4 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Fortnite drog in 17 miljarder under 2019
Rekord för ett enskilt spel

Att Fortnite hade ett fantastiskt 2019 är det ingen tvekan om. Nu har SuperData kollat närmare på intäkterna och man uppskattar att spelet drog in 1,8 miljarder dollar eller knappt 17 miljarder kronor till Epic Games under året. Det är rekord, inget enskilt spel har dragit in så mycket under ett år tidigare. Totalt drog spelbranschen enligt SuperData in 120 miljarder dollar, en ökning med fyra procent mot året innan. Mobilt är störst med 64,4 miljarder, PC står för 29,6 miljarder och konsol för 15,4 miljarder dollar. Tumnagel
34.1°
0
2019

Apex Legends intäkter fortsätter dippa
Ner 74 procent på två månader

Respawn släppte Apex Legends i februari och spelet blev väldigt populärt väldigt snabbt. Kort efter släppet meddelade Respawn att spelet hade 50 miljoner spelare på samtliga plattformar, men det verkar inte som att intresset för spelet har hållit sig kvar på den höga nivån. Enligt granskningsfirman SuperData, som håller koll på spelbranschen, har levererat statistik från april och enligt firman låg intäkterna på 24 miljoner dollar. Detta är en ordentlig dipp från de 92 miljoner som SuperData rapporterade att intäkterna låg på vid release, vilket gjorde spelet till den starkaste starten för ett free-to-play-spel någonsin. Att spelet inte genererar lika mycket kosing för tillfället är lite trist, men ingenting konstigt om man håller ett öga på utvecklingen. Den första säsongen drog igång i mitten av mars och erbjöd egentligen inte allt för mycket innehåll som var värd att lägga vantarna på, vilket bidragit till dippen. Andra säsongen av Apex Legends kommer dra igång någon gång i juni. i samband med EA Play kommer Respawn snacka mer om säsong 2, vilket förhoppningsvis kommer erbjuda mer än vad säsong 1 levererade. Tumnagel
40.2°
0
2018

Fortnite-spelare har spenderat 1 miljard dollar i spelet
Enligt ny rapport från SuperData

Troligtvis har ni inte missat att Fortnite är ganska populärt för tillfället. Och med populariteten kommer kosingen. Enligt en ny rapport från analysföretaget SuperData ska Fortnite-spelare ha spenderat närmare en miljard dollar i spelet, vilket är rätt imponerande. Epic Games verkar vilja fortsätta satsa på Fortnite och kommer lägga till fler möjligheter att köpa saker i spelet. Bland annat ryktas det att skins till golfbilen är på ingång samt möjligheten att ge bort köpta föremål till andra spelare i spelet. Tumnagel
34.5°
0
2017

Intäkterna från mikrotransaktioner på PC ökar
Har dubblats sedan år 2012

Varför satsar egentligen spelutvecklarna på mikrotransaktioner när de vet att så många spelare uttryckt att de inte vill att de ska finnas? Jo, för att vi konsumenter trots allt handlar när de finns. Sedan år 2012 har inkomsterna från mikrotransaktioner i PC-spel dubblats, från 11 miljarder till 22 miljarder dollar. Med andra ord visar inte konsumenterna med någon större tydlighet att vi egentligen inte vill ha dem, i alla fall inte med plånboken. Det anger en ny rapport från SuperData. I rapporten står också att intäkterna från mikrotransaktioner väntas fortsätta öka med ytterligare tre miljarder dollar fram till år 2022. Tumnagel
15.0°
0

Inkomsten från digital spelförsäljning ökade i maj
Jämfört med förra året

Undersökningsfirman Superdata har tagit fram nya siffror för försäljningen av digitala spel. Och pilarna pekar uppåt. I alla fall för maj månad. Jämfört med förra året ökade inkomsterna från försäljning av digitala spel med 9 procent och den totala inkomsten landade på 72 miljarder kronor. En stor del av ökningen kan tillskrivas mobilspel som ökade med 16 procent jämfört med maj förra året. Även free-to-play-spel ökade med 17 procent och pay-to-play med 12 procent. Däremot går det sämre för konsolernas digitala inkomster. Där sjönk försäljningsinkomsterna för spel med 7 procent jämfört med förra året, trots starka försäljningssiffror för Injustice 2. Men då ska man komma ihåg att Overwatch släpptes i maj förra året vilket ledde till att de digitala inkomsterna ökade markant. För premiumspel på PC sjönk inkomsterna med hela 30 procent. Tumnagel
39.5°
0

