisoft Blue Byte och Mi’pu’mi Games och är en strategisk stadsbyggare i ett örike. Spelaren startar med en ö som byggs upp från grunden och när du blivit varm i snickarbyxorna får du chansen att utöka ditt imperium till flera öar. Spelet har mer än 60 resurser och 150 byggnader så stadsplaneringen kan nog bli utmanande nog. Spelet släpps "snart" enligt Ubisoft. Tumnagel
47.5°
+
Christian Bengtsson
0
2013

TV-tips Strip the City
Hur bygger man jättekonstruktioner i jättestäder?

Ikväll drar svenska Discovery Channel igång programserien "Strip the City" där man kommer att utforska de geologiska, arkitektoniska och teknologiska grunderna till världens största städer. Det handlar bland annat om reportage från mega-städerna London, Rom, Dubai, Sydney, Toronto samt San Francisco och programmet tar oss med hjälp av CGI-teknik under ytan på vissa av städernas konstruktioner. I trailern ovan ges en försmak på hur Golden Gate-bron i San Francisco är uppbyggd. Strip the City sänds ikväll, torsdag den 31:a januari, klockan 22:00. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Mojang jobbar med FN
Block för block

Tidigare i år så samarbetade Svensk Byggtjänsts och Minecraft-utvecklarna Mojang med projektet Mina Kvarter där folk skulle återskapa samt förbättra kvarteren de bodde i med hjälp av, bland annat, Minecraft. Det visade sig vara ett lysande sätt att visualisera stadsplanering för gemene man. Nu har Mojang tagit konceptet en aning högre då man i dag tillkännagav att man ingått ett samarbete med ingen mindre än FN och UN Habitat som är FN:s program för boende- och bebyggelsefrågor. Projektet som nu initieras heter Block by Block och kommer precis som Mina Kvarter försöka involvera ungdomar i olika områden och ge dem chansen att visa stadsplanerare hur de vill att kvarteren skall se ut. Detta projekt skall vara i tre år och målet är att 300 allmänna platser vid 2016. Pilotprojektet är Kibera i Nairobi och ovan kan man beskåda hur platsen ser ut i verkligheten samt inne i Minecraft. Tumnagel
42.9°
+
Frode Wikesjö
0
2010

Drömstad
Här vill man ju bo

Visst, jag älskar att bo här i Stockholm, men dagar som den här så skulle jag inte alls ha något emot att bo i staden som visas i videon ovan. Filmen är gjord för den baharainska telekom-operatören Batelco av kanadensiska Spyfilms. Vill du se hur man gick till väga när man gjorde filmen så ta en titt under "Läs mer". Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2008

Ännu bättre 3D-kartor i Google Earth
Nästan som om du var i New York

Google Earth har uppdaterat sina 3D-bilder av New York City och jag får väl säga att det känns som en riktigt grym uppdatering om man jämför med hur det såg ut när man först implementerade 3D-vyer 2007. Än så länge har inte Google Earth kommit särskilt långt med 3D-vyer över Sverige men jag ser verkligen fram emot den dagen man kan "flyga" fram genom svenska städer för att kolla in arkitektur, stadsplanering och annat. För att se hur New York City såg ut 2007 i Google Earth så kolla in andra bilden i bildspelet nedan. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0