m

Här är en självkörande bil som utvecklades för 30 år sedan
Rullade runt i Sydkorea på 1990-talet

Självkörande bilar är inget nytt påfund utan något som uppfinnare haft visioner om i över 50 års tid. I det här klippet kan ni kolla in en självkörande bil som utvecklades i början av 1990-talet. Bilen ska 1995 ha kunnat navigera sig fram de 300 kilometrarna mellan Sydkoreas huvudstad Seoul och hamnstaden Busan. Professor Han Min-hong som utvecklade bilen säger att dess teknik är fullt jämförbar med den som till exempel hittas i dagens Teslor utan att gå in på några detaljer som faktiskt säger att så skulle vara fallet. Tyvärr så skrotades det sydkoreanska projektet med självkörande bilar då landet ansåg att det var bättre att satsa resurser på att utveckla sin tunga industri. Han Min-hong säger i klippet att han tror att Sydkorea skulle kunna vara världsledande inom teknik för självkörande bilar om det hade satsats vidare på den bilen han utvecklade för 30 år sedan. I den inlänkade artikeln här nedanför kan ni kolla in en självkörande bil som rullade runt på en testbana i USA redan på 1960-talet. Här nedanför hittas även en artikel om ett tidigt navigationssystem för bilar där man använde kassettband med köranvisningar istället för GPS. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslas lastbil ute på testbanan
Kanske kommer lanseras någon gång då?

I november 2017 presenterade Tesla lastbilen Semi men fortfarande har inga kunder fått några exemplar, och det är många som har beställt. Men nu ser vi lite ljus i alla fall eftersom en prototyp av lastbilen setts köra på Teslas testbana. Planen var att de första kunderna skulle få sina bilar redan 2019 men som ni vet blev det aldrig så. Exakt när det kan ske är också fortfarande oklart. I slutet av detta året är det senaste snacket i alla fall. Semi on the track pic.twitter.com/0QCTYGbLJv— Tesla (@Tesla) March 14, 2021 Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray kör den första prototypen av T.50
På Top Gears testbana

Det går framåt för Gordon Murrays superbil T.50 och nu har man inlett de första riktiga testerna med en prototyp. Här ser vi när Gordon själv testar den. Eftersom bilen fortfarande är under utveckling är motorns varvtal spärrat till bara 3000 varv så det blir ingen buskörning riktigt än. Tillverkningen av kundbilar väntas dra igång i januari nästa år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Ljud ska göra oss mindre åksjuka i självkörande bilar
Och få oss att lita på dem

Framtidens bilar kommer ju förhoppningsvis vara helt självkörande, i alla fall en del av dem. Men med det kommer det även en del problem och ett gäng på Volvo har forskat i om de går att lösa med hjälp av ljud och ljuddesign. I korthet handlar det om att få de som åker med att lita på bilen och lite på att bilen ser vad som händer och kommer att hända, men det handlar också om att hjälpa den som till exempel vill arbeta eller läsa i bilen att inte bli åksjuk. Det här är mycket intressant så jag tog ett snack med några av de som forskat kring detta. Tumnagel
45.6°
+
Roger Åberg
0
2020

Maserati MC20 testas på Fiorano
Ser kul ut

Maserati sågs nyligen med två stycken prototyper av den nya modellen MC20 på Ferraris testbana Fiorano. Vi får höra lite hur den nya dubbelturbomatade V6:an låter och se lite hur bilen beter sig när den pressas. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Ariel Atom 4 på Top Gears testbana
Förbättrade tiden avsevärt när det var torrt

Under säsong 28 av Top Gear körde Chris Harris Ariel Atom 4. The Stig körde den också på banan men det pissregnade och tiden som klockades var 1:25.3. Nu har den maskerade mannen istället kört bilen på torr bana, och då blev tiden istället 1:16.0. Det innebär att den är nästan lika snabb som Lamborghini Aventador och Bugatti Veyron Super Sport. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

AutoTopNL hänger med en Koenigsegg Regera
Ett trevligt möte

Biltestarkanalen AutoTopNL blev inbjudna till Koenigsegg i Ängelholm för att få sig en lite närmare titt på en Koenigsegg Regera. Först får vi oss en genomgång av bilen och efter tolv minuter är det dags att åka lite tillsammans med Koenigseggs testförare. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Einrides lastbil sätter rekord på Top Gears testbana
Första varvet för ett självkörande fordon här

Det är inget snabbt varv ni kommer att få bevittna här och det är inte heller det som är "rekordet". Istället handlar det om att ett självkörande fordon för första gången har tagit sig runt den klassiska sträckan. Man kör med versionen som kan toppa 80 km/h. Under helgens SpeedWeek som vi skrivit om tidigare kommer den självkörande lastbilen även att köra ett varv på Goodwood-banan, och den blir den första av sitt slag att göra det. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

I helgen är det dags för elbilsmässa
På Friends arena

I går skrev vi att Frankfurtsalongen kommer att flytta från Frankfurt och att de stora tillverkarna flyttar fokus från just de klassiska bilsalongerna. Nya tillverkare som Polestar och Tesla har aldrig ens dykt upp. Men i helgen är det elbilsmässa på Friends arena i Solna utanför Stockholm och där finns de. Dessutom blir det en hel hög med premiärer eller semipremiärer från olika tillverkare. Polestar visar upp både Polestar och 2, Volkswagen visar ID3, Audi visar e-tron Sportback, BMW visar iNext, Mazda visar MX-30, Honda visar Honda e och Harley Davidson visar upp LiveWire. Förutom det kommer även Mini Cooper SE och Kia XCeed, laddhybrider från Mercedes, BMW, Ford, Hyundai, Nissan och Renault samt båten Candela Seven, ett elflygplan och sist men inte minst elcyklar och elscootrar. Även fast det är inomhus kommer man att ha en testbana där man kan provköra bilarna. Mässan håller öppen lördag 10-18 och söndag 10-16. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Koenigsegg har planer på att bygga ut i Ängelholm
Ny fabrik, ny testbana och ett upplevelsecenter

Koenigsegg har planer på att bygga ut sin fabrik i Ängelholm och kommunen ska nu ha gett ett positivt förhandsbesked kring detta. Det man vill göra är att bygga fler kontor och mer lager men även en ny testbana, ny fabrik för att bygga bilarna och även ett upplevelsecenter. Expansionen kommer att vara en del i satsningen på den nya serien med lite "billigare" hyperbilar. Inget är klubbat än och fler utredningar måste göras innan det första spadtaget kan sättas i jorden. Tumnagel
59.6°
+
Bobby Green
0

Årets bilmässa i Genève får testbana inomhus
456 meter lång

I mars är det dags för bilmässa i Genève igen och en av nyheterna är att det kommer att finnas en testbana inomhus. Den är 456 meter lång och där ska man kunna testköra 48 olika modeller från 15 olika tillverkare för att få en lite bättre känsla än att bara titta på grejerna i en monter. Man kommer att få köra tre varv och med sig i bilen har man en expert från varje tillverkare som kan svara på frågor. Tillverkarna som kommer att ställa upp är Aiways, Audi, BMW, DS Automobiles, Honda, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Porsche, Renault, Seat, Skoda, Smart, Toyota och Volkswagen. Mässan väntas få 600.000 stycken besökare i år men alla dessa kommer inte kunna provköra så man behöver reservera en plats på banan och detta gör man via Geneva International Motor Shows egna mobilapp. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2019

Lotus eldrivna superbil Evija är ute och rör på sig
Börjar tillverkas nästa år

I somras presenterade Lotus den nya helt eldrivna superbilen Evija. Under skalet på den finns fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar 2000 hästar och man lovar grymma prestanda. Nu får vi se en prototyp bränna omkring lite på Top Gears testbana och även om det är hattigt klippt ser det ut att gå ganska så kvickt. Planen är att dra igång produktionen någon gång nästa år. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Hyundai släpper ännu vassare version av i30 N
Project C fokuserar på lägre vikt

Sommaren 2017 doppade Hyundai tårna i prestanda-för-folket-träsket första gången i och med lanseringen av i30 N. Nu skruvar man upp denna modell ytterligare med i30 N Project C och det är bantning som har stått på schemat. C:et i namnet kommer från Area C som är namnet på Hyundais testbana. Det står även för "carbon fiber" och "center of gravity". Under huven hittar vi samma maskin som i vanliga N med Performance Package vilket innebär en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 275 hästar och 353 newtonmeter i vrid. Istället har man som sagt fokuserat på vikten här. Den främre splittern, diffusorn bak, motorhuven och kjolarna är nu alla i kolfiberarmerad plast. Nya skalstolar med kolfibrig bakdel finns också. Sen sitter det smidda 19-tummare från OZ Racing i hjulhusen och bara dessa sparar 22 kilo. Totalt har man fått ner vikten 50 kilo. Vidare är bilen sänkt sex millimeter. Sportlägena Sport och N ska också ge ännu mer styrkänsla genom ratten. Endast 600 stycken exemplar kommer att tillverkas men vad de kostar är oklart just nu. De första leveranserna ska ske senare i år. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Toppfartstest med en Bugatti Chiron Sport
Första att passera drömgränsen 300 mph!

Top Gear fick nycklarna till en Bugatti Chiron Sport och tillgång till Volkswagens testbana Ehra-Lessien där man verkligen kan testa toppfart på riktigt. Bilen har en begränsad (!) toppfart på 420 km/h och dit såg man alltså till att komma. Precis lika odramatiskt som när James May gjorde samma sak i en Veyron Super Sport för några år sedan vilket ni kan se här. Ännu snabbare bonusklipp nedan, där Bugatti sätter nytt rekord genom att passera 300 mph-gränsen (över 490 km/h). Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Så här kan en Hyperloop-station se ut
SpaceX anordnar ny designtävling

SpaceX anordnar nu för fjärde gången designtävlingen "Hyperloop Pod Competition" där deltagarna tävlar om att designa den bästa podden till vad som kanske kan komma att susa fram på framtidens Hyperloop-banor. I klippet här nedanför kan ni kolla in hur det nederländska universitetet Delft tänker sig att "vagnarna" i framtidens spårtrafik kan komma att se ut. Bidraget har Delft tagit fram tillsammans med teknikföretaget INDG och designföretaget AltSpace. Man har även designat hur en Hyperloop-station kanske kan komma att se ut i framtiden och även den kan ni kolla in den korta filmen här nedanför. Det här är tredje gången Delft deltar i Hyperloop Pod Competition. 2017 vann man en av de två tävlingar som arrangerades då. Ska man göra det även i år så måste podden man designat vara den snabbaste av de 20 bidragen när den testas på SpaceX 1250 meter långa testbana för Hyperloop-poddar. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda RC30 vs Ducati V4R
Hur står sig gamlingen mot nyheten?

Ducatis senaste missil heter V4R. I slutet på 80-talet släppte Honda modellen RC30 som då var vad Ducatin är idag. Så hur står sig nyheten mot klassikern? Det får vi se Michael Neeves från MCM testa här på Pirellis testbana i Pergusa på Sicilien. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

BMW-bilar kommer att känna igen trafikljus i framtiden
Stannar automatiskt när det blir rött

BMW har visat upp lite nya funktioner som kommer att dyka upp i BMW-bilar framöver och kanske kan underlätta körningen för en del. Det handlar om ett datorsyns-system som har integrerats i fordonens farthållare och som kan känna igen trafikljus, stopp-skyltar och en del andra vägskyltar. Med hjälp av det kan föraren hela tiden se vilken aktuell hastighetsbegränsning som gäller på vägen och bilen kan även stanna automatiskt vid trafikljus och stopp-skyltar. I dagsläget aktiveras det så kallade ACC Stop&Go-systemet bara om bilen framförs under 80km/h. Systemet är fortfarande under utveckling och det är oklart när det kan komma att dyka upp i BMW:s bilar. I klippet ovan kan ni kolla in en kort demonstation av systemet när detta visades upp på BMW:s testbana i München. Tumnagel
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyr en Cake Kalk och kör loss vid Hammarbybacken
Nytt samarbete med SkiStar

Många motorbanor i Sverige har tyvärr stängts ner eftersom de stör för mycket. Men kör man något eldrivet bullrar det ju betydligt mindre. Nu har SkiStar Hammarbybacken i Stockholm och Cake gått samman och öppnat en bana där man kan hyra och köra den eldrivna "cykeln" Kalk. Från och med nu i maj och hela sommaren kommer man att kunna göra detta och banan ligger uppe på toppen av backen. Banan är designad av den riktigt vassa downhill-cyklisten Robin Wallner som också är den som designade den första testbanan Cake hade på Gotland. En åktur kostar 350 kronor per person och bokar gör du via länken nedan. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Världens längsta parad med självkörande bilar
Det är så här framtiden kommer att se ut

55 stycken förare släppte ratten i bilmodellen Changan CS55 och lät bilarna köra själv i vad som enligt Guinness är klubbat som världens längsta parad med självkörande fordon. Det hela genomfördes på en testbanan Dianjiang som ligger i den kinesiska staden Chongqing. Konvojen med bilar körde 30 km/h i nio minuter och sju sekunder runt den 3,2 kilometer långa testbanan. Bonusklipp nedan. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0
2018

HTT visar upp Hyperloop-pod för passagerare
Är det så här vi ska färdas i framtiden?

