12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

MHF kräver promillegränser för elfordonen
Ska ha samma regler som andra motordrivna fordon

MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som främst arbetar för trafiknykterhet. Nu vill de se ett krav på promillegränser för elfordonen - sparkcyklarna, elcyklar och liknande. Man menar att rattfyllerilagstiftningen inte har följt med utvecklingen på det här området och att något måste göras. Vi har tidigare skrivit att mer än hälften av elsparkcykelolyckorna var alkoholrelaterade. Därför kräver MHF att de promillegränser som gäller för andra motordrivna fordon enligt Trafikbrottslagen också ska gälla för de nya typerna av elfordon. Tumnagel
43.8°
0

Mer än hälften av elsparkcykelolyckorna alkoholrelaterade
Många unga kör på fyllan

MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som främst arbetar för trafiknykterhet och de meddelar nu att styrfylla ligger bakom de flesta olyckor på elsparkcykel. Majoriteten av olyckorna händer på natten och oftast på helger. 54,4 procent av de som var inblandade hade druckit alkohol innan och endast 9,9 procent av dessa använde hjälm vid olyckstillfället. Statistiken kommer från en ny undersökning från Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. Mellan maj och oktober förra året sökte 127 stycken patienter vård på akuten vid Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus för att de vurpat med elsparkcykel. Tumnagel
28.5°
0
2020

Voi ska införa nykterhetstest
För att förhindra fylle-sparkcykling

Voi fortsätter sitt arbete för att öka säkerheten för de trafikanter som susar fram på deras elsparkcyklar och medtrafikanter de eventuellt möter då. Igår skrev vi om att Vois nya elsparkcyklar är försedda med blinkers och nu säger företaget att man även planerar att nykterhetstesta sina användare. Framöver planerar Voi att införa något slags nykterhetstest i form av en quiz i sin app, något som hoppas kommer leda till att deras användare är nyktra när de framför Vois elsparkcyklar. Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi, säger till SVT Stockholm: "Säkerheten går före allt. Som företag ska vi göra vad vi kan för att säkerställa mesta möjliga säkerhet för våra användare. En olycka är en för mycket." En annan säkerhetsåtgärd som Voi planerar är ett nybörjarläge där elsparkcykelns hastighet stryps och inte går att köra i topphastigheten. Tumnagel
46.0°
0
2018

Elcyklar bör förses med promillegräns
Om svenskarna får säga sitt

Försäkringsbolaget If och Yougov har genomfört en undersökning för att ta reda på vad svenskarna tycker om alkohol i kombination med elcyklandet. 61 procent av de som deltog i undersökning skulle vilja se att det införs en promillegräns för de som cyklar på en elcykel. I dagsläget finns ingen promillegräns för elcyklar med en motorkapacitet på upp till 250 watt som inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer. Dan Falconer är motorexpert på If och han säger i ett uttalande: "Det här tycker vi är olyckligt. Alkohol i kombination med elcykling är aldrig en bra idé. Ditt omdöme försämras när du är berusad, samtidigt som du kommer upp i höga hastigheter. Det kan bli väldigt farligt." Det ska tilläggas att man kan fortfarande kan dömas för vårdslöshet i trafik om man cyklar alkohol-påverkad och orsakar en olycka eller begår något annat trafikbrott, till exempel cyklar mot enkelriktat. Detta gäller oavsett om man har en traditionell cykel eller en elcykel. Då kan man i värsta fall även bli av med sitt bil-körkort om man skulle råka ha ett sådant. Tumnagel
42.4°
0
Slut på artiklar...