m

Konsumentombudsmannen stämmer Sveanor
Bluffare har anses ha lurat äldre människor

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer nu teleoperatören Sveanor då man anser att de fortsatt med sina mer eller mindre kriminella metoder för att kränga abonnemang. Företaget verkar primärt ha riktat in sig på att lura äldre människor att byta teleabonnemang utan deras medgivande och därför stämmer nu KO Sveanor samt kräver dem på en marknadsstörningsavgift på 700.000 kronor. KO har begärt att få ut ljudfiler från företaget som skulle kunna bevisa om de äldre personer som känner sig lurade faktiskt tackat ja till att byta abonnemang men några sådana har KO inte fått vilket är en av orsakerna till att man stämmer Sveanor. Uppdaterat Det verkar som om det de senaste åren ploppat upp diverse företag med namnet "Svea" och ett av dessa har tidigare fått böter då man ringt upp telefonnummer som finns i NIX-registret. Sveanor som nämns i artikeln ovan har dock inget med det företaget att göra. Tumnagel
51.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Böter för Svea Telecom
Efter att de fortsatt ringa NIX:ade telefonnummer

I höstas varnade de tre organisationerna Konsumentverket, PTS samt Telekområdgivarna operatören Svea Telecom och sa att företaget skulle vara tvungna att betala böter om de fortsatte att försöka sälja sina tjänster till människor vars telefonnummer var spärrade i NIX-registret. Detta verkar tyvärr vara något som Svea Telecom fortsatt med och nu har företagets dömts att betala vite för att man fortsatt att ringa NIX:ade telefonnummer. Det är oklart hur högt vitesbeloppet är. Svea Telecom verkar nu även ha bytt namn till SveaNordic Telecom som syns på skärmdumpen ovan men att det rör sig om samma företag borde det inte råda några oklarheter kring om man kollar in skärmdumpen från Svea Telecom som ni hittar på den inlänkade artikeln nedan. Tumnagel
79.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Myndigheter varnar för Svea Telecom
Kör med oschyssta säljmetoder

De tre organisationerna Konsumentverket, PTS och Telekområdgivarna går nu gemensamt ut och varnar konsumenter för den svenska teleoperatören Svea Telecom. Detta beror på att företaget använder oärliga metoder när de försöker sälja på konsumenter abonnemang. Bland annat så ska Svea Telecoms försäljare uppgett att de ringt från anmälarnas nuvarande mobiloperatör, tecknat abonnemang på konsument även om denna tackat nej samt struntat i att respektera att de konsumenter som anmält sig till NIX-registret inte vill bli uppringda. Det sägs även att Svea Telecom har fokuserat sin telefonförsäljning mot äldre personer. PTS överväger nu att dra Svea Telecom inför domstol och uppmanar alla som anser sig drabbade av oegentligheter från Svea Telecoms sida att anmäla det till PTS. PS (2014-01-15) Om ni hittar detta via en sökmotor så är detta alltså samma företag som nu kallar sig SveaNordic Telecom. Tumnagel
19.3°
+
Wille Wilhelmsson
0