Hyperloop-företaget HTT (Hyperloop Transportation Technologies) har visat upp den första så kallade "podden" som man tänker ska transportera passagerare på framtida hyperloop-banor. HTT kallar sin skapelse för "Quintero One" och den visades upp i spanska Puerto de Santa Maria där HTT:s tillverkningspartner Carbures har sitt huvudkontor. HTT nämnde inget om hur många passagerare som skulle få plats i Quintero One men passagerardelen ska uppta cirka hälften av fordonets sammanlagda längd på cirka 30 meter. HTT började tidigare i år bygga en testbana för hyperloop vid sitt europeiska huvudkontor i Frankrike. När den är färdigställd kommer det att bli den första hyperloop-banan i Europa. I klippet nedan kan ni kolla in lite från arbetet med att utveckla Quintero One. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in världens första självkörande bil
Gled omkring för sig själv redan 1968

I det här historiska klippet kan ni kolla in vad som antagligen borde ha varit världens första självkörande bil. Klippet är från 1968 och visar upp en självkörande Merceds som däcktillverkaren Continental använde för att testa nya däck när man utvecklad dessa. Som synes så kör bilen bara runt och runt på samma bana och detta gjorde den för att Continental ville att alla däck skulle testas under samma förutsättningar. Bilen kunde få kommandon och sända data genom en kabel som ska ha funnits i testbanan men denna syns tyvärr inte videon ovan. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dyson utvecklar sina elbilar på gammal flygbas
Investerar stora pengar i bygget

Dammsugartillverkaren Dyson presenterade igår lite mer kring sina elbilsplaner. Förra året köpte man upp flygbasen Hullavington och den kommer nu att bli platsen där elbilarna kommer att utvecklas. Här finns en lång testbana och massa annat bra för att kunna testa bilar. På platsen kommer 400 stycken personer att jobba. Planen är att investera ytterligare 260 miljoner dollar för att få stället precis som man vill ha det. När det står klart ska det förutom testanläggning även finnas en restaurang, ett sportcenter och ett besökscenter på platsen. Dysons första elbil väntas presenteras 2020. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

SP38 - ny specialare från Ferrari
En 488 GTB med nytt utseende

Den senaste skapelsen i Ferraris unika One-Off-program är SP38 som man idag visades upp vid tillverkarens testbana Fiorano. Under det nya skalet som designats av Centro Stile Ferrari återfinns en 488 GTB. Bilen kommer att visas för allmänheten för första gången nu på lördag när Concorso dx27Eleganza Villa dx27Este anordnas. Vad tycker ni? Tumnagel
53.8°
+
Bobby Green
0

Lego-versionen av Lightning McQueen träffar The Stig
Välkända bilar åker till Top Gears bana

I den här animerade kortisen får vi se Lightning McQueen, Cruz Ramirez och Mater utforska kul saker i Europa och denna gång har de siktet inställt på ett mycket speciellt ställe - Top Gears testbana. Och vem träffar de där om inte The Stig i egen hög person(bil). Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Nu är det klart - Top Gears testbana blir bostäder
Oklart vart trion nu ska ta vägen

I slutet av 2016 kom förslaget att den testbana TV-programmet Top Gear använder sig av skulle rivas och istället fixas till för bostadsbygge. Dunsfold Aerodrome som platsen heter har man använt sedan 2001 och det är ett gammalt flygfält från andra världskriget. Nu har Secretary of State i England godkänt planerna för att det på platsen istället för bilbrummande ska bli 1800 stycken nya bostäder. Jim McAllister som är Chief Executive på Dunsfold Park säger följande: "This is a very positive decision. The development of Dunsfold Aerodrome will provide homes for all sections of the community including young families currently priced out of the area, create new jobs and deliver a range of new community facilities together with infrastructure improvements." Sista avsnittet ur den senaste säsongen av Top Gear gick i söndags så nu har produktionen en stund på sig att fundera var de ska husera härnäst. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron Sport har ingen högre effekt
Men bättre köregenskaper

Den som inte trodde att Bugattis modell Chiron kunde bli sportigare hade såklart fel. Nu presenterar man Chiron Sport i Genève och det är version som ska ha ännu bättre köregenskaper och vassare körkänsla. Men inte mer effekt eller högre toppfart som man första kanske hade kunnat tro (hoppats på). Det man får om man handlar är en Chiron med lättare hjul, mer kolfiber (även vindrutetorkaren), styvare fjädring runt om och ändrad styrning som ska ge mer känsla av kontakt med vägen. Allt som allt är den 18 kilo lättare. Enligt Bugatti ska bilen vara fem sekunder snabbare än vanliga Chiron runt testbanan Nardo. Mest känner man förbättringarna om man tar kurvor i över 200 blås. Insidan dekoreras med diverse sport-emblem och bilen som ställs ut i Genève är lackad i färgen Italian Red framtill medan baken är i synlig grå kolfiber. Om man vill kan man även få bilen i färgerna French Racing Blue, Gris Rafale, eller Gun Powder. Bilen blir din från 2,65 miljoner euro. De första leveranserna kommer att ske i slutet av året. Utställningsexemplaret är laddat med all extrautrustning och kostar därför 2,98 miljoner euro - något som enligt Bugatti gör den till den dyraste produktionsbilen på mässan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida