m

Sudokus fader död
Maki Kaji gjorde sifferspelet känt över världen

Flera källor rapporterar att japanske Maki Kaji, mest känd som "Sudokus fader", har gått bort vid en ålder av 69 år. Det var medan Kaji arbetade på den japanska spelförläggaren Nikoli som sifferspelet som idag kallas för Sudoku introducerades i Japan. Detta skedde via Nikolis tidning Monthly Nikolist i april 1984. Spelet kallades då för "Suji wa dokushin ni kagiru" men senare döpte Kaji om det till "Sudoku". En tidig variant av ett sifferspel som liknar det vi idag kallar Sudoku konstruerades redan 1783 av den schweiziske matematikern Leonhard Euler. Den lite modernare versionen av Sudoku som vi spelar idag tros ha konstruerats av amerikanen Howard Garns 1979 då det under namnet "Number Place" publicerades i Dell Magazines. I videoklippet ovan kan ni kolla in när Maki Kaji träffade Sudoku-fans i New York för tio år sedan. Tumnagel
31.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Arcade1Up släpper digital brädspels-plattform
Spela Monopol, Alfapet och annat på Infinity Game Table

Gillar du att spela brädspel men skulle föredra att göra det på en pekskärm så har företaget Arcade1Up nu presenterat sin digitala brädspels-plattform Infinity Game Table. Infinity Game Table är skärmar på 24 eller 32 tum som monterats vertikalt och där det går att spela en lång rad klassiska brädspel för både en och flera spelare. Arcade1Up har fått med ett gäng brädspelstillverkare på tåget, bland annat Hasbro, och erbjuder spel som till exempel Alfapet, Monopol, Sänka skepp och Trivial pursuit. Det kommer även gå att läsa över 20.000 digitala serietidningar från Comics Plus med Infinity Game Table. Ni hittar en komplett lista med vilka spel som levereras till spelbordet i faktarutan här nedanför. Arcade1Up finansierar Infinity Game Table via crowdfunding och säger att leveranserna ska börja i mars (24 tum) och april (32 tum) nästa år. Är man sugen på 24-tumsversionen går denna loss på 400 dollar medan 32-tumsbordet kostar 700 dollar. Lägger man till ytterligare 80 dollar får man även ett batteripaket som sägs räcka till 3 - 5 timmars spelande. Tumnagel
32.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Åk med ett virtuellt flygplan i realtid
Låter som en hejdundrande spelupplevelse

Airplane Mode är ett kommande spel där du som spelare får åka flygplan över Atlanten, i realtid. Under spelets gång kan det hända spännande saker som förseningar, dåligt WiFi, gråtand bebisar och turbulens. Själva flygturen tar runt sex timmar och under den tiden kan du som spelare titta lite på film, läsa säkerhetsinstruktionerna, äta mat samt lösa sudokus som finns i flygplansmagasinet (förutsatt att ingen annan redan fyllt in dem). Personen bakom spelet har tagit inspiration från spelet Desert Bus vilket är ett spel där du kör en raksträcka i en buss under ett antal timmar. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

Dr Kawashima's Brain Training kommer till Nintendo Switch
Hjärngymnastik till Nintendos modulära spelkonsol

Förra månaden skrev vi om ett hjärngympa-spel till Nintendo Switch som skulle släppas i Japan och idag blev det klart att detta även kommer att släppas i resten av världen under namnet Dr Kawashimax27s Brain Training. Med Dr Kawashimax27s Brain Training kan användaren ta del av lite pussel, sifferspel, sudoku och andra små minispel som anses vara bra för att träna upp de små grå. Det flesta spelen är anpassade för en en-spelar-läge men det finns några övningar som man kan göra tillsammans med andra. Dr Kawashimax27s Brain Training släpps i Japan 27 december och 3 januari kommer även vi i europa kunna börja hjärngymnastisera på våra Nintendo Switch. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Brain Age-spel kommer till Nintendo Switch
Motionera hjärnan med lite digitalt pyssel

Nintendo Japan har presenterat ett Nintendo Switch-spel som är en slags efterföljare till den serie "Brain Age"-spel som var populära på deras handhållna spelkonsol Nintendo DS. Switch-versionen kommer direktöversatt att heta Train Your Brain: Nintendo Switch Training for Adults och kommer precis som tidigare versioner innehålla minispel, sudoku och annat pyssel avsett att stimulera hjärnan för både barn och vuxna. Ni kan kolla in lite exempel på spelen och pysslen i den japanska trailern till spelet som hittas här ovanför. Train Your Brain: Nintendo Switch Training for Adults släpps till Nintendo Switch på den japanska marknaden 27 december. Den digitala versionen kommer att kosta motsvarande närmare 250 kronor medan det även kommer att säljas en fysisk version för motsvarande cirka 350 kronor där stylusen som syns i videon ovan inkluderas. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Svensk indieutvecklare släpper spel till Wii U
PictoParty

För sex månader sedan började de två svenska killarna Niklas Istenes och Gustav Idström jobba på ett nytt spel som fick namnet PictoParty som är baserat på den traditionella gissningsleken där ett lag ritar något och det andra ska gissa vad det är. Nu har det släppts till Wii U och Niklas berättar för oss på feber att det var många idéer som flödade innan de kom fram till vilket spel de ville göra. - Vi gjorde bland annat ett Sudokuspel som faktiskt är 99% klart (som vi kallar Sudok U), men vi valde att inte släppa det då det inte är ett jätteintressant spel och vi tror inte att Wii U är rätt plattform för det. Vi påbörjade egentligen det spelet som upplärning i hur Wii U och NWF fungerar. Att valet föll på Wii U som plattform berodde bland annat på att Niklas och Gustav såg att det fanns en brist på multiplayerspel som kunde spelas av mer än fem personer utan att en massa dyra kontroller behöver köpas till. Men de anser också att det är en intressant plattform och att det går att göra väldigt mycket med asymmetrisk gameplay. Dessutom märkte de att Nintendo, både i Europa och Amerika, var väldigt bra att jobba med, även om det kan vara en ganska komplicerad process att få ut ett nytt spel. - Det märks att Nintendo har börjat satsa mer på att få ut indiespel på eShopen. Samtidigt så är det en stor process att släppa ett spel där, det är många steg och krav som ska uppfyllas. Processen tar betydligt längre tid än att lansera spel på Google Play eller även App Store. Det var lite frustrerande när vi bland annat missade att släppa spelet innan Jul förra året på grund av långa processer innan lansering. Vad gäller grafiken och musiken i spelet tog Niklas och Gustav hjälp av externa bolag och i övrigt har de använt sig av Nintendo Web Framework (NWF) för utvecklingen vilket innebär att spelet bygger på webbtekniker som HTML, CSS och Javascript, något som skyndade på utvecklingsprocessen då stora delar kunde testas direkt på deras datorer. Nu hoppas de båda att kunna släppa ännu ett spel men med lite mer unik Gameplay. Ovan kan ni kolla in en hur spelet fungerar. Tumnagel
42.7°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Singapores premiärminister kodar Sudokulösare i C++
Hur många andra premiärministrar fixar det?

När det kommer till tekniska frågor har många ledande politiker ofta visat upp bristande kunskaper vilket ibland kan leda till lite tokiga beslut. Det är dock antagligen inget som kommer att hända i Singapore då deras premiärminister Lee Hsien inte bara verkar insatt i tekniska frågor utan faktiskt kan programmera själv. Det var när han tidigare i år höll ett anförande för några företagsledare inom Singapores IT-sektor som han avslöjade att han hade kodat en Sudokulösare i C++. Han säger dock att det var ett tag sedan och att han skulle behöva uppdatera sina kunskaper: "The last program I wrote was a Sudoku solver in C++ several years ago, so I’m out of date, My children are in IT, two of them—both graduated from MIT. One of them browsed a book and said it was a textbook on the Haskell programming language. One day that will be my retirement reading." När Hsien senare blev tillfrågad om han kunde visa upp lite av sin kod så släppte han hela koden samt det exekverbara programmet på Google Drive och ni hittar både koden, programmet och en utskrift från programmet här. Tumnagel
69.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2011

iOS The Heist
Med ett pris för den som löser alla pussel!

The Heist är ett pusselspel där du skall lösa 60 olika knepigheter för att ta dig in i ett kassavalv. Det finns fyra olika typer av pussel där tre är olika variationer på att flytta saker fysiskt för att uppnå ett mål. Det fjärde är en slags abstrakt Sudokuvariant. Bakom The Heist ligger skaparna av MacHeist, som är kända för sina utmaningar, sk "Heists", för att göra reklam för mjukvara till Macen. Så vad döljer sig i kassavalvet om man lyckas lösa alla 60 pussel? Jo, enligt rykten skall det vara en Steam-kod till ett Mac/PC-spel, som skall klart överstiga värdet av The Heists pris vilket är 7kr. Detta är ett coolt sätt att locka spelare som jag tror vi får se mer av i framtiden. Pris: 7kr (iPhone/iPod Touch) Tumnagel
37.7°
+
Christian Bengtsson
0

Google Goggles löser dina Sudokun
"Solving life's problems on puzzle at a time"

Att Google hela tiden utvecklar nya saker vet vi redan och och en av de mer intressanta tjänsterna enligt mig är Google Goggles. Tjänsten går ut på att använda din mobilkamera för att fotografera saker och sedan hittar Google all information om det du har fotograferat. Exempelvis kan du kanske i framtiden om du ser en snygg jacka, tar en bild och vips får du veta var du kan köpa den och vad den kostar. För tillfället fungerar det dock ganska halvtaskigt men du kan få lite information om fotograferade loggor, reklamer och landmärken. Nästa steg är att Google ska lösa dina Sudoku-puzzel bara genom att ta en bild på puzzlet. Kanske inte en superanvändbar funktion då det tar bort hela meningen med Sudoku men sedan får man se det hela mer som en reklamfilm för vad som är möjligt och just att Google hela tiden utvecklar tjänsten, ett puzzel åt gången. Tumnagel
39.1°
+
Gordon Andersson
0
2010

Five2score
Drömmar om en färgfemma

Svenska Dashbox släppte häromdagen sitt första spel för iPhone på App Store; Five2Score. Spelet utsätter verkligen hjärnan för ett träningspass men gör dig även beroende av slumpen vilket gör att finalen av spelomgången kan bli riktigt belönande eller total katastrof beroende på om du får den där gröna femman eller inte om du nu just väntar på denna. Men man måste ju chansa! Spelet är en blandning av Sudoku, Rubiks kub och Yatzy enligt Dashbox själva med betoning på strategi-Yatzy enligt mig. Du får poäng på kombinationer som par, triss osv och får dubbla poängen på färgad sådan. I mitten av spelplanen finns ytterligare en kombinationsmöjlighet i form av ett grått kors. Efter första gången jag spelade kom jag på en strategi för få högre poäng men den höll inte riktigt in i slutet så antingen får jag komma på en ny eller hoppas på turen mera. Det är hur som helst ett trevligt spel att trimma hjärnan med eller bara flyta med och hoppas på tur. Spelet har en global highscore-lista samt möjlighet att jämföra resultat med sina vänner på Facebook. Värt sjukronan! Testat på: iPhone Pris: 7kr Tumnagel
37.0°
+
Christian Bengtsson
0
Nästa sida