Quantcast
m

Lamborghini presenterar Sián Roadster
Men den går inte att köpa längre

När det presenteras supersportbilar är det lite irriterande eftersom vi vanliga människor aldrig kommer att ha råd att köpa dem. Ännu mer irriterande blir det när de redan är slutsålda när de presenteras. Som Lamborghini som nu släpper en taklös version av Sián. Den kommer att tillverkas i 19 exemplar, alla sålda. Jag som så gärna ville ha en. Attans. Sián Roadster är lite långsammare än versionen med tak, här får man vänta 2,9 sekunder istället för 2,8 sekunder innan man kommer till 100 km/h. Dit tar en V12:a på 785 hästar och en elmotor på 34 hästar dig. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Nu är nya Porsche 911 Targa här
Den klassiska bågen är på plats

Porsche rullar nu ut nya 911 Targa och den erbjuds som Targa 4 eller Targa 4S. Den breda takbågen finns där och precis som föregångaren kan man öppna upp hela glaskupan bakåt med ett knapptryck - öppning och stängning tar 19 sekunder. Oavsett version får du en boxersexa på 3,0 liter med dubbla turbo. Den ger 385 hästar i Targa 4 och klarar då 0-100 km/h på 4,2 sekunder med en toppfart på 298 km/h. Targa 4 S har istället 450 hästar, gör 0-100 km/h på 3,6 och toppar 304 km/h. Den åttastegade dubbelkopplingslådan PDK är standard, men till den sistnämnda kan man beställa till den sjustegade manuella om man hellre vill spaka själv. Drivningen sker på alla fyra hjulen. På tekniksidan hittar vi bland annat Porsche InnoDrive som är en adaptiv farthållare. Med Smartlift-funktionen höjs fronten automatiskt på ställen där du ofta kör. Stötdämparsystemet PASM (Porsche Active Suspension Management) är standard. Targa 4S har även elektronisk diffspärr. Bilen kommer till återförsäljare i augusti och för en Targa 4 får man betala 1.270.000 kronor, Targa 4S kostar från 1.440.000 kronor. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

McLaren kapar produktion av Elva från 399 till 249 exemplar
Inte lika het som man först trodde?

I november förra året presenterade McLaren den nya taklösa modellen Elva. En mycket exklusiv vagn som bara skulle tillverkas i 399 stycken exemplar där alla hade en prislapp på 1,69 miljoner dollar. Nu meddelar man att det istället blir 249 bilar och att anledningen är för att kunderna har hört av sig och sagt att de vill att modellen ska vara ännu exklusivare än vad den redan var. Men är det verkligen så? Världen ser annorlunda ut nu än den gjorde för sex månader sedan och det kanske inte finns lika många kunder just nu. Dessutom erbjuder även Ferrari och Aston Martin liknande modeller med sina SP1/SP2 och V12 Speedster så marknaden kanske är mättad med denna typ av bil? Elva kommer att börja tillverkas när alla Speedtail är byggda vilket ska vara i slutet av detta år. Byggslottar finns fortfarande kvar för den som är intresserad. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Aston Martin V12 Speedster
Exklusiv sportbil för dig som vill köra med hjälm

Aston Martins Q-avdelning presenterar nu deras senaste skapelse - V12 Speedster. Det är en taklös sportbil med plats för två framtagen för den som har lite för mycket pengar och som gärna vill ha en speciell bil i sin samling. För pengarna får du förutom slank och snygg design även en dubbelturbomatad V12:a på 5,2 liter under den långa huven. Den ger 700 hästar och har 752 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ge bilen möjlighet att ta sig från stillastående till 100 km/h på 3,5 sekunder. Toppfarten är satt till 300 km/h. Karossen är helt i kolfiber och som bas har man utgått från en blandning av DBS Superleggera och Vantage som båda bygger på en aluminiumplattform. Runt om finns adaptiva dämpare och det finns tre stycken olika körlägen att välja mellan. Fälgarna som är 21 tum har centrumbult och innanför dessa sitter rejäla keramiska bromsskivor. Endast 88 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 765.000 pund. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2019

Doug går igenom nya Porsche 911 Speedster
Den taklösa GT3:an

I våras rullade Porsche ut nya 911 Speedster. 911:an för dig som vill ha GT3-prestanda utan massa vingar och möjligheten att kunna köra taklöst. Nu har Doug spanat in modellen och så här såg det ut. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Pokemons ska lära ut nya funktioner till Pixel 4-användare
Hur använder man gester utan att röra skärmen?

Snart kommer Google att presentera sina Pixel 4-telefoner och det kanske tekniskt sett mest intressanta med dem är att de är försedda med Googles nya radarchip Soli. Soli kommer bland annat att göra det möjligt att navigera på telefonen med gester utan att vidröra telefonen. Nu har 9to5Google kommer över en läckt app till Pixel 4 där man använder Pokémon för att visa hur de kontaklösa gesterna fungerar. Det handlar om att till exempel vinka till en Pikachu utan att vidröra skärmen och liknande geströrelser. Hoppar ni vidare på länken nedan kan ni kolla in ett kort klipp på hur det hela fungerar. 9to5Google kunde givetvis inte testa den kontaktlösa funktionaliteten då man inte har någon Pixel 4-telefon utan var hänvisade till att röra vid skärmen på mobilen där appen testades. Google kommer att presentera Pixel 4 den 15 oktober och då ryktas det även om att man kommer att visa upp en ny version av Nest Mini, Nest Wifi, laptopen Pixelbook Go samt ett par nya Pixelbuds. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Köp Jon Olssons taklösa Mercedes G500 4×4²
Blir din för 699.000 euro

Uppdatering: Bilen är tydligen inte alls till salu så ni får ta och ringa era banker igen och förklara läget. Det har blivit dags för Jon Olsson att sälja vidare sin relativt nybyggda Mercedes G500 4×4² som taket fick ryka på. Uppdraget har gått till handlaren Cohen & Cunild som finns i Marbella där Jon bor. Och vill du köpa får du vara beredd på att lasta upp en ganska så saftig summa. För bilen vill man nämligen ha hela 699.000 euro, vilket i svenska pengar blir strax över 7,2 miljoner kronor. För slanten får man alltså en bil som alltid är cabriolet och rimlig prestanda eftersom den dubbelturbomatade V8:an har trimmats till 780 hästar. Givetvis har bilen även camo-tema på utsidan. Annonsen hittar ni på länken nedan. Tumnagel
20.9°
+
Bobby Green
0

Nu är Jon Olssons taklösa Mercedes G500 4×4² klar
Drop It Like It's Hot

Jon Olsson kände att det var dags att ratta en cabriolet men som vanligt kan han inte kuska omkring i ett vanligt åk, så det blev något alldeles extra. En Mercedes G500 4×4² var utgångspunkten och den kapade man helt enkelt taket av, och nu är det en perfekt bil att glida till stranden med när det inte spöregnar. Givetvis är bilen även trimmad och den dubbelturbomatade V8:an ger nu 790 hästar. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2017

Italdesign Zerouno slutsåld
Nu funderar man på att även bygga en roadster

I början av året visade Italdesign upp den nya bilen Zerouno. Det är dock ingen helt ny bil utan mer ett bodykit som Italdesign monterat på en Lamborghini Huracán. Designen är ännu vildare och för att hålla exklusiviteten nere tillverkade man endast fem stycken exemplar. Nu är alla bilarna sålda och man funderar därför på att även erbjuda en roadster-version. Men, det kommer endast att ske om marknaden vill ha det. Italdesign håller just nu på att prata med potentiella kunder om de skulle vara intresserade och detta får alltså besluta om det även kommer att komma en taklös variant i framtiden. Tumnagel
33.9°
+
Bobby Green
0
2016
2015

iZettle lanserar kortläsare för Apple Pay
Och andra kontaktlösa betalningssystem

Idag presenterade den svenska betaltjänsten iZettle sin kommande kortläsare "Card Reader Pro Contactless" Det handlar om en kortläsare som kan kopplas in till en mobil eller tablet och därefter kan man ta betalt via vanliga bankkort eller kontaktlösa betalningssystem som till exempel Apple Pay. iZettle Card Reader Pro Contactless lanseras i Storbritannien 1:a juni och kommer där att kosta motsvarande lite över 1.000 svenska kronor. Kortläsaren kommer att lanseras i Sverige och på iZettles övriga marknader längre fram. Tumnagel
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alfa Romeo 4C Spider officiell
77 bilder på skönheten!

Alfa Romeos 4C var liksom gjord för att tappa taket och nu är den här, utan tak men ändå bara 10 kilo tyngre än den vanliga versionen. Förutom att taket är mjukt är det ingenting som skiljer den taklösa versionen mot den vanliga, all prestanda är densamma. Man kan dock välja ett avgassystem från Akrapovic som placeras i mitten av bilens rumpa och kolfiberdetaljer och man lovar att det verkligen ska låta Alfa om det. Bilen handbyggs i Modena och kommer till handlare till sommaren. Tumnagel
49.4°
+
Roger Åberg
0
2014

Bilen för dig som vill vara självisk och nostalgisk
Vi har kört Porsche 911 Targa 4S

Vad ska man köpa för bil om man vill att det ska kunna rufsa till i håret ibland men tycker att en cabriolet är för mycket? Panoramatak fixar inte biffen utan det måste vara något mellanting. En targa är rätt svar såklart. Och det finns många bilar med den taklösningen att välja på, men ska du vara nostalgisk är det Porsche som gäller. Är du inte sugen på att köpa en gamling har det ganska så nyligen släppts en färsk version som går tillbaka till sina rötter med den silverfärgade bågen, men som givetvis är hypermodern på alla andra punkter. Perfekt när du vill flörta med dåtiden och få en cabkänsla endast avsedd för dig och din passagerare. Tumnagel
183kg
+
Bobby Green
2013

Inget tak på Pininfarinas hyllningskoncept

Det här är alltså hyllningskonceptet till Sergio som Pininfarina tar med sig till Genève. En taklös tvåsitsare som vid en snabb blick troligtvis kan förväxlas med Lamborghinis roliga konceptbil Aventador J. "To celebrate his talent and his work, Pininfarina will present as a world premiere in Geneva a concept car that renews the spirit of the extraordinary achievements born from Sergio Pininfarina’s pencil, translating it into a modern vision in the name of exclusivity, innovation and passion." Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
2011

Koncept DC100 Concept - taklös version av nytt Defender-koncept
Kanske inte helt praktiskt, men roligt

Vid sidan om konceptet DC100 som skulle kunna ge en liten försmak av hur nästa Land Rover Defender skulle kunna se ut, visades även det här lite roliga konceptet upp på mässan i Frankfurt. Enligt Land Rover är den här bilen ett uttryck för frihet och fritid, byggd med lätta material och med teknik hämtad från rymdindustrin. Lite av den roliga tekniken, som både den här bilen och DC100 har är bland annat "Terrain-i" som varnar för föremål, "Wade Aid" som använder sonar för att avgöra vattedjup och som sedan säger till dig vilken hastighet du bör ha för att inte dränka bilen. Det finns också möjlighet att dubba däcken från förarplatsen och koppla ur bakaxeln för att spara bränsle. Bägge bilarna har också permanent fyrhjulsdrift, en åtta-stegad automatlåda och start/stopp-system. Motorerna som sitter under skalen är dels en 2-liters 4-cylindrig bensinhybrid och en dieselhybrid med plug-in-möjligheter. En ny Defender skulle kunna komma 2015, men ser då knappast ut så här. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Fernando Alonso rastar Ferrari 458 Spider
Öppna vägar och öppen bil

Ferrari lånade ut en flång ny Ferrari 458 Spider till Fernando Alonso. F1-föraren var inte sen på att plantera högerfoten mot golvet och tog bilen till ett par härliga kurvor kring fabriken i Maranello. Fernando håller näbben stängd och låter bilen stå för snacket istället, och visst låter det ganska fint? En klapp på bilen efter turen borde betyda att han tyckte om bilen. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Videosnutt på Ferrari 458 Spider
Filmad på presentationen i Maranello

Ferrari har redan visat upp 458 Spider i bildform. Nu har en besökare från Teamspeed fångat bilen på film vid avtäckningen i Maranello, och vi får se lite hur taket ser ut när det fälls ner över motorn. Taket fälls bakåt och göms sedan av luckan. Det är alltså inga taksektioner som fäller ihop sig, utan det viks bara bakåt och försvinner. Taket är i aluminium och ska enligt Ferrari vara 25 kilo lättare än om man hade byggt den i annat material och om den skulle vara vikbar i olika leder. 14 sekunder tar det att gå från stängd till öppet läge. Presentationen i Maranello var en försmak, för den stora publiken är det mässan i Frankfurt som gäller. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Koncept Smart Forvision - vision om nästa Fortwo
Eldrivet med solpaneler på taket

På årets Frankfurt-mässa kommer Smart att visa upp Forvision. Ett koncept som ger oss en förhandstitt på hur nästa Fortwo kan komma att se ut. Tillsammans med BASF, världens största kemikoncern, med att ta fram flera olika avancerade tekniker kring Forvision. Bland annat är hjulen tillverkade i plast, och väger runt tre kilo mindre än en traditionell aluminiumfälg. I passagerarutrymmet och dörrarna har man även använt sig av kolfiberarmerad epoxyharts som sägs spara vikt med upp till 50% om man jämför med stål, och 30% om man jämför med aluminium. Bilen är eldriven och har solpaneler på taket för att ge ytterligare mos till batteriet. Forvision är det andra konceptet från Smart detta året. Tidigare, på mässan i Genève, visades sportiga och taklösa Forspeed upp. Tanken är att nya Fortwo ska lanseras nästa år, och den kommer då att baseras på en bakhjulsdriven plattform som är utvecklad i samarbete med Nissan-Renault. Denna plattform kommer även att användas för nästa generations Renault Twingo. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Rykten Nya Porsche 911 får plåt och tygtak
Det verkar onekligen så

Nya Porsche 911 Carrera och Carrera S kommer att presenteras på årets upplaga av Frankfurt-mässan. Men det kommer fler versioner av modellen, bland annat cabrioleter nästa år. Här tar vi en närmare titt på takkonstruktionen till just dessa öppna vagnar, som verkar vara en blandning mellan tyg- och plåttak. Ryktena började sprida sig efter att Porsche lämnat in en ansökning om ett patent på ett fällbart tak i metall med fyra olika paneler. Dessa paneler täcks sedan med tyg och det hela blir då en kombinationen av de både materialen. Tyget ligger dikt an mot plåten på den första och den fjärde panelen, medan de bara sitter fast lite grann på den andra och den tredje, vilket gör att det fortfarande är flexibelt och kommer att vecka sig. Den här taklösningen innebär att linjerna kommer att bli mer coupé-liknande än vi är vana vid på cabbar med tygtak. Och det är väl knappast någon nackdel. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Ferrari 458 Spider - nu är taket och bilen officiella
Det blir en hardtopvariant

Det har spekulerats mycket hur taket på Ferrari 458 Spider skulle se ut och hur det skulle fungera. Nu är bilen officiell, och det blir en hardtopvariant som fäller bak sig i ett svep och gömmer sig där bak. Cabbar väger som väntat lite mer, och här hoppar vågen upp till 1 430 kilo, jämfört med coupén som väger in på 1 380 kilo. Viktfördelningen är dock densamma, 42 % på framhjulen och 58 % där bak. När taket åker av skippar man också namnet Italia, och döper istället bilen till Spider. Under luckan som täcker taket när det är nedfällt bor samma spis som tidigare, det vill säga en V8:a på 4,5 liter och 570 hästar. 0-100 km/h avklaras på 3,5 sekunder, jämfört med 3,4 för coupén och toppfarten minskas något, från 325 till 320 km/h. Taket är byggt i aluminium och ska enligt Ferrari väga hela 25 kilo mindre än om man hade haft ett tak med ställning och tyg. Fällningen tar 14 sekunder. Lösningen är snabb och smart, men gör tyvärr att man inte längre kan se den vackra motorn genom en glasruta. Bilen visas upp på mässan i Frankfurt. Klipp hittas under "Läs mer". Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Montenergy fixar tak och ruta till KTM X-Bow
Och om man vill ett utseende som påminner om Lancia Stratos

Som vi alla vet måste man ha hjälm när man brummar omkring i en KTM X-Bow då den saknar tak och framruta. Men vill man inte paja frissen eller tycker det är halvkul med öppen bil när det spöregnat i 100 mil i sträck kan kan man vända sig till det italienska företaget Montenergy. De har nämligen taklösningar att smacka på X-Bow:en. Taken säljs tillsammans med bilen och det finns lite olika varianter att välja mellan. Det första heter Monte Carlo och är kort och gott ett tak som täcker sittbrunnen och rutor. Det andra paketet kallas för STRATOSferica och är ett kit som förvandlar X-Bow:en till något som liknar en Lancia Stratos med förlängd stjärt och en hög skvättlapp i kolfiber där bak. Takkonstruktionen ser också lite annorlunda ut här jämfört med det andra kitet. Gemensamt för de båda är att man skjuter taket framåt när det är dags att hoppa i sittbrunnen. För Monte Carlo och bilen får man pröjsa 78 000 Euro, medan STRATOSferica-kitet plus bilen går loss på 98 000 Euro. Litet klipp på STRATOSferica-kitet ur en broschyr hittas under "Läs mer". Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Ferrari 458 Spider - en stund innan den visas
Dock bara med taket nedfällt

Världspremiär för den taklösa versionen av 458 Italia är satt till mässan i Frankfurt, men redan nu kan vi bjuda på officiella pressbilder på åket. Som vi kan se får bilen rejäla pucklar på ryggen, och en numera dold motor. Det vi inte kan se riktigt än är om det döljer sig ett fällbart plåttak eller tygtak under den huven där bak. Det har ryktats om en avancerad konstruktion, men då känns det väl inte riktigt som att det rör sig om ett tygtak? Under skalet är det samma historia som innan, det vill säga en V8:a med en effekt på 570 hästar och 540 Nm. Mer om bilen kommer när den har presenterats på Frankfurt-mässan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Taklös bil är inte bra i alla väder...
Det där med sufflett är bra saker

Det är riktigt trist skitväder här i Stockholm i dag och den här illgröna gamla Hondan var riktigt blöt när jag gick förbi den tidigare i dag. Å andra sidan kanske det inte är så värst mycket saker som kan skadas av väta i den där... Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0
2010

Citroën tar hjälp av modefolk
Och det är inga mindre än Lacoste

Citroën samarbetar med modehuset Lacoste och visar på årets bilmässa i Paris upp detta koncept. Bilen, som passande nog heter Lacoste, är en riktig strandloppa och tyvärr nog något som inte kommer bli verklighet än på ett tag. Konceptet har varken dörrar, ordentligt tak eller mätartavlor. I Citroëns värld gör man lite som man vill, och det är bilen Lacoste onekligen ett bevis på. Det där med tak har man löst genom att bygga in en uppblåsbar kudde som fälls ut från bågen som går tvärs över bilen. Storleksmässigt är konceptet som en C1, men om detta är en liten förhandstitt på nästa C1 är dock tveksamt. Något finurligt från denna bil kanske får hänga med, men då handlar det knappast om taklösningen. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Kan det här vara R4 e-tron?
Inte helt omöjligt

De här skisserna visar, vad vi tror, den kommande taklösa varianten av Audi R4 e-tron. Om bilderna är officiella från Audi vet vi inte än men det är inte omöjligt. Vad som rör sig under skalet på denna taklösa rackare har inte avslöjat ännu, men det borde vara samma som för coupén. Det betyder alltså två elmotorer på sammanlagt 204 hästar som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder, toppfarten ligga på 200 km/h och man ska komma 25 mil på en full laddning. Nästa onsdag, den 29 september, öppnas portarna för media till mässan i Paris. Då lär det dyka upp bilder på vad nu än det må vara som står i Audis monter, så tills dess - håll ut. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

R8 Spyder - nu med V8:a
4,2 liter, 430 hästar och 430 Nm

Nu kommer den taklösa Råttan även med V8:a som motoralternativ. Motorn är på 4,2-liter men har fått 10 extra hästar och uppfyller nu avgaskraven i EU5. R8 coupé kommer från och med nu också ha dessa specifikationer. Utseendemässigt kan man skilja V10-modellen från V8:an genom utblåsen bak, V8:an har två pipor på varje sida medan V10:an har två stycken ovala utblås. V10:an har faktiskt också fyra pipor, de ovala rören är bara för syns skull. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Auto Express testar Renault Wind
Den tvåsitsiga taklösa lilla saken

Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Nya bilder på Continental Supersports Cabriolet
Körandes på slingriga vägar i Colorado

I våras visades den taklösa versionen av Bentleys helgalna Supersports. Laddad med E85 spottar den här besten ur sig, enligt Bentleys siffor, 630 hästar. Det ger en tid på 3,9 sekunder till 100 km/h och en toppfart på 325 km/h, i en cabriolet! Bentleys snabbaste någonsin börjar säljas nu i sommar, med ett pris som börjar på 280 400 dollar. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida