m

Adidas 4DFWD ska putta löpare framåt
Med hjälp av 3D-utskrivna sulor

Adidas har visat upp ett par nya skor med en elastisk 3D-utskriven sula som man säger ska putta löparen framåt under löpningen. Dessutom ska sulan göra det enklare att sakta ner farten såväl som gör det bekvämare för fötterna under längre löpningar. Adidas skriver om 4DFWD: "17 år av atletdata och över fem miljoner olika gallerstrukturer har studerats för att skapa en 3D-printad, funktionell mellansula, kodad för att driva dig framåt i varje steg. För smidiga övergångar och en unik löpupplevelse." Adidas 4DFWD släpps 17 maj i en begränsad upplaga och kommer att kosta 2150 kronor. Här nedan hittas ett klipp där Adidas snackar lite mer om skorna. Tumnagel
97kg
+
Wille Wilhelmsson

I framtiden kan skor komma att få halkmärkning
Så att vi får koll på det när vi shoppar vinterskor

Det svenska forskningsinstitutet RISE håller på att ta fram en ny säkerhetmärkning för skor som i framtiden ska kunna visa hur halksäkra ett par skor är, något som kanske kan vara intressant att veta när man shoppar skor och kängor inför vintern. Viveca Wallqvist, forskare inom materialvetenskap på forskningsinstitutet Rise, säger om den halkmärkningen som man håller på att ta fram: "Medvetenheten är låg. Man kan ha vinterskor som ser bra ut, men ramla ändå. Det går inte att avgöra i affären hur sulorna uppför sig när det är halt. Det är så mycket som påverkar hur halkiga skorna är, som gummiblandningen, räfflingen, temperaturen och hur åldrad sulan blivit." Trafikverket är med och finansierar arbetet med att ta fram den nya halkmärkningen som tros kunna vara klar om tre år. Varje år inträffar runt 3500 olyckor där fotgängare skadas allvarligt då de ramlar, varav de flesta ska orsakas på grund av halka på is eller snö. Trafikverket har som mål att dessa ska minska med 25 procent fram till 2030. Tumnagel
54.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Adidas GMR håller koll på hur mycket du sparkar
Google kopplar skorna till EA Sports mobilspel Fifa Mobile

Nu har Adidas presenterat det samarbetet som man har inlett med Google och EA Sports. Det handlar om något som man har valt att kalla för Adidas GMR vilket är en smart sensor som med hjälp av teknik från Google kopplas till EA Sports mobilspel Fifa Mobile. Adidas GMR-sensorn är en så kallad "Jacquard Tag", sensorer som Google utvecklat till andra smarta kläder och ryggsäckar från bland andra Levis och Yves Saint Laurent tidigare. Adidas GMR-sensorn är tänkt att läggas i specialsulor i kompatibla skor och därefter börjar denna registrera olika rörelser som sedan överförs till Fifa Mobile. Där belönas detta sedan med framsteg eller andra belöningar i spelet. Adidas GMR börjar säljas idag och kostar här i Sverige 350 kronor. Här nedan hittas en introduktionsfilm där ni kan kolla in hur det hela är tänkt att fungera. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nikes Vaporfly-dojjor bevisat effektivare än andra löparskor
Kommer dock inte att förbjudas i tävlingar

Svenska forskare har fått i uppgift att kontrollera skor som används i olika professionella tävlingar runt om i världen och nu kunnat konstatera att Nikes så kallade Vaporfly-skor följer det nya regelverket. Internationella Friidrottsförbundet World Athletics, före detta IAAF, låter nu forskare på Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm kontrollera att skorna löpare använder i deras tävlingar följer det nya regelverket. Anledningen till att det blivit lite av en kontrovers runt detta är att det slagits en rad världsrekord i Nikes så kallade Vaporfly-modeller som lanserades för några år sedan. Det tidigare svenska maraton-rekordet från 1983 har till exempel slagits två gånger de senaste månaderna av löpare som använt Vaporfly-skor. Vaporfly-skorna innehåller en kolfiberplatta inuti och tjocka skumsulor vilket på något sätt ska ge löparen extra fart. Enligt tidigare undersökningar så ska skorna kunna förbättra en löpares prestation med i genomsnitt 4 procent. Toni Arndt på GIH som hjälpt World Athletics med att analysera nya skomodeller säger till DN: "Det är otroligt spännande. Jag har i många år varit kritisk mot företag som påstår att de har tillfört olika komponenter som ska kunna göra det här och det här, utan att det finns några studier bakom. Nu är det verkligen så att jag tror att hela forskarsamhället är överens om att det finns en effekt här." Enligt World Athletics nya regelverk får tävlingsskor bara ha ett lager av karbonplattor, sulan får inte vara högre än 40 millimeter och skorna måste ha funnits till försäljning i minst fyra månader. Enligt Arndt så uppfyller Nikes nuvarande Vaporfly-modeller, bland annat den senaste modellen Air Zoom Alphafly Next% som syns ovan, dessa krav och kommer alltså inte att förbjudas från internationella friidrottstävlingar. Det här är något som kommer att innebära en nackdel för löpare med sponsorkontrakt från andra tillverkare då löparna måste springa i deras skor. DN skriver dock att andra tillverkare ska vara på gång med liknande skor så förhoppningsvis kommer den fördelen som Nike Vaporfly-löpare har idag antagligen att försvinna i framtiden. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Lexus UX med Nike-inspirerade sulor
Men kan den börna?

Designern John Elliott och Lexus har tillsammans tagit fram en specialversion av den lilla suven UX. John som brukar designa skor har här tagit fram det bilen rullar på - ett par vita däck inspirerade av Nike Air Force 1. Man har velat få fram den klassiska siluetten av skon och nog ser det ut som om bilen har skor alltid. Vita hjulbultar är pricken över i:et. Självklart kallar man spektaklet för "The Sole of the UX" och bilen kommer nu att turnera runt på olika event under året. De här däcken är som väntat alltså inget som kommer att komma i produktion utan bara för show. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Begagnade hjul till Bugatti Veyron på eBay
Dina för strax över 900.000 kronor

Går du i tankarna att införskaffa ett par nya sommarsulor till din bil? Då kanske detta kan vara något för dig. Just nu finns det nämligen fyra stycken kompletta begagnade hjul till Bugatti Veyron ute till försäljning. 85 procent av gummit på däcken finns kvar och får du bara tag i rätt spacers eller bultmönsteromvandlare kanske du kan få på dem på din bil. Om den nu inte råkar vara en Veyron såklart. Priset är satt till 100.000 dollar vilket är 907.581 svenska riksdaler. Tumnagel
22.7°
+
Bobby Green
0
2018

Vandra runt i VR-upplevelser med Cybershoes
VR-sulor gör det naturligare att förflytta sig i den virtuella verkligheten

Cybershoes är ett nytt VR-tillbehör som kanske gör det lite mer naturligt att förflytta sig i VR-upplevelser. Sulorna är försedda med sensorer som motsvarar en användares gång eller löpning inuti en vr-upplevelse. Detta gör att man kan använda sina fötter för att förflytta sig i VR-upplevelser istället för att använda handkontrollen för detta. Man kan dock inte gå omkring med skorna utan användaren måste sitta stationerad på en stol som helst ska ha möjlighet att snurra, något ni kan kolla in närmare i videoklippet nedan. Cybershoes finansieras via crowdfunding-tjänsten Kickstarter och har redan dragit in över sex gånger den summan man äskade för. Ett par cybershoes med tillhörande matta kostar 200 euro och leveranserna ska börja i februari nästa år. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW i3 får större batteri och längre räckvidd
Igen

BMW vill verkligen hålla liv i modellen i3 och nu får den sig ytterligare en uppdatering. I maj 2016 begåvade man den med ett större batteripack vilket gav längre räckvidd, och nu är det dags igen. Nyheten bjuder på nästa dubbelt så lång räckvidd som den första versionen hade som lanserades 2013. Den nya kallar man för i3 (120 Ah) och den har ett batteripack på 42,2 kWh. Det ska räcka för att kunna komma upp till 39,5 mil på en laddning. Siffrorna gäller NEDC-cykeln, tittar man på WLTP-cykeln är dessa istället upp till 31 mil. På 42 minuter ska man kunna ladda upp till 80 procent med en snabbladdare. Har man 11 kW tar det 3,2 timmar för en full laddning och via ett vanligt vägguttag är laddningstiden runt 15 timmar. Den nya versionen kommer både i standardutförande och som S-version. S:en är sportigare till utseendet och har sänkt chassi och större fälgar med bredare sulor. Den har även 184 istället för 170 hästar ur sin elmotor. Vridet anges till 270 newtonmeter (250 för standardversionen). 0-100 km/h tar för S:en 6,9 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. Motsvarande siffror för vanliga är 7,3 sekunder och 150 km/h. Bilen kostar från 419.000 kronor. S kostar från 439.000 kronor. Det går bra att lägga en beställning nu och de första exemplaren kommer att tillverkas i november. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in nya Volvo V60 CC
Men vi vill kolla in den i skogen, inte i finrummet

Så har då Volvo äntligen släppt en CrossCountry-version av V60. Men är det så stor skillnad? Svaret är både ja och nej. Tror jag. Å ena sidan så är det lite plastdetaljer, lite högre markfrigång (60 mm), lite fetare sulor (22 mm på varje sida) och större däck (13 mm i diameter). Å andra sidan är det kanske precis lagom skillnad och det som behövs för köparen av V60 CC. När Volvo pratar om den här och jämför den med V90 pratar de om ungdomlighet och dynamik. Så V60 CC-köparen vill inte ha en SUV och ska inte få det, så det här är kanske så lagom man faktiskt kan bli i mellanmjölkens land. Och det är ju absolut inga fel med det! Jag gillar det. Det är inget världsomvälvande eller revolutionerande, men spela roll. Vad som spelar roll är motoralternativen. En D4 och en T5 finns från start, ingen hybrid så långt ögat kan nå. Eller det ska komma, men det är väldigt synd att det inte finns med från start. Med en hybrid hade det här kunnat bli en supersuccé men nu är den inte lika självklar. På utsidan är det en lite annorlunda grill, plastdetaljer, rails på taket och lite annorlunda stil på front och rumpa, i alla fall på nederdelarna. Den största skillnaden på utsidan gör nog hjulen som både är bredare och större. Detaljerna i rostfritt stål bak och på sidan är extrautrustning. På insidan är det precis som i en vanlig V60. Eller på en läderstol får man en lite speciell söm. Nu är ju inte det något dåligt, jag gillar verkligen inredningen i den här. På vägen in är det dock skillnad, den högre markfrigången gör att insteget blir lättare. Kanske inte en så ungdomlig förändring, men det kan nog göra att man utökar målgruppen några år. Nu vill vi ta ut den här i skogen där den hör hemma. Eller på den lite skitigare vägen i alla fall. Tumnagel
48.0°
+
Roger Åberg
0

Nya Porsche 911 GT3 RS är här
Vassare än någonsin tidigare

I början av månaden läckte nya Porsche 911 GT3 RS ut och nu har Porsche valt att presentera bilen i sin helhet. Bilen får som vi tidigare har skrivit en boxersexa på 4,0 liter utan överladdning som lämnar hela 520 hästar. 0-100 km/h ska gå på raska 3,2 sekunder och toppfarten anges till 312 km/h. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. Modellen är en vidareutveckling av GT3 med ännu mer fokus på bankörning. Alla bitar har förfinats och bakhjulsstyrningen har designats för att ge bästa möjliga vägegenskaper. Bland annat har man valt att montera kulleder på alla länkarmar för ännu bättre precision. I hjulhusen sitter 20-tumsfälgar fram skodda med 265/30-däck medan det där bak sitter 21-tummare med 325/30-sulor. På insidan hittar vi skalstolar i kolfiber och fokus har legat på att få ned vikten, därför har bilen ännu mindre ljudisolering, lättare dörrar och endast stroppar för att öppna dessa. Vill man ha ännu rejsigare här inne kan man välja till Clubsport-paketet utan extra kostnad. Då får man säkerhetsbur, en brandsläckare, förberedelse för batteriavstängning och sexpunktsbälte. Vill man salta på grejerna ytterligare köper man till Weissach-paketet. Det innehåller extra kolfiberkomponenter för chassi, interiör och exteriör och som tillval även magnesiumfälgar. Dessa grejer hjälper till att få ned bilens vikt till 1.430 kilo. Nya 911 GT3 RS går att beställa nu och den blir din för 1.950.000 kronor. De första bilarna kommer till återförsäljarna i juni. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida