m

Nu är den här - nya Suzuki Hayabusa
Uppdaterad motor, ny design och toppfart på 300 km/h

Så var det då dags att presentera den tredje generationen av Suzukis supersnabba sporttourer Hayabusa. Företaget har uppdaterat designen en aning men linjerna från föregångaren finns fortfarande kvar. Givetvis är den sprängfylld med den senaste tekniken och här finns bland annat lutningskänslig ABS, start i backe-hjälp, traction control, motorbromskontroll, launch control, farthållare och ett quickshift-system. Det finns även flera olika körlägen att välja mellan för att hitta det som passar bäst för stunden. I det uppdaterade chassiet sitter en ny hjälpram som är lättare, det finns ny fjädring och större bromsskivor fram på 330 millimeter vardera. I ramen sitter en rak fyra på 1340 kubik som ger 190 hästar och 150 newtonmeter i vrid vid 9700 varv. Motorn ska nu klara utsläppskraven enligt Euro 5. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h. Även om avgasreglerna gör den lite tamare på pappret lovar Suzuki att responsen och hur kraften levereras ska ha förbättrats. Vikten stannar på 264 kilo vilket är en bantning på fyra kilo jämfört med generation två. Nya Busan ska börja dyka upp hos handlare från och med nästa månad och på prislappen står det 16.499 pund. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2020

152 kilo, 237 hästar - säg hej till Ducati Superleggera V4
Sjuka siffror

Jag minns det som igår när superhojarna började närma sig samma hästkraftsantal som vikt i kilo och det var ju helt magiskt. Det är en stund sedan nu och Ducati leder vägen mot ännu lägre vikt och ännu mer effekt. Panigale V4 har knoppat av sig till Superleggera V4 och det är en hoj som ruvar på hela 237 hästar i ett paket som väger in på bara 152 kilo (torrvikt med Racing Kit). Ban-versionen är som väntat värst, den för gatan är något mildare med 223 hästar istället. Jakten på kilona märks bland annat i ramen som är helt och hållet i kolfiber samtidigt som man har använt sig av mycket magnesium- och titan-detaljer. Även svingen, fälgarna och de fräsiga vingarna är i kolfiber. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och prislappen väntas landa på runt 100.000 dollar styck. De första leveranserna ska dra igång i juni. Beställt? Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0
2019

Bond Bug med turbomatad Hayabusa-motor
Bra drag

Bond Bug är en knasig liten trehjuling från 70-talet som verkligen inte var något monster när det kom till prestandan, men charmig ändå. Den vi ser här är dock något helt annat. Fortfarande charmig, men med en turbomatad snurra hämtad från superhojen Suzuki Hayabusa under skalet istället. Effekt: tillräckligt, omkring 300 hästar. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0
2013

Wazuma för snön

Ludovic Lazareth släppte för några år sedan den bisarra skapelsen Wazuma. En trehjuling med ett hjärta hämtat från superhojen Yamaha R1. Nu är bygget tillbaka, fast mer anpassat för snö. Det här är Triazuma. Genom att slänga bort hjulen och montera en matta bak och två skidor framtill får man en helt galen snöskoter. Motorn ger hela 200 hästar och skotern ska göra 200 blås. På bara ett par timmar ska man kunna bygga om sin trehjuling till detta snötuggande monster, vilket gör att man helt plötsligt får två busfordon i ett. Om vinter-kitet kommer att börja säljas är för tillfället oklart. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Bildfrossa En tur bland motorcyklar
Älvsjö bjöd på mycket blandat

Stockholm Lifestyle Motor Show innehöll förutom bilar även motorcyklar. Det fanns mängder att titta på och Roger var som vanligt mest intresserad av det konstigaste, dessa trehjuliga scootrar. Den ni ser ovan var dessutom utrustad med poncho för benen och världens högsta vindruta. Så hög att jag som värdelös fotograf inte ens fick med den på bild. I övrigt var det uppdateringar som gällde hos de flesta märkena. En ny RSV från Aprilia skrämde skiten ur mig bara jag satte mig på den. 184 kilo, 180 hästar, go figure. Superhojar av dessa slag blandades friskt med custombyggen, glidare och läckra scootrar från Vespa. Var ni där och i så fall vad tyckte ni? Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg Bobby Green
0