Sony har sålt 1 miljon Playstation VR
Betydligt fler än Rift och Vive

I höstas lanserades Playstation VR och sedan dess har Sony sålt en miljon exemplar av VR-headsetet, vilket är en trevlig milstolpe. Enligt Sony kommer betydligt fler PS VR säljas under året då Sony kommer ha möjlighet att öka produktionen av headsetet. Shawn Layden, chef på Sony Interactive Entertainment, säger detta: We’ll have freer supply in the marketplace. We got to a point around Christmas where you would be hard-pressed to find VR anywhere. So we dialed back some of our promotional activity at that time because we didn’t want to be promoting a platform for people to find out they couldn’t get it. I didn’t want to create more unhappy customers. När det kommer till större VR-headset så leder PS VR i säljligan. Enligt analytikerna SuperData har det sålts 420,000 HTC Vive och 243,000 Oculus Rift. När det kommer till samtliga VR-headset så ligger samtliga ovanstående en bra bit efter Samsung som sålt upp mot 5 miljoner Galaxy Gear. Tumnagel
47.3°
0

Analytiker säger att Switch sålt i 1,5 miljoner exemplar
De flesta köpte även Zelda

Ganska tidigt meddelade Nintendo att den nya konsolen Switch sålt riktigt bra. Nu kommer lite siffror från företaget SuperData som ger oss en hint om exakt hur bra. Baserat på siffror från undersökningsfirman Gfk och Famitsu ska den nya konsolen ha sålt i 1,5 miljoner exemplar. Och det bara under första veckan. Det innebär att Nintendo har stora chanser att nå sitt uppsatta mål på två miljoner sålda enheter innan mars månad är slut. De flesta som köpt konsolen har även valt att köpa The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Enligt SuperData köpte 89 procent av Switch-köparna även Zeldaspelet vilket motsvarar ungefär 1,34 miljoner kopior. Då är alltså inte Wii U-kopiorna inräknade. Det är riktigt bra siffror för Nintendo. Speciellt eftersom siffrorna syftar på faktiskt sålda enheter och inte antalet enheter som skeppats till återförsäljare. Tumnagel
48.3°
0

6,3 miljoner VR-headset såldes förra året
Enligt analysföretag

2016 var året då virtuell verklighet skulle explodera i popularitet. Och så blev det. Nästan i alla fall. Hypen var stor, men den höga prislappen och prestandakraven såg till att endast early adopters beställde hem VR-headset. Men hur många headset såldes egentligen under 2016? Ingen av de stora VR-tillverkare har levererat några säljsiffror, men analysföretaget SuperData har släppt en rapport där gänget meddelar att 6,3 miljoner VR-enheter såldes under förra året. Enligt SuperData ligger Samsung rejält i ledningen när det kommer till sålda VR-headset med 4,5 miljoner sålda exemplar och på andra plats ligger Sony med nästan 1 miljon sålda Playstation VR. HTC, Oculus och Google delar på den resterande miljonen. Tumnagel
40.0°
0

Microsoft sägs ha sålt 26 miljoner Xbox One-enheter
Not bad

Så fort Microsoft började inse att de inte hade lika imponerande försäljningssiffror för Xbox One som Sony hade för sin PlayStation 4 så valde Microsoft att sluta rapportera försäljningssiffror för konsolen. Därav har man endast kunnat spekulera hur många konsoler de har sålt. Analysföretaget SuperData har dock slängt upp en rapport där man gör en kvalificerad gissning att Microsoft har sålt 26 miljoner konsoler fram till den sista december 2016. Om det nu stämmer så är det ju absolut ingen dålig siffra och ligger på samma nivå som Xbox 360 vid samma tid i livscykeln. Det är väl snarare så när man jämför det med Sonys exceptionellt bra försäljningssiffror för PlayStation 4 som de ser mindre ut. Men som sagt detta är ju inga officiella siffror så man får väl ta det med en nypa salt än så länge. Tumnagel
41.1°
0
2016

Spelmarknaden har värderats till 91 miljarder dollar för 2016
Mobilspelen dominerade

En ny rapport från Superdata Research har värderat spelmarknaden för 2016 till 91 miljarder dollar. En imponerande summa. Dominerande är mobilspelmarknaden som stod för för 40,6 miljarder dollar. På andra plats hittar vi PC-marknaden som värderas till 35,8 miljarder dollar. Mycket tack vare spel som League of Legends och Overwatch, men även tack vare att flera kraftfulla grafikkort släppts under året vilket har lockat konsumenter till plattformen. Free-to-play-marknaden är också en stark anledning till att konsumenter väljer PC och omsättningen för F2P förväntas bara öka framöver, från 18,6 miljarder dollar i år till 21,3 miljarder dollar år 2019. Vidare stod konsolmarknaden för 6,6 miljarder dollar, spelvideor för 4,4 miljarder dollar, VR för 2,7 miljarder dollar och esport för 0,9 miljarder dollar. Tumnagel
40.2°
0
Nästa sida