m

Hejdå Airbus A380
Vi ville tydligen inte ha en superjumbo

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har meddelat att man lägger ner produktionen av Airbus A380, världens största passagerarflygplan. Anledningen till detta är att modellen inte blivit så populär som Airbus hade hoppats. I dagsläget har det beställts cirka 400 stycken A380 vilket är långt ifrån de 1200 flygplan som Airbus hade hoppats kunna sälja av A380. Airbus vd Tom Enders säger i ett uttalande: "We have no substantial A380 backlog and hence no basis to sustain production, despite all our sales efforts with other airlines in recent years.Todayx27s announcement is painful for us and the A380 communities worldwide. But keep in mind that A380s will still roam the skies for many years to come and Airbus will of course continue to fully support the A380 operators." Airbus A380 tog till skyarna för första gången för 14 år sedan. 2021 är den sista A380-leveransen planerad att ske. Tumnagel
27.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Tut i luren! Airbus A380 fyller 10 år i dag!
Superjumbon fyller tvåsiffrigt

Tänk vad tiden går! I dag är det exakt 10 år sedan som Airbus genomförde den allra första flygningen med superjumbon A380. Modellen är det första jetdrivna passagerarplanet med två passagerardäck och ett underliggande godsdäck. En riktig bjässe som verkligen sticker ut om man har turen att se den på en flygplats. Flygplanet har kapacitet för upp till 960 passagerare och det finns flera olika klasser att flyga i beroende på hur tjock plånbok man har, allt från vanlig ekonomiklass till superlyxig lounge som har egen bar och all annan bekvämlighet man kan tänka sig. Du kan läsa mer om A380 här. Länken nedan skickar dig till en dedikerad sajt där du kan utforska flygplanet mer på egen hand. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0
2014

Airbus funderar på att lägga ner A380
Lågt intresse för "superjumbon"

Det är nu nästan 10 år sedan Airbus visade upp sin monsterjumbo A380 för första gången men tydligen har den inte blivit den försäljningsframgång som företaget först hoppades på. Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att efterfrågan på A380 har minskat och att man därför kan tänka sig att lägga ner produktionen helt av modellen redan 2018. A380 har varit uppskattad av passagerare men mindre intressanta för flygbolagen då dessa efterfrågat mindre och bränslesnålare modeller som även kan landa på mindre flygplatser. Den första Airbusen som sattes i kommersiell trafik gjorde detta 2007 av Singapore Airlines. A380 kostade Airbus motsvarande 190 miljarder kronor att utveckla så skulle man tvingas lägga ner produktionen efter bara 10 år på marknaden så kommer modellen antagligen att visa sig bli en kostsam felsatsning från Airbus sida. Tumnagel
17.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2010