10 i dag 37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Evenemangsbiljett är årets julklapp HUI tycker att vi ska ut och göra grejer HUI har utsett den så kallade "Årets julklapp" i över 30 år och i år anser man att det är evenemangsbiljetten som kommer att bli Årets julklapp. Detta anser utredningsinstitutet skulle passa bra då vi kanske inte har ägnat oss så mycket åt allmänna evenemang den senaste tiden. I sin motivering skriver HUI bland annat om att man i år utser evenemangsbiljetten till årets julklapp: "Pandemin har kännetecknats av social distansering, frenetisk handtvätt och nöjen som antingen åtnjutits inom hemmets fyra väggar eller ute i naturen. När sociala och kulturella aktiviteter återigen blivit möjliga har svenskarna snabbt visat vad som saknats dem mest under pandemin – att roa sig, inspireras av kultur och få uppleva saker tillsammans. Därför är Årets julklapp 2021 evenemangsbiljetten." Under "Läs mer" hittar ni saker som HUI utsett till Årets julklapp sedan 1988. Tumnagel
19.6°
0
Nio av tio svenskar använder internet varje dag Svenskarna och Internet 2021 släppt Idag släpptes "Internet och svenskarna 2021", Internetstiftelsens årliga rapport om det svenska internetanvändandet. Det är som vanligt en diger lunta sprängfylld med statistik över hur vår användning av internet utvecklats, vilka tjänster vi använder och annat. Det framgår bland annat att 94 procent av svenskarna använder internet och att nio av tio svenskar använder internet varje dag. Av de som idag använder internet är det fyra procent som börjat använda internet de senaste fyra åren och bland dessa finns en hel del äldre. Annars är det de äldre som mest riskerar ett så kallat digitalt utanförskap. Enligt Internet och svenskarna 2021 så använder en av fem pensionärer inte Internet över huvud taget. Vill ni ta del av mer statistik från Internet och svenskarna 2021 så hittas en långt inslag om detta ovan eller så kan ni läsa mer i rapporten på länken nedan. Tumnagel
39.1°
0
2020
Årets julklapp är stormköket 2020 var året vi återupptäckte naturen HUI Research har i över 30 år utsett vad man kallar för "Årets julklapp" och i år utsågs stormköket till detta. Motiveringen till att utse stormköket till årets julklapp 2020 lyder: "Till följd av coronakrisen har utomhustrenden accelererat kraftigt och besöken på vandringsleder och fjälltoppar har slagit nya rekord – trots en mycket begränsad turism från utlandet. Semestern blev till svemester och restaurangmåltider med vin ersattes med stormköksmiddag och termoskaffe. 2020 var året då svenskarna återupptäckte den svenska naturen och stormköket representerar därför den, på många sätt märkliga, tid vi lever i." För att något ska kunna bli Årets julklapp måste uppfylla ett eller flera av de tre kriterierna: * Årets julklapp ska representera den tid vi lever i * Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse * Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter I faktarutan nedan hittas vad som utsetts till Årets julklapp av HUI Research sedan man startade med detta 1988. Tumnagel
52.4°
0
Pandemin har inte lett till ökad alkoholkonsumtion Men vi har börjat dricka mer hemma Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) har undersökt om svenskarnas alkoholkonsumtion har förändrats på grund av pandemin och då kunnat konstatera att det inte har skett några större förändringar i hur mycket alkohol vi konsumerar. Det har däremot skett förändringar i var vi konsumerar alkohol enligt CAN. Försäljningen på Systembolaget ska ha ökat med tio procent under coronakrisen medan försäljningen på restauranger har halverats. Detta gör att vi sammantaget ser ut att konsumera någorlunda lika mycket alkohol nu som vi gjorde under samma period förra året enligt CAN. Björn Trolldal, utredare och forskare på CAN, säger till TT: "Vi ser inte någon ökad alkoholkonsumtion under coronapandemin jämfört med samma period förra året. Det bekräftar den känsla man har haft kring det här." Enlig CAN:s senaste undersökning, som gjorts inom ramen för den stora befolkningsundersökningen Monitormätningarna, så drack genomsnittssvensken över 15 år 60,7 centiliter alkohol under mars - april. Under samma period förra året låg konsumtionen på 60,6 centiliter alkohol. Tumnagel
40.8°
0
2019
Tut i luren - idag fyller Internet 50 år! Oj, vad mycket kul det har hänt där sedan dess Idag, 29 oktober, är det 50 år sedan det första meddelandet skickades mellan två datorer via det som vi idag kallar Internet. På den tiden kallades dock det som kom att bli Internet för ARPANET (Advanced Research Projects Agency Network). Arpanet var finansierat av den amerikanska militären men utvecklades till stor del på amerikanska universitet. Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen, påminner oss ännu en gång om hur ofta militära innovationer senare även letat sig ut i det civila samhället: "Precis som med så många andra tekniska innovationer är det militären som till en början driver på utvecklingen. Sovjetunionens satellit Sputnik skrämmer slag på USA, som startar en myndighet för att se till att amerikansk försvarsforskning ska ligga i framkant. Det är på denna myndighet som arbetet med det som ska utvecklas till internet startar." Det första meddelandet som skickades via Arpanet gick mellan två datorer som var placerade på de båda amerikanska universiteten UCLA och Stanford. Tanken var att datorn på UCLA skulle skicka meddelandet "LOGIN" via Arpanet men datorn på Stanford kraschade efter det att den mottagit "L" och "O". Även om det idag är 50 år sedan Internet "föddes" så dröjde det fram till i mitten av 90-talet innan internet slog igenom i någon större omfattning. Det var då den så kallade World Wide Web, som hade uppfunnits 1989, började växa på allvar och många insåg att internet gick att använda till annat än att skicka epost och dela forskningsrapporter. I faktarutan nedan hittas några viktiga milstolpar i Internets historia och en sammanställning över hur internetanvändandet i Sverige ser ut idag. Tumnagel
47.7°
0
Svenskarna tycker sociala medier är rätt meningslösa Undersökningen Svenskarna och Internet 2019 släppt Internetstiftelsen har släppt sin årliga rapport "Svenskarna och internet" och den är som vanligt fullproppad med statistik om hur vi i Sverige använder internet och vad vi tycker om det. För första gången någonsin har Internetstiftelsen inkluderat statistik över hur meningsfulla vissa aktiviteter på nätet är och inte helt oväntat så toppar nyhetsappar och nyhetstjänster detta. Sociala medier anser bara en av fyra svenskar vara en meningsfull aktivitet på nätet. 40 procent av de tillfrågade anser till och med att sociala medier är en meningslös aktivtet att sysselsätta sig med på nätet. Trots det så uppger 8 av 10 svenskar att de använder sociala medier. Den skärmtidsaktivitet som anses vara minst meningsfull är mobilspel som hela 70 procent av de tillfrågade anser vara mindre meningsfull. Ni hittar hela rapporten "Svenskarna och internet 2019" på länken nedan. Tumnagel
53.9°
0
Vi fortsätter att dricka mindre alkohol Märks särskilt bland yngre I CAN:s (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) rapport ”Alkoholkonsumtionen i Sverige 2018” framgår det att svenskarna fortsatt dricker mindre alkohol än tidigare. Under förra året konsumerade svenskar över 15 år i genomsnitt 8,83 liter ren alkohol vilket är en minskning med två procent från 2017. På en tioårsperiod har alkoholkonsumtionen i Sverige sjunkit med sju procent uppger man vidare. Man noterar även att konsumtionen av alkohol minskat kraftigt i skolorna. Detta är något som märkts av även tidigare år och då har det spekulerats om att ungdomar kan ha valt att spela dataspel eller ägnat sig åt andra digitala aktiviteter istället för att dricka sprit. Lite över 65 procent av den alkohol som konsumerades i Sverige förra året såldes via Systembolaget medan lite över 10 procent såldes på barer och restauranger. Folköl som såldes i butik och på restaurang stod för 5,4% av alkoholen som konsumerades i Sverige förra året. Återstoden ska vara alkohol från utlandsköp (10,4%), smuggelköp (4,4%), hemtillverkning (2,5%) samt internethandel (1,2%). Tumnagel
62.9°
0
Dessa bilmärken söker svenskarna mest efter Volvo i topp Yougov och Blocket Fordon har gjort en undersökning för att få fram vilka bilmärken som svenskarna söker mest efter på Blocket. Toppar listan gör Volvo och på plats nummer två hittar vi Tesla. Ett nytt märke att hitta in på listan är Chevrolet som placerar sig på plats nummer åtta och det är främst modellerna Corvette och Camaro folk söker efter. Tittar man på vilken säkerhetsfunktion folk vill ha leder backkameran följt av autobroms. Topplista över svenskarnas drömbil 2019 (andel 2018): Volvo, 12% (11%) Tesla, 8% (11%) BMW, 7% (7%) Audi, 7% (6%) Mercedes, 7% (5%) Porsche, 5% (5%) Toyota, 4% (4%) Chevrolet, 3% (ny!) Volkswagen, 3% (3%) Ford, 2% (3%) De fem mest värdefulla säkerhetsfunktionerna i en bil enligt svenska folket: Backkamera, 19% Autobroms, 15% Varningssystem för döda vinkeln, 13% Parkoppling av telefon med högtalarsystem, 11% Adaptiv farthållare, 9% Tumnagel
39.5°
0
Här är Europa-versionen av uppdaterade Volkswagen Passat Håller liv i modellen ett tag till För tre veckor sedan fick vi se hur uppdaterade Volkswagen Passat såg ut, men då gällde det den versionen som säljs i USA. Nu får vi ta del av hur bilen som kommer att rulla i Europa och därmed Sverige ser ut. Precis som för vilken annan facelift som helst så är det lite nytt utseende och mer teknik som gäller här. Bilen får ett nytt ansikte med LED matrix-strålkastare kallade IQ.Light på tillvalslistan. Bakljusen är också LED och de har fått ett tredimensionellt utseende. I övrigt är grillen, stötfångarna och avgassystemen uppdaterade. Det erbjuds även nya fälgar i storlekarna 17-19 tum. Färgmässigt finns de nya lackerna Lapiz Blue, Bottlegreen och Sandgold. Insidan får också lite nyheter - bland annat ett nytt infotainmentsystem med pekskärm i storlekarna 6,5, 8 eller 9,2 tum. Det nya systemet kallas för MIB3 och har bland annat integrerat SIM-kort så att man kan dra igång en Wi-Fi-hotspot. Du ska kunna snacka med skärmen genom att säga "Hello Volkswagen" och sen exempelvis be den mata in hur du kör till närmaste korvkiosk. Det ska nu även finnas stöd för trådlös Apple CarPlay. Instrumentpanelen består också av en skärm och den är på 11,7 tum. Den ska ha fått bättre grafik, bättre ljus och högre pixeldensitet än föregångaren. Här finns även en ny ratt, nya dekorinlägg och nya materialval. Den analoga klockan på mittkonsolen har även ersatts med ett upplyst Passat-emblem. Motormässigt erbjuds diesel, bensin och hybrid-versioner precis som tidigare. Vill du köra diesel har du fyra alternativ som sträcker sig från 150 till 240 hästar. Bensin erbjuds från 150 till 272 hästar. Hybriden GTE finns fortfarande och den har fått ett större batteripack på 13 kWh vilket gör att man nu ska komma 5,5 mil på en laddning. Versionen parar en turbofyra på 1,4 liter som ger 115 hästar med en elmotor och en specialutvecklad sexstegad dubbelkopplingslåda. Den kombinerade effekten anges till 218 hästar. Premiär blir det på mässan i Genève nästa månad. Lansering i Tyskland blir i sommar. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
35.1°
0
2018
Svenskarna tycker att Volvo är mer tekniskt innovativa än Tesla Hoppsan! Dagens bilar är inte direkt en låda med motor och fyra hjul, tekniken har verkligen flyttat in i bilarna. Speciellt elbilarna, så klart. För oss som skriver om teknik ligger kanske Tesla högst på listan över innovativa företag, de är snabba på att testa saker och skickar ständigt nya uppdateringar till sina bilar. Men frågar man svenskarna så säger de att Volvo ligger mer i teknisk framkant än Tesla, det visar en undersökning från Blocket genomförd i samarbete med Yougov. Kanske är det Volvos säkerhetstänk som gör att man har övertag? När svenskarna väljer bil tycker 45 procent att det är viktigt eller mycket viktigt med bilens tekniska utrustning. 51 procent säger att det inte är så viktigt eller inte viktigt alls. 61 procent av de som bor på landsorten tycker inte att det är viktigt, samma siffra i storstäder är 41 procent. På Blocket är Volkswagen det mest sökta varumärket efter Volvo men endast tre procent tycker att de ligger i teknisk framkant. Om det beror på dieselgate eller inte kan vi bara spekulera i. 1. Volvo (18%) 2. Tesla (13%) 3. BMW (7%) 4. Audi (5%) 5. Toyota (5%) 6. Mercedes (4%) 7. Volkswagen (3%) Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 3-5 april 2018 har sammanlagt 1009 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige som äger/har tillgång en bil. Tumnagel
51.3°
0
Nästa sida