m

Snart kan Google Assistant vänta i telefonköer åt dig
Så att du kan göra något vettigare under tiden

I samband med att Google igår presenterade sina nya Pixel-modeller så visade man även upp en ny funktion till telefon-appen som man kallar för "On Hold". On Hold är en funktion som låter Google Assistant vänta i telefonköer istället för att man själv ska behöva göra det. När Google Assistant märker att någon svarar i andra ändan av luren så meddelas man om detta och kan då börja tala med företaget eller personen man ringt upp. Googles On Hold-funktion kommer att släppas i en preview-version i USA till deras nyligen presenterade Pixel 5 och Pixel 4a (5G). När vi kan få se en bredare lansering på andra marknader av telefonkö-funktionen finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
61.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Folk verkar inte bry sig om 5G
Sju av tio tänker inte köpa 5G vid nästa telefonköp

Kantar Sifo har på uppdrag av Tre gjort en undersökning kring vad folk tycker och tänker runt 5G. Och intresset är minst sagt svalt. På frågan om de ens vet hur 5G skiljer sig mot 4G svarar 34 procent att de känner till skillnaderna och hela 66 procent säger att de inte vet vilka skillnaderna är. Vilket inte är något de ska skämmas för, varken operatörer eller mobiltelefontillverkare har varit speciellt bra på att prata om vad 5G är bra för egentligen. På frågan "I vilken grad är du intresserad av att köpa 5G nästa gång du ska köpa en ny telefon?" svarar sju procent att de i mycket hög grad håller med och 23 procent att de i ganska hög grad håller med. Bara sju procent säger alltså att de verkligen kommer att välja en 5G-telefon nästa gång de kommer att köpa en ny telefon. Hela sju av tio verkar alltså inte tycka att 5G alls är intressant vid deras nästa telefonköp. När man frågar om vad fördelarna med 5G är svarar 49 procent att det handlar om snabbare surf. 33 procent svarar att näten kommer att bli stabilare, vilket är korrekt och det är detta det handlar om för operatörerna, 4G håller helt enkelt på att bli för fullt. 28 procent tror att den geografiska täckningen kommer att bli bättre vilket nog är en dröm... De som tillfrågats tror att 5G kommer att användas av den breda allmänheten om två-tre år vilket nog är en rätt bra gissning. Vad tror ni? Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0
2019

Att säga upp abonnemang är inte alltid helt lätt
Så här kan det låta hos Viasat

De flesta av oss har antagligen någon gång märkt att det nu för tiden är väldigt lätt att ansluta sig till olika digitala tjänster men när man sedan kanske vill säga upp dessa är det inte alltid lika lätt. Jag har själv varit med om situationer där man på någon minut kan beställa ett abonnemang på en tjänst på nätet men när man sedan vill säga upp denna så krävs det att man hör av sig via telefon till företaget, något som rent tekniskt sett inte borde behövas. I exemplet ovan kan ni lyssna på när en Reddit-användare försöker säga upp sitt Viasat-abonnemang och i samband med det testar om det är samma telefonkö för att beställa abonnemang som att säga upp abonnemang. Inte helt oväntat så har Viasat två helt olika telefonköer för att beställa och säga upp abonnemang. I beställningskön har uppringaren 5 personer före sig i kön medan det i kön för avsluta abonnemanget är 32 personer före i kön. Det ska påpekas att det här endast är ett exempel på hur det kan se ut och det kan givetvis varit så att uppringaren hade lite otur med sitt telefonerande. Viasat, och flera andra företag, erbjuder sig även att ringa upp personer som inte vill vänta i kön. När vi frågade Viasat hur deras kundtjänst fungerar så bekräftade de att det handlar om två olika köer för att teckna nytt abonnemang och avsluta ett befintligt abonnemang. Detta uppger man beror på att personalen ska ha rätt utbildning beroende på vilken typ av ärende som ska hanteras. Tumnagel
21.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan man lyssna på Björn Ranelid i telefonkön
Byt ut pausmusik mot Ranelid i företagets telefonväxel

Mobiltjänstföretaget Telness lanserar nu en funktion för sin tjänst Telness Växel där ett företag kan välja att ha författaren Björn Ranelids röst som "pausmusik" när kunderna sitter i telefonkö. Tanken bakom funktonen är att det verkar vara en del som kan bli irriterade av att lyssna på standardiserade svar a la "Det är många som ringer nu, vi tar emot ditt samtal så fort som möjligt.". Martina Klingvall är vd för Telness och hon säger om den nya "pausmusiken": "Vi gjorde under hösten en undersökning om vad som är den mest hatade pausmusiken, där ”vi tar strax emot ditt samtal” kom i topp. Genom att erbjuda ”Ranelid i växeln” möjliggör vi istället att företagskunder kan få lyssna på när Sveriges främsta poet hälsar dem välkomna till företaget." Här ovan kan ni kolla in när Klingvall åker hem till Ranelid och spelar in den nya pausmusiken. Tumnagel
28.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Google I/O Nu kan Google Assistant ringa till företag
Boka tid eller kolla öppettider

Det absolut coolaste enligt mig på gårdagens Google I/O var demon av när Google Assistant ringde olika företag. Tanken är att man ska kunna be Google ringa till frisören eller bilmekanikern eller restaurangen istället för att man själv ska göra det. När de har öppet har man ju oftast annat att göra än att sitta i telefonkö. Demonstrationen är väldigt imponerande och det känns nästan fejkat. Det är dock ett tag tills detta kommer att släppas live. Något som Google själva ska börja använda är en variant som ringer upp och frågar efter öppettider. På Google Maps finns ju oftast öppettider, men dessa haltar lite på helgdagar. Då ringer Googles robot helt enkelt upp företaget eller affären och frågar om öppettiden. Tumnagel
48.8°
+
Roger Åberg
0

OnePlus-kunder rapporterar olovliga transaktioner efter telefonköp
OnePlus undersöker frågan

Nyligen började ett par OnePlus-kunder att rapportera att det skett olovliga transaktioner efter att de köpt en telefon från OnePlus. Mer specifikt hade dessa kunder betalat direkt med kort via webbutiken i stället för att använda en tredjepartstjänst som Paypal. En tråd på OnePlus-forumet startades nyligen för att uppmärksamma detta och enligt en omröstning i tråden så ska 79 personer upplevt olovliga transaktioner efter köp av OnePlus-telefon. En säkerhetsfirma vid namn Fidus Information Security meddelar dock att OnePlus använder internethandelsplattformen Magento som ska vara ett vanligt mål för korttjuvar då kortinformation sparas på hemsidan en kort stund innan den godkänns och skickas vidare till rätt plats. Detta stämmer dock inte då OnePlus aldrig använt Magento som plattform. OnePlus har levererat ett officiellt svar där de klargör att det praktiskt taget omöjligt för skurkar att lägga vantarna på OnePlus-kundernas kortinformation, men att företaget undersöker frågan. Vi får se vad OnePlus kommer fram till i framtiden. Ett hett tips är dock att inte beställa en OnePlus-telefon med ett kort och i stället betala via Paypal. Tumnagel
25.2°
+
André Stray
0
2015

iOS Nu kommer doktorn till mobilen
Kry.se lanserar app

Kry, den digitala vårdcentralen på nätet, kommer nu även till mobilen i form av en app till iOS. Med appen ges användaren möjlighet att träffa legitimerade läkare direkt i sin iPhone eller iPad och kan få hjälp med råd, recept, remiss, sjukintyg eller förnyat recept genom videomöte. Tanken är med andra ord att man ska kunna få hjälp med enklare besvär via mobilen istället för att åka till en vårdcentral eller sitta i telefonkö att vänta. Krys app till iOS är gratis och hittas på länken nedan. Ett läkarbesök på Kry via webben eller mobilen kostar 300 kronor. Jag har inte testat tjänsten själv ännu men om någon har gjort det så står kommentarerna till ert förfogande och jag är rätt nyfiken på höra ett utlåtande om den här tjänsten eller andra liknande tjänster. Tumnagel
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Löneavdrag på Försäkringskassan för privatsurfande
Är det därför telefonkön alltid är så lång?

På ett av Försäkringskassan kontor i en ej namngiven svensk stad har tre stycken handläggare anmälts då de har surfat på icke jobbrelaterade webbsidor under sin arbetstid. Försäkringskassan anser att de tre har agerat illojalt mot sin arbetsgivare då de privatsurfat istället för att handlägga klienternas ärenden. Man anser även att det är illojalt mot deras kollegor då dessa har blivit tvingade att arbeta övertid för att klara av att handlägga alla ärenden. Utav de tre handläggarna som blivit anmälda är det en som kommer att drabbas av 15 dagars löneavdrag för sitt privatsurfande. Den handläggaren ansågs ha surfat runt på dejting-, rese- och annonssajter i 390 arbetstimmar mellan januari till september 2013. Vad har ni för surfpolicy på era arbetsplatser? Diskutera gärna i kommentarerna. Tumnagel
59.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Slipp telefonkö hos polisen
Nu ringer de upp dig istället

Idag tar polisen ett nytt telefonisystem i bruk som är försett med en funktion som gör att den som ringer in kan bli uppringd av polisen om det är telefonkö. Den här funktionen finns bara implementerad på polisens 11414-nummer vilket används för mindre brådskande ärenden. Liknande system som det här hittas bland annat inom vården. Vid akuta ärenden ska man fortsatt ringa 112 och där förekommer förhoppningsvis inga telefonköer. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2011

Horribel kundservice får horribel kundservice
Det här är humor

Telefonbolaget Mobistar i Belgien är tydligen ökända för sin kundservice. Ett TV-program tänkte att de skulle få smaka på sin egna medicin och parkerade en container på kundservicens parkering så de anställda ej kunde komma in till jobbet. På sidan av containern fanns det ett telefonnummer till den containerns falska kundservice där de som ringde in utsätts för nedkopplingar, väntetider och en massa annat skit som man ibland får stå ut med i vissa telefonköer. Lysande säger jag! Tumnagel
45.5°
+
Ken Masters
0
2010

Windows Phone 7 når RTM
Let the wars begin!

Microsoft gick nyligen ut med att Windows Phone 7 nu nått RTM och det innebär med andra ord att telefontillverkare nu kan starta de löpande banden i WinPhone-fabrikerna. I november anses tillverkarna vara redo att börja skeppa de nya Windows-telefonerna som av allt att döma ser ut att bidra med kraftig konkurrens till Nokia, BB, iPhone och Android inom det smarta telefonsegmentet. Terry meyersson borta på Windows Teamblog skriver att WinPhone7 är Microsofts mest testade mobila OS hittills: Windows Phone 7 is the most thoroughly tested mobile platform Microsoft has ever released. We had nearly ten thousand devices running automated tests daily, over a half million hours of active self-hosting use, over three and a half million hours of stress test passes, and eight and a half million hours of fully automated test passes. We?ve had thousands of independent software vendors and early adopters testing our software and giving us great feedback. We are ready. Vi vet ju sedan tidigare att Microsoft valt att implementera en form av X-Box-tjänst vilket bådar gott för spelsugna, att stöd för exchange finns på plats är det väl inte heller någon som tvivlar på. Företagssektorn såväl som "vanliga" användare har med andra ord en till aktör att hålla utkik efter i höst om det vankas telefonköp. Tumnagel
38.5°
+
Kristoffer Ågren
0
2008

Recension: White Sea Black Sea
av Jens Olof Lasthein

Jens Olof Lasthein har tillbringat 20 år av sitt liv på resande fot mellan Svarta och Vita havet. Som reskamrat har han haft en analog panoramakamera. White Sea Black Sea är deras resdagbok. Tumnagel
37.0°
+
Jens Lennartsson
0