m

Mercedes visar mer av skärmarna i EQS
Ses bäst på mobilen

I april väntas Mercedes presentera den nya elbilen EQS. Den kommer bland annat få rätt många och stora skärmar på insidan, och här visar ingenjörerna som tagit fram tekniken i dessa lite vad man kan vänta sig. Exempelvis öppnar du inte takluckan genom att trycka eller peta på någon knapp, du gör istället en vinkande rörelse med handen. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0
2019

Idag börjar Mercedes sälja elbilen EQC
Blir din för 798 900 kronor

I början av september förra året presenterade Mercedes den helt eldrivna modellen EQC. Idag börjar den säljas här i Sverige och i samma veva får vi då reda på vad den kostar. Modellversionen som finns just nu heter EQC 400 4Matic och vill du bli ägare till en sådan får du lasta upp 798 900 kronor. Konkurrenterna Audi e-tron 55 quattro och Jaguar I-Pace EV400 AWD kostar 885 000 kronor respektive 939 000 kronor. En Tesla Model X kostar från 954.880 kronor. Det går även att privatleasa EQC och då landar månadskostnaden på 10.195 kronor. Företagsleasing kostar istället 8995 kronor exklusive moms. Som standard kommer bilen bland annat med fyrhjulsdrift, LED-strålkastare, infotainmentsystemet MBUX, backkamera, parkassist, elbaklucka, 235-watts ljudsystem med nio högtalare och 19-tumsfälgar. Som väntat finns det mycket att kryssa i som tillval och även två paket - Premium och Premium Plus. Det första kostar 30.000 kronor och då får du taklucka i glas, bättre ljudsystem, högre komfort i kupén och trådlös laddare till mobilen. Plus-paketet kostar 55.000 kronor och då adderas även head up-display, eljusterbara stolar med minne och parkassist med 360-graderskamera. Bilen har ett batteripack på 80 kWh och räckvidden ska ligga på upp till 41,7 mil. Elmotorn ger 408 hästar och har ett vrid på 765 newtonmeter. Det räcker för att kunna ta sig från 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 180 km/h. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes GLS har blivit ännu större
S-Klass i SUV-format

Efter de tidigare läckta bilderna har Mercedes nu dragit skynket av nya GLS. Det här blir det största som tillverkaren erbjuder och man beskriver bilen som en S-Klass fast i SUV-utförande. Modellen mäter hela 5,2 meter på längden, 1,95 på bredden och har en hjulbas på 3,13 meter. En bjässe alltså. Och faktiskt hela 7,7 centimeter längre än sin föregångare. Vinner gör dock Rolls-Royce Cullinan som mäter 5,34 meter i längd. GLS:ens mått gör det lite trevligare på insidan - benutrymmet för passagerarna i andra sätesraden har exempelvis ökat med 8,7 centimeter. Och längst bak, på den tredje raden, ska personer upp till 1,94 meter långa kunna sitta obehindrat. Fäller man alla säten, vilket kan göras med el, ska man få in hela 2 400 liter. Motormässigt är det sex eller åtta cylindrar som gäller. Hit kommer en som går på bensin och två stycken som matas med diesel. Fetast blir GLS 580 4Matic som har en V8:a med 48-volts EQ Boost-mildhybridteknik. Effekten anges till 489 hästar och vridet till 700 newtonmeter. Enligt NEDC-cykeln ska förbrukningen ligga på 0,98-1,0 liter per mil med ett utsläpp på 224-229 gram per kilometer. Dieselmaskinerna heter GLS 350 d 4Matic och GLS 400 d 4Matic. Bägge har raka sexor på 286 respektive 330 hästar. Båda två klarar avgascertifieringen Euro 6d. Teknikmässigt får bilen det senaste MBUX-systemet för underhållningen och massa andra smarta funktioner som hjälper till med körningen. Den får även en biltvättsfunktion som aktiveras via en knapp. Har du tryckt på den så fälls backspeglarna in, fönstren hissas upp om de är nere och takluckan stängs om den är öppen. I samma veva deaktiveras regnsensorn så att inte vindrutetorkarna går igång. Allt för att det ska underlätta när man kör bilen i en automattvätt, men det är det ju givetvis ingen som gör - eller? Vad nya GLS kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Autobroms-sensor ställer till det för cyklister
Gjorde som den skulle men det blev fel

Under cykeltävlingen Junior Kuurne-Brussel-Kuurne Classic hände en liten incident som ni kan se här. En Renault Koleos körde framför cyklisterna men helt plötsligt slår den på en tvärnit vilket leder till att flera cyklister dammar rätt in i bilen. Personen som står upp ur takluckan lägger sin arm på rutan precis där det sitter massa kameror och sensorer. Dessa uppfattar då att det är ett hinder framför bilen och slår därför på systemets automatisk panikbroms. Som tur var skadades ingen i olyckan. Lead car jams on and takes out riders at Junior Kuurne-Brussel-Kuurne Classic???Streetjump-Forte Development Team#KBK19 #KBKJuniors #KBK2019 pic.twitter.com/CylKhgl3yS— Sticky Bottle (@sticky_bottle) 3 mars 2019 Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0
2018

Nya Lexus ES blir din för 417.000 kronor
Har Sverigepremiär i januari

I april presenterade Lexus den sjunde generationen av modellen ES och för första gången lanseras den i Europa och Sverige. Nu är de svenska priserna klara och det går bra att beställa redan nu om man vill. Bilen kommer hit i januari nästa år och kostar då från 417.000 kronor. För den pengen får man versionen som kallas för ES 300h Comfort. Under huven sitter en fyra på 2,5 liter som kopplas ihop med en elmotor. Den sammanlagda systemeffekten anges till 218 hästar och bilen ska ha en förbrukning på 0,47 liter per mil med ett utsläpp på 106 gram per kilometer. Drivningen sker till skillnad mot föregående generation på framhjulen. Nya ES erbjuds med fem stycken olika utrustningsnivåer - Comfort, Executive, Luxury, F Sport och F Sport S. Comfort har bland annat bi-LED-strålkastare, keyless, taklucka, eljusterbara framstolar och eljusterbar ratt som standard. Den har även det aktiva krockskyddsystemet Lexus Safety System+ som innehåller Pre-Crash-system, adaptiv farthållare, filhållningssystem, vägskyltsigenkänning och automatiskt avbländande helljus. Läs mer om övriga versioner och deras prislappar i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0

Snubbe fångar pil i farten genom taklucka
Skoda spexar

Skodas senaste PR-grej är den här videon där vi får se martial arts-instruktören Markus Haas dyka upp ur takluckan på en Octavia Combi RS 245 och fånga en pil som tävlings-bågskytten Laurence Baldauff skjutit iväg. En del planering ligger självklart bakom spektaklet och det blev tydligen ett nytt världsrekord av det hela. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0
2017

Ny airbag hindrar folk från att flyga ut genom taket
Om bilen har soltak

Hyundai Mobis som förser Hyundai och Kia med delar har utvecklat en ny airbag för soltak. Den blåser upp sig och täcker ytan där hålet för soltaket är så att folk vid en olycka inte ska riskera att flyga ut ur bilen. Är olyckan framme vecklar airbagen ut sig likt en krockgardin, från den bakre delen av taket och framåt. Kudden blåses upp på 0,08 sekunder och täcker som ni kan se hela hålet i taket. En inte helt enkel konstruktion tydligen, mest eftersom allt är integrerat i soltaket. När den nya kudden hamnar i en produktionsbil och vilken som är först ut är oklart för tillfället. Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0
2016

Glöm inte stänga takluckan innan biltvätten
Annars blir man blöt

Klipp där några glömde titta till om takluckan var ordentligt stängd innan de körde genom biltvätten. Tumnagel
52.1°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Toyota sätter väderpresentatörer på plats
Utmanar deras väderleksrapporter

Prognoser brukar ibland vara lite luriga och det känns som att väderpresentatörerna ofta har lika mycket rätt som de har fel. För att promota sin nya bil Aygo med en gigantisk sollucka på taket bestämde sig Toyota för att sätta tre kända europeiska väderpresentatörer på plats. Paulo Corozzan, Tatiana Silva Och Roberto Brasero fick varsin Toyota Aygo som de skulle använda för att köra till och från jobbet med. Grejen med bilarna var att takluckan var kopplad till deras väderprognoser. Om de dagen innan sagt att det skulle bli sol så skulle takluckan vara öppen under hela resans gång. Och om de sa att det skulle regna så skulle takluckan hållas stängd. Som sagt så beter sig vädret lite hur som helst och resultatet av denna månad ser ni ovan. Tumnagel
52.7°
+
André Stray
0
2014

Bollkoll med bil
Via takluckan

David Kalb spelar här lite basket samtidigt som han kör bil. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2012

Febergaraget Hur funkar en Porsche på vintern?
Alldeles utmärkt faktiskt

På vintern ska man ratta en Lada Niva eller kanske en pansarvagn. Inte sladda omkring i en tysk sportbil. Eller? Faktum är att en Porsche fungerar alldeles utmärkt till det ändamålet. Trots sin bakhjulsdrift, 400 hästar och ett ganska hett temperament när man gasar på är det en utmärkt bil att ta sig fram med i snön. Det är i alla fall vad jag tycker efter att ha snabbtestat nya 911 Carrera S i slasket. Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0

Sportigare Bentley Mulsanne på väg
Rappare fjädring och sportläge

Idag delade Bentley med sig av specifikationerna för Mulsanne Mulliner som blir den lite sportigare varianten av flärdvagnen. Den kommer som så mycket annat att presenteras i Genève och bjuder där bland annat på vassare fjädring. Modellen får nya 21-tummare, små ventiler med "Mulliner"-logga alldeles bakom framhjulen och en lyxigare interiör. Föraren kan även ställa in fjädringen och styrningen till sportigare lägen. Det finns även ett sportläge av "Drive Dynamics Control"-systemet som ska ge bättre grepp och kontroll, utan att för den delen göra åkturen obekväm. Motorn är densamma som tidigare vilket innebär en V8:a på 6.75 liter, 512 hästar och med ett vrid på hela 1 020 Nm. Klossen tar sig från 0-100 km/h på bara 5.3 sekunder och har en toppfart på 296 km/h. Förutom detta introducerar Bentley även lite nya tillval till vanliga Mulsanne. Dessa är en glastaklucka med tonat glas och tilt-funktion och ett kylskåp med två tillhörande kristallglas monterade mellan stolarna bak. Inget pris för vare sig Mulliner eller tillbehören har annonserats ännu. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Hyundai presenterar coupéversion av Elantra
Visas i Chicago

På bilmässan i Chicago kommer Hyundai att visa upp en slankare version av Elantra, en coúpe helt enkelt. Fast om den känns så slank efter att ha sett dessa bilder vet jag inte om jag ska hålla med om. Från sidan ser den rätt bullig ut faktiskt. Bilen mäter 4.53 meter i längd, 177 i bredd och 143 i höjd. Under huven sitter en 1.8-liters "Nu"-motor med 148 hästar och 177 Nm. Det här är samma motor som sitter i övriga Elantra och den är kopplad till en sexväxlad manuell låda. Automat med sex steg finns som tillval. Hyundai lovar gott om plats för både passagerare och bagage och denna bil ska vara större än båda huvudkonkurrenterna Honda Civic Coupé och Kia Forte Coupé i bagagerummet. Hyundai har även sportat till bilen med fjäderben från McPherson och krängningshämmare fram. Insidan bjuder bland annat på en sju tum stor pekskärm, startknapp, eltaklucka och stereo med mp3. Är inredningen lika välbyggd i denna som den är i Hyundai i40 som jag har åkt i bådar det mycket gott. Priset annonseras senare. Klipp hittas under "Läs mer". I samband med denna presentation visar Hyundai även upp GT-versionen med fem dörrar. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
2009

Det gäller att hålla tungan rätt i mun
I 360 km/h vill man ogärna krascha

Texas Mile är en tillställning som lockar mycket folk med häftiga bilar. En kille kör här en trimmad Porsche 996 Turbo och när han når 360 km/h går något snett. Orsaken sägs vara att takluckan flög upp och på så sätt ändrades aerodynamiken inuti bilen och luftströmmen som går över bakvingen vilket gjorde att bilen blev som Bambi på hal is. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

VW Golf GTD
En GTI med ekonomi, eller?

För exakt ett år var det presskörning för Golf VI på Island. Jag var där och det jag kommer ihåg var främst landskapet. En riktigt vacker ö som under dessa dagar var belägrad med kalla vindar från Atlanten. Om ni, liksom mig, tvingades se "Korpen Flyger" i gymnasiet så var det faktiskt påfallande likt både till landskap och känsla. En annan grej var den hägrande finanskrisen. Lågkonjunkturen var på ingång och bara ett par veckor efter hemkomst var det stora rubriker med ett Island i konkurs. Sen hade vi resans verkliga syfte - VW Golf. Kort och gott en kanonbil med finfin detaljkvalité men samtidigt var det dåligt med temperament. I våras kom så botemedlet i efterlängtade GTI vilken lite senare fick ett syskon, GTD. Men har man verkligen lyckats i att kombinera sport och ekonomi? Vi testar! Tumnagel
37.7°
+
Erik Svensson
0

Om nu president-limon skulle attackeras...
...så finns ju förstärkning

Det verkar som Barack Obamax27s följebilar inte bara innehåller Secret Service-agenter utan de med konstig taklucka döljer en ganska ordentlig överraskning. 3000 skott i minuten gör nog sitt om nu någon skulle försöka sig på nått dumt. Mer om själva limousinen finns att läsa här. Tumnagel
37.6°
+
Erik Svensson
0
2008

Billjud i den övre skolan
Hur man tar saker lite längre

En kille i Holland har verkligen tänkt till en smula när han skapade denna partyanläggning. När han byggde denna var han inspirerad av Faithless låt "God Is a DJ" samt även påvens bil som kallas påvmobilen. Discjockeybåset finns bakom högtalarna och man når det genom takluckan. Högst trevlig historia. Tumnagel
37.0°
+
Krister Svartström
0
2007

Sportig Polo utan tak
Visas upp av tagspecialisten Wilhelm Karmann

Takspecialisten Wilhelm Karmann, som bland annat levererar tak till Renault Megane CC, Pontiac G6 och nya Beetle cab, har satt tänderna i Volkswagens minsting Polo. Det hårda taket har blivit ersatt av en unik softtop, där den främre delen är gjord av glas som går att öppna. Ungefär som en taklucka på en cab alltså. Inga konstigheter tycker killarna på Karmann. Bilen har vuxit med 140 mm på längden och 30 mm på bredden jämfört med en Polo GTI. I övrigt så har bilen fått ett nytt kjolpaket runt om. Bak har man tagit fram en något med aggressiv diffuser och två centralt placerad utblås. Mest häpnadsväckande är att fälgarna bara mäter 17-tum. En Polo cab. Jag vet inte om jag är helt där om vi säger så. Tumnagel
37.2°
+
James Hunt
0

Suzuki Flix – för mycket av allt
Hemmabiosystem och bil i ett

Den här otroligt märkliga konceptbilen visade Suzuki upp i Detroit. Flix är vardagsrum, hemmabio och bil i ett. Förmodligen riskerar man dock ordentlig åksjuka eftersom stolarna är bakåtvända. Projektorn och duken är monterade på taket, men jag vet inte om idéen att man ska titta ut genom takluckan för att kunna se är speciellt genomtänkt. Personligen hade jag varit med intresserad av att se PowerPoint-presentationen och projektbeskrivningen. Hur sjutton kunde någon sälja in det här projektet till Suzukiledningen? Idé: Bil som har ett komplett hemmabiosystem (fast istället för töntiga LCD-skärmar ska vi ha projektor och duk!) Utförande: Byt ut stolarna mot något som liknar biostolar, skruva fast projektor och duk på taket. Montera ljusslinga och självmordsdörrar. Klart! Tumnagel
37.1°
+
James Hunt
0