m

Dacia hoppar på elbilståget när de måste
Fokuserar på prisvärda modeller först

Dacia har visserligen en helt eldriven modell - Spring. Och nyligen presenterade Jogger kommer att erbjudas som hybrid. Men deras fokus just nu ligger inte på att ta fram massa elektrifierade modeller utan på att erbjuda prisvärda bilar som "alla" har råd med. Och elbilar kostar fortfarande en slant oavsett vilket märke det står i grillen. Dacia kan erbjuda flera el-alternativ nu om de skulle vilja eftersom de har tillgång till tekniken som Renault har, men de kommer att vänta med en ordentlig elbilssatsning först när de verkligen måste göra det. Xavier Martinet som är Dacias head of sales and marketing säger följande: "The question is not technical, we can put that technology on our cars, we have this [hybrid] technology on the [Renault] Clio and the [Renault] Captur, we can put them on the Jogger or Sandero tomorrow. I don’t think our customers are actually asking for a specific technology – maybe it’s different to electric for part of the population, but otherwise, if you look at the masses, people aren’t really asking for a specific technology. They want a car that fills their needs and allows them to go wherever they want to go at the right price. We’ll have it in our cars when we need to for customers to enter a city center and not have to pay a penalty, but it’s really a question of economics." Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Mass Effect 5 lär köras i Unreal Engine i stället för Frostbite
Låter ju rimligt

Mass Effect: Andromeda använde sig utav DICE:s spelmotor Frostbite, men det verkar som att det kommande spelet kommer köra den mer lätthanterliga Unreal Engine. I alla fall om man tror på en jobbannons som EA publicerat på sin hemsida. EA letar efter någon som kan jobba på Mass Effect-serien hos Bioware och en stor bonus är om personen har erfarenhet med Unreal Engine 4. "Amen vem fan bryr sig" kanske ni tänker nu, men detta kommer förhoppningsvis underlätta för utvecklarna att leverera ett kompetent och underhållande äventyr. Andromeda kritiserades rejält jämfört med tidigare spel i serien på grund av knepiga animationer, många buggar och ojämn story. Någon månad efter spelets release publicerade Kotaku ett reportage om den långa och struliga utvecklingsperioden och Bioware-utvecklade sade kort och gott att det var rätt problematiskt att jobba med Frostbite. Mer specifikt tillbringades majoriteten av utvecklingstiden med att lära sig spelmotorn och de sista 18 månaderna med att faktiskt jobba på spelet. Hur som helst. I och med att Mass Effect 5 är några år bort så kommer troligtvis spelet använda sig utav den urläckra Unreal Engine 5 och vi kommer få ett Mass Effect-spel som kommer hålla samma höga nivå som originaltrilogin. Vi håller tummarna att det blir så i alla fall. Tumnagel
44.9°
+
André Stray
0

Amazon protesterar mot SpaceX nya Starlink-planer
För att inte Amazon klarar av att konkurrera på andra sätt?

Rymdbråken mellan världens två rikaste män, Jeff Bezos och Elon Musk, fortsätter. Nu har Amazon lämnat in en protest mot SpaceX nya planer på att utöka kapaciteten för sitt rymdinternet-nätverk Starlink. Amazon anser att SpaceX senaste Starlink-planer inte ska anses kompletta på grund av att SpaceX i sin ansökan har lämnat in två olika alternativ för hur Starlink ska byggas ut i framtiden. SpaceX har nu svarat på protesten och anser att man lämnat in en fullständigt detaljerad beskrivning på hur man ska bygga ut Starlink. I sitt svar skriver SpaceX även att det i själva verket är Amazon som inte lämnat in en komplett ansökan för hur de tänker bygga sitt konkurrerande nätverk Project Kuiper, bland annat då Amazon inte har angett vem som ska skjuta upp satelliterna till rymden. SpaceX skriver bland annat i sitt svar till den amerikanska myndigheten FCC (Federal Communications Commission). "Amazon cannot explain how providing information to the commission about an alternative configuration would encourage speculation. In fact, one would normally expect Amazon to welcome flexibility, given how much Amazon has struggled to address the fundamental shortcomings the commission identified in its own speculative proposal and the fact that it has not even selected launch providers for all of its satellites." SpaceX skriver vidare att Amazon verkar lägga mer tid på att sätta krokben för Starlink än vad man faktiskt lägger på att få upp Project Kuiper till rymden. Amazon planerar att skicka upp de första Project Kuiper-satelliterna någon gång under 2023. Det kan jämföras med Starlink som sköt upp sina första satelliter 2018. Idag har Starlink 1700 satelliter i omloppsbana runt jorden och har redan 100.000 abonnenter som testar en betaversion av deras tjänst. Ars Technica har gjort ett längre reportage om det senaste rymdbråket mellan Amazon och SpaceX. Efter att ha läst det är jag nog böjd att hålla med Elon Musk och de bedömare som anser att Bezos och hans företag använder juridiska medel för att sinka sina konkurrenter för att inte hamna allt för mycket på efterkälken. Detta är som bekant en taktik som Bezos rymdföretag Blue Origin även använder för att förhindra SpaceX och NASA:s framtida bemannade månlandning med SpaceX rymdfarkost Starship HLS. Något som kan komma att försena Artemis-programmet och USA:s nästa landstigning av människor på månen. Tumnagel
24.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reklamsnutt för hörlursuttaget på Pixel 5A
Google gör lite narr av Jony Ive

Google släppte nyligen sin Pixel 5A med 5G och för att uppmärksamma detta släppte de en liten skämtreklamvideo som helt fokuserar på telefonens hörlursuttag. "Calling this perfectly-symmetrical, technological marvel, a “headphone jack” may feel like an understatement...but technically, that’s what it’s called, so... fair enough. Behold! The Headphone Jack, on the Google Pixel 5a with 5G." Klippet känns ju rätt uppenbart inspirerat av Apples äldre produktvideos där Jony Ive pratade om hårdvara på ett väldigt porrigt sätt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Sällsynt Game & Watch sålt på auktion
Jubileums-Donkey Kong gick för 79.000 kronor

Ett mycket sällsynt exemplar av Nintendos Donkey Kong-Game & Watch har sålts på en auktion i Japan för lite över en miljon yen, motsvarande cirka 79.000 kronor. Det handlar om en jubileumsversion av Game & Watch som togs fram 1982 när Nintendo hade sålt 20 miljoner Game & Watch-enheter. På jubileumsversionen finns Makoto Kano, Hiroshi Momose samt Naoto Ishida, tre personer som var med och utvecklade Game & Watch, ingraverade. Exakt hur många exemplar av jubileumsversionen av Game & Watch som tillverkades verkar det inte finnas någon tillförlitlig information om. John Hardie från amerikanska National Video Games Museum säger till Ars Technica: "Were there just three made (one for each of them) or [was] it a limited thing Nintendo made and sold/gave away? Maybe therex27s 50 of them? Maybe Nintendo has a pallet in their warehouse. Itx27s just hard to know since therex27s very little information. If I had to guess, I would say there were more than three made, but again, just a guess." 79.000 kronor kan låta mycket för en handhållen spelkonsol som släpptes för snart 40 år sedan. Givet de miljontals dollar som betalats på några Nintendo-auktioner den senaste tiden så verkar dock de flesta anse att den här klenoden gick förhållandevis billigt. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Läckt gameplay från Battlefield 2042
Från spelets stängda tekniska test

Eftersom det just nu pågår ett tekniskt test för Battlefield 2042 så har folk bestämt sig för att lägga upp en del gameplay från spelet på diverse streaming-sajter. Eftersom detta test ska vara stängt är EA inte helt nöjda med att folk gör detta och jobbar hårt på att försöka få bort dessa klipp från nätet. Nu är ju detta lite som att försöka stoppa tillbaka kaviarn i kaviartuben då klipp som dessa sällan bara försvinner. Så om man nu verkligen vill se lite tidig gameplay från spelet är det bara till att köra en enkel Google-sökning så hittar du nog en del. Annars kan man ju vänta till den öppna betan för spelet som förväntas köra igång under hösten. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0

Androids: The Team That Built the Android Operating System
Boken om Androids historia

Är du intresserad av historien bakom världens största operativsystem Android så släpps snart en bok som handlar om det. Androids: The Team That Built the Android Operating System är skriven av Chet Haase som varit en del av Androids utvecklingsteam sedan 2010. Boken handlar om hur Android skapades, hur det hela kom att köpas upp av Google och vad som hände efter det. I bokens beskrivning står bland annat: "In 2004, Android was two people who wanted to build camera software. But they couldnx27t get investors interested. Today, Android is a large team at Google, shipping an operating system (including camera software) to over three billion devices worldwide." Androids: The Team That Built the Android Operating System släpps imorgon 14 augusti och kostar cirka 90 kronor i eboks-format på länken nedan. Vill ni läsa ett utdrag hur boken så hittas det hos Ars Technica här. Tumnagel
136kg
+
Wille Wilhelmsson

Starliners rymdfärd försenas ytterligare
Oklart när det hela kan bli av nu

Det verkar inte vara mycket som går Boeings, NASAs och United Launch Alliances väg nu för tiden när det kommer till att skicka Starliner till rymden. Efter det att man i förrgår ställde in uppskjutningen av Starliner har man nu rullat tillbaka ekipaget, bestående av Starliner-kapseln och en Atlas V-raket från ULA, till ULA:s Vertical Integration Facility (VIF) för en inspektion av farkosten. Exakt hur lång tid denna inspektion kommer att ta finns det inga uppgifter om. Det finns heller inget nytt datum för Starliners uppskjut till den internationella rymdstationen ISS. Att skjuta upp farkoster till ISS kräver att det finns lediga platser både på startbanan på Cape Canaveral och en plats där farkosten kan docka på ISS. Framöver ser det rätt så tajt ut med detta och ArsTechnica skriver att Starliner bör skjutas upp som senast i mitten av den här månaden för att uppskjutningen inte ska sammanfalla med andra farkoster som är på väg till ISS. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare utvecklar robothand som kan lira datorspel
3D-utskriven robothand fixar första Super Mario Bros-banan galant

Forskare på University of Maryland (UMD) har tagit fram en robothand som har tillräckligt precision för att kunna kontrollera knappar och styrkors på en gammal NES-kontroll. Det handlar om en så kallad mjuk robot vars delar är konstruerade av mjuka material istället för metall vilket kanske är det material vi vanligtvis förknippar med robotar. Ars Technica skriver om mjuka robotar: "We traditionally think of robots as being manufactured out of hard, rigid materials, but the subfield of soft robotics takes a different approach. It seeks to build robotic devices out of more flexible materials that mimic the properties of those found in living animals. There are huge advantages to be gained by making the entire body of a robot out of soft materials, such as being flexible enough to squeeze through tight spaces to hunt for survivors after a disaster." För att bevisa att deras mjuka robothand klarade av att kunna använda en spelkontroll testade men denna genom att låta robothanden spela första banan i det klassiska NES-spelet Super Mario Bros. I videoklippet ovan kan ni lyssna på när professor Ryan D. Sochol från UMD snackar lite mer om deras robothand. